Lasten kaveriasiaa. Mitä tekisitte?
Minulla on 2 tyttöä, 4- ja 5-vuotiaat. Naapurissa on 4-vuotias poika, joka haluaa leikkiä vain 5-vuotiaan tyttäreni kanssa. Kysyy vain häntä ulos, tervehtii vain tätä vanhempaa tyttöä jne.
Jos pienempi tulee leikkiin mukaan, tämä 4v poika ei anna pienemmän tyttömme esim. leikkiä pihaleluillaan jne. Puhuu välistä tälle aika rumasti jne. Yritetään jättää leikistä ulkopuolelle ja juoksuttaa isomman tytöistä kanssaan jonnekin nurkan taa leikkimään. Pienempi jää sitten yksin ihmettelemään.
Myös isompi tytöistä sanoo, että tämä naapurin poika pidä tästä nuoremmasta tytöstämme.
Olen rajoittanut tuttavuutta nyt aika minimiin. Se ei ole vaikeaa, olemme paljon menossa ja lapset harrastavat ym. Toki molemmilla saa olla omiakin kavereita, mutta tuntuu tässä kotipiirissä aika karulta että tämän naapurin pikkupojan ikäinen nuorempi lapsemme saa aina rapaa niskaan eikä kelpaa mukaan mihinkään.
Mielipiteitänne kaipaisin.
Kommentit (10)
ja sanonut että ketään ei saa syrjiä (kyse on oman pihan samanikäisistä lapsista, mulla kaksoset 5 v ja naapurissa samanikäinen lapsi joka tykkää enemmän toisesta kaksosestamme). Jos olen nähnyt esim. että leikkivät pihalla piilosta ja yhdelle tehdään oharit (eli kaksi lähteekin jonnekin muualle leikkimään ja yksi onnettomana etsii ja etsii) olen erittäin vihaisena mennyt puuttumaan asiaan ja leikit on siltä päivältä leikitty. Olen selittänyt lapsilleni että on raukkamaista ja väärin ja erittäin epäoikeudenmukaista jättää ketään pois leikistä tai haukkua ja kiusata ketään enkä halua että omat lapseni ovat sellaisia tai sellaisten kanssa missään tekemisisissä, jotka niin tekevät.
Eivät yleensä ole kovin joustavia vaan mitä MINÄ-MINÄ-MINÄ haluan. Muista viis.
Minäkin rajoittaisin tuttavuutta minimiin jos molemmat tytöt eivät kelpaa leikkiseuraksi. Ja tuo poikahan kuullostaa varsin ilkeältä.
Muutoinkin omille lapsille aina teroittanut sitä että kaikki otetaan mukaan leikkiin eikä jätetä yksin, niin kotipihalla kuin koulussakin.
Voitko puhua pojan vanhemmille ongelmasta?
sun pitää suoraan sanoa sille pojalle, että sinä et salli lastesi leikkiä sellaisten lasten kanssa, jotka syrjivät toisia. Että sitten kun oppii olemaan syrjimättä, saa leikkiä lastesi kanssa.
Kaksosten äidille: kyllä mä puutun kun näen ja kuulen. Poika vaan usein pyytää omalle pihalleen jossa nämä tapahtuvat. Kuulen niistä usein jälkikäteen.
Surettaa vaan kun tämä 5v tyttäremme on muutenkin kaikkien seurapiirien lemmikki. Kaikki haluavat hänen seuraansa ja aina kertyy porukkaa ympärille minne ikinä meneekin. Ja nuorempaa lapsista ei oikein kaipaa kukaan:(
Mutta olen pyrkinyt minimoimaan tällaiset tuttavuudet joissa toista syrjitään jatkuvasti.
Siis tässä vaiheessa. Kouluikäisinä toki löytävät sitten enemmänkin omia kavereitaan.
Jos pitäisin tätä poikaa tärkeänä kaverina, toimisin varmaan toisin..
ap.
Aina yksi ajetaan pois ja pahoittaa mielensä?
Suosi sellaista seuraa johon kaikki mahtuvat mukaan.
Lapsillasi pitää olla yhteiset kaverit?
Ei siis onnistu, niin että poika olisi vain vanhemman tyttösi kaveri?
Meidän lapsilla on omat kaverit ja yhteisäkin kavereita. Valitettavasti nuoremman lapsen kaverit ei halua leikkiä vanhemman lapsemme kanssa, kun taas vanhemman lapsen kaverit leikkii myös tarvittaessa nuoremman kanssa.
Vanhemmalla lapsella on vähemmän kavereita kuin nuoremmalla. Hän ei ole yhtä sosiaalinen kuin nuorempi.
En minä vaan sen vuoksi kiellä nuorempaa olemasta parhaiden ystävien kanssa, koska he eivät leikki toisen lapsemme kanssa.
Jos vaan ei tulla toimeen, niin ei tulla. Miksi pitäisi väkisin olla ihmisen kanssa josta ei pidä?
että kaikkien kanssa pitää leikkiä.
Kiusaamista ei pidä sietää.
Seuraavan kerran, kun huomaat kiusaamistilanteen, sanot asiasta.
Ja voit sanoa ihan sille naapurin aikuisellekin, että teidän pojalla on tapana kiusata teidän tyttöä, etkä tällaisesta käytöksestä pidä.
jäädä itse ulkopuoliseksi ja siksi yrittää omia edes yhden varman tapauksen kaverikseen?
Ei auta. Nuorempi tyttömme on myös seurallinen, puhelias ja sosiaalinen lapsi, eikä oikein tunnu ymmärtävän miksi hän ei kelpaa mukaan.
Minua vanhempana risoo tämä asia pahasti, eilen taas tämä poika mankui nurkissa isomman tyttömme perään. En päästänyt, vetosin siihen että oltiin kohta lähdössä kuten olimmekin. Tytöillämme on myös oman ikäistä tyttöseuraa ja harrastuksia, joten siksikään en pidä tätä pikkupojan riehuvaista seuraa kovin tärkeänä.
Toki en sitä kieltäisikään, jos homma toimisi.
ap.