Ne, jotka kertovat lapsensa nimen heti syntymän jälkeen, ovat usein uskovaisia. Miksi?
Kommentit (56)
Ristiäisten perimmäinen tarkoitus on ottaa lapsi seurakunnan jäseneksi, ei antaa nimeä.
Maallisemmat vanhemmat panttaavat nimeä, uskikset kertovat heti, olen kyllä huomannut saman.
sillä emme ole nähneet mitään syytä salata nimiä ristiäisiin saakka. Meille kaste ei ole yhtä kuin nimenanto, vaan olemme antaneet lapsillemme nimet jo vastasyntyneinä ja halunneet kutsua heitä alusta asti ihan oikealla nimellä. Ja uskovia tosiaan olemme.
Tunnen kyllä paljon sellaisiakin uskovia, jotka ovat salanneet lastensa nimet ristiäisiin saakka. Jokainen tavallaan.
Ja tosiaan, kasteella ei ole nimen antamisen kanssa mitään tekemistä, miksi tietoa pitäisi siihen saakka pantata.
Meille nimen kertominen heti oli tosiaan ehkä myös kasteen todellisen merkityksen korostamista.
Uskis
kun mitään nimijuhlia ei koskaan pidettykään.
kerrottiin nimi heti. Ei nähty tarvetta salata sitä, kun kerran nimi oli jo varmaksi päätetty.
emme tosiin mihinkään lahkoon kuuluvia emmekä sellaisia julistususkovaisia, vaan ihan hlö koht usko ja kristilliset elämän perusprinsiipit.
Kerroimme nimet heti parin päivän iässä, koska ne olivat valmiiksi mietitty ja lopulliset. Olis ollu hassua säästää ristiäisiin saakka, koska alusta lähtien näillä nimillä lapsia me kuitenkin kutsuttiin ja ristiäisethän sinänsä eivät ole nimen anto juhla vaan kristikuntaan liittämisjuhla.
Olisin melkein sanonut, että päinvastoin.
ja kyllä me ollaan kerrottu.
En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi se pitää salata ristiäisiin asti. Eihän kasteessa kuitenkaan sitä nimeä anneta. Siinä liitetään seurakunnan jäseneksi.
Emme kyllä kuulu seurakuntaankaan, mutta mua on aina häirinnyt se, että ihmiset luulee, että lapsi saa kasteessa nimen...
Ristiäiset ovat tosiaan asia erikseen.
mutta nimi ollaan kerrottu sen takia heti, että isommat lapset ovat tienneet nimen heti. Tokihan niitä lempinimiä on aina tullut. Ja en mä nää, että minkä takia se tarttis salata...
olen hämmästynyt tästä kommentista. Omassa tuttavapiirissäni ei kukaan ole kertonut lapsensa nimeä etukäteen..
Ehkä ei kannata yleistää taaskaan.
päätetty nimet jo raskausaikana ja kerrottu isovanhemmille ja muille läheisille. Mun mielestä ei oo mikään iso juttu, siis lapsen nimen antaminen. Lapset on kastettu, mutta ei olla uskovaisia.
Aloimme heti kutsua lasta nimellään. Emme odotelleet, että saamme täytettyä ja vietyä nimipaperit maistraattiin. Olisiko pitänyt?
Koko salaaminenhan perustuu siihen peruskäsitykseen, että vauvan voi paha "saada valtaansa" juuri nimen kautta, sanan magialla. Näin ajattelevien ihmisten kastekäsityskin on usein taikauskoinen, kaste estää tämän valtaamisen, jolloin nimi on turvallista kertoa.
Tämän kolmannen nimi on jo käytössä vaikka vauva on vielä masussa.
rv32
Molempien lapsien nimi oli tiedossa jo kauan ennen syntymää, esikoisen jo vuosia aikaisemmin joten minkä ihmeen takia sitä salaamaankaan pitäisi ruveta?
Jotkut tykkäävät pitää ristiäisinn jotain jännitysmomenttia yllä, mutta kun meillä ei ollut ristiäisiä tai nimiäisiä niin oli mukava jo laitoksella esitellä tulokas jolla oli nimi.
Mies on ateisti-katolinen (katolisesta kirkosta ei voi erota), itse agnostikko, mutta Suomessa asuessani kuuluin kirkkoon.
Minulle tuo nimen julkaisu tuli ihan luonnostaan, miksi sitä pitää salailla? Halusin kutsua lapsiani heti oikeilla nimillään, se teki heidät jotenkin "täysivaltaisiksi ihmisiksi". : D
Miksi suomalaiset kutsuvat lapsiaan ennen ristiäisiä? Joillain lempinimillä? Vai kutsutaanko lasta kotona oikealla nimellään ja julkisilla paikoilla nimeä peitellään jotenkin? Miten homma toimii?
Ekan lapsen koko nimi päätettiin hänen ollessaan 3h ikäinen. Toisen lapsen nimen keksimiseen meni peräti 6 päivää. Kolmannella oli kutsumanimi valmiina jo syntyessään ja kaksi muuta nimeä päätettiin viikon sisällä. Kaikki on julkistettu heti kun on saatu päätettyä.
Miksi se olisi pitänyt salata? Emme ole uskovaisia.