Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ärsyttää äidit, jotka sanoo että rahan takia menee töihin

Vierailija
07.09.2010 |

kun lapsi alle 3v. Mä en tajua, jos jollakin oma hyvinvointi menee lapsenkin edelle. Kyllä pienen paras paikka on äidin lähellä kotona.

Sama marina aina, ei oo rahaa ei oo rahaa!

Voi helvetti, ei meilläkään todellakaan ole rahaa, mut mä en valita. Iso asuntovelka painaa päälle ja miehen kaikki rahat menee lyhennyksiin, vakuutuksiin ym. Mun kodinhoitotuella sitkutellaan, siitä ruuat ja kirpparilta vaatteet.

Tuttava meni töihin, kun lapsi alle vuoden. Ja heillä ei takuulla rahahuolia ole. Molemmat hyvässä virassa, talo oma. Ja silti jaksaa joka kerta valittaa, kun ei oo sitä rahaa.

Mä ainakin jaksan olla 3vuotta tiukemmalla, se niin lyhyt aika loppuen lopuksi.

Kaikkeen tottuu, siihenkin että aina ei voi kaikkea ostaa.

Sitten kun palaan töihin, niin varmasti shoppailen 3vuoden edestä. Nyt nautin lapsestani täysillä.

Toki sitten ymmärrän töihin paluun aiemmin, mikäli on yrittäjä.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
08.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sosiaalinen ihminen ja on harvinaista, että olisimme lapsen kanssa kotona koko päivän. Käymme erilaisissa perhekahviloissa, kerhoissa, muskareissa, jne. Ja illalla mulla on hyvää aikaa lähteä yksinkin kavereita tapaamaan, mutta eipä mulla sille juuri ole tarvetta. Voin hyvin ottaa lapsen mukaankin. Tietty jos on joku erikoistilanne, niin sitten en.

Rupuisia kirpparivaatteita? Eipä niitä kirppareita vain köyhät käytä. Se on sitten eri asia, jos ihminen on niin tyhmä, että ostaa niitä lumppuja, kun hyväkuntoisia ja uudenveroisiakin on tarjolla. Sehän on vain järkevää kierrättämistä.

Ja meillä on parisuhdekin kyllä kunnossa, vaikka olen hoitovapaalla ja rahaa ei riitä omiin rientoihin niin paljon. Ruokaan toki on ja puhtaisiin vaatteisiin, sekä uutena ostettuihin että kirppikseltä.

Tää keskustelu huvittaa. Eikö se nyt ole jokaisen vanhemman oma asia meneekö töihin ennen kuin lapsi on 3 vuotias? Meille on tulossa esikoinen kuukauden sisään, ja olen kyllä suunnitellut meneväni töihin vanhempainrahan päätyttyä. Olenko nyt jo huono äiti? Ja menen töihin rahan sekä sen takia että tiedän että pääni hajoaa tänne 4 seinän sisälle varmasti. Olen sosiaalinen ihminen ja haluan ihmisten ilmoille. Nytkö olisi pitänyt lapsi jättää hankkimatta kokonaan? Niinkuin monet on sanonu, kyllä mä ainakin haluan että lapsella on ruokaa kotona, puhtaat vaatteet päällä (ei ruppusia kirpparivaatteita) ja meillä parisuhteessa raha asiat kunnossa. On se parisuhteellekkin parempi että asiat on kunnossa ja jollei ole niin lapsi siitä vanhempien riitelystä kärsii. Ja haluan myöskin hemmotella itteeni aina sillon tällön. Koen ansaitsevani sen.

Se on hienoa että joidenkin päät kestää kotona vuositolkulla mutta kaikki eivät ole samanlaisia ja minusta se pitää ymmärtää, ennen kuin tulee vetämään noin jyrkkää kommenttia kuin ap on tehnyt. Ja se että menee töihin enemmin ei todellakaan tarkoita että asettaa lapsensa hyvinvoinnin omansa edelle. Kukaan ei ole täydellinen, eikä kotiäiti ole yhtään sen täydellisempikään kuin työssäkäyvä äiti.

