Asuntolainan ennenaikainen maksaminen
Mulla ois asuntolainaa n. 82000€ ja pystyisin nyt maksamaan 10000€ enemmän asuntolainaa pois ja 5v. Sisällä kokonaan. Kannattaako säästää koko summa vai maksaa tuo 10 000€ nyt. Maaliskuussa taas korot nousevat. Auttaako tuo 10 000€ juuri mitään.
Kommentit (31)
Auttaahan se, korkojen määrä jää huomattavasti pienemmäksi. Itsekin tein noin korkojen noustessa. Maksuerä kokonaisuudessaan olisi noussut noin kolmellasadalla eurolla, ylimääräisen lyhennyksen ansiosta vain runsaalla satasella. Lainaa minulla tosin on melkein puolet enemmän kuin sinulla.
Aina kannattaa maksaa ylimääräistä jos vain mahdollisuus.
Velottaako nordea lisämaksusta?
Jää vielä 10000€.
Tämä ei taida mennä matemaattisesti ihan oikein, mutta saavuttamasi edun suuruutta voi hahmottaa sillä, että katsot maskusuunnitelmasta jäljellä olevan koron kokonaisnmäärän ja vähennät siitä runsaat kymmenen prosenttia. Tietenkin korko muuttuu vielä lainan maksuajalla moneen kertaan, mutta tuosta saa jonkinlaista osviittaa. Kyllä siitä varmasti aika iso summa tulee?
Vierailija kirjoitti:
Velottaako nordea lisämaksusta?
Jää vielä 10000€.
Riippuu tekemästäsi lainasopimuksesta. Minulla on OP:n annuiteettilaina, lisälyhennyksistä ei veloiteta.
Inflaatio syö lainaasi tällä hetkellä enemmän kuin korot tuottavat. Jos velkasi korko on pienempi kuin inflaatio, niin mielestäni ei kannata maksaa vaan sijoittaa se raha johonkin tuottavaan.
Mitä korkeammaksi korot nousevat, sitä enemmän ylimääräisillä lyhennyksillä nettoaa. Matalien korkojen aikana täälläkin neuvottiin, ettei lainaa kannata lyhentää pakollista enempää, mutta olisihan siinäkin saanut pääomaa höylättyä pienemmäksi, jolloin ei nyt olisi niin isoja korkokulujakaan. Eli palstan neuvoja ei kannata purematta niellä.
Laita se 10000€ osakkeisiin. Osakesijoituksilla saat parempaa tuottoa mitä koroista maksat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeammaksi korot nousevat, sitä enemmän ylimääräisillä lyhennyksillä nettoaa. Matalien korkojen aikana täälläkin neuvottiin, ettei lainaa kannata lyhentää pakollista enempää, mutta olisihan siinäkin saanut pääomaa höylättyä pienemmäksi, jolloin ei nyt olisi niin isoja korkokulujakaan. Eli palstan neuvoja ei kannata purematta niellä.
Ainakin siis siinä tapauksessa, että sijoittaa ne rahat sen sijaan että lyhentäisi lainaa. Sijoituksesta saa matalien korkojen aikaan paremman hyödyn kuin ylimääräisestä lyhennyksestä.
Nyt tosin puhutaan jo sellaisesta summasta, joka saattaisi hyödyttääkin. Ainakin jos osalla lyhentäisi sitä lainaa ja osan sijoittaisi, esim. 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Laita se 10000€ osakkeisiin. Osakesijoituksilla saat parempaa tuottoa mitä koroista maksat.
Minä ostin kymppitonnilla Lehtoa. Nyt osakkeiden arvo on satasen luokkaa.
Minulle pankki on sanonut ettei minun kannata maksaa lainaani kerralla pois koska tulisi siten kalliimmaksi, mutta kyseessä on asuntolainaa pienempi laina.
Vierailija kirjoitti:
Minulle pankki on sanonut ettei minun kannata maksaa lainaani kerralla pois koska tulisi siten kalliimmaksi, mutta kyseessä on asuntolainaa pienempi laina.
Ei pankki tietenkään halua että lainoja maksetaan etuajassa, sehän menettää siinä korkotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Aika huonot ehdot tuossa lainassasi.
Jos aslainan korko on 4%, niin sijoituksesta pitäisi saada 6% tuotto ennen veroja, että kannattaisi sijoittaa. Onnistutko siinä?
Katselisin rauhassa mihin suuntaan korot menee. Jos korot edelleen nousevat ja aslainan korko maaliskuussa korkeampi kuin nyt, lyhentäisin lainaa koko summalla.
Jos suunta alaspäin, lyhentäisin maltillisesti ja sijoittaisin suurimmman osan.
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö lainaasi tällä hetkellä enemmän kuin korot tuottavat. Jos velkasi korko on pienempi kuin inflaatio, niin mielestäni ei kannata maksaa vaan sijoittaa se raha johonkin tuottavaan.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla ei kuitenkaan neuvottu laittamaan rahoja sileäksi, vaan nythän niillä kannattaa lyhentää kun korkojen nousu on tosiasia.
Itselläkin korot päivitetään helmi-maaliskuun aikana ja pähkäilen maksanko yhden lainan kokonaan pois vai en. Toiseen olen syöttänyt pientä (= korkojen nousun verran) ylimääräisistä lyhennystä syksystä asti.
Vierailija kirjoitti:
Euriborlainaa yleensä saa lyhentää kuluitta. Minkäslaisen sopparin sä olet tehnyt? Kiinteä korkoko?
Jos lainanmaksu ei tuota ongelmia niin ei kannata lyhentää ylimääräistä. Korot kohta lasku suunnassa. Laita 10000€ kuluttomaan indeksirahastoon ja aloita vaurastuminen.
Maksoin asuntolainasta loput kerralla pois säästöilläni. Korkojen noustessa se kannattaa. On huippua olla ilman lainaa.
Onhan se yli kymmenesosa, joten selvästi vaikuttaa tuleviin maksuihin. Mutta onhan sinulla tuon lisäksi säästössä rahaa? Puolet tuosta menee helposti jos jotain yllättävää sattuu.