Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei Sinä, joka et sairastele juuri koskaan, kerro elintavoistasi!

Vierailija
05.09.2010 |

Eli liikuntamäärät, ruokavalio, alko-tupakka, hygienia, monivitamiinivalmisteet, paino, pituus yms.

Kiinnostaa, että johtuuko vain geeneistä, että on aina flunssassa, kuumeessa yms.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin, että kunto on testattu erinomaiseksi. En tupakoi, alkoholia otan ehkä kerran viikossa saunakaljan ja viinilasillisen verran. En syö kuin d-vitamiinia talvisin. Olen 176 cm pitkä ja painan 77 kiloa.

Vietän säännöllisestä elämää eli nukun noin 8 tuntia yössä ja syön terveellisesti.

Olen viimeksi ollut kuumeessa 11 vuotta sitten kun sairastin A-viruksen. Flunssia on silloin tällöin (ehkä kerta vuoteen), mutta ne menee yleensä nopeasti ohi. Mahataudin saan suht herkästi, mutta niitäkään ei ole nyt ollut enää muutamaan vuoteen, kun lapset ovat kasvaneet eivätkä enää jokaista mahapöpöä kanna kotiin.

Vierailija
22/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti.4v sitten painoin 20kg vähempi ja poltin säännöllisesti.Raskaaksi kun tulin niin lopetin polttamisen.Nykyään poltan yleensä vain duunissa.En liiku,syön tavallisesti,ehkä kuitenkin mielummin epäterveellisesti kuitenkin.En syö lääkkeitä,enkä vitamiineja.En sairastu juurikaan koskaan kulkutauteihin,1-2x vuodessa saattaa olla flunssa ja lämpö ei nouse silloinkaan yli 37,5.Työkaverit sairastuvat jos mahatautia tms.liikkeellä,mutta nminulle ne eivät tule,kuin enintään hieman mahassa möyrii.Itseni takia ei tarvitse töistä olla poissa juurikaan koskaan 10v aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta liikuntaa, syön korkeintaan kohtuullisen terveellisesti ja käytän alkoholia melko paljon. En ole koskaan polttanut. En käytä vitamiinivalmisteita muuta kuin raskaana ollessani. Painan n. 70 kg ja olen 168 cm pitkä.

Henkilökohtaisesta hygieniastani huolehdin kyllä hyvin, mutta kotia siivoamme laiskanlaisesti. En ole myöskään kovin tarkka sen suhteen etteivätkö ruuat esim. saisi olla aika kauan pöydällä lämpimässä. Saatamme syödä joskus jopa koko yöksi huoneenlämpöön unohtunutta ruokaa (kunhan ei nyt sentään mikään kala- tai maitotuotejuttu ole).

Sairastan hyvin harvoin enkä ole myöskään millekään allerginen. Sen kerran kun saan flunssan, se on yleensä äkkijyrkkä: terve päivä, korkea kuume illaksi ja terve seuraavana aamuna.

Vierailija
24/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen alapään hinkkaaminen tavallistakin?

Alapesut n. 5 kertaa päivässä

Vierailija
25/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui mainita että en käytä alkoa ollenkaan,n.10v en ole juonut humalaan itseäni.Ja meillä on aina pölyistä ja sotkuista,pikaimurointia ja siivousta harrastan lähes päivittäin.Eikä olla neuroottisia ruuansäilytyksen suhteen.Enkä käy suihkussa/saunass kuin n.joka toinen päivä joskus useammin.

Vierailija
26/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa flunssat vaivaa.

Vierailija
27/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun 3-6 kertaa viikossa, lisäksi tulee tietysti hyötyliikuntaa (kävelyä, puutarhatöitä yms.)

Olen aika tarkka, että meillä syödään ravintosuositusten mukaan (lähinnä lasten takia) eli ruokavalio on kunnossa. Esim tarkkailen sokerin, rasvan tai vaaleiden jauhojen (kokojyvä rules) määriä ja laatua. Kalaa ei kyllä syödä allergioiden takia (muuten syötäis väh. kerran pari viikossa). Kalkkia syön tabletteina, koska en juo maitoa, mutta muita ravintovalmisteita en käytä.

Juon joskus siiderin tai jopa kaksi viikonloppuna. Baarissa voin polttaa tupakkaa, muuten en.

En ole bakteerikammoinen, en välttele itse enkä lasten kanssa esim. flunssaisia ihmisiä tai pese/desifioi käsiä jatkuvasti esim. sikainfluenssan pelossa.

Pituus 167 cm ja paino 62 kg.

Tuosta ulkoilusta vielä, että sen vähenemisen olen huomannut vaikuttavan omaan sairausalttiuteen. Mutta voi olla myös sattumaa.

Vierailija
28/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi harvoin sairas, joku pikku nuha ssilloin tällöin. Kuumetta tais olla viimeksi kolme vuotta sitten ja edellisestä vatsataudista taitaa olla jo 8-9 vuotta.

Meillä on pieniä lapsia kotona, jotka sairastavat ihan normaalisti.

Elämän tavoista sen verran, että harrastan liikuntaa n. 5 h viikossa, ulkoilen paljon, syön suht terveellisesti, en mitenkään vahdi mitä syön kuitenkaan. Alkoholia nautin pari lasillista viikonloppuisin, en polta, mutta suklaata rakastan...

Vierailija
29/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en juuri lapsena sairastanut, enkäole aikuisenakan sairastanut.

Olen kymmeniä kiloja ylipainoinen, en harrasta liikuntaa. En syö purkista vitamiineja yms.

En syö myöskään eineksiä, vaan laitan kotona monipuolista ruokaa.

Lapsetkaan ei juuri sairasta. Lapset 11v 13v ja 15v ja oliskohan jokainen elämänsä aikana syönyt 1-2 lääkekuuria.

Flunssat ja vatsataudit ei heihin tartu.

Ja juu heitä ei ole rintaruokittu ollenkaan.

Sisaruksenikaan eivät juuri sairasta, eivätkä äitini ja isoäitini. Eikä muukaan suku juuri.

Luulen kyllä, että on geeneissä

Vierailija
30/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikilenkkeilen n. joka toinen päivä, ulkoilen päivittäin säästä riippumatta, pyöräilen työmatkat. Ruokavalio on kasvispainotteinen, muuten perusterveellistä, monipuolista kotiruokaa, herkuttelen viikoittain (jäätelöä/suklaata), hedelmiä syön useita päivässä.

Perussiisti koti, kerran viikossa siivous (pölyjen pyyhintä ja imurointi), kädet peset WC-käynnin jälkeen, hedelmiä ja kasviksia en aina jaksa pestä, ne maistuu parhaalta suoraan maasta. Kalkkitabletteja syön toisinaan.

165/51, paino on ollut sama koko aikuisiän.

Alkoholia ja tupakkaa en käytä, mutta nuorempana käytin. Silloin elintavat oli ruuan ja liikkumisenkin osalta huonommat, flunssasta kärsin joka syksy ja kevät.

Nykyään flunssa on muutaman vuoden välein, kuume ei ole noussut juuri koskaan. Vatsataudissa olen ollut muutaman kerran elämäni aikana, antibiootteja tai muitakaan lääkkeitä en ole syönyt koskaan. Kouluaikoina olin kaksi kertaa pois koulusta, molemmat ala-asteella, yläasteen ainoa sairastuminen sattui hiihtolomalle. Lapsesta asti olen syönyt paljon hedelmiä ja ulkoillut säännöllisesti. Eiköhän se ole geeneissä, äitikään ei koskaan sairasta.

Lukion jälkeen oli kuitenkin pari vuotta, jolloin vaihtui koulun ja äidin ruuat lähinnä roskaruokaan, lopetin urheiluharrastukseni ja juhlin paljon. Silloin olin flunssassa säännöllisesti, mutta elintavat korjattuani pääsin takaisin terveeseen elämääni, edellinen flunssa oli keväällä 2006.

Vierailija
31/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa on kurkku vähän karheana ja nenä tukossa (ja usein silloin kun mies makaa 39 asteen kuumeessa viikon). Vatsatauti on ollut viimeksi joskus lapsena ja kuume minulle ei nouse koskaan, vaikka vähän tuollainen nuhainen olo olisikin.

Luulen, että minuun pätee esim. tuo, että lapsena olen sairastellut jonkin verran, mutta elämäni ensimmäiset antibiootit sain leikkauksen jälkeen tulehtuneeseen viisaudenhampaaseen parikymppisenä. Eli antibiootteja en ole joutunut syömään. Myöskin äitini ja isäni sairastavat todella harvoin, että on tässä varmaan geeneilläkin osansa.

Elintavoista:

Liikun todella vähän, en tupakoi, kerran kuussa juon 1 - 3 lasia viiniä/pari kuivaa siideriä, pituutta on 170 cm ja painoa hieman liikaa, ruokavalio on perussuomalaista kotiruokaa ja viikonloppuisin herkkuja.

Se täytyy vielä todeta, että allergioita minulla on (ruoka-aineita ja siitepölyt), eivätkä ne ole iän myötä helpottaneet. Mutta tarttuviin tauteihin en sairastu. Olen koulussa töissä, eli ihmiskontakteja on kuitenkin paljon. Pesen kädet vessareissuilla, kotiin tullessa, aina ennen kuin alan syömään.

Vierailija
32/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin nuhassa ja jatkuvasti korvat kipeät, mutta ei kuumetta tai varsinaista flunssaa.

Teini-iän jälkeen olen sairastanut kerran vuodessa flunssan siinä missä muutkin, tosin ilman kuumetta ja oireina on tukkoinen nenä ja lievä kurkkukipu.

Liikun harvemmin tarkoituksellisesti, ehkä kerran viikossa käyn kävelyllä. (Hyötyliikunta onkin eri asia, kun parkkipaikalle on matkaa ja talossa ei ole hissiä, ja työn puolesta saan olla liikkeessä koko ajan)

Syön monipuolisesti ja paljon kasviksia. Pääsääntöisesti pyrin pitämään ruuan mahdollisimman värikkäänä ja välttelen lisäaineita, suolaa ja muita turhia.

Joskus herkuttelen, ehkä kerran viikossa sipsiä/pizzaa/tms.

Juon alkoholia pari kertaa viikossa yhden/pari siideriä. Tupakoin pari päivässä, yritän lopettaa.

Pesen käsiä wc-käyntien jälkeen, ennen ruuanlaittoa, kotiin tultaessa.

Siivoan kerran viikossa.

Syön multivitaa aina.

Paino 55kg pituus 163cm.

Sisareni sairastelee pikkuisen useammin ja yleensä aika paljon rankemmin. Äitini taas saattaa olla kipeänä muttei sitä kerro, flunssa taitaa hänelläkin olla noin kerran vuodessa, mutta töissä on silti silloinkin.

Vierailija
33/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sattumalta olen flunssassa kyllä tällä hetkellä. Sairastan n. kerran vuodessa/joka toinen vuosi, kuumetta mulla ei yleensä silloin ole, pientä lämpöä joskus. Viimeksi olen ollut kuumeessa vuonna 2004, sitä ennen vuonna 2002.

En tällä hetkellä harrasta liikuntaa niin paljon kuin haluaisin. Nuorempana en harrastanut liikuntaa juurikaan. Liikuntalajit, joista pidän, ovat jooga, astangajooga, pilates, circuit, uinti, pyöräily sekä koiran kanssa lenkkeily.

Poltin tupakkaa yläasteelta asti, lopetin kolmisen vuotta sitten. Poltan joskus satunnaisesti. Alkoholia juon toisinaan, nykyään aika vähän - ei vaan maistu.

Olen kasvissyöjä. Yritän syödä monipuolisesti, ja tykkäänkin aika terveellisestä ruuasta. Esim. hampurilaiset ja valkoinen vehnä eivät juuri maistu. Syön b12-vitamiinia ja d-vitamiinia, joskus kyllä unohtuu...

En jaksa panostaa käsihygieniaan. Pesen kädet, kun tulen vessasta tai jos ne ovat likaiset. Esim. täällä suositeltua kauppareissun jälkeistä pesua en ole tehnyt varmastikaan koskaan. Meillä on lemmikkieläimiä, ja koira saa ehdottomasti nuolla naamaa ja nukkua sängyssä. En usko päivittäiseen peseytymiseen.

Vierailija
34/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ei flunssaa vuosiin

Vierailija
35/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen alapään hinkkaaminen tavallistakin?

Alapesut n. 5 kertaa päivässä

itse tykkään, että alapää on aina puhdas, joka vessassakäynnin jälkeen pesen

Vierailija
36/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- liikuntaa pari-kolme kertaa viikossa tunnin jaksoissa.

- perus terveellinen rukavalio

- ei tupakkaa, alkoa pari kertaa kuussa, ei kännejä

- Alapesut n. 5 kertaa päivässä, käsipesu n. 10/päivä, suihkussa joka päivä, hiusten pesu joka toinen päivä

- 116/168

ja se tuskin sun sairastamiseen vaikuttaa.

Vagina on kuin itsepuhdistuva uuni. Sitä vesipesuakaan ei suositella tehtäväksi kuin kuukautisten aikana ja silloinkin kevyesti.

Vierailija
37/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Alapesut n. 5 kertaa päivässä, käsipesu n. 10/päivä, suihkussa joka päivä, hiusten pesu joka toinen päivä

- 116/168

Vagina on kuin itsepuhdistuva uuni. Sitä vesipesuakaan ei suositella tehtäväksi kuin kuukautisten aikana ja silloinkin kevyesti.

ja kyllä ero on huomattava, jos olen esim. mökillä jssa ei ole sisävessaa.

Vaikkaki pari kertaa päivässä pesen alapään saunalla

Vierailija
38/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii olla tunne että flunssa on tulissa, mutta jo seuraavana tai viimeistään toisena päivänä, se on ohi. Vastustuskyky blokkaa virukset hetikohta kun pääsevät limakalvoille.

BMI 28, joka viikmo muutama siideri, tupakoinnin olen lopettanut (sen jälkeen olin kuukauden flunssassa, sen jälkeen ei yhtään)

Syön hyvin yksipuolisesti, aivan liian vähän hedelmiä, vihanneksia, kasviksia jne.

Olen laiska käymään suihkussa, joskus menee pari päivää välissä. En harrasta liikuntaa, nukun paljon.

Meillä siivotaan harvoin kunnolla, imurointi saattaa venyä parin viikon välille siitä huolimatta että meillä on lemmikkeinä koira ja jyrsijöitä.

Lapset ovat myös todella terveitä, flunssat eivät paljon vaivaa.

Vierailija
39/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapäässähän on sitä luontaista suojaa, en usko, että on hyväksi, jos se ei pääse kehittymään jatkuvien pesujen takia. Kannattaa kysyä gynen mielipidettä tähän asiaan. Esim. yhdelle mun kaverille oli gyne sanonut, että alapäätä ei saisi pestä OLLENKAAN saippualla, ja että muutenkaan ei saisi jatkuvasti kuurailla.

Vierailija
40/54 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 116/168

ja kyllä ero on huomattava, jos olen esim. mökillä jssa ei ole sisävessaa.

Vaikkaki pari kertaa päivässä pesen alapään saunalla

kyllä. Alapääs on varmaan tottunut siihen että peseskelet sitä kokoajan ja tuottaa siksi enemmän tavaraa joka sitten tietysti voi häiritä jos ei pääsekkään pesemään vähän väliä.

Ei kai siinä mitään jos ei mitään ongelmia ole niin jokainen peskööt miten lystää.

Itse pesen alapääni suihkussa kerran päivässä eikä ikinä ole mitään ongelmia ollut, mökilläkään.