Hei Sinä, joka et sairastele juuri koskaan, kerro elintavoistasi!
Eli liikuntamäärät, ruokavalio, alko-tupakka, hygienia, monivitamiinivalmisteet, paino, pituus yms.
Kiinnostaa, että johtuuko vain geeneistä, että on aina flunssassa, kuumeessa yms.
Kommentit (54)
lievästi ylipainoinen olen, en niin tervellisesti syökään (käytämme myös eineksia paljon), harvoin käytän vitamiinivalmisteita tmv, alkoa käytän kohtuudella, tupakoimatta olen ollut 9 v. Kotona ei oo todellakaan siistiä, on koiria ja lapsia jotka pitää siitä huolen. Käyn kävelyllä lähes joka päivä, muuta liikuntaa en juuri harrasta. Sairastan harvoin, kuume ei nouse - pientä köhää ja kurkkukipua voi olla. Ab-kuureja olen syöny muutaman elämäni aikana (lähinnä vti).
yhdistävä tekijä näyttäisi olevan paino, eli kaikki vastaajat ovat normaali - tai ylipainoisia.
Hyötyliikuntaa, normaalia kotiruokaa ja paljon herkkuja, juon viinaa, poltan tupakkaa, normaali hygienia, kotona ei käytetä desifioivia puhdistusaineita, pillereitä en popsi, reilusti ylipainoa.
Viimeksi olen ollut töistä pois, kun mursin varpaani. Noron sairastin viime keväänä, töistä olin silloin pois yhden päivän. Flunssaa en muista sairastaneeni ainakaan kolmeen vuoteen.
olen syönyt elämäni aikana kaksi antibioottikuuria, 13- ja 27-vuotiaana.
Kävelen tai pyöräilen töihin 2km suuntaansa, muuta liikuntaa en juuri harrasta. Syön sekaruokaa, ehkä liian paljon herkkuja ja liian vähän vihanneksia. Tällä hetkellä en käytä vitamiineja, mutta toisinaan ostan purkin jotain ja syön niitä ku muistan. Tupakoinnin lopetin tän vuoden alussa, siideriä menee ehkä keskimäärin 2 annosta viikossa.
Kädet pesen vessassa käynnin jälkeen ja ulkoa sisään tullessa. Pesulla käyn joka toinen/kolmas päivä, kesäisin kuumalla joka päivä. Kodin siisteydestä en ole koskaan ollut kovin tarkka, siivoan kun siltä tuntuu, joskus voi olla kuukausi väliä imuroinnissa ja lattiat pesen ehkä neljä kertaa vuodessa. Syön hyvällä omalla tunnolla yön yli pöydällä seissyttä ruokaa. Olen töissä kaupan kassalla, joten pöpöjä saan kannettavakseni paljon varsinkin kun vieressä on apteekki.
Painoindeksi on 27. Lapsi kantaa myös pöpöjä päiväkodista kotiin ja lapsi onkin kipeenä pari kertaa talvessa. Minä itse sairastin viime talvena tosi paljon kun sain alkutalvesta sikainfluenssa ja keväällä mahataudin. Normaalisti sairastan yhden taudin (influenssa, mahatauti, flunssa...) joka toinen talvi.
-en polta
-alkoa vaihtelevasti. En kännää, mutta viikossa menee 5-10 annosta. Useimmiten alkoholinkäyttö minulla = 0-3 annosta kerralla, viiniä ruuan kanssa tai siideriä/olutta leffaa katsoessa. Välillä voi tosin mennä useampi viikkokin niin että ei tule juotua mitään holillista, siis ilman mitään ajatusta nenänvalkaisuviikoista :)
-ruokavalio kasvispainotteinen, lautasmalli, 3 ateriaa + välipala. Talvella otan muutaman kerran viikossa vitamiineja, joko pelkkää d:tä tai sitten monivitamiinin.
-liikunta: suosin hyöty- ja arkiliikuntaa, kävelen aina kun voin, valitsen mieluummin portaat (ja olen se joka liukuportaissakin kävelee eikä vaan seiso :) jne. Lenkillä käyn 2-3 kertaa viikossa.
-hygienia: vähän niin ja näin. Ei meillä saastassa ryvetä, mutta mitään antibakteerisia juttuja ei käytetä, käsidesiä vaan jos jollain on vatsatauti (=lapsi oksentaa 1-2 päivänä vuodessa parin tunnin ajan). Ruoka jäähdytetään surutta huoneenlämmössä, lihan suhteen ollaan tarkkoja päiväyksestä mutta muuten ei. Koskaan ei olla saatu mitään ruokamyrkytystä tai ulkomailla turistiripulia. Kädet pestään kun tullaan ulkoa sisään ja käydään vessassa. Perusviikkosiivous.
Ollaan koko perhe tosi terveitä. Lapsi 5 v sairastaa ehkä 2-5 päivää vuodessa, yleensä vatsatautia (jolloin oksentaa 1-5 kertaa yhtenä päivänä) ja jonkun kuumeen (lievää kuumetta 1- päviää). Lapsi ei ole koskaan syönyt yhtään antibioottikuuria, minä 1 kpl/viimeiset 20 v, mies 2 kpl / viimeiset 20 v. Myös mies ja lapsi ruokavaliolta ja ruumiinrakenteelta samanlaisia. Mies liikkuu samalla tavalla, lapsi varmaan enemmän (esim. ulkoilut tarhassa).
olen syönyt elämäni aikana kaksi antibioottikuuria, 13- ja 27-vuotiaana.
Kävelen tai pyöräilen töihin 2km suuntaansa, muuta liikuntaa en juuri harrasta. Syön sekaruokaa, ehkä liian paljon herkkuja ja liian vähän vihanneksia. Tällä hetkellä en käytä vitamiineja, mutta toisinaan ostan purkin jotain ja syön niitä ku muistan. Tupakoinnin lopetin tän vuoden alussa, siideriä menee ehkä keskimäärin 2 annosta viikossa.
Kädet pesen vessassa käynnin jälkeen ja ulkoa sisään tullessa. Pesulla käyn joka toinen/kolmas päivä, kesäisin kuumalla joka päivä. Kodin siisteydestä en ole koskaan ollut kovin tarkka, siivoan kun siltä tuntuu, joskus voi olla kuukausi väliä imuroinnissa ja lattiat pesen ehkä neljä kertaa vuodessa. Syön hyvällä omalla tunnolla yön yli pöydällä seissyttä ruokaa. Olen töissä kaupan kassalla, joten pöpöjä saan kannettavakseni paljon varsinkin kun vieressä on apteekki.
Painoindeksi on 27. Lapsi kantaa myös pöpöjä päiväkodista kotiin ja lapsi onkin kipeenä pari kertaa talvessa. Minä itse sairastin viime talvena tosi paljon kun sain alkutalvesta sikainfluenssa ja keväällä mahataudin. Normaalisti sairastan yhden taudin (influenssa, mahatauti, flunssa...) joka toinen talvi.
Painoindeksi 51,2....liikunta: Ei oikeastaan ollenkaan...istun sohvalla ja katson tv:tä ja kudon...ruokailu: ei mitään säännöllistä ruokailuaikaa ja suuhun menee kaikkea epäterveellistä. JOs ei olisi pakko joskus käydä ulkona, olisin mielummin aina sisällä...viimeksi ollut keväällä vatsataudissa, niin kuin koko perhe, ja sitä ennen kolme vuotta sitten vatsataudissa...flunssaa minussa ei ole ollut kymmeneen vuoteen tai muutakaan tautia.
Olen 165/59, en juo/polta (ennen kylläkin, mutten enää), syön normaalisti (en terveellisesti mutten kovin epäterveellisestikään) enkä ole mikään hygieniafriikki vaikka pidän kotini perussiistinä.
Sairastan ehkä yhden pikkuflunssan kerran parissakolmessa vuodessa. Myös silloin nuorempana kun elin epäterveellisemmin. En siis usko elämäntapojen ratkaisevaan vaikutukseen (kunhan nyt ei ole mikään spurgu tms).
eikö kukaan muu harrasta avantouintia tai muuta itsensä karaisemista, mulla on ainaki auttanu huomattavasti.. samoin kaikki ulkoilu ja reipas liikunta.. jos ei pääse avantoon ni jääkylmään suihkuun tai talvella lumihankeen.. ja riittävä nukkuminen on tosi tärkeää.. en syö mitenkään erityisen terveellisesti, tosin pääasiassa kotiruokaa mut herkkuja kuluu myös.. mun mielestä lievä ylipaino ei muutenkaan haittaa kunhan on hyvä kunto eli liikkuu monipuolisesti
on syynä sairastelemattomuuteen. Meillä ei olla ikinä oltu liian hygieenisiä ja minä enkä lapsemme sairastele juuri ollenkaan. Ei olla tutteja keitelty ja likaisia lattioita on nuoltu yms. Näin on tullu paljon parempi vastustuskyky.
En polta, alkoa käytän, normaali painoinen, roskaruokaa syön.
