Sairaslomista! Nyt loukkaan monia, mutta en voi käsittää, että joka jumalan
nuhasta ollaan saikulla. Meillä koulukuraattori, joka kerran kk vähintään pari päivää sairauslomalla. On se helppoa jostain työstä jäädä pois! Ja se vaikuttaa meidän muiden töihin suoraan.
Kommentit (110)
neljän seinän sisällä sängynpohjalla potien? Jotkut sairaudet suorastaan vaativat liikkumista, moni selkävaiva etenkin on tällainen. Koitapa toipua selkäkivuista sängynpohjalla niin et pääse pian ylös lainkaan. Ja mistä tiedät saikun todellisen syyn; ehkä se on oikeasti hermolomalla burnoutin takia, mihin vaivaan rento etelänlomailu on parasta lääkettä.
Inhoan toisten tekemisiä kyttääviä "korvaamattomia" työntekijöitä. Etenkin tuo päiväkodissa työskentelevä tautipesäke pitäisi saada edesvastuuseen :-# Tajuatko yhtään, miten iso ongelma olet?? Kuinka moni muu sitten joutuu järjestelemään töitään, kun lapsi on taas kipeänä päiväkodissa riehuvien tautien vuoksi!
sai sairauslomaa selkäkivun takia, ja nyt lähtivät äkkilähdöllä lomalle miehensä kanssa. Ei ollut edes ensimmäinen kerta.
LÄÄKÄRIHÄN määrittelee onko ihminen sairas.
Ei flunssaan saa saikkua, ellei ole kuumetta.
Olen saanut itsekin monta kertaa saikkua flunssan takia ilman kuumeen häivääkään.
Ja minä olen niitä jotka raivostuu työkavereille jotka tuovat kaikki taudit työpaikalle kun onvat niii-in korvaamattomia. Ja p*skat.
Sekä niitä jotka tulevat riemusta ratketen kiljumaan ja pomppimaan että "mulla on 37,3 astetta, eiks niin että se on kuumetta kun mun normaalilämpö on 36,5!!", että niitä jotka pärskivät marttyyreina ja korostavat sitä miten ovat niin sairaita että hädintuskin eteensä näkevät eivätkä pysty töitäänkään hoitamaan kun ovat niin huonossa kunnossa (mikä on helppo uskoa niitä katsellessa), mutta silti eivät mene kotiin kun on niin hienoa olla sairaana töissä.
Minkäs teet. Pakko elää näiden kaikkien kanssa, ja näin henkkoht kannalta on kyllä mukavampi että ne laiskat työnvieroksujat ovaat poissa turhaan kuin että ne pisteidenkerääjäsairaat levittävät tautejaan.
Mun paheksuntani ei pikkunuhaisia laiskiaisia tai kunniankipeitä marttyyreja muuta.
jotka raahautuvat töihin kipeänä, ja tartuttavat kaikki muutkin siellä. Nuha on kuitenkin merkki siitä, että kipeänä ollaan ja silloinhan se tautikin leviää kun räkä roiskuu. Tietysti ymmärrän että voi olla pientä nuhaa, jonka kanssa voi tehdä töitäkin mutta useinhan se ei ole pelkkää nuhaa, vaan myös pää on kipeä, veto veks jne.
Minkä ihmeen takia ihmisen pitäisi kipeänä mennä töihin? Jos kaikki jäisivät kotiin päiväksi kahdeksi silloin kun tauti meinaa tulla, niin olisimme kaikki paljon terveempiä. Perusflunssakin voi kuitenkin olla pitkittyessään katala tauti jälkitauteineen. Ja sinähän et ap tiedä millaisia perussairauksia kollegoillasi on, sekin vaikuttaa asiaan.
Minulle ei nouse kuume milloinkaan. Tavallisessa nuhassakin olen kuitenkin niin sairas, että pakko jäädä kotiin. Työpaikalla ei ole paljon hyötyä ihmisestä, jota huimaa ja joka ei meinaa pystyssä pysyä.
että on sairauksi ajotka eivät näy päällepäin. Näissä sairauksissa pitää olla tarkkana pienimmänkin nuhan ja tulehduksen kanssa koska ne pahentavat sitä perussairautta. Tälläinen on mm. ms-tauti. Toisilla pienikin nuha ja flunssa etenkin hoitamattomana aiheuttaa pahenemisvaiheen.
Siitä perussairaudesta ei ole pakko kertoa työkavereille.
tai diabetes
(unohtui lainaus tuossa edellä...sorry)
Ennen en ymmärtänyt, miksi nuhan vuoksi jäisi kotiin, itsekin olin kuumeessakin töissä jos oli tiukka paikka. Sitten sain huonetoverikseni neljän lapsen äidin, jonka perhe sairastaa suunnilleen kaikki taudit, mitä Suomessa kiertää. Heti sinä talvena, kun kyseinen työkaveri aloitti työt, olin flunssassa useammin kuin koskaan ennen. Sain myös vatsatauteja ja nuhakuumeita jne. - kaikki, mitä työkaverini perhe sairasti, myös minä sairastin. Työkaverini nukkui perhepedissä lasten ja miehensä kanssa ja oli itsekin koko ajan kipeänä. Hän ei kuitenkaan hakenut saikkua juuri koskaan, vaan tuli kiltisti töihin tautisena. Ja minä sain kärsiä.
