G: Monennellako viikolla jäit sairaslomalle? Vai jaksoitko lopppuun asti?
Kommentit (52)
kummassakin raskaudessa. Syynä iskias, verenpaine ja supistukset. Eka oli kaksosraskaus, mutta toinen raskaus oli yhtä vaikea.
ja olisin jaksanut tehdä sitä vaikka synnytykseen asti. Kuopus oli yliaikainen ja synnytys piti käynnistää, vielä edellisenä päivänä nostelin vaunuja bussiin.
ja taktikoin vielä niin että en pitänyt sinä kesän lomista kuin 2 viikkoa, jolloin siirtyivät seuraavalle kesälle. Näin sain ylimääräisten saldoja myös käyttämällä olla vanhempain vapaiden jälkeen 2 kk täydellä palkalla kotona ennen työhön paluuta.
loppuun saakka töissä. Toimistotyö, mutta paljon kävelemistä päivän aikaan.
Neuvolan täti sanoikin, että hän ei ymmärrä lääkäreitä, jotka antavat saikkua nuorille perusterveille äideille, joilla "supistelee". Kuitenkin kohdunkaulan tilanteessa ei tapahtunut mitään. NÄmä äidit kylä pystyvät kotona siivoamaan, laittamaan puutarhaa yms. mutteivät olla töissä.
Ei siis ollut Suomessa... :)
Meillä oli tosi kiireinen aika töissä ja isot projektit menossa. Esimiehenikin sanoi, etten saa synnyttää etuajassa... Viimeisen kuukauden aikana olin kolme viikonloppuakin töissä, muuten kyllä ihan toimistotyö normaalityöajoilla. Aika paljon tuli kävelyä päivän aikana, siis ihan parkkipaikan, toimiston, ruokalan ja vessan välillä. Välimatkat oli aika pitkiä.
Työni hoidin kunnolla ja periaatteessa jaksoinkin ihan hyvin, mutta loppuaikoina en kyllä jaksanut mitään muuta. Toisaalta, koska olin niin pitkiä päiviä töissä, niin enpä paljon muuta olisi ehtinytkään. Saimme projektit päätökseen omalta osaltani ennen synnytystä ja ehdin pari päivää lepäilemäänkin ennen kuin lapsi syntyi. Kaikki meni siis hyvin. Mutta etukäteen kyllä jännitti miten käy, varsinkin kun Suomessa jäädään niin aikaisin äitiyslomalle ennen synnytystä ja tutut kauhistelivat omaa tilannettani.
Jos lääketieteellisiä komplikaatioita olisi ollut, niin tietysti olisin jäänyt sairaslomalle. Mutta en tuota toivonut, sillä se olisi vastaavasti lyhentänyt muutenkin lyhyttä äitiyslomaani toisesta päästä. Lakisääteisesti olin oikeutettu 12 viikkoon äitiyslomaa. Tuostakin suuri osa oli palkatonta...
suoraan hoitotyöstä,kärsin koko raskauden tosi pahasta issiaskivusta.Lääkäri käski vain kärsiä ja ei suostunut päivääkään kirjottaa s-lomaa,joten mä kärsin ja kävin töissä.
Tokasta en ollut vielä kerinnyt työelämään olin äitiyslomalla kun toka sai alkunsa.
3lapsi toi painoa lähes 1kg/vko ja tuli älyttömät hermopinteet käsiin,joten jouduin sl:lle10-12vkon lälkeen ja koknaan jäin pois n.16viikolla.Ruho ei kestänyt sitä painon tuloa.
jouduin makaamaan 6 vk kohdunsuun ennenaikaisen kypsymisen vuoksi.
Toisessa raskaudessa selkä petti vk 25, en pystynyt ajamaan enää työmatkoja iskiaksen vuoksi.
Nyt jouduin jäämään rv 26, syynä jatkuva supistelu ja liitoskivut. Nyt jännään pääsenkö vielä töihin, mutta epäilen, sillä kaikki liikkuminen tekee kivuliaita supisteluja.
