Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko teillä "omat tilit" vai yhteiset rahat?

Vierailija
30.08.2010 |

Olen äitiyslomalla parhaillaan. Mieheni on vakityössä. Työssä ollessani sain n1600€ (netto) kuussa palkkaa ja miehelläni on tuplaten minua paremmat tulot. Hänen mielestään kaikki pitäisi kuitenkin maksaa tasan, nytkin kun olen kotona lasten kanssa eli saan vähemmän kuukaudessa rahaa. Olemme asuneet samaa taloutta jo kohta 10vuotta ja siltikin tulee aina rahasta "sanomista". Mies omistaa velattoman talon jossa asumme, maksaa talosta juoksevat kulut, oman autonsa kulut. Minä maksan oman autoni lainan+kulut, ruoat, pääasiassa kaikki lasten vaatteet ja heidän muutkin kulunsa. Miten teillä muilla?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on käyttöoikeus molempiin.

lisäksi on yhteinen tili, jolla mieheni ei käy koskaan.

Meillä molemmat tienaa, mies paljon enemmän mutta minä siirtelen rahoja ja maksan laskut.

Vierailija
22/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on käyttöoikeus molempiin.

lisäksi on yhteinen tili, jolla mieheni ei käy koskaan.

Meillä molemmat tienaa, mies paljon enemmän mutta minä siirtelen rahoja ja maksan laskut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille ihan arvoton yhteiskunnan säädös? Vai elättekö kaikki "omat rahat nyt ja aina" ihmiset avoliitossa?

Ap:lle: miksi ihmeessä lasten kulut = vain sinun kulujasi?

Vierailija
24/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yhteiset rahat.

Vierailija
25/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omat tilit omille menoille. Kumpikin esim ostaa omilta tileiltään vaatteet, minä meikit ja parturikäynnit ja mies bansat jne. Mulla ei ole autoa eikä korttia joten miehen ehdotuksesta minä en osallistu auton maksuihin millään tavalla.

Kännykkälaskut maksetaan omilta tileiltä myös ja kaupassa maksetaan vuorotellen.

Lasten vaatteet,lääkkeet, hoitomaksut jne, maksetaan yhteiseltä tililtä.

Meillä on aika samat tulot. Teen töitä vaikka olenkin äitiyslomalla, mutta teen töitä kotona joten kukaan ei menetä mitään.

Lapsilisät menee lasten säästötileille, ainoataan vanhempainraha tulee minulle ja kodinhoitotuki menee yhteiselle tilille.

Vierailija
26/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laissa määrätty puolison elatusvelvollisuus teille ihan arvoton yhteiskunnan säädös? Vai elättekö kaikki "omat rahat nyt ja aina" ihmiset avoliitossa?

Ap:lle: miksi ihmeessä lasten kulut = vain sinun kulujasi?

Jos joskus tulee tilanne, että toinen ei voi elannostaan huolehtia, niin sitten tietysti toinen elättää. Yhteisistä ja lasten menoista huolehditaan tasapuolisesti. Naimisissa on oltu 24 vuotta.

Vierailija
27/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suomalainen nainen tasa-arvoinen, ei.

Sanaiset arkut vain auki siitä jos kokee olevansa väärin kohdeltu.

Se ei arvon naiset ole niin vaikeaa (sama pätee miehiin).

Vierailija
28/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisistä ja lasten menoista huolehditaan tasapuolisesti. Naimisissa on oltu 24 vuotta.

Onko tasapuolisesti tulojen suhteessa vai arvollisesti 50-50? Jos toisella puolisolla on huomattavasti paremmat tulot, kumman elintason mukaisesti lapset elävät?

Vierailija
29/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi rahat ovat yhteiset, koska perhekin on ihan yhteinen.

Meillä on omat tilit, mutta ihan yhteispelillä mennään. Muu olisi suoraansanottuna todella outoa, mikä sitten olisi koko avioliiton pointti, jos ei Oy Perhe Ab ole yhteinen projekti kuluineen?

Perheeseen ei kuulu kahta eri elintasoa. Jos kuuluu, jotain kusetetaan todella pahasti.

Vierailija
30/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Ollut jo seurusteluajoista lähtien.

Siskoni puolestaan on avioliitossa, jossa joutui esim. äitiyslomalla ollessaan maksamaan lainan lyhennystä yhtä paljon, kun hyvin tienaava puolisonsa. Ja joskus siskoni osti salaa mieheltään pullan konditoriassa, mies kun on sen periaatteen mies, että perheessä vaimo leipoo pullan itse kotona, eikä rahoja hassata kaupan pulliin.

Vierailija
31/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta, ollaan avoliitossa.

Yhteinen kayttoili, jolle tulee molempien palkat.

Yhteinen saastotili, solle sitten siirretaan kayttotililta rahaa joka kuukausi jemmaan.

Molemmat toissa, mies tienaa hieman enemman kuin mina.

Molemmilla samanlaiset kulutustottumukset, joten hyvin on toiminut meilla.

Vierailija
32/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni puolestaan on avioliitossa, jossa joutui esim. äitiyslomalla ollessaan maksamaan lainan lyhennystä yhtä paljon, kun hyvin tienaava puolisonsa. Ja joskus siskoni osti salaa mieheltään pullan konditoriassa, mies kun on sen periaatteen mies, että perheessä vaimo leipoo pullan itse kotona, eikä rahoja hassata kaupan pulliin.

Kuulostaa... aikamoiselta.

Vierailija
33/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan enemmän kuin mies. Raha-asiat on järjestetty niin, että molemmat maksaa yhtä suuren PROSENTUAALISEN osuuden yhteisistä laskuista (laina, sähkö, netti, vakuutukset,...) ja sitten meillä on yhteinen ruokatili, jonne molemmat laittaa yhtä suuren summan/kk ja sieltä maksetaan ruuat, pesuaineet, lapsen vaatteet jne. Loput rahat molemmilla on omilla tileillä, enkä edes tiedä paljonko miehellä on säästössä. Lopuilla saa tehdä mitä huvittaa: maksaa omat harrastukset ja hurvittelut, omat vaattet tai säästää halutessaan.

Käytännössä miehellä menee omista rahoistaan auton tankkiin enemmän (ajaa työmatkat ja samoilla bensoilla käydään sitten perheen yhteiset kauppareissut - pitemmät lomamatkat maksetaan kyllä puoliksi.) ja minulla lapsen vaatteisiin ja leluihin kun olen kova käymään kirppiksillä ja miehen mielestä valtaosa hankinnoistani on turhia. Mutta näistä emme jaksa nipottaa.

Vierailija
34/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostut tuollaiseen kyykyttämiseen? Mahtaisiko miehesi suostua jos teillä olisi osat toisin päin, epäilenpä. Todella epätasa-arvoista meininkiä.

Vierailija
35/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaikki juoksevat menot, minä kaikki laskut näin lähtökohtaisesti. Ja kun tyhjennän ensin oman tilini, voin sitten jatkaa miehen tilin tyhjennystä (ja päin vastoin). Mitään isompaa ei kumpikaan saa ostaa toisen kanssa neuvottelematta, ja muutoinkin rahatilannetta konsultoidaan tasaisin väliajoin.

En kuitenkaan missään tapauksessa tahtoisi meille yhtä yhteistä tiliä, vaan mielelläni pidän tilanteen näin (minulla oma tili, miehellä oma tili ja vielä yksi yhteinen tili, jonne lapsilisät menevät)

Vierailija
36/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut aina, eikä ole ikinä tullut mitään kriisejä.

Vierailija
37/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan eläväni liitossa missä kaikki ei olisi yhteistä tai jos mies laskisi omia rahojaan samalla kun vaimo hoitaisi kotona mitättömällä korvauksella YHTEISTÄ lasta. Miksi suostut ap moiseen? Miksi sä makselet lasten kulut jos lapset yhteisiä? Meillä ollu aina eli 20v jo kaikki yhteistä. Tili, omaisuus, lapset, velvollisuudet , oikeudet, tulot ja menot. Yhteinen tili!

Vierailija
38/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ja sama perheyksikkö jossa puhalletaan samaan hiileen. Haluamme lapsillemme parasta ja myös toisillemme. Ei tulisi mielen viereenkään alkaa puhumaan sinun rahoista tai minun rahoista. Puhumme meidän rahoista.

Minä olen hoitovapaalla kotona kahden lapsen kanssa ja mieheni mielestä se on hienoa. Olen miettinyt pitäisikö minun mennä jo töihin kun nuorempi on jo yli kaksi. Mutta mieheni mielestä näin on paras vielä ainakin vuoden. Olen samaa mieltä. Pärjäämme hänen tuloillaankin. Tosin etelänlomat ym. extrat pitää unohtaa tyystin.

Vierailija
39/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyväksikäyttöä! Mä alkaisin vaatia mieheltä rahallista korvausta lapsensa hoitamisesta.

Vierailija
40/42 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa noin 1000e enemmän joten hän maksaa asuntolainaerästä suurimman osan, minä laitan lyhennykseen 100e/kk, mies maksaa vesi-ja sähkölaskut,yhtiövastikkeen yms.Netti maksetaan puoliksi, molemmat maksaa omat kännykkälaskunsa,autonkäyttökulunsa (2 autoa)ja muut omat juoksevat menonsa.Minä maksan ruuat ja ostan lapselle vaatteet,joskus myös miehelle.Mies ostaa lapselle sitten harrastusvälineitä yms.Meillä on yhteinen sijoitusrahasto johon molemmat laitamme vähän rahaa joka kuukausi,siitä on sitten tarkoitus joskus maksaa remonttia.Näin on mnety jo 11v,eikä ole ollut rahasta riitoja.