Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät pukeudu juhliin paremmin???

Vierailija
29.08.2010 |

Juuri eilen olin häissä, ja liioittelematta olin juhlien parhaiten pukeutunut nainen. Miehillä nyt sentään näytti olevan tummat puvut.

Kotoa lähtiessäni luulin laittavani päälleni ihan normaalit vetimet: juhlamekon, boleron ja korkkarit. Lisäksi olin meikannut ja laittanut tukkaani juhlakampauksen. Yllätyksekseni muiden naisten pukeutumistyyli olikin paljon vaatimattomampi: heillä oli lähinnä siistit vaatteet, ei juhlavaatteet.

Minulla ei kyllä olisi pokkaa mennä häihin esim. neuleessa, hameessa ja kävelykengissä, mutta ilmeisesti sitten kukin tyylillään...?

Jos sinä et pukeudu juhlaan juhlavasti - MIKSI ET?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näitä täysin turhia avauksