Alipainoinen tytär 11 v:
Olen tästä asiasta laittanut tänne useampiakin avauksia.
Kaikki mahdolliset sairaudet on nyt tutkittu. Eikä mitään syytä laihuuteen ole löytynyt.
Tytär syö normaalisti, herkutteleekin, tykkää karkeista ja leivonnaisista, on vilkas ja energinen. Harrastaa mm. kitaransoittoa (käy tunneilla), lukemista ja telinevoimistelua.
Koulussa menee hyvin, kavereita on paljon.
Pituus 154 cm ja paino 30 kg.
Murrosiästä ei näy merkkiäkään.
Minä van olen tosi huolissani tuosta laihuudesta. Ja se häiritsee myös tytärtäni. Hän sanoo joskus, ettei voi laittaa tiettyä paitaa, koska solisluut törröttää.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:16"]
Auta armias jos joku tulisi sanomaan, että lapseni on luonnostaan pulska. Mikä huuto alkaisi. Mutta kun joku sanoo, että lapseni on luonnostaan vakavasti alipainoinen, niin täällä nyökytellään vaan. Alipaino on myös vaarallista. Oletko ap varma, ettei tytöllä ole anoreksiaa? Vaahtoatko itse kiloista yleisesti? Onko teillä varmasti monipuolista ruokaa tarjolla ja usein? Itsellä oli vakava alipaino lapsena ja syyoli vanhemmissani.
[/quote]
Voi jeesus kanssasi, olen myöskin luonnollisesti hoikka ja ikinä ei ole ollut minkäänsortin syömishäiriötä! Kaikista ei tule pulskia. Ps. anoreksia voi olla pulskallakin, se on häiriö korvien välissä.
Anorektikko laihtuu väkisinkin ajan kuluessa. Pitkään jatkuessaan yksikään anorektikko ei ole pulska, vaan nälkiintyneen laiha.
15, vaikka miten selität, tyttäresi bmi on vakavasti alipainoinen!!!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:41"]
Anorektikko laihtuu väkisinkin ajan kuluessa. Pitkään jatkuessaan yksikään anorektikko ei ole pulska, vaan nälkiintyneen laiha.
[/quote]
Ja tässä ei ole tapahtunut laihtumista vaan kyse on luonnollisesti hoikasta tytöstä, jolla näköjään arvotkin kunnossa eli miten anoreksian oireet täsmäävät?
Äiti Marja: Meidän lapsi on luonnostaan pulska, syö terveellisesti ja liikkuu, silti on pulska, koko suku pulskia.
Äiti Liisa: Meidän lapsi on laiha, vaikka syö kermakakkuja ja laardia koko ajan. Koko suku laihoja
Miksi äiti Liisaa peesaillaan ja tuetaan ja äiti Marjaa haukutaan??
Ja kuten joku sanoikin, sekä yli että myös alipaino on epäterveellistä!!!!! Terve hoikkuus eri kuin selvä alipaino!!
Meillä oli sama tilanne samanikäisenä. Tosin pituutta oli 15 cm vähemmän ja painoa kuusi kiloa vähemmän. Lopulta taustalta paljastui valitettavasti sairaus. Hyvä, että teillä on tutkittu kuitenkin ilmeisesti tuo mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:42"]
15, vaikka miten selität, tyttäresi bmi on vakavasti alipainoinen!!!
[/quote]Ihan sama mitä se vbmi on, tytär on ollut yhtä hoikka koko ikänsä. Ei sitä ole lihottaneet voi ja kermakaan. Ilmeisesti et pysty ymmärtämään että kehoja on erilaisia. Toiset ei liho millään, ja toiset lihoo helposti.
15.
27, miten sinä tiedät, miten asiat ap:n luona ovat? Minunkin äitini esitti ja valehteli lääkäreille, että syön hyvin ja saan ruokaa. Totuus oli toinen, äidin rahatmeni viinaan ja minä näin nälkää. Toki voi olla, ap:n tytär on geneettisesti hoikka. Muistammehan sitten myös, että voi olla myös geneettisesti pulska, usein sitä ymmärrystä ei löydy toisinpäin
Jos on lapsi on terve, niin mitä haittaa alhaisesta painosta on? Jotkut vaan on pienikokoisia.
Minua vainottiin laihuuden vuoksi koko lapsuus ja nuoruus.... nyt olen 44-vuotias normaali omenavartaloinen nainen. Lähes 3-kymppiseksi saakka kuulin kommentteja laihuudesta ja siitä, että pari lisäkiloa tekis ulkonäölleni hyvää. Olen aina ollut terve, eikä minulla koskaan ole ollut mitään syömishäiriöitä. Kaikki imeytymishäiriöt ym. tutkittiin moneen kertaan ja mitään diagnoosia laihuudelle ei löydetty. Söin kuin hevonen lapsena ja teininä, kotona ruoka oli monipuolista. En harrastanut urheilua, vaikka liikuntaa tuli kuitenkin paljon kun autoa ei ollut. Olin 12-vuotiaana 158 cm ja alle 40 kg. 18-vuotiaana painoin 45 kg. Kolmikymppisestä paino on hiljalleen noussut yli 50 kg ja maksimissaan olen painanut 60 kg.