Ja raskaushan ei tunnetusti ole sairaus, olen samaa mieltä, mutta vaikuttaa kyllä osalla meistä merkittävästi työkykyyn.
omat liitoskipuni ovat olleet sitä luokkaa että kollegat ovat työntäneet minua kärryillä välillä paikasta toiseen. toisaalta helteet ja hb:n samaniakainen tippuminen 30 yksikköä kyllä hidasti myös työtahtia.
Tässä kunnossa en enää suoriudu töistäni. Toisaalta en voi tehdä kotonakaan mitään supistelun ja kipujen vuoksi.
Kaikilla aloilla ei myöskään voi toimia puolella teholla tai hidastaa työtahtia.
Kunpa saisi olla kunnossa ja pääsisi töihin!
Iskias vaivasi, mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei parane kotona makaamalla. Siivoustyössä olin.
Toinen raskaus meni hoitovapaalla ollessa, lapsilla ikäeroa 1v 7kk. Esikoinen ei kävellyt (erityislapsi), rattaita nostelin minäkin bussiin loppuun saakka, ja esikoinen oli ikäkavereitaan raskaampi hoidettava.
Ja jäin kolme päivää ennen virallista äitiyslomaa, koska jakso vaihtui ja kaikkien kannalta oli paras, että sijainen sai aloittaa kurssit itse. Tunnustin reksille, ja hän näytti vihreää valoa.
yhdessä oli töissä vielä kaksi viikkoa äitiysloman alkamisen jälkeenkin, sitten oli jäätävä kotiin.
Kaupassa töissä, nostelua, kantamista ja paljon kävelyä.
Työ fyysisesti erittäin raskasta ja ajoittain väkivallan uhka. Vointi oli hyvä alusta loppuun, mutta työnkuva oli sellainen ettei raskaana oleva voinut sitä tehdä pitempään. Diagnoosi taisi olla raskauden ajan väsymys tms. Meilläkään ei saanut jäädä erityisäitiyspäivärahalle, joten siksi saikkua loppuun asti.
supistelun vuoksi. Mulla on työ, jossa pitää kiirehtiä ympäriinsä koko päivä, työnkuvaa ei ollut mahdollista keventää. Töissä ja työpäivän jälkeenkin supisteli kipeästi paljon ja alkoi tulla supistussarjojakin, saattoi supistaa viiden-kymmenen minuutin välein kolme tuntia, eikä loppunut, vaikka menin makaamaan sängylle hiljaa.
Ottaa päähän tuollaiset kommentit, että supistelun vuoksi kirjoitetut sairaslomat ovat "turhia". Kun jäin kotiin, supistelu väheni selvästi ja pystyin kyllä käymään kaupassa, siivoamaan kevyesti jne. Sen sijaan töissä en olisi pystynyt olemaan.
eli loppuun saakka jaksoin. Toimisto-/asiakaspalvelutyö ja toimin esimiehenä. Raskainta oli henkinen kuormitus, kun meillä sattui monenlaista 2kk ennen äitiyslomaani, jonka vuoksi työpäiväni olivat 10-12h pitkiä. Olisin kyllä voinut jatkaa normi 8h päiviä pidemmällekin. Tosin kotona ei sitten jaksanut iltaisin tehdä juurikaan mitään, kun vauvan pää painoi hermoon, niin jalka lähti aina alta.
olin loppuun asti.
Tokasta jäin 2kk ennen laskettua aikaa. Eli 1kk saikkua.
Mulla samanlainen työ,stressaavaa ja paljon matkustamista. Saikun syy oli ennenaikaiset supistykset ja kohdun ennenaikainen aukeaminen. Ei ollut keksitty syy mutta varmaan johtui stressistä.
Sitten siinä kävi vielä niin että lapsukainen syntyikin kaksi viikkoa etuajassa =)
43-vuotiaana.
Nuoremmat jäivät saikulle viikkoja ennen ä-loman alkamista.
Ei mitään syytä jäädä saikulle. Ei oikeaa eikä keksittyä.
Fyysistä työtä, matkatyötä, vuorotyötä vai ihan toimistossa?
ap. kiittää
äitiysloman alkamista, selkää valitin ja siitä sairasloman sain. Oikea syy oli se, että oli niin paska työporukka, että halusin pois sieltä.