Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt mulle valkeni, miksi jotkut eivät saa tehtyä kotitöitä lasten kanssa.

Vierailija
04.09.2010 |

Juttelin kaverini kanssa, joka on lapsensa kanssa kotona hoitovapaalla. Hän valitteli, että miten kotihommien tekeminen on hankalaa, kun taapero vaatii huomionsa. Pitäisi siivota, laittaa ruokaa ja pestä pyykkejä. Mutta siivous ei onnistu kuin ainoastaan siten, että mies vahtii lasta imuroinnin aikana. Minä kysyin, että eikö lapsi voi vaikka siinä samalla leikkiä omassa huoneessaan kun teet ruokaa. No, sitten selvisi, että äiti ei missään nimessä voi jättää lasta ilman _näköyhteyttä_ äitiin, koska jotain voi sattua. Aivan, en minäkään saisi tehtyä mitään, jos kulkisin jatkuvasti katsomassa mitä lapset tekevät. Enää en ihmettele.

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen erilainen, oma persoona. Siti meillä on aina siivottu ja tehty kotihommia.

Minulla on 4 hoitolasta 12h vuorokaudessa. silti meillä saa ruokaa useita kertoja päivässä ja paikat on suht järjestyksessä. Leikit tietysti näkyy.

Älkää nyt tosissanne selittäkö, ettette saa tehtyä mitään jos lapsi tai lapset on paikalla.

Olen myös ollut vauvan äiti. Nukkunut yöni huonosti ja ollut väsynyt. Mutta sellaista se on kun haluaa lapsia.

Vierailija
102/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen erilainen, oma persoona. Siti meillä on aina siivottu ja tehty kotihommia.

Minulla on 4 hoitolasta 12h vuorokaudessa. silti meillä saa ruokaa useita kertoja päivässä ja paikat on suht järjestyksessä. Leikit tietysti näkyy.

Älkää nyt tosissanne selittäkö, ettette saa tehtyä mitään jos lapsi tai lapset on paikalla.

Olen myös ollut vauvan äiti. Nukkunut yöni huonosti ja ollut väsynyt. Mutta sellaista se on kun haluaa lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan alle 1,5 vuotiaana. Varsinkin silloin vajaa vuoden vanhana ja vähän yli. Nehän kiipeää joka paikkaa vailla mitään järkeä. Repii tavarat kaapeista laatikoista alas. Räpläävät elektroniikkaa jne.

Edes pinnasänkyyn ei voinut jättää, koska kiipesivät laidan yli tippuivat pää edellä alas.

Siis oikeastiko jonkun 10kk lapsi leikkii yksin nätisti huoneessaan?

Vierailija
104/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidissä roikutaan ja äidille kiukutellaan, isälle ei. Ei kait se ihme, että isä voi rauhassa tehdä kotihommia ja saa jotain aikaankin.

Vierailija
105/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan alle 1,5 vuotiaana. Varsinkin silloin vajaa vuoden vanhana ja vähän yli. Nehän kiipeää joka paikkaa vailla mitään järkeä. Repii tavarat kaapeista laatikoista alas. Räpläävät elektroniikkaa jne.

Edes pinnasänkyyn ei voinut jättää, koska kiipesivät laidan yli tippuivat pää edellä alas.

Vierailija
106/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
107/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä, miksi haittaa, jos joku ei tee kotitöitä lasten kanssa? Itse koen helpommaksi tehdä kotihommia rauhassa. Hetken voin antaa lasten toisessa huoneessa olla. Mutta kun lapsia on kaksi. Vauva ja 3-v, kovin kauaa ei voi ihan keskenään antaa olla, koska isompi osaa vain hetken kiltisti vauvan kanssa olla. Ja kun oli vain esikoinen, oli koko ajan jotain "ilkityötä" keksimässä. Siivoaminen tai kotihommat eivät mitenkään mun intohimoni ole. Pystyn niitä siirtämään ilman omantunnon tuskia sopivampaan ajankohtaa, jos tuntuu hankalalta.

ja tohon pph tekstii hyvä jos pidät ulkona kokoajan lapsia silmällä, olin pari viikkoa sitten puistossa oman taaperon kanssa ja siellä ei yhtään pph pitänyt alle kahtavuotiasta silmällä sillä jätkä oli laskenut jo kolme kertaa liukumäestä ennenkuin joku toinen pp.hoitaja oli käynyt ottaa taaperon pois sieltä, no ONNEKSI oma taaperonikin oli samaan aikaa liukumäessä ja autoin taaperojätkää mäkeä alas.. ja itsestäni olisi ollut kornia alkaa huutelemaan et saaks tää jäbä olla täällä mäessä... hyvin joo vahtivat juttelivat pph:t vaan keskenänsä selkä liukumäkeen päin ja sitten kauhisteltiin koiran kakkaa lasten leikkipuistossa..

