Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko teillä "omat tilit" vai yhteiset rahat?

Vierailija
30.08.2010 |

Olen äitiyslomalla parhaillaan. Mieheni on vakityössä. Työssä ollessani sain n1600€ (netto) kuussa palkkaa ja miehelläni on tuplaten minua paremmat tulot. Hänen mielestään kaikki pitäisi kuitenkin maksaa tasan, nytkin kun olen kotona lasten kanssa eli saan vähemmän kuukaudessa rahaa. Olemme asuneet samaa taloutta jo kohta 10vuotta ja siltikin tulee aina rahasta "sanomista". Mies omistaa velattoman talon jossa asumme, maksaa talosta juoksevat kulut, oman autonsa kulut. Minä maksan oman autoni lainan+kulut, ruoat, pääasiassa kaikki lasten vaatteet ja heidän muutkin kulunsa. Miten teillä muilla?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän...? Ettet olisi sinä itse?

Vierailija
2/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vastoin ollut aina yhteisiä eli molemmilla on käyttöoikeus toistensa tileille ja minulla on jopa pankkikortti/visa mieheni tilille, joka on siis perheemme tavallisin käyttötili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa laskut käyttäen molempien tilejä tarpeen mukaan. kaupassa maksaa se, joka siellä käy.

Vierailija
4/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotona omaishoitajana, saan pientä palkkaa kaupungilta. Muuten tulee vammaistuki ja lapsilisiä päälle. Mies käy töissä, hänen palkkansa menee tälle tilille myös.

Vierailija
5/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhteinen tili ja omat tilit.

Mä olen ollut kotiäitinä viimeiset 5 vuotta, kolmatta lasta odotetaan. Rahasta ei olla riidelty koskaan!

Mies maksaa selkeästi enemmän, koska tienaakin lähes 10-kertaisena mun kuukausitulojen verran :D Mä hoidan oikeastaan kaikki lasten menot ja omat "turhuudet", ruuat maksan silloin kun käyn yksin kaupassa. Mies maksaa tällä hetkellä asuntolainan kokonaisuudessaan, vakuutukset yms. kalliimmat maksut sekä suurimman osan auton menoista (bensaa tankkaan itsekin tarpeen mukaan) ja tietty omat menonsa. Muut kuukausittaiset laskut maksetaan ihan miten sattuu, koskaan ei eritellä "sun ja mun" laskuja.

Yhdessä ollaan oltu 14 vuotta, eikä tosiaan koskaan ole ollut rahasta sanomista.

Vierailija
6/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yhteinen tili ja omat tilit.

Mä olen ollut kotiäitinä viimeiset 5 vuotta, kolmatta lasta odotetaan. Rahasta ei olla riidelty koskaan!

Mies maksaa selkeästi enemmän, koska tienaakin lähes 10-kertaisena mun kuukausitulojen verran :D Mä hoidan oikeastaan kaikki lasten menot ja omat "turhuudet", ruuat maksan silloin kun käyn yksin kaupassa. Mies maksaa tällä hetkellä asuntolainan kokonaisuudessaan, vakuutukset yms. kalliimmat maksut sekä suurimman osan auton menoista (bensaa tankkaan itsekin tarpeen mukaan) ja tietty omat menonsa. Muut kuukausittaiset laskut maksetaan ihan miten sattuu, koskaan ei eritellä "sun ja mun" laskuja.

Yhdessä ollaan oltu 14 vuotta, eikä tosiaan koskaan ole ollut rahasta sanomista.

Vierailija
7/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yhteiset rahat. Minä olen lasten kanssa kotona (4v ja 2kk) ja mies lomautettuna. Mies kuitenkin pääsääntöisesti hoitaa yhtiövastikkeen (lainanlyhennyksiä ei nyt tarvitse maksaa). Muutoin laskut maksaa se, jolla on rahaa tilillä. Meillä ei siis ole mitenkään eritelty "omia rahoja" emmekä laske, kumpi on maksanut esim. ruokakuluja enemmän. Voin hyvin pyytää mieheltä vaikka kampaamorahaa jos oma tili on tyhjä tai toisinpäin.

Meillä tämä ainakin on toimiva järjestely.

Vierailija
8/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni minä. Kaikki rahani hupenevat kuun loppuun mennessä normaaliin elämiseen. Mieheni puolestaan pystyy pistämään säästöönkin. Meillä ei ole yhteistä tiliä eikä oikeuksia toisen tileihin. Ja käsitys hänellä on että HÄN maksaa kaikki! Jokusen kerran olen kerännyt kaikki kuukauden kuitit&tositteet maksamistani kuluista todisteeksi että hän pääsee "ynnäämään" kumpi maksaa enemmän. Ja on joutunut toteamaan että minullakin menee yhtäpaljon rahaa kuin hänellä ns.pakollisiin kuluihin. Lähtökohtaisesti suurin ongelma hänellä on se että asumme HÄNEN asunnossaan josta hän maksaa kulut.

Eniten harmittaa se, että mieluusti jäisin hoitovapaalle kahden pienen lapseni kanssa mutta mieheni ei suostu kuukauttakaan "elättämään" perhettämme vaikka pärjäisimme hänen palkallaan tosi hyvin.

Vierailija
9/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette naimisissa, niin ihan lainkin mukaan teillä on elatusvelvollisuus toisianne kohtaan.

Meillä erilliset tilit, mutta yhteiset rahat. Molemmat ovat olleet hoitovapaalla ja ei onnistuisi kyllä millään, että miehen olisi pitänyt esim. 300 e tuloistaan maksaa puolet asumisesta, ruuasta, lapsien kuluista ja autoista.

Sano, että mies jää vuorostaan hoitovapaalle ja sä et maksa mitään...

Vierailija
10/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitisylomalla nyt, mieheni töissä ja hänellä tulot ihan hyvät. Mies maksaa asumiskulut ja auton kulut, nettilaskun ja puhelinlaskut. Minun rahoistani maksetaan sitten lasten vaatteita yms. kuluja ja ruokamenot.

Yleensä joka kuukauden loppu puolella mies siirtää tililleni vielä "talousrahaa". Eli hän siirtää puolet tilillä siinä vaiheessa olevista rahoista minulle ja loput säätötilille. Talousraha menee yleensä ruokaan, lasten harrastuksiin yms.

Vierailija
11/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Mielestäni minä. Kaikki rahani hupenevat kuun loppuun mennessä normaaliin elämiseen. Mieheni puolestaan pystyy pistämään säästöönkin. Meillä ei ole yhteistä tiliä eikä oikeuksia toisen tileihin. Ja käsitys hänellä on että HÄN maksaa kaikki! Jokusen kerran olen kerännyt kaikki kuukauden kuitit&tositteet maksamistani kuluista todisteeksi että hän pääsee "ynnäämään" kumpi maksaa enemmän. Ja on joutunut toteamaan että minullakin menee yhtäpaljon rahaa kuin hänellä ns.pakollisiin kuluihin. Lähtökohtaisesti suurin ongelma hänellä on se että asumme HÄNEN asunnossaan josta hän maksaa kulut.

Eniten harmittaa se, että mieluusti jäisin hoitovapaalle kahden pienen lapseni kanssa mutta mieheni ei suostu kuukauttakaan "elättämään" perhettämme vaikka pärjäisimme hänen palkallaan tosi hyvin.

Vierailija
12/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemma avioliitossa, emme kämppiksiä.

kaikki tulee ja menee yhden tilin kautta. se on helppoa, tiedetään rahatilanne koko ajan jne.

Vierailija
13/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut suhteutetaan tuloihin: miehen palkka viisinkertainen kotihoidontukeeni verrattuna, joten maksan sähköstä ja lainasta, netistä, vakuutuksista 1/5osan.

Mies maksaa lasten harrastukset ja omat laskunsa.

Minä maksan omat laskuni ja pääosin ruuat.

Isommat hankinnat lapsille mietitään yhdessä ja menevät miehen tilistä (vaunut, turvaistuin, talvivarusteet jne.) Pienet hankinnat ostan aika usein minä tai yhdessä miehen kanssa.

Joululahjat menee bonus ja plussapisteillä lapsille. :)

Raha on periaatteessa kai yhteistä, mutta kuitenkin omaa. On kiva, kun voi ostaa toiselle vaikka lahjan, johon on vähän säästänytkin. ;)

Vierailija
14/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omt tilit, ja yhteinen säästötili. Maksamme mieheni kanssa asiat sen mukaan kenellä on rahaa tai rahat mukana. Laitamme joka kuukausi yhtä paljon rahaa säästötilille mutta muuten maksetaan sikin sokin kaikki kulut. Joskus käy niinkin että olen maksanut erityisen paljon kuluja ja silloin meheni maksaa enemmän seuraavalla kuulla. Onhan tuo mielestäni tyhmää että teet kovaa työtä kotona ja siivoot, peset pyykit, laitat ruokaa monta kertaa päivässä ja hoidat lapsia (oletan). Ja miehesi tienaa paljon enemmän ja vaatii sinulta tuollaista. Sano hänelle että vaihetaan hän jää kotiin ja sä meet hyvään duuniin ja hän joutuu maksamaan yhtä paljon kuin sinä

Vierailija
15/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan ei olla raha-asioista riidelty:)

Vierailija
16/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat tilit, mutta yhteiset nettitunnukset, joten rahat ovat yhteiset.

Vierailija
17/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on yhteistä, tilit, rahat, lainat...

Vierailija
18/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainut oikea tapa on meillä -tyyppi.... HUOH

Vierailija
19/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä käyttöoikeuksia toistemme tileihin. En ikinä edes suostuisi siihen. Minusta itsenäisellä ihmisellä kuuluu olla omat rahat. Yhdessä on oltu yli 30 vuotta ja näin homma toimii hyvin.

Vierailija
20/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksaa, joka ensin ehtii.