Nyt olen alkanut desinfioimaan ovenkahvoja, näppäimistöjä ja hiiriä, sillä en vain jaksa sitä tautikierrettä, joka vie kaikki mehut. No, nyt olen jo taas flunssassa, viimeviikolla työkaverini ryysti räkäänsä ja yski kaiken päivää, ja koko perhe sairaana. Että voi sitä saikkuakin ottaa, ettei kaikki sivulliset saa kärsiä.
jotka raahautuvat töihin kipeänä, ja tartuttavat kaikki muutkin siellä. Nuha on kuitenkin merkki siitä, että kipeänä ollaan ja silloinhan se tautikin leviää kun räkä roiskuu. Tietysti ymmärrän että voi olla pientä nuhaa, jonka kanssa voi tehdä töitäkin mutta useinhan se ei ole pelkkää nuhaa, vaan myös pää on kipeä, veto veks jne.
Minkä ihmeen takia ihmisen pitäisi kipeänä mennä töihin? Jos kaikki jäisivät kotiin päiväksi kahdeksi silloin kun tauti meinaa tulla, niin olisimme kaikki paljon terveempiä. Perusflunssakin voi kuitenkin olla pitkittyessään katala tauti jälkitauteineen. Ja sinähän et ap tiedä millaisia perussairauksia kollegoillasi on, sekin vaikuttaa asiaan.
että on liian sairas olemaan töissä mutta silti niin kovasti liikkumisen tarpeessa että etelänlomama miehen kanssa (jolla sattumalta on myös lomaa just sillä hetkellä kun vaimon terveys vaatii auringonottohenkeistä liikkumista) on fysioterapiaa parempi vaihtoehto.
neljän seinän sisällä sängynpohjalla potien? Jotkut sairaudet suorastaan vaativat liikkumista, moni selkävaiva etenkin on tällainen. Koitapa toipua selkäkivuista sängynpohjalla niin et pääse pian ylös lainkaan.
sai sairauslomaa selkäkivun takia, ja nyt lähtivät äkkilähdöllä lomalle miehensä kanssa. Ei ollut edes ensimmäinen kerta.
Mun pomo kuului niihin jotka tulee töihin vaikka pää kainalossa niinkuin asian itse ilmaisi.
Joten meillä kiersi sitten kaikki taudit koska se tartutti meidät muut.
Ja koska itse en halua tehdä työtäni räkäisenä tai paskataudissa, olin sitten pois.
Ja siitäkös se nalkutti, että miksi olen niin usein kipeä. Miksiköhän?
Ja on siis luojan kiitos entinen työpaikka, ihan omasta aloitteestani.
T. Henkilöstöravintolan kokki.
Todellakin joillain voi olla joku krooninen sairaus, joka ei näy päälle päin, mutta aiheuttaa poissaoloja töistä.
Itse sairastan endometrioosia ja pahimpina aikoina olin todellakin kerran kuussa pari päivää sairaslomalla ja ihan joka kerralla sairaalahoidossa! Mutta ei työkaverit tieneet, mikä minulla oli, kun olin ihan täysin terve palatessani töihin...
Enkä koe velvollisuudekseni informoida koko työyhteisöä henkilökohtaisista asioistani.
on sairauksia jotka eivät näy päällepäin. Näissä sairauksissa pitää olla tarkkana pienimmänkin nuhan ja tulehduksen kanssa koska ne pahentavat sitä perussairautta. Toisilla pienikin nuha ja flunssa etenkin hoitamattomana aiheuttaa pahenemisvaiheen. Siitä perussairaudesta ei ole pakko kertoa työkavereille.
[/quote]
Ja vaikka työkaverit sairaudesta tietäisivätkin niinkun mun tapauksessa (pahat allergiat mm. tuoksu/siitepöly, eläimet ym. ja astma) niin eivät he silti tahdo uskoa, että kukaan voi olla todella (hengenvaarallisesti) sairas vain "pienen nuhan" vuoksi.
Mulle nuha tarkoittaa AINA kortisoni- sekä antibiootti kuuria kuin myös ( norm. allergialääkkeet) astma lääkkeiden (inhaloitavat + tabletti) tuplaamista, tämän teen siis automaattisesti itse kun tunnen flunssan olevan tulossa (aina lääkkeet varoilla kaapissa). Räkä menee hetkessä poski- ja sivuonteloihin jonka jälkeen olen niin tukossa ettei henki kulje.
Tokikaan mulla ei ole noita muutaman päivän poissaoloja vaan seurauksena on parin viikon sairasloma.
Lähinnä mua ärsyttää se ettei työkaverit tahdo uskoa sairauttani vaan vähättelevät asiaa. Haluan kuitenkin pitää huolta itsestäni enkä rasittaa elimistöäni turhaan.
oli saikulla runsaiden kuukautisten takia mutta reissuun kykeni kuitenkin lähtemään saikkupäivänä.
Sama on aina raskaaksi tullessaan jäänyt sairaslomalle ja saikkua kestää koko raskausaika, syy vain vaihtuu välillä.
Sitten ihmettelee kun ei etene uralla.
asiansa mutta minusta pomon kuuluisi huolehtia siitä, ettei ihmiselle, joka on todella noin paljon poissa, esim. anneta projekteja jotka vaativat jatkuvaa läsnäoloa. Nyt tilanne on se että ko kollega on paljon poissa ja koko muu ryhmä tekee parhaansa mukaan hänen hommansa.
Ikävintä on tietysti se katkeruus kun tupladuunin tehneet kollegat saavat tekstareilla kutsuja grillaamaan kun migreeni meni jo ohi tai selkäsärky helpotti iltaan mennessä. Ei palja kohenna suhteita duunissa.
Ei hän välttämättä ole kertonut kaikkea teille muille siellä.
Itse en ainakaan lähde tieten tahtoen tartuttamaan muita työpaikallani enkä tajua niitä, jotka tarkoituksellisesti menevät töihin tiedostaen, että ovat tartuttajia.
"Kiva" sitten tulla terveenä takaisin töihin huomatakseen, että puolet porukasta on sairaina oman hölmöilyn takia. Olen nähnyt sen tapahtuvan sellaisten osalta yllättävän usein. Sitten kehtaavat istua päivittelemässä, miten ihmiset nyt pienten nuhien takia ovat poissa. Onhan se helppoa halutessaan olla näkemättä metsää puilta, joo...
Kun on puolikuntoinen ja nuhassa, niin silloin järkevin paikka on koti ja lepo siellä. Missään tuskin suositellaan työpaikalle raahautumista puolikuntoisena, vai olenko ihan väärässä?
Onneksi omalla työpaikalla ei paljoa edes heru lisäpisteitä tai olalle taputtajia moisille tahallaan tartuttajille, päinvastoin.
Minä en ole koskaan saanut saikkua vaan koska nokka on tukossa.
Nytkin on nokka tukossa mutta ei se estä olemista ja elämistä kun ei ole kuumetta.
Kuume kertoo että kroppa taistelee pöpöä vastaan, tukkonen nenä voi tulla vaikka allergiasta, ei siihen välttämättä siakkua tarvita.
Meillä ei saikkua saa jos ei kuumemittari värähdä asteikolla ylöspäin.
Tämä ei ole mikään oma kanta: vaan lääkärin.
Joka väittää, ettei nouse, ei vaan ole vielä ollut tarpeeksi rajussa taudissa/vammassa tmv. Se, että kunnon flunssa on kuumeeton, ei kerro kuumeennoususta mitään. Ja sairas voi toki olla kuumeettakin.
Itse olen keskimäärin 2-3 päivää vuodessa saikulla ja mm. molemmissa raskauksissa olin äitiysloman alkuun normaalisti töissä ilman mitään ylimääräisiä poissaoloja. Lapsetkaan ei meillä sairasta. Töissä sen sijaan työkavereista on lähes koko ajan joku joko itse kipeänä tai kipeiden lasten kanssa kotona. En ymmärrä, miten joissain perheissä ollaan koko ajan sairaana. Sitä en sinänsä epäile, että ihmiset olisivat saikulla turhaan, mutta tuntuu käsittämättömältä, miten aikuinen ihminen voi olla kerran kuussa flunssassa.
Ihmiset kun ovat erilaisia, siksi toinen sairastaa ja toinen ei. Lapseni meni vuosi sitten päiväkotiin ja sen jälkeen lapsen lisäksi koko perhe on sairastanut koko vuoden. Kaikki taudit mitä muksu on kotiin tuonut, on myös tarttunut meihin vanhempiin. Ennen tätä aikaa olin varsin vähän sairastava tyyppi, mutta en silti ikinä ole ylimielisesti ihmetellyt toisten sairauksia. Ja ole onnellinen, että olet niin helpot raskaudet saanut ettei ole tarvinut saikulla olla. Kaikilla kun sekään ei onni ei osu kohdille...
Itse olen sitä mieltä, että jos itsensä sairaaksi tuntee, niin mitään kuumetta ei välttämättä tarvitse olla. Sitä mieltä on meidän työterveyskin. Ja se, että jotkut pällit tulee pää kainalossakin töihin muita tartuttamaan, se on lähinnä itsekästä martyyriutta. Minä en katso kyllä hyvällä sellaista ollenkaan. KUKAAN ei ole niin korvaamaton etteikö voi pahimman ajan olla kotona sairastamassa.
ja alhaisempi sietokyky. Ollaan niin hirvittävän kipeitä jo pienestä vaivasta. Onneksi näitä ihmisiä ei ole nykyisessä työpaikassani.