Pojista alle puolet kirjoittaa ruotsin - mitä tekee opetusministeri
Haluaa lisätä ruotsin tunteja lukioon!
Eiköhän tuo kirjoittamattomuus kerro vain siitä, että kuinka turhaksi ihmiset ruotsin kokevat.
Pois pakkoruotsi!
Kommentit (37)
Sillä sille on vaihtoehtoja, ts. ei ole yhtä universaalia uskontoa, joka on kaikille sama koko maailmassa. Matikka, biologia, tiedeaineet, taideaineet, ne on universaaleja. Kielet eivät ole, niille on aina vaihtoehto.
Ruotsin kielelle on vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon. Useat vaihtoehdot on vielä paljon, paljon hyödyllisempiä kuin ruotsi.
Ruotsinkielisten ostama Henna yrittää vielä piipittää pakkoruotsin puolesta, mutta kuten viimeaikaiset kannanotot pakkoruotsin poistamisesta antavat ymmärtää, ruotsista ollaan kyllä luopumussa. Ehkä siinä menee vielä muutama vuosi, mutta kyllä se on tulossa!
Musiikki, kuvis ja liikunta on kyllä ne turhimmat veroeurojen haaskat. Siis mun mielestäni olisi ok, jos ne olisivat täysin valinnaisia eli jos ei halua niitä ei tartte yhtään opiskella. Mun lukioaikana ainakin liikunta oli pakollinen ja sitten piti valita kuvis TAI musiikki.
Itse olisin korvannut lukioaikaisen liikuntani ja kuvikseni mieluummin vaikka kemialla ja fysiikalla. Niistä kun voi olla oikeasti hyötyä ihmiskunnalle (esim. lääketeollisuudessa uusien lääkkeiden kehittäminen).
Liikunta oppiaineena on vaan holhousyhteiskunnan sivutuote. Ja kuvis ja musiikki on suurimmalle osalle turhakkeita, juoruilutunteja ne ainakin meillä oli. Jokainen palautti lukukauden päätteeksi yhden lyijärityön ja yhden vesivärityön, jotka oli sutaistu puolessa tunnissa.
Musta tuli DI enkä ole kuvista ja musiikkia sitten kouluaikojen tarvinnut.
niin turhaa voitais poistaa koulusta; Uskonto, liikunta, kuvis, musiikki ym
niin kauan viranhaltijoilta ym. vaaditaan virkamiesruotsi kielitaidoksi. Ja jos tuon jutun kuunteli loppuun, niin yliopistoissa opiskelijat takeltelevat tuon virkamiesruotsin (mikä ei edes ole vaikea taso!!) suorittamisessa ja yliopistot joutuu järjestämään kaikennäköisiä lisäkursseja..
Kyllähän lukiosta pitää saada sellainen kielitaito, että sillä pärjää jatko-opinnoissa! Vai eikö?
Ja on hyvä, että nyt herätään siihen että iso osa fiksuista pojista on sitä mieltä, että eivät ruotsia tarvitse eivätkä sitä kautta hakeudu ammattiin, jossa tuota virkamiesruotsia tarvitaan. Eiköhän niitä vaatimuksia höllennetä ja lopuksi koko systeemiä muuteta, kun ei ole ole tarpeeksi fiksuja ihmisiä, jotka osaisivat ruotsia. Ne fiksut, jotka ovat käyttäneet energiansa muihin asioihin kuin pakkoruotsiin, ovat töissä muualla.
Kehitys kehittyy ja pakkoruotsi väistyy tulevaisuudessa. Se nyt on vain ihan vääjäämätöntä.
Tiesittekö, että EU:n mielestä alle 20% kielivähemmistön ei tarvitse saada samoja etuja kuin pääkielen? Suomessa puhutaan alle 5& vähemmistöstä.
Itsekin olen virkamiesruotsin suorittanut yliopistossa 15 v sitten mutta yhtä ainutta kertaa en ole työelämässä ruotsin kieltä tarvinnut. Loppujen lopuksi aika harva yliopistosta valmistunut tuota kieltä tarvitsee, eikä sitä kovin monissa työtehtävissä edellytetä.
niin kauan viranhaltijoilta ym. vaaditaan virkamiesruotsi kielitaidoksi. Ja jos tuon jutun kuunteli loppuun, niin yliopistoissa opiskelijat takeltelevat tuon virkamiesruotsin (mikä ei edes ole vaikea taso!!) suorittamisessa ja yliopistot joutuu järjestämään kaikennäköisiä lisäkursseja..
Kyllähän lukiosta pitää saada sellainen kielitaito, että sillä pärjää jatko-opinnoissa! Vai eikö?
Siitä on ihan erikseen merkintä tutkintotodistuksessa=) Aikaa tästä 10v ja opiskelujen jälkeen en ole joutunut sanaakaan ruotsia puhumaan. Mutta mä olenkin yksityisellä sektorilla töissä.
Jos nyt pitäisi oikeasti pitää joku palaveri ruotsisksi töissä niin ei tosiaankaan onnistuisi multa - aloittaisin vain 'god morgon' ja sitten loppu suomeksi tai enkuksi.
Nii, mä kirjotinkin, että NIIN KAUAN KUIN ruotsi on virallinen kieli, tuota virkamiesruotsia vaaditaan. Se on ihan ok. Mutta itsekin olen tuon kielivaatimuksen suorittanut aikoinani, mutta ei täällä sisämaassa tarvitse ruotsia MISSÄÄN. Joskus harvoin olen soittanut tai saanut puhelun Ruotsista, niin joko siellä on ollut suomenkielinen ihminen sattumalta tai sitten puhutaan englantia.
Eli mun mielestä, sitä mukaa kun ruotsin kielen virallisuusasema pudotetaan pois, voi virkamiesruotsin jättää pois ja sitten jättää ko. kielen opiskelun niille, jotka sitä tuntevat tarvitsevansa ja haluavat opiskella. Mutta järjestyksessä asiat on tehtävä eikä pers edellä.
Koska edelleen se turha gaussin käyrä määrittää numerot eli osaamisen suhteessa muihin, ei keskinkertaisesti ruotsia osaavan kannata sitä kieltä kirjoittaa. Saa vain turhaan huonon arvosanan. Tytöt eivät aina muista, että jos kaikki kirjoittajat ovat hyviä, saavat ne hyvistä huonoimmat kasin todistukseen saaneet oppilaat arvosanan A. Se taas laskee yleisarvosanaa.
Nii, mä kirjotinkin, että NIIN KAUAN KUIN ruotsi on virallinen kieli, tuota virkamiesruotsia vaaditaan. Se on ihan ok. Mutta itsekin olen tuon kielivaatimuksen suorittanut aikoinani, mutta ei täällä sisämaassa tarvitse ruotsia MISSÄÄN. Joskus harvoin olen soittanut tai saanut puhelun Ruotsista, niin joko siellä on ollut suomenkielinen ihminen sattumalta tai sitten puhutaan englantia.
Eli mun mielestä, sitä mukaa kun ruotsin kielen virallisuusasema pudotetaan pois, voi virkamiesruotsin jättää pois ja sitten jättää ko. kielen opiskelun niille, jotka sitä tuntevat tarvitsevansa ja haluavat opiskella. Mutta järjestyksessä asiat on tehtävä eikä pers edellä.
Ei kielen virallisuus ole mikään syy pakkoruotsille. Kielen virallisuus tarkoittaa sitä, että voi asioida viranomaisten kanssa ruotsiksi. Mutta jokaisen virkamiehen EI TARVITSE osata ruotsia, eikä todellakaan jokaisen kansalaisen tarvitse osata ruotsia.
Etelä-Afrikassa on yli 10 virallista kieltä, ja ne eivät todellakaan ole kaikille pakollisia aineita!
Eli faktat nyt kuntoon. Ruotsi voi olla virallinen kieli, vaikka ei olisi pakkoruotsia eikä virkamiespakkoruotsia.
Ymmärsin, että matematiikkaa kirjoitetaan nyt enemmän kun ruotsi ei ole pakollinen. Eikö tämä ole pelkästään positiivinen asia? Miksi kaikkien pitäisi olla "kieli-ihmisiä", kun muitakin lahjakkuuksia ja kiinnostuksen kohteita tarvitaan?
että sitten niillä, jotka sitä vapaaehtoisesti lukevat on suuremmat mahikset päästä niihin työpaikkoihin, joissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa.
Työskentelen virkamiehenä valtionhallinnossa. Kirjoitin aikoinaan ruotsista laudaturin ja sain yliopistossa hyvät tiedot ruotsin kielen pakollisesta kurssista. Paperilla osaan siis ruotsia kerrassaan hyvin! Totuus on toinen: en ole kertaakaan työssäni puhunut ruotsia. Joitakin ruotsinkielisiä papereita joudun pyörittelemään ja niistä selviän suomenruotsalaisen kollegani avulla. En osaa puhua ruotsia enkä ole sitä noita papereita lukuunottamatta edes tarvinnut. Enemmän hyötyä on saksan ja venäjän taidoistani. Niitä tarvitsen monta kertaa viikossa.
Valtiollakin, jopa hallinnossa, pärjää aika lailla täysin ilman ruotsia tai pelkillä alkeilla.
että sitten niillä, jotka sitä vapaaehtoisesti lukevat on suuremmat mahikset päästä niihin työpaikkoihin, joissa vaaditaan ruotsin kielen taitoa.
Niin ja sitten niillä, jotka opiskelevat ruotsin tilalla venäjää, on suuremmat mahikset päästä niihin työpaikkoihin, joissa vaaditaan venäjän kielen taitoa. Nerokasta!
Koulussa tarvitaan ehdottomasti taito- ja taideaineita, sillä matematiikalla ja fysiikalla ei esimerkiksi muotoilla ainoatakaan tuotetta.
Nyt tietysti vastaat "mutta eivät kaikki tarvitse niitä." Kaikki eiv't tarvitse fysiikkaakaan. Capiche?
Musiikki, kuvis ja liikunta on kyllä ne turhimmat veroeurojen haaskat. Siis mun mielestäni olisi ok, jos ne olisivat täysin valinnaisia eli jos ei halua niitä ei tartte yhtään opiskella. Mun lukioaikana ainakin liikunta oli pakollinen ja sitten piti valita kuvis TAI musiikki.
Itse olisin korvannut lukioaikaisen liikuntani ja kuvikseni mieluummin vaikka kemialla ja fysiikalla. Niistä kun voi olla oikeasti hyötyä ihmiskunnalle (esim. lääketeollisuudessa uusien lääkkeiden kehittäminen).
Liikunta oppiaineena on vaan holhousyhteiskunnan sivutuote. Ja kuvis ja musiikki on suurimmalle osalle turhakkeita, juoruilutunteja ne ainakin meillä oli. Jokainen palautti lukukauden päätteeksi yhden lyijärityön ja yhden vesivärityön, jotka oli sutaistu puolessa tunnissa.
Musta tuli DI enkä ole kuvista ja musiikkia sitten kouluaikojen tarvinnut.
Suomi EI KUULU Skandinaviaan. Suomi KUULUU Pohjoismaihin. Nämä asiat eivät riipu siitä, mitä kieliä pakolla opiskellaan.
Rasistisesta Pohjoismaiden neuvostosta, jos sitä tarkoitit, sopiikin erota. Se ei nimittäin kelpuuta Pohjoismaiden toiseksi suurin kieltä (suomea) työkielekseen, vaikka pienemmät kielet kelpaavat. Miksi meidän pitäisi olla tällaisessa touhussa mukana, kun esim. EU kelpuuttaa suomen viralliseksi kielekseen?
"Muutenkin etelä eurooppalaisilla on sellainen kuva, että suomi on itä eurooppaa ja osa venäjää."
Ai, vaikka täällä ollaan vuosikymmenet päntätty pakolla ruotsia ja kuviteltu olevamme melkein ruotsalaisia, niin silti meitä lullaan venäläisiksi? Eiköhän tämä konsti ole jo siten huonoksi havaittu.
Ja mitä hemmetin väliä sillä on, mitä eteläeurooppalaiset kuvittelevat? Ei heidän huono yleissivistys ole meidän ongelmamme.