Vierailija
108/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan alle 1,5 vuotiaana. Varsinkin silloin vajaa vuoden vanhana ja vähän yli. Nehän kiipeää joka paikkaa vailla mitään järkeä. Repii tavarat kaapeista laatikoista alas. Räpläävät elektroniikkaa jne. Edes pinnasänkyyn ei voinut jättää, koska kiipesivät laidan yli tippuivat pää edellä alas. Siis oikeastiko jonkun 10kk lapsi leikkii yksin nätisti huoneessaan?

sä et varmaan ole tutustunut kaappiovi lukkoihin, portteihin jne..

miten olis portti huoneisiin tai ovi kiinni? meitä ei ny kauheesti haitannut kun räpläsivät dixibosia ym. sitä kesti aikansa ja sit ku taapero saa tutus ko. laitteeseen niin mielenkiinto katoaa aika nopeesti.. no joo videoista ole pari kertaa löytänyt jotain sinne kuulumatonta mut sekin vois estää jo pelkästään sillä et laittaa kasetin koneeseen..

Vierailija
109/158 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että lapsen kanssa on rauhallista ja rentoa. En halua siivota pää punaisena vaan seurustella lapsen kanssa kiireettömästi. Lapsi on lyhyen aikaa pieni, siivota ehtii kyllä myöhemminkin.

Vierailija
110/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teemalta (ja areenastakin näkee) hetki sitten tulleita tiededokumentit hypervanhemmuudesta ja lasten ylihuolehtimisesta? Katsokaa, jos ette ole vielä! Tuli vaan näistä keskusteluista mieleen.. Mä ainakin sain reippaasti ajattelemisen aihetta.

Vierailija
111/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperoon, niin mitä te oikein teette? Kävelette koko päivän lapsen perässä? No ei ihme, että lapset ovat suorastaan rasite... Tietty jos asuu jossain valtavassa kartanossa, mutta muuten... Kyllä mulla ainakin toimii jonkinlainen äidinvaisto, eli aina kun on liian hiljaista, niin menen tarkistamaan, mitä tapahtuu. Antakaa lastenne vähän touhutakin, hulluksihan ne tulee, jos äiti liimautuu 24/7 lahkeeseen kiinni. Ja kyllä, lapsen kanssa voi tehdä vaikka mitä. Ja elämän voi myös tehdä todella vaikeaksi.

Vierailija
112/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin näitä aina ensimmäisen lapseni kanssa, ja tunsin itseni ihan hölmöksi. Annoin lapselle kauhat ja purkit eteen - ei leikkinyt niillä, vaan kirkui; annoin availla laatikoita - viskoi sieltä kaikki tavarat ulos sekunnissa ja jatkoi kirkumista. Oli vähän vaikea tehdä kotihommia. Sitten syntyi toinen lapsi, joka tutkii tavaroita ja leluja vaikka puoli tuntia lattialla yhdessä kohdassa nököttäen. Kappas, erilaiset lapset. Ei ole vaikeaa saada kotitöitä tehtyä.

Mikä on lapsesta hauskempaa kuin mennä sänkyyn ja äiti heittää päiväpeiton päälle. Sitä myllerrystä ja möyrintää ja kikatusta. Ja uudelleen leyhytetään päiväpeittoa. Ihanaa leikkiä lapselle samalla. Lapsi viihtyy matkassa kun keittoössä aukaiset kattilakaapin ja annat lapsen ottaa kattiloita ja kauhoja ja niillä touhuta samaan aikaan kun teet ruokaa. Pyykkiä laittaessa anna lapselle pesusieniä tai pyykkipoikia tms. lapsi touhuaa mielellään niiden kanssa. Siivotessa anna luutu, millä lapsi huiskii. Anna ratsastaa imurilla ja hihkua innoissaan. Ota lapsi matkaan touhuihin. Ei lapsi tarvitse 20 minuutin kehittävää leikkihetkeä ja sitten kaappiin piiloon. Lapsi haluaa osallistua sinun elämääsi koko ajan ja joka hetki. Ei lapsen kanssa voi elää niin, että makaan nyt tunnin lattialla ja leikin sen kanssa ja sitten teen rauhassa kotityöt ja lapsi pysyy pois tieltä. Lapsi viihtyy ja antaa sinun tehdä hommia kun saa puuhastella samojen vehkeiden kanssa kuin sinäkin. Joten kattilat lapselle leluliksi ja pöytäluutu. Lapsi nauttii elämästään.

Vierailija
113/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on leikkineet (no nuorempi on kyllä vasta 9kk). Parhaimmillaan 20min putkeen oikein iloisena, sitten kontataan etsimään äitiä (joka on käynyt kyllä vähän väliä kurkkaamassa ovelta, että kaikki ok) :D Osaa ne kyllä välillä roikkua lahkeessakin, ei sillä.

Vierailija
114/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkkaan lapsen kanssa.

Vessassa uskallan käydä ovi auki. Yleensä se sitten pyörii siinä. Nyt en uskalla enää jättää makkariinkaan, kun on oppinut kiipeämään korkealle sängylle. Alas ei aina osaa tulla, ainakaan satuttamatta itseään. Eli en todellakaan jätä yksin edes sinne makkariin.

Mun mielestä on piittaamattomuutta, tms. jos ei vahdi lastaan, vaan tekee vain omia hommiaan.

Ja eipä todellakaan kiinnosta kattilat kovin pitkään. Nopea ruuanlaitto saattaa onnistua, jos istuttaa viereen syöttötuoliin ja pilkkoo vaikka kirsikkatomaatteja mutusteltavaksi. Tätä ei tosin kannata tehdä, jos ei halua lisää siivottavaa.

Niin ja en todellakaan ole niin julma, että huudattaisin lasta imuroimalla. Lapsi pelkää sen ääntä. Ainakin pitää olla turvallinen syli saatavilla, jos meillä imuroidaan niin, että lapsi on kotona.

Vierailija
115/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on 2 ja 5 -vuotiaat kotona, ja imuroin esim. keittiössä joka ikinen päivä! Sori vaan mutta tosi vaikea on ymmärtää, että miten se ei onnistuisi. Siihen menee ehkä 2 minuuttia..? Laitan myös pyykkiä koneeseen, joka on alakerrassa. Lapset ovat joskus tämän 2 minuuttia keskenään yläkerrassa. Laitan myös ruokaa, leivon, silloin tällöin siivoan isomminkin (=matot ulos, pesen lattiat).

Miten ihmeessä yksinhuoltajat pärjää?! Jos ei ole ikinä ketään, joka katsoisi lapsia NORMAALIEN kotitöiden ajan. Ja lapset leikkivät myös keskenään ilman että tuijotan niitä vieressä koko ajan - jos ne huutavat kurkku suorana tai ovat epäilyttävän hiljaa, menen katsomaan. Hengissä ovat.

Ulkotyöt ovat sitten asia erikseen, koska pienempi karkailee esim. tielle. Siellä ei voi juurikaan alkaa kukkapenkkejä tekemään. Jotain pientä haravointia ym., mutta isommat ja aikaavievät hommat saa unohtaa.

Vierailija
116/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella 1 lapsi, joka ei myöskään anna äidin tai isin tehdä mitään "omia" juttuja, kun lapsi hereillä. Siis siivota, katsoa telkkaa tms. Hän ei todellakaan tajua miten minä siivoan tai teen pihahommia 3 lapsen läsnäollessa, ilman lapsenvahtia. Selitä siinä sitten..

Jos on yksi lapsia, ei hänestä ole seuraa itselleen yhtä helposti kuin niistä kolmesta toisilleen :).

Ainakin meillä lapset (5) touhuavat tyytäväisenä omiaan sillä välin kun minä teen jotain. Tai siis ne heistä touhuavat, jotka eivät vielä tee hommia mukanani.

Vierailija
117/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en todellakaan ole niin julma, että huudattaisin lasta imuroimalla. Lapsi pelkää sen ääntä.

Eiköhän tässä sitten kiteytynyt nykyvanhemmuus aika hyvin...

Vierailija
118/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta ei tarvi kokoaja kytätä lapsia. siis kasvit kirjahyllyn päällä. ei lasiesineitä johon ylettyisi, laatikoista vetimet pois tai lukot ym.

Vierailija
119/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin vilkas 1v8kk lapsi. Kiipeää joka paikkaan tullut useasti pää edellä sängystä. (Omasta sekä meidän) Pitää imuria autona, ratsastaa päällä ja sammuttelee kaiken aikaa. Repii peitot sängystä

Tavarat kaapeista.

"Auttaa" siivoamaan kissanhiekkalaatikkoa kaivamalla hiekat lattialle sieltä. On myös syönyt hiekkaa laatikosta.

Saan siivottua joten kuten kylläkin. Lapsi istuu imurin päällä ja äiti imuroi. Aina se ei mene niin välillä mennään kaekuun ja pahoja tekemään.

Ylpeänä myönnän että kyllä minäkin n.kerran kuussa lähetän miehen ja lapsen pihalle, väänän nupit kaakkoon ja alan toden teolla siivoamaan. Siinä on jotain kovin terapeuttista.

Että älkää nyt saatana sanoko että EI VOI SIIVOTA KUN LAPSI ON NIIN VILKAS! Kyllä voi. Sitä vaan joutuu tekemään kaiken aikaa.

Terv. Ymmärrän nyt mitä äitini tarkoitti sanoessaan "Kaiken aikaa saa lasten perässä siivoilla" :D

Vierailija
120/158 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en todellakaan ole niin julma, että huudattaisin lasta imuroimalla. Lapsi pelkää sen ääntä.

Eiköhän tässä sitten kiteytynyt nykyvanhemmuus aika hyvin...

Jos lapsi pelkää imuria hysteerisesti, niin miksi ihmeessä häntä pitäisi huudattaa imuroimalla? Jottei olisi curling vanhempi?

Meillä lapsi nro 2 pelkäsi imuria. Joten imuroimme kun hän nukkui. Nukkui kuin tukki, pystyi hyvin imuroimaan myös sänkynsä alta eikä herännyt.

Imuroimatta ei siis jäänyt, mutta ei lasta turhaan huudatettukaan tuon takia. Koska se olisi ollut täysin tarpeetonta.

Pelko meni ohi ja vajaa 3-vuotiaana imuroi jo tärkeänä itsekin.

Nykyvanhemmuutta? Tämä sankari täyttää ensi viikolla 19.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä