Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei Sinä, joka et sairastele juuri koskaan, kerro elintavoistasi!

Vierailija
05.09.2010 |

Eli liikuntamäärät, ruokavalio, alko-tupakka, hygienia, monivitamiinivalmisteet, paino, pituus yms.

Kiinnostaa, että johtuuko vain geeneistä, että on aina flunssassa, kuumeessa yms.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle kouluikäisenä pitäisi sairastaa mutta selvitä ilman antibiootteja. Näin saa vahvan vastustuskyvyn. Minulla on kaveri johon tämä pätee täysin. Ei sairasta vaikkei elintavat ihan sanoisin keskivertoa.

Vierailija
2/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssaa ja vatsatauteja sairastavat aikuiset ovat yleensä paljon tekemisissä pikkulasten kanssa. pikkulapset kantaa niitä tauteja himaan ja levittää basilleja kun eivät osaa käyttäytyä hygieenisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...viimeksi muistaakseni parisen vuotta sitten.Joskus on pientä yritystä..voi lämpö nousta 37 asteeseen..kurkkua hiukan karhertaa mutta harvoin sairastun ja oireet poistuvat päivässä parissa.Olen joskus miettinyt mistä johtuu,kun todella monet ympärillä olevista ihmisistä tuntuvat olevan vähänväliä kuumeessa tai jossakin vatsataudissa mutta itse sästyn näiltä.Olen tullut sihen tulokseen että ympäristöllä on paljon väliä.Oln perussiisti-ihminen...mutta en desinfioi tai sterilisoi kotiani,kuten monet siivoushullut ystäväni jotka ovat alati sairaita.Kärjistäen olen varmasti nuollut ne kengänpohjat kerran päivässä lapsena,kuten Aro Ylppö opetti :D.Elintavoiltani olen mukavuudenhaluinen (lue:en intohimoinen liikkuja),syön tervellisesti.Pituus 168/paino 68 vielä..laihdutan juuri synnyttäneenä :).Tosin,yöskään vanhempani eivät ole juuri koskaan sairna etten nyt sulkisi tuota geenijuttuakaan pois :).

Vierailija
4/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoa 164/79 ja aina olen ollut ylipainoinen. Tupakoinut olen 13-vuotiaasta asti joitakin taukoja lukuunottamatta (kolme raskautta).

Alkoholia menee kerran- pari vuodessa, silloin otan ihan rehelliset kännit olutta juoden.

Vitamiineja en muista kuitenkaan ottaa joten niihin en tuhlaa vähiä rahojani. Syön karppaustyylisesti, eli kasviksia ja lihaa/kalaa. Kahvia juon 3-4 kuppia päivässä. Vettä muistan juoda ihan liian vähän. Suklaata menisi vaikka joka päivä ja vaikka levyllinen kerrallaan, mutta yritän pitää herkut parissa kerrassa viikossa.

Allergioita meidän perheessämme ei ole ja syynä lienee minun laiskuuteni siivota. Meillä ei siis ole mitenkään erityisen hygieenistä.

Liikkuminen on aika vähäistä, sekin laiskuudeta johtuva puute. Toisinaan lenkkeilen 5 kertaa viikossa, joskus taas menee kuukausi ettei kiinnosta lähteä lenkille.

Viime syksynä sairastin sikainfluessan, sitä ennen edellinen kerta oli n.10v sitten joku toinen influenssa.

Vierailija
5/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintapani on aivan keskivertoa. Kuume ei vaan nouse flussassa eikä kaada voimattomana sängyn pohjalle. Isäni on aivan samanlainen eikä ollut 40-v. työuransa aikana kuin KAKSI PÄIVÄÄ sairauslomalla!

Vierailija
6/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe sairastaa.

En sairastunut sikainfluenssaan vaikka koko muu perhe sairastui (tai siis taisin sairastaa sen oireettomana), en sairastu vatsaflunssiin muuta kuin korkeintaan pienellä ripulilla ja pikkuflunssia on todella harvoin (1-2 5 vuodessa).

Eikä meillä muutkaan kyllä jatkuvasti sairasta, mutta toki lapset (4 kpl) välillä sairastaa.

Liikuntamäärä: Liikun päivittäin joko kävellen tai pyöräillen min 1 h. Kuntopyöräillen useasti viikossa.

Ruokavalio: Syön kaikkea ja paljon. Syön siis myös hedelmiä ja vihanneksia tarpeeksi, mutta myös kaikkea muuta liikaa.

Alko-tupakka: En ole ikinä tupakoinut ja alkoholia en nyt käytä vaikka en ajatuksissani mikään absolutisti olekkaan, muutta alko kuuluu mielestäni vain harvoin käytettäviin.