- Tuleva mamma -88-

Vierailija
2/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien mielestä ole lapsenkaan edun mukaista, että lapsi kökkii äidin kanssa kotona kolmivuotiaaksi asti. Esim. nykyisessä asuinmaassani Belgiassa lapset menee kouluun sinä vuonna, kun täyttävät kolme, eli iso osa kaksivuotiaina. Äitiysvapaa kestää kolme kuukautta lapsen syntymän jälkeen, ja on ihan normaalia viedä lapsi päiväkotiin kolmikuisena.

Oma lapsemme meni kaksivuotiaana päiväkotiin, ja täällä kaikki (myös ammattikasvattajat) olivat sitä mieltä, että viimeistään siinä vaiheessa sosiaalikasvatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh joutuu maksamaan itse kaikki, saattaa siinä tulla tiukkaakin tiukempaa pelkällä kotihoidontuella.

Minä menin töihin lapsen ollessa 9 kk, enkä ole kyllä yksinhuoltajakaan. Mutta varmasti olisi rahasta tiukkaa, jos palkkani perheen tuloista puuttuisi.

Jokainen toimii tavallaan.

Vierailija
4/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroja menee aika hyvä osa palkasta ja perheellä saattaa olla paljon rahareikiä: opintolainoja, auto(jen)lainaa, talosta lainaa, vakuutuksia..

Se mitä sinä perheenäsi maksat elämiseen ei ole kaikilla samaa!

Ihmiset harrastaa eri asioita jne.

Kiva jos sun 300 miinus verot hankkii perheelle ruuat ja vaatteet. :D

Onko pakko jäätävä kotiin? Se siis tarkoittaa ettei välitä lapsesta? Hanki elämä.

Vierailija
5/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin hoitanut isoimpia lapsiamme 3-vuotiaiksi kotona, mutta syynä oli se, etten saanut töitä aiemmin vaikka hain. Eikä siinä mitään, järjestely oli ihan hyvä ja toimiva. Toki pienten lasten on hyvä olla rauhallisessa, kodinomaisessa hoidossa.

Seuraavat lapset menivät hoitoon jo nuorempina (2 v. ja 1,5 v.), koska halusin palata töihin. Varmasti olisimme voineet jotenkuten kituuttaa taloudellisesti, mutta ymmärsimme, että näissä asioissa on paikallaan ajatella koko perheen hyvinvointia. Ei ole viisasta maksella vuositolkulla pelkkiä asuntolainan korkoja.

Pystyimme hyvin sumplaamaan niin, että lasten hoitopäivät pph:lla jäivät suht lyhyiksi ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Nyt lapsemme ovat jo 14-v. (kaksoset), 9 v. ja 5 v. Lasten hyvinvoinnissa ei ole mitään eroa sen mukaan, minkä ikäisenä he ovat menneet hoitoon.

Vierailija
6/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sanovat menevänsä töihin esim. sen takia, että pää hajoaa kotona. Mutta sitä mä en ymmärrä, että mennään töihin rahan takia, kun lapsi on 9 kk. Johan nyt jokainen aikuinen osaa laskea mitä jää suurinpiirtein käteen hoitovapaalla. Ei se rahan vähyyden pitäisi yllättää ketään.

Vierailija
7/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö jos mies on lomautettu ja mulla on töitä niin kyllä mä töissä käyn, ennemin kuin ollaan maksamatta vuokraa, sähkölaskua ja muuta tarpeellista. Mieluummin myös ostan ruoan tuoreena kuin dyykkaan sen roskiksesta.

Mun mielestä tämä on myös lapseni hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Koti on kuitenkin aika tärkeä juttu, samoin ruoka.

