Mua ärsyttää äidit, jotka sanoo että rahan takia menee töihin
kun lapsi alle 3v. Mä en tajua, jos jollakin oma hyvinvointi menee lapsenkin edelle. Kyllä pienen paras paikka on äidin lähellä kotona.
Sama marina aina, ei oo rahaa ei oo rahaa!
Voi helvetti, ei meilläkään todellakaan ole rahaa, mut mä en valita. Iso asuntovelka painaa päälle ja miehen kaikki rahat menee lyhennyksiin, vakuutuksiin ym. Mun kodinhoitotuella sitkutellaan, siitä ruuat ja kirpparilta vaatteet.
Tuttava meni töihin, kun lapsi alle vuoden. Ja heillä ei takuulla rahahuolia ole. Molemmat hyvässä virassa, talo oma. Ja silti jaksaa joka kerta valittaa, kun ei oo sitä rahaa.
Mä ainakin jaksan olla 3vuotta tiukemmalla, se niin lyhyt aika loppuen lopuksi.
Kaikkeen tottuu, siihenkin että aina ei voi kaikkea ostaa.
Sitten kun palaan töihin, niin varmasti shoppailen 3vuoden edestä. Nyt nautin lapsestani täysillä.
Toki sitten ymmärrän töihin paluun aiemmin, mikäli on yrittäjä.
Kommentit (85)
Vanhin lapsi meni päiväkotiin, kun oli 1 v 8 kk, keskimmäiselle tuli hoitaja kotiin, kun hän oli 9 kk ja perhepäivähoitoon hän meni 1 v 3 kk vanhana. Nuorimmalle tuli hoitaja ja pari hoitokaveria kotiin 1 v 1 kk vanhana. Minulla hajoaa pää, jos joudun köyhäilemään kotona. Jos ei joku sitä ymmärrä, se on ihan yksi lysti. Omasta mielestäni olen aivan hyvä äiti ja lapsillani on asiat hyvin. Turha sääliä.
rupusia kirppisvaatteita vaan siistejä mm. lindex ja h&m vaatteita. En mä sieltä mitään nuhjusia riepuja osta.
Ja tiedoksi, me molemmat töissä ja siltikin hankin lähes kaikki omat sekä lasten vaatteet hyvistä kirppareista.
Mä olisin voinut jäädä kotiin, mutta isovanhemmat halukkaita hoitamaan lapsiamme, kun teen osa-aikatyötä.
töihin rahan takia kun lapsi on alle 3. Etenkin kun lapsi on vaikka 2 vuotta ja jo puhuu ja kävelee ja kaupunkilisäkin loppuu...
Puhuu ja kävelee - miten se nyt tähän liittyy? Silloinko lapsi ei enää tarvitse äidin hoivaa ja huolenpitoa ja rakkautta?
Ja kaupunkilisä? Joo, ei täällä sellaista oo koskaan saanut. Silti hoidan lapset kotona. Tingitään sitten muista asioista.
Kaveri osti hienon uuden auton vaikka asuvat kaupungissa ja piti sit palata töihin lapsen ollessa 3kk (äiti aamuvuoroissa, isä iltavuoroissa) koska piti saada se autolaina hei maksettua!!
Joten AP: mä oon niin samaa mieltä sun kanssa!
Kannattaako niitä lapsia edes tehdä, jos ei oo varaa itse hoitaa niitä - tai, jos ei oo valmis tinkimään sitten jostain muusta lapsen takia!?
En ole pariin vuoteen käynyt kampaajalla, ei olla käyty ulkomailla..
Meillä on auto, talo, lainaa molemmista ja kummankin opinnoista.
Ei eletä mukavasti, haista paska. Täälä saitilla tulee välillä niin ihanan tuore olo kun jokkut täydelliset jotka parempia vanhempina alkaa sormimaan muita.
Olen nainen ja valitsen työnteon: se on suomenlaissa sallittua!
Ootko ihan varma, että mies tykkää, kun kaikki hänen rahansa menee lyhennyksiin sun muihin juttuihin, että sä saat vain olla kotona?
Mua puolestani ärsyttää elämäntapakotiäidit, jotka pukkaa lasta lapsen perään ettei vaan tarttisi mennä töihin.
tullaa jauhamaan että ei oo rahaa ja tilillä tyyliin 1000euroa. Mulla ei todelkaan ole paskaakaan tilillä, silti en valita. Jokainen tehköön valitsemallaan tavallaan, mut toi valitus suututtaa.
