Alipainoinen tytär 11 v:
Olen tästä asiasta laittanut tänne useampiakin avauksia.
Kaikki mahdolliset sairaudet on nyt tutkittu. Eikä mitään syytä laihuuteen ole löytynyt.
Tytär syö normaalisti, herkutteleekin, tykkää karkeista ja leivonnaisista, on vilkas ja energinen. Harrastaa mm. kitaransoittoa (käy tunneilla), lukemista ja telinevoimistelua.
Koulussa menee hyvin, kavereita on paljon.
Pituus 154 cm ja paino 30 kg.
Murrosiästä ei näy merkkiäkään.
Minä van olen tosi huolissani tuosta laihuudesta. Ja se häiritsee myös tytärtäni. Hän sanoo joskus, ettei voi laittaa tiettyä paitaa, koska solisluut törröttää.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (29)
hoikka ja urheilee paljon (syö hyvin, jaksaa kaiken normaalisti). Meille ei ole koskaan terveydenhuollossa valitettu, että lapsi olisi liian laiha.
Mikäpä sen mukavampaa kun ei tarvitse vahtia syömisiä. Terve laihuus on vain hyvä juttu!
Minä ja siskoni (2 kpl) ollaan oltu lapsina tosi laihoja. Kaikki ollaan nyt aikuisina yli 170 cm. Olisikohan tytttäreni perinyt sukuni äidin puolelta pituusgeenin?
Poikani 14 v on vain pari senttiä siskoansa pidempi.
Minun sukuni on siis pitkää, lasteni isänsä suku lyhyttä.
mutta mitä mieltä lääkärit ovat olleet tästä asiasta?
lasten pituudesta. Tyttöjen murrosikä alkaa aiemmin kuin pojilla, et ei oo mitenkää ihmeellistä, et tytöt pitempiä. Ei oo mitenkää harvinaista, että pojat kasvaa vielä armeija-aikanakin.
Tuosta paino jutusta en osaa sanoa!
Lääkärit eivät osaa sanoa mitään.
Syytä tyttären laihuuteen ei ole läydetty.
Hyvähän se vain on, jos on luonnostaan hoikka. Hyvä tietysti, että olette käyneet lääkärillä ja kaikki on kunnossa. Kannattaa varmaan pyrkiä juttelemaan lapsen kanssa ja jotenkin auttaa hyväksymään oma kehonsa.
Minä ja siskoni (2 kpl) ollaan oltu lapsina tosi laihoja. Kaikki ollaan nyt aikuisina yli 170 cm. Olisikohan tytttäreni perinyt sukuni äidin puolelta pituusgeenin? Poikani 14 v on vain pari senttiä siskoansa pidempi. Minun sukuni on siis pitkää, lasteni isänsä suku lyhyttä.
Syynättiin ja tutkittiin, kaikki vahtas silmä kovana mun syömisiäni (koulun terkkari sun muut mukaanlukien...) Joo, häiritsi itesänikin, ainakin siinä vaiheessa, kun kaikki siitä huomautteli ja teini-ikäisenä vielä enempi. Lakkasin kasvamasta 13-vuotiaana, 12-vuotiaana olin noin 160cm pitkä ja painoin 36kg... Menkat alkoi 14-vuotiaana ja rinnat alkoi kasvaa tosi myöhään.
Sen jälkeen kun lopetin kasvamisen, kiloja tuli lyhyehkössä ajassa 10 lisää ja siihen jäi.
Nyt olen 34v, mulla on 3 lasta, pituutta 164cm, enkä ole ikinä eläissäni painanut yli 50kg, ellei raskausaikaa lasketa!
Jos mä nyt sit vartoisin vaikka niitä 4-kympin vuosirenkaita. 3-kympin renkaita ei oo näkynyt, eikä niitä kuuluisia raskauskiloja, joita viimetteeksi on povattu kertyväksi...
Ei kai se auta kun koittaa vaan elellä tän kroppansa kanssa.
Minunkin lapseni on 11v ja hän painaa noin 30-31kg, miten saisin hänelle vähän lisää kiloja?
hän on 142,2cm pitkä.
Toivon että voisit antaa vinkkejä
Minunkin lapseni on 11v ja hän painaa noin 30-31kg, miten saisin hänelle vähän lisää kiloja?
hän on 142,2cm pitkä.
Toivon että voisit antaa vinkkejä
Alipainoisen tyttären äitinä sanoisin, että älkää kiinnittäkö asiaan huomiota. Hän on hoikka ja sillä siisti, toiset on. Tyttäreni on aikuinen, pituutta 160cm, painaa 42kg. On kaunis hoikka nainen, sitä tulee varmasti olemaan tyttäresikin. Ja voi elää elämäänsä ilman pelkoa lihavuudesta. Kääntäkää asia positiiviseksi! Ei ne kilot ole tärkeimmät, vaan miten muuten voi fyysisesti ja henkisesti.
Kannattaisikohan tuo telinevoimistelu lopettaa jos painostaan olet oikeasti huolissasi.
Itse olin 13-vuotiaana 160 cm ja 32 kg. Nyt 171 ja 54 kg. Toiset vaan on köykäisiä. Itsekin kyllä kärsin laihuudesta murrosikäisenä mutta jo 17-18-vuotiaana olin itsestäni ylpeä. Aivan turha ruveta väkisin lihottamaan.
Täällä kanssa entinen hoikkeliini, kiloja alkoi kertyä vasta kun täytin 50v
Kun lapsi sai alkunsa mittani oli 163cm/43 kg
Ekan luokan aloittaessa olin tasan metrin mittainen ja painoa 17kg :)
terve kuin mikä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 20:30"]
Kannattaisikohan tuo telinevoimistelu lopettaa jos painostaan olet oikeasti huolissasi.
[/quote]
Miksi ihmeessä?!!
t: ohis
Auta armias jos joku tulisi sanomaan, että lapseni on luonnostaan pulska. Mikä huuto alkaisi. Mutta kun joku sanoo, että lapseni on luonnostaan vakavasti alipainoinen, niin täällä nyökytellään vaan. Alipaino on myös vaarallista. Oletko ap varma, ettei tytöllä ole anoreksiaa? Vaahtoatko itse kiloista yleisesti? Onko teillä varmasti monipuolista ruokaa tarjolla ja usein? Itsellä oli vakava alipaino lapsena ja syyoli vanhemmissani.
15, tyttäresi ei ole hoikka, vaan LAIHA. Alipaino on myös epäterveellistä!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:20"]
15, tyttäresi ei ole hoikka, vaan LAIHA. Alipaino on myös epäterveellistä!
[/quote]
Hoikka on. Ja lihaksikas, harrastaa paljon liikuntaa (ratsastusta). Syö hyvin. Ai mistä tiedän että syö, no kun näen syömänsä määrät. On täysin terve nuori nainen painostaan huolimatta. Ei syö mitään light-tuotteita, käyttää esim. voita leivällä.
15.
jos lääkärillä on käyty ja kakki arvot ok.