En jää odottelemaan, että saan flunssan, vaan lepään heti kun huomaan, että energiatasoni laskee. Pari kertaa vuodessa lähden flunssa-aikana tästä syystä töistä aiemmin pois, nukun 2-4 tuntia ja teen päivän loput työt illalla, tarvittaessa sängyssä. Joskus saatan tehdä koko päivänkin etänä pelkästään terveyssyistä. Kun teen näin, ei sairaslomapäiviä tule ollenkaan ja influenssaa en ole sairastanut yli 20 vuoteen.
Elämäntapani ovat perusterveet, olen normaalipainoinen, lenkkeilen ja joogaan vuoropäivinä, purkista otan vain D-vitamiinia. Myös geenit ovat hyvät, suvussa useita yli 100-vuotiaiksi eläneitä.
Jos en ulkoilemaan pääse niin kotona teen noin tunnin jumpan. Vatsa-selkä yms voimaharjoitteet teen joka tapauksessa 5x viikossa. Ulkoillaan yleensä joka päivä.
Lisäksi syön monipuolisesti ja käytän vähän sokereita ja suoloja.
Tupakoin kyllä, ehkä korkeintaan 6 päivässä Juon ehkä kerran kahteen kuukauteen enemmän kuin yhden annoksen alkoholia.
Suihkussa käyn silloin kun siihen on tarvetta.
Käsiä pesen silloin kun sille on tarvetta ja silloin kun teen ruokaa.No meillä ei käytetä lisäaineita ruoassa kun melkolailla kaikki ruoat tulee omasta maasta/metsästä ja mitä ostetaan, ostetaan luomua. En tiedä kuinka paljon tuo vaikuttaa, mutta kuitenkin, meillä ei oikeastaan kukaan ole paljoa sairaana.
Sanoisin että hyvä kunto, päivittäinen liikunta ja terveellinen ruokavalio on kuitenkin kaiken a ja o.
En käytä mitään lisävitamiinia. Mun mielestä ne on vain turhaa rahastusta.
en ole ollut koulusta pois päivääkään sairauden takia. Kun perheessä on ollut pikkulapsia, mullakin on ollut jotain lastentauteja - nämä kuitenkin vanhempainvapaan aikana. Töistä olen ollut pois 1/2 päivää - minut pakotettiin raskausaikana iltapäiväksi kotiin kun taju lähti.
Ja elämäntavat, ne ovat aivan keskinkertaiset. BMI 21, kuntourheilua, syön päivittäin herkkuja, tupakoin vuosia pari tupakkaa/vko (en enää), nukun liian vähän.
Veikkaisin syyksi jatkuvaa stressiä. Jo yläasteella revin kauheaa stressiä koulutyöstä ja harrastuksista. Työelämässä tahti on vain pahentunut. Ikinä ei olisi aikaa sairastua ja sopiva stressi tuottanee sen verran kortisonia ym, että kroppaa pysyy kasassa. Ja lomiakaan en pidä kuin n viikon kesässä, joten silloinkaan ei ehdi sairastella. Vanhempainvapailla sitten vissiin ollut rentoutuneempi olo, kun on ollut lastentauteja.
Kuumetta ei ole ollut koskaan elämässä muulloin kuin rintatulehdusten aikana (3 imetystä).
Vatsatauti ollut 2 krt elämässä, se oli jotain ihan kamalaa.
Joskus illalla tunnen kurkun olevan käheä ja ajattelen, että eiköhän tämä ole aamuun mennessä ohi. Ja tähän mennessä se todellakin on aina ollut aamuun mennessä ohi.
Jos en ulkoilemaan pääse niin kotona teen noin tunnin jumpan. Vatsa-selkä yms voimaharjoitteet teen joka tapauksessa 5x viikossa. Ulkoillaan yleensä joka päivä.
Lisäksi syön monipuolisesti ja käytän vähän sokereita ja suoloja.
Tupakoin kyllä, ehkä korkeintaan 6 päivässä Juon ehkä kerran kahteen kuukauteen enemmän kuin yhden annoksen alkoholia.
Suihkussa käyn silloin kun siihen on tarvetta.
Käsiä pesen silloin kun sille on tarvetta ja silloin kun teen ruokaa.
No meillä ei käytetä lisäaineita ruoassa kun melkolailla kaikki ruoat tulee omasta maasta/metsästä ja mitä ostetaan, ostetaan luomua. En tiedä kuinka paljon tuo vaikuttaa, mutta kuitenkin, meillä ei oikeastaan kukaan ole paljoa sairaana.
Sanoisin että hyvä kunto, päivittäinen liikunta ja terveellinen ruokavalio on kuitenkin kaiken a ja o.