Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne, jotka kertovat lapsensa nimen heti syntymän jälkeen, ovat usein uskovaisia. Miksi?

Vierailija
30.08.2010 |

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko salaaminenhan perustuu siihen peruskäsitykseen, että vauvan voi paha "saada valtaansa" juuri nimen kautta, sanan magialla. Näin ajattelevien ihmisten kastekäsityskin on usein taikauskoinen, kaste estää tämän valtaamisen, jolloin nimi on turvallista kertoa.

Monet (ainakin vanhemmat) evankelisluterilaiset kuitenkin tuntevat tämän perustelun. Salaaminen on ollut ainakin mun suvussa tapana.

Vierailija
22/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se olla sitä että aika suuri osa ihmisistä on uskovaisia?

Mun uskonnottomuudellani ei ollut mitään tekemistä sen kanssa etten halunnut leikkiä kuurupiiloa tuttujen kanssa lasten nimen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapakristityt salaavat? ;)

Vierailija
24/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ikinä kysy nimeä juuri koska en jaksa kuunnella ärsyttävää salaperäistä myhäilyä. EVVK.

Vierailija
25/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat tapakristittyjä, joille tämä taikauskoinen käsitys mahtuu samaan nippuun kristinuskon kanssa.

Vierailija
26/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ateisti-katolinen (katolisesta kirkosta ei voi erota),

?

Missä maassa asutte? Kyllä tietääkseni voi erota vallan hyvin, olen itsekin eronnut katolisesta kirkosta. Ellei miehesi sitten tarkoita, ettei voi erota sosiaalisista syistä, ts suku ei hyväksyisi, se voi toki olla syynä. Mutta kyllä tasan tarkkaan katolisesta kirkosta voi erota siinä missä mistä tahansa muustakin kirkosta.

Vierailija
27/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tiesivät jo ennen syntymää kummankin lastemme nimet.En osanuut puhua "masuasukista", "minime:stä" tai "siitä"...mulle lapset oli jo vatsassa ollessaan omilla nimillään.Kirkosta olen eronnut jo vuosia sitten (ev.lut)

Vierailija
28/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se miettimisellä parane

Vierailija
29/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että keksittiin nimi vasta päivää ennen ristiäisiä. Molempien lasten kohdalla.

Ja asia 2:

Joissain maissa tosiaan vaaditaan se lapsen nimi papereihin jo sairaalassa, eli sieltä ei pääse ulos, jos ei lapsella ole nimeä.

Vierailija
30/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuulumme kirkkoon, lapset saavat kristillisen kasvatuksen kirkon kerhojen yms tuella. Meillä lasten nimet on heti paljastettu kun vaan on päästy nimistä yhteisymmärrykseen miehen kanssa. Siksi että lapsi on oma yksilönsä jota haluamme kutsua hänen nimellään. Ei ole mitään syytä salata nimeä ristiäisiin. On siinä ristiäisissä muutakin mukavaa kun tehdä niistä joku suuri "nimenpaljastustilaisuus".

Vierailija
31/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahiset vie lapsen jos tietavat sen nimen ennenkuin on liitetty kirkkoon.

Vierailija
32/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuitenkaan luterilaisia, vaan helluntailaisia. Uskomme, että kaste kuuluu ottaa vasta aikuisena, siis silloin kun henkilö itsekin uskoo. Uskomme myös, että lapsi itsessään on Jumalalle kelvollinen eli taivaskelpoinen eli mitään lapsikastetta ei tarvita.

nimi oli tiedossa jo etukäteen, niin miksi sitä pitäisi pantata.

Vierailija
33/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään muualla en ole törmännyt tuohon käytäntöön että lapsen nimeä pidettäisiin salassa. Muissa kulttuureissa (joissa olen asunut/tutustunut) lapsen nimi on julkista tietoa kun se on päätetty.

Näin mekin ollaan tehty, ei olla uskiksia.

Vierailija
34/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "jäsenyyttä", ei veroja, ei mitään tahoa, jonne erostaan ilmoittaa, kuten Suomessa voi tehdä, vaikkapa ihan netissä. Kasteessa tulet kuulemma katoliseksi ja kirkon silmissä olet kuulemma sitten aina ja ikuisesti katolilainen, vaikka mitä tekisit. : o Näin minulle ainakin täällä Irlannissa väitetään.

Mies on ihan täysi ateisti, ei lähde edes joulukirkkoon. Itse olen vähän sellainen evvk -agnostikko, jolla ei ole ollut aikaa pohtia asiaa pitkään aikaan. Katolinen kirkko nyt on joka tapauksessa aika kummallinen instituutio...

Vierailija
35/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontevampaa kutsua omaa lastaan nimellä heti alusta asti.

Vierailija
36/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat sen verran sivistyneitä, että tietävät, mistä kasteessa on kyse, kertovat nimen etukäteen ihan osoittaakseen, etteivät ole niitä "joiden lapset saavat kasteessa nimensä".

Vierailija
37/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä parin päivän päästä, kun oltiin ihan varmoja siitä. Taustalla oli vähän toki uskovaisuuttakin, ei mitään kovin syvää, tapakristittyjä ehkä ollaan vaan. MUTTA ihan pöntöltä olis tuntunut olla kutsumatta lasta nimellä, joka hänellä jo oli. Meillä on myös kansainvälinen perhe, ja suurimmassa osassa muita maita lapsi nimetään heti ja mahd. kastetaan myöhemmin. Tätä suomalaisten tapaa pitää lapsi 3kk vailla nimeä ei tajuu kukaan muunmaalainen. Ihan totta.

Vierailija
38/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme kastaneet lasta, koska raamatun mukaan lapsi on täysin taivaskelpoinen ilman kastetta ja paljon pyhempi kuin kastettu aikuinen.....

Vierailija
39/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri lestadiolaiset äidit olivat hämmästyneitä, kun lastamme kutsuttiin nimeltä heti syntymän jälkeen. Kaikki vuorotellen kysyivät, että joko kastettiin. Eipä sillä, sama tapa on suurimmalla osalla "tavan tallaajistakin"

Mutta mitä enemmän meidän tuttavapiiriin tulee lapsia, sitä harvempi enää jaksaa salata nimeä. Jos ei muuta, niin isot sisaret paljastavat vahingossa. Muutenkin toisen, kolmannen, neljännen jne lapsen kohdalla muutama muukin tapa on jo karissut :)

Vierailija
40/56 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset eivät ole taikauskoisia. Koko salaaminenhan perustuu siihen peruskäsitykseen, että vauvan voi paha "saada valtaansa" juuri nimen kautta, sanan magialla. Näin ajattelevien ihmisten kastekäsityskin on usein taikauskoinen, kaste estää tämän valtaamisen, jolloin nimi on turvallista kertoa.

monet uskovaiset ovat kyllä taikauskoisia. Esim. täällä AV:lla olen oppinut, että kristitty ei voi joogata, koska voi samalla vahingossa palvoa pakanajumalia. Jos tuo ei ole taikauskoa, mikä sitten on?