FYI teen pelkästään ilta ja yötöitä. Tuplapalkka ja olen kuitenkin päivät kotona.

Mutta hei. Hyvä että te voitte olla kotona. Jätä kuitenkin arvostelu sellaiselle jolla on oikeasti siihen varaa. Tuskin olet täydellinen kasvattaja vaikka kituutat rahan kanssa.

Me emme sitä jaksa enää tehdä.

Vierailija
8/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen kun monet sanoo: "pakko lähtä töihin kun on toi asuntolaina" tms. no just, miten ois ennakointi. me ostettiin sen hintanen asunto mihin meillä on oikeesti varaa, asuntoa ostaessa jo huomioitiin, että oon jossain vaiheessa lasten kanssa kotona. ja on aivan totta, että vähälläkin tulee toimeen. ei ne tulot vaan ne menot. ja mun mies ei todellakaan oo isopalkkanen, päinvastoin. meidän perheen nettotulot on alle 2000 euroo kuussa, olen nyt siis kotona lasten kanssa. ymmärrän äidin töihinlähtöpakon mikäli yh. ja toi hoitoon vieminen ei oo mitään sosiaalikasvatusta, huhhuh!!!

Vierailija
9/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on viisi lasta 3v- 17v.

Äiti ollut kotona nyt about 10 vuotta.

Asuvat omistusasunnossa (rivari) suht. ok-alueella. Mies hoivatyössä.

SILTI nainen pystyy olemaan kotona. Vuosia.

Heihin vertaan aina, jos joku kitisee rahasta. No, heillä ei ole esim. autoa.

Vierailija
10/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kk jää käteen 50 euroa nin PAKKO se on töihin mennä.

Vierailija
11/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että yrittäjä oi mennä töihin aiemmin, sehän on oikein suotavaakin. Mutta tavallisen palkansaajan tulee olla kotona..Voihan v... mitä skeidaa.

Vierailija
12/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

j Johan nyt jokainen aikuinen osaa laskea mitä jää suurinpiirtein käteen hoitovapaalla. Ei se rahan vähyyden pitäisi yllättää ketään.

No kai nyt niitä lapsia saa silti tehdä, vaikka olisikin sitä mieltä, että mieluummin ottaa palkan kuin kotihoidontuen :O Kyllä minäkin tiesin, paljonko kotihoidontuki on, mutta en todellakaan olisi jäänyt sille sitkuttelemaan.

Vierailija
13/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin rahan takia kun lapsi on alle 3. Etenkin kun lapsi on vaikka 2 vuotta ja jo puhuu ja kävelee ja kaupunkilisäkin loppuu...

Itse kitkutan kotona koska minulle on erityisen tärkeää olla lasten kanssa siihen asti kun ovat 3 ja mahdollisimman paljon sen jälkeenkin.

Asumme kolmiossa ja meillä on 3 lasta.

On raskasta kituuttaa, ja on ahdasta asua näin. En yhtän ihmettele, että puistotuttava lähti töihin kun pienempi lapsensa oli puolitoista vuotta. Heillä uusi kiva asunto, kaksi autoa. On oikeasti kivaa elää niin eikä niiden alle 3-vuotiaina hoitoon menneiden elämä pilalla ollenkaan ole. Ei se ole totaalista laiminlyöntiä laittaa lasta päivähoitoon.

Minä haluaisin asua isossa kodissa, käydä kampaajalla ja pukea itselleni ja lapsille muutain kuin nuhjuista kirpparivaatetta ja myös kerhoon kuljettaminen olisi kivempaa kun olisi itselläkin auto. Mutta eihän tämä kotona olo onneksi kauaa enää jatku. Itse valitsin näin mutten pätkääkään tuomitse jos joku muu valitsee vähän "mukavamman" elämän nopeammin.