Hygienia: Suihku päivittäin, hiukset 2-3 krt viikossa, naama, hampaat ja alapääsuihkuttelu useamman kerran päivässä. Kädet pestään aina kotiin tullessa (myös lasten kavereiden).

Monivitamiinivalmisteet: En käytä.

Paino: Aivan liikaa.

Pituus: 167 cm

Vierailija
7/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen antibioottikuurin sain 22v ! Lapseni ovat myös keskivertoa terveempiä, kummallakaan ei ole ollut korvatulehduksia tms. antibioottia vaativia sairauksia! Ja alkavat olla jo teinejä. Elintapamme ovat ihan tavalliset.

Vierailija
8/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikuntaakaan ei ole koskaan harrastanut. Hyötyliikuntaa kyllä.

Olen normaali painoinen. En syö purkista mitään pillereitä.

Poltin yli 20v nyt olen ilman.

Hoidan lapsia jotka ovat koko ajan räkätaudeissa.

Veikkaan, että terveyteni syy on käsihygienia.

Pesen todella usein käsiä.

Päivittäin myös pyyhin pinnat joihin koko ajan kosketaan. Kahvat sun muut.

Vierailija
9/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli liikuntamäärät, ruokavalio, alko-tupakka, hygienia, monivitamiinivalmisteet, paino, pituus yms. Kiinnostaa, että johtuuko vain geeneistä, että on aina flunssassa, kuumeessa yms.

Kun kerran kysyt, niin en harrasta liikuntaa. Pelkkä hyötyliikunta, eli puutarhanhoito ja kotihommat, syksyisin marjastus yms.

Sekaruokavalio, kaikki menee. Olen hyvin tarkka ruuan laadusta ja tuoreudesta. Suosin kotimaisia raaka-aineita. Pidän hedelmistä ja kalasta.

Normaali alkoholin kulutus, lasi tahi pari viiniä viikonloppuna ja saunakaljat.

Käyn suihkussa päivittäin. En käytä voimakkaasti hajustettuja tuotteita.

Vitamiinia otan joskus kun muistan, mutta yleensä ne vanhenevat kaappiin.

Pituus 165, paino 62.

Lastentaudeista olen sairastanut vesirokon ja sikotaudin.

En siis osaa sanoa onko kyse elintavoista vain geeneistä. Omista pojistani 4v. ei ole koskaan sairas, kun taas toinen 1v. on aina räkätaudissa.

Erotuksena ruokavaliossa on että vanhempi rakastaa kalaa ja nuorempi ei syö sitä lainkaan.

Nuoremmalla on myös aika kova lääkitys joka saattaa heikentää vastustuskykyä.

Vierailija
10/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen erittäin kiitollinen siitä. Sillä on luultavimmin suurin vaikutus meidän terveyteen. Emme lapsenakaan juuri olleet kipeinä, kellään ei ollut korvatulehduksia tai pahempia flunssia.

Käytän alkoa ihan reilustikin välillä, tykkään juhlia, sekä muutama saunasiideri viikonloppuisin.

Poltan joskus tupakkaa, mutten vakituisesti.

Syön paljon kasviksia ja marjoja.

Emme käytä rasvattomia tai kevyttuotteita.

Emme syö leipää, paitsi hapankorppua,

emme syö myöskään perunaa, riisiä tai pastaa.

Olen ehkä superhygienisti :)

Käsidesiä meillä käytetään ja muistuttelen jatkuvasti lapsia käsienpesusta.

Vierailija
11/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekin tais kestää yhen vrk.den. Tietysti räkä saattaa valua viileimpinä aikoina, mutta eipä nosta kuumetta. Toisaalta välillä ketuttaa, koska räkäsenä on ikävä olla ja työt pitää hoitaa siitä huolimatta, kun sitä kuumetta ei vain tule.

Itse olen 50kg,156cm,tupakoin,syön mikä maistuu eikä kasvikset (valitettavasti) kuulu hirveemmin ruokavaliooni, alkoholikin maistuu, enkä harrasta myös mitään liikuntamuotoa aktiivisesti.

Ehkä se on geeneissä, sillä vanhempanikaan eivät aikuisiällä ole paljoa sairastelleet. Nyt oma lapseni on 3½ vuotias ja hänellä on tähän mennessä ollut kaksi kuumeellista räkätautia eikä muuta.

Vierailija
12/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin oli mahatauti. Ikää 40v. sopusuhtainen, en käytä alkoholia, en tupakoi, en syö vitamiineja. Syön epäsäännöllisesti, enkä kovinkaan terveellisesti. Kunto on kuitenkin hyvä, liikun aika paljon. Jos flunssa tulee, se menee nopeasti ohi, sen takia ei ole tarvinnut olla töistä pois.

Luulen terveyteni johtuvan lapsuudesta, hygienia oli huono, oltiin paljon ulkona ja liikuttiin. Jouduttiin maalla asuessa tekemään paljon ruumiillista työtä jo lapsena. Jos sairastuttiin, oltiin koulusta pois vain 1 pv, koska äidin mielestä laiskuus sairastuttaa. Koskaan emme käyneet hakemassa lääkettä tai edes lääkärillä.

Vierailija
13/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todella harvoin olen sairaana.

Lapseni ei myöskään ole ollut kuin kerran vatsataudissa (4v), sekin ennen päiväkotia.

Meillä on perusiistiä, imuroin noin kerran viikkoon kunnolla. Emme käytä mitään vitamiinivalmisteita, syödään sitä mitä jaksetaan tehdä. Usein juuri sitä parjattua marinoitua broilerinfilesuikaleita, vanukkaita, suklaamuroja, tietenkin myös kasviksia jne mutta en mieti joka päivä olisiko tämä nyt sitä terveellisintä. Syödään siis sitä mitä tekee mieli.

Liikuntaa lapsi saa pihalla juostessa, itse kävelen kauppamatkat jne, tällä hetkellä en harrasta aktiivisesti mitään.

Mitähän muuta...

Vierailija
14/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan kyllä tupakkaa, olen polttanut jo vuosia.

(raskautta lukuunottamatta), en imettänyt.

Alkoa menee noin kerran kuussa, kun lapsi on isällään minä käyn juhlimassa.

Vierailija
15/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sairasta usein ja jos sairastan, niin en pahasti. Silloin, kun olin lapsi mummi "karaisi" minua esim. saunassa kaatoi minun ja serkkutytön päälle jääkylmää kaivovettä ja takaisin lauteille. Mummi käski aina kylmän veden alla toistaa semmosta "vesilorua", joka auttoi kestämään ja nää saunahetket oli meistä aina kivoja.

Lapsena muutenkin leikittiin suurella lapsilaumalla ja äiti hoiti kotona flunssaisia ja keuhkoputkentulehdusta sairastavia hunajamaidolla, kanaliemellä, laittoi konjakkiin kastetun rievun lämmittämään rinnan päälle tai pannulla lämmitettyä suolaa. Ei siis mitään panadolia eikä antibiootteja.

Oisko tämä sitten todella auttanut, kun nyt en sairasta oikeastaan ikinä ja jos sairastan, niin todella lievästi. Itse uskon, että salaisuus on siinä ja siksipä välttelen antibiootteja ja kuumetta alentavia lääkkeitä omienkin lasteni kanssa: he sairastavat hieman muita pidempään, mutta kuitenkin paranevat ja vastustuskyky vahvistuu ja oppii nujertamaan pöpöjä.

Vierailija
16/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön välillä herkkuja. Pesen kädet vessareissujen jälkeen, en käytä käsidesiä, otan vitamiineja jos muistan. Minulla on korkeintaan pari flunssaa vuodessa ja kuumetta ehkä kerran kymmenessä vuodessa.

Vierailija
17/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joka kolmas vuosi, silloinkin lievä.Mahatauti ollut 2x elämässä.165/65kg.Syön normaalisti, en polta enkä juurikaan käytä alkoholia.Pesen käsiä normaalisti, enkä ehdi harrastaa liikuntaa.Olen niin keskiverto kun olla voi.Vastustuskyky on monimutkainen järjestelmä ja joillakin se on luonnostaan parempi kun toisilla.Ja töissä tapaan viikottain 200 ihmistä (kietävä ope) eli ehkä olen todella siedättynyt pöpöille.

Vierailija
18/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi kahdeksan vuotta sitten. Joskus on lieviä flunssan oireita, mutta aina ilman kuumetta.

ulkoilen joka päivä vähintään pari tuntia.

Syön viisi ateriaa päivässä (kasviksia paljon)

en tupakoi

viiniä juon kyllä parikin kertaa kuukaudessa muutamia lasillisia kerrallaan.

Herkkuja mätän liikaa ja siksi on vähän ylipainon puolella tämä painoni.

Vierailija
19/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kädet toki pesen aina, kun menen sisälle.

Vierailija
20/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liikuntaa pari-kolme kertaa viikossa tunnin jaksoissa.

- perus terveellinen rukavalio

- ei tupakkaa, alkoa pari kertaa kuussa, ei kännejä

- Alapesut n. 5 kertaa päivässä, käsipesu n. 10/päivä, suihkussa joka päivä, hiusten pesu joka toinen päivä

- 116/168