Ja MÄ EN OLE TÄYDELLINEN ÄITI, tiedoksi vaan. En ole niin sanonut, joten ei kannata sellasesta syyttää.
Jos rahat on loppu, eikä pärjää, niin sitten menee töihin.
Mut miksi helvetissä sitä pitää ääneen toitottaa!
En mäkään ihmisille huutele, et mä olen kotona ja me pärjätään. Menkää töihin vaikka heti, mut pitäkää rahatilanteenne omananne. Ei kiiiinnosta. T:ap
Huomaa että olet nuori ihminen, jota ei ole elämässä juurikaan työttömyys/lomautukset rasittanut. Entä kun lapsia on saatu, talo hankittu ja saadaan lomautus vuodeksi niin pitääkö lapset antaa adoptioon, unelmat uusista perheenlisäyksistä haudata ihan vaan tollasella aivokapasiteetilla? Itse äitinä haluan myös maksaa työlläni elämistä. Pakko siis jäätävä kotiin että kelpaa? Helvettiäkö se sinulle kuuluu jos menen töihin! Siinähän olet kotona. Juu: olet parempi ihminen ja rakastavampi ihminen!! :D
ja mistäköhän sinä ikäni tiedät? ja aika kaukasilta tuntuu nuo ajatukset - eivät tod ole meikäläistä. niillä mennään mitä toinen tienaa (tarvittaessa se voisin olla minä). raakileita emme päivähoitoon (=päiväsäilöön) vie. piste.
siinähän viet omasi.
on 2 lapsen yh. Ollut molempien kanssa kotona, kunnes täyttivät 3v.
tiukkaa hänellä varmasti oli, mutta kuitenkin sai aina niin hyvin säästöön, että kesät matkusteli ympäri suomea.
Kyllä nostan hänelle hattua, että on pystynyt lastensa kanssa kotona olemaan.
Hyvä esimerkki siitä, että varmasti pystyy kotona olemaan, jos vain haluaa oikeasti.
Tietenkin jos täytyy olla 2 autoa, prätkä, maksulliset tv-kanavat, uudet tietokoneet, lehtitilaukset, käydä syömässä ulkona, lapsilla kalliit harrastukset jne. asia on toinen, mutta silloin se kyllä on omista valinnoista kiinni.
Toki on erilaisia elämäntilanteita, enkä tietenkään yleisesti voi sanoa, että on omista valinnoista kiinni. Mutta kyllä valitettavasti on ollut jokaisen kohdalla, jonka itse tunnen.
että tämä perheemme yhteinen päätös ja kun 3v.täynnä, niin työhön palaan minäkin. Have a nice day teille kaikille hermostujille!
js PISTE.
tullaa jauhamaan että ei oo rahaa ja tilillä tyyliin 1000euroa. Mulla ei todelkaan ole paskaakaan tilillä, silti en valita. Jokainen tehköön valitsemallaan tavallaan, mut toi valitus suututtaa.
Ja MÄ EN OLE TÄYDELLINEN ÄITI, tiedoksi vaan. En ole niin sanonut, joten ei kannata sellasesta syyttää.
Jos rahat on loppu, eikä pärjää, niin sitten menee töihin.
Mut miksi helvetissä sitä pitää ääneen toitottaa!
En mäkään ihmisille huutele, et mä olen kotona ja me pärjätään. Menkää töihin vaikka heti, mut pitäkää rahatilanteenne omananne. Ei kiiiinnosta. T:ap
että tämä perheemme yhteinen päätös ja kun 3v.täynnä, niin työhön palaan minäkin. Have a nice day teille kaikille hermostujille!
Ei kai vaan kalskahda itsekkyydeltä... hm... Soo soo ei lasta saa jättää ainoaksi, se se vasta on itsekästä ja ÄRSYTTÄÄ!
on 2 lapsen yh. Ollut molempien kanssa kotona, kunnes täyttivät 3v. tiukkaa hänellä varmasti oli, mutta kuitenkin sai aina niin hyvin säästöön, että kesät matkusteli ympäri suomea. Kyllä nostan hänelle hattua, että on pystynyt lastensa kanssa kotona olemaan. Hyvä esimerkki siitä, että varmasti pystyy kotona olemaan, jos vain haluaa oikeasti. Tietenkin jos täytyy olla 2 autoa, prätkä, maksulliset tv-kanavat, uudet tietokoneet, lehtitilaukset, käydä syömässä ulkona, lapsilla kalliit harrastukset jne. asia on toinen, mutta silloin se kyllä on omista valinnoista kiinni. Toki on erilaisia elämäntilanteita, enkä tietenkään yleisesti voi sanoa, että on omista valinnoista kiinni. Mutta kyllä valitettavasti on ollut jokaisen kohdalla, jonka itse tunnen.
Pientä aivotyötä ajatteluun kykenemättömille:
1. Mitä tapahtuu
a. kansantaloudelle
b. tasa-arvolle (palkat, eläkkeet, sairausvakuutukset, poliittinen valta, asema parisuhteessa, päivähoito, jnejnejnejnejne)
...jos kaikki äidit jäävät kotiin JOKAISEN lapsen syntymän jälkeen kolmeksi vuodeksi. Mutku ei mun tarvi niinqu sellasii niinqu miettii, q kotona olo niinqu ihquu ja niin epäitsekästä kaikinpuolin.
Katsellaan sitten asiaa niiden tyttärienne näkökulmasta kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Millaisessa yhteiskunnassa he "saavat" elää? Heitetään nyt samantien se naisten äänioikeuskin pois, mitä hittoa silläkään tekee.
T:Kotiäiti, joka näkee tekonsa seuraukset myös yhteiskunnalliselta kannalta, eikä aio jäädä kotiin kovin kauaksi aikaa
Kun niillä naapureilla on iso, hieno koti ja kaksi autoa, niin täytyyhän niiden olla huonompia ihmisiä kuin me, jotka kituutetaan kotihoidontuella...
Täytyy aina ihmetellä ihmisten pahantahtoisuutta. Tiedän monta perhettä, jossa on menty töihin heti äitiysloman päätyttyä. Ja myös monta perhettä, jossa on oltu 1-2 vuotta kotona äitiysloman jälkeen. Jokainen perhe on miettinyt itselleen sopivan vaihtoehdon. Eräällä perheellä meni suunnitelmat uusiksi, kun mies sairastui vakavasti. Perheen tulot romahti, äiti joutui menemään töihin ja lapset hoitoon, koska mies ei niitä voinut hoitaa sairautensa takia. Ei se suunnittelukaan aina auta, mutta kaikki tuntemani perheet minun perheeni mukaanlukien on kyllä miettinyt ja laskenut rahojaan ja tehneet sitten päätöksen sen pohjalta. Toisilla on ollut enemmän varaa ja toisilla vähemmän. Joidenkin oli helppo tinkiä elintasostaan, kun ei tarvittu autoja (bussiyhteydet), vanhemmat auttoivat lainanlyhennyksissä ja talouden pidossa jne. Toisilla taas oli vaikeampaa, vaikka oli ns. hyvätuloiset ammatit. Oli kuitenkin asuntovelkaa hurjat määrät ja lapsia tasaiseen tahtiin putkahti neljä 1,5 vuoden välein (kaksi viimeisintä iloisia vahinkoja). Perheissä on monenlaisia tilanteita, jotka eivät ulkopuolisille näy.
Mekin olemme keskituloinen perhe, mutta velkaa on paljon. Ei niinkään asuntovelkaa vaan ihan kulutusvelkaa, koska lapsemme olemme saaneet kalliilla hedelmöityshoidoilla. Meillä oli vaihtoehtona olla lapsettomia tai sitten panostaa säästömme hoitoihin ja sitten mennä töihin, kun lapsi oli kaksi kuukautta alle 2-vuotias.
En kaipaa kateellisten kotiäitien panettelua ja haukkumista ja itsensä nostamista muiden yläpuolelle. Se empatiakyky olisi ihan mukava taito...
jotka matkustelevat jatkuvasti ympäri Suomea ja ulkomaillakin koira yms. näyttelyissä ja ovat yksinhuoltajia sekä kotiäitejä. Oikein hienosti osaavat käyttää systeemiä hyväkseen.
Pari näistä on jopa sanonut, ettei voisi mennä töihin kun eläinharrastus vie niin paljon aikaa. Ja lapsia kun tulee soivasti kolmen vuoden välein, ei voi tulla kukaan länkyttämään töihinmenosta ja karenssista ja kurssituksesta. Eikä joudu taivasalle tai ruuatta vaikka kuinka vetäisi tilin nollille. Ei yhteiskunta voi lapsia kato rankaista äidin harrastuksista.
Että ei niiden kaikkien kotiäitien tarkoitusperät nyt niin yleviä ole...
on 2 lapsen yh. Ollut molempien kanssa kotona, kunnes täyttivät 3v.
tiukkaa hänellä varmasti oli, mutta kuitenkin sai aina niin hyvin säästöön, että kesät matkusteli ympäri suomea.
Kyllä nostan hänelle hattua, että on pystynyt lastensa kanssa kotona olemaan.
Hyvä esimerkki siitä, että varmasti pystyy kotona olemaan, jos vain haluaa oikeasti.Tietenkin jos täytyy olla 2 autoa, prätkä, maksulliset tv-kanavat, uudet tietokoneet, lehtitilaukset, käydä syömässä ulkona, lapsilla kalliit harrastukset jne. asia on toinen, mutta silloin se kyllä on omista valinnoista kiinni.
Toki on erilaisia elämäntilanteita, enkä tietenkään yleisesti voi sanoa, että on omista valinnoista kiinni. Mutta kyllä valitettavasti on ollut jokaisen kohdalla, jonka itse tunnen.
Olishan se ihan kiva olla kotona se 3vuotta hoitamassa lapsia mutta milläs maksat laskut jos kotihoidontuella ei maksa ees puolta vuokrasta??? Ja miehen tulot ei riitä siihen et mies maksais vuokran,laskut ja ruuat kokonaan.Hyvähän se niillä on joiden miehet maksaa asuinkustannukset ja muut laskut! Meillä menee yhteiset laskut puoliks+molemmat maksaa omat laskunsa itse. Meillä on pian 3v tyttö ja 7kk ikänen poika ja olen onnellinen siitä että pystyn sen 1v asti poikaa hoitamaan kotona säästöjen ansiosta. Tyttö meni tarhaan myös 1v ikäsenä ja ihan normaali tyttö se on, nyt on tietty kotona kun mäkin oon.
sillä että ollaan muka muita parempia kun hoidetaan lapsi 3-vuotiaaksi kotona. Miksei sen pidemmälle? Miksi sitten on ok mennä rahan vuoksi töihin jos ei aikaisemmin??? Ei se kotihoidontuki niin ruhtinaallinen ole että olisi suuri pudotus jäädä kokonaan ilman tuloja.
sillä että ollaan muka muita parempia kun hoidetaan lapsi 3-vuotiaaksi kotona. Miksei sen pidemmälle? Miksi sitten on ok mennä rahan vuoksi töihin jos ei aikaisemmin??? Ei se kotihoidontuki niin ruhtinaallinen ole että olisi suuri pudotus jäädä kokonaan ilman tuloja.
No se on siksi kun Keltikangas-Järvinen on näin sanonut ja silloin se on niin. Niin kerta.
Helppo on sanoa pärjäävänsä, kun perheessä on ansaitseva puoliso, ja lapsia vai nse yksi kullannuppu. Entä kun lapsia on useampi, ja kaikista ei enää saa edes lapsilisää (kulut kyllä lankeavat vanhemmille). Teinien kulutus on hiukan toista kuin alle kouluikäisen, tai alle 3- vuotiaan. Siitä huolimatta että oltaisiin suht viisaita ja tarkkoja mihin kulutetaan. Kirpparilta saa kieltämättä loistavasti vaatetta- alle 3- vuotiaalle. Koitapa hakea fiksua vaatetta 190- senttiselle, tai kenkiä 46 jalkaan. Ei pahemmin ole tarjotntaa. Ei edes kaupoissa.
Ehkä sinua nyt enemmän kuitenkin ärsyttää tuon tuttavasi narina. Minä en talousasioistamme narise, mutta ymmärrän kyllä valinnan mennä töihin kun lapsi on pieni. Pakko on ajatella perhettä kokonaisuutena, niin että kaikkien perustarpeet saadaan tyydytettyä.
Mua taas ärsyttää ne äidit, jotka kuvittelee, että kun äiti menee töihin menee myös lapsi tarhaan/pph:lle. Meillä mummi hoitaa lapsia parin tunnin ajan/päivä muutaman kerran viikossa, kun vanhempien työajant eivät sovi yhteen.
Mutta lapset saavat olla kotona ja silti on ylimääräistä rahaa.
Sopii meille, Teille ei välttämättä.
Ps. Miksi ainoastaan ÄITI on sopiva vanhempi? Miksi isä SAA mennä töihin ja on suotavaakin, että menee?