Vierailija
14/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli aloittanut oman yrityksensä ennen äitiyslomaani. Lama tuli ja pariin ekaan vuoteen yrityksellä ei ollut varaa maksaa miehelleni lainkaan palkkaa. Tulonlähteemme oli äitiyspäivärahani, joka oli kyllä hyvä.

Kun äitiysloma loppui emme olisi saaneet rahaa yhtään mistään. Kodinhoidontuella ei elätetä 4-henkistä perhettä. Sossun mukaan taas olimme hyvin toimeentuleva yrittäjäperhe. Sieltä ei olisi tippunut penniäkään.

Eli olisiko pitänyt antaa nälkäiset lapset huostaan vai hoitaa ihan työtä tekemällä omat lapset?

Menin töihin todellakin rahan takia ja halveksin todella tuollaisia päänaukojia.

Kirjoituksesi on vain täynnä katkeruutta siitä, että ystävälläsi on enemmän rahaa kuin sinulla.

Meidän tiukat ajat kesti 2 vuotta. Jos sinä et löysää nutturaa, olet ikuisesti katkera.

Vierailija
15/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin: on kaksi tulonsaajaa ja normaalisti niin iso palkka, että ajattelet sitten "shoppailla 3 vuoden edestä". Eli väittäisin, että eipä teillä ole tyhjä pankkitili ja hankintalista ollut odottamassa, kun tulot putosivat.

Mua ärsyttää keski/hyvätuloiset ihmiset, jotka tulee pätemään sillä, että

Ja vihjaako täällä oikeasti ihmiset, että jos tulee raskaaksi ja laskee, että töihin on palattava kun lapsi on 9kk, pitää tehdä abortti? Eihän se raha laskemalla lisäänny.

Vierailija
16/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, kyllä kolme vuotta aina menee. Mutta jos lapsia tekee useamman ei se enää ole niin helppoa. Teepä kolme lasta ja ole esim. kahdeksan vuotta kotona. Äitiyslomarahakin siinä kutistuu aikaa myöten minimiksi.

Vierailija
17/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että olet nuori ihminen, jota ei ole elämässä juurikaan työttömyys/lomautukset rasittanut.

Entä kun lapsia on saatu, talo hankittu ja saadaan lomautus vuodeksi niin pitääkö lapset antaa adoptioon, unelmat uusista perheenlisäyksistä haudata ihan vaan tollasella aivokapasiteetilla?

Itse äitinä haluan myös maksaa työlläni elämistä. Pakko siis jäätävä kotiin että kelpaa? Helvettiäkö se sinulle kuuluu jos menen töihin!

Siinähän olet kotona. Juu: olet parempi ihminen ja rakastavampi ihminen!! :D

Vierailija
18/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsia tehdään rahattomaan tilanteeseen.

Vierailija
19/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt jokainen aikuinen osaa laskea mitä jää suurinpiirtein käteen hoitovapaalla. Ei se rahan vähyyden pitäisi yllättää ketään.

Mä vein vanhimman lapsen tasan 1v:na hoitoon ennakkosuunnitelman mukaisesti. Tiesimme jo etukäteen, ettei rahat muuten riitä.

No tietysti meidän olisi pitänyt olla tekemättä lapsia....

Vierailija
20/85 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin asua isossa kodissa, käydä kampaajalla ja pukea itselleni ja lapsille muutain kuin nuhjuista kirpparivaatetta ja myös kerhoon kuljettaminen olisi kivempaa kun olisi itselläkin auto. Mutta eihän tämä kotona olo onneksi kauaa enää jatku. Itse valitsin näin mutten pätkääkään tuomitse jos joku muu valitsee vähän "mukavamman" elämän nopeammin.

[/quote]

meillä neliöitä "riittävästi", käyn tarvittaessa kampaajalla, ostan lapsille vaatteet pääasiassa uusina (itselle ei kyllä huvita ostaa ollenkaan ellei pakko) ja meillä on kaksi autoa.

terv. edelleen perheen nettotulot alle 2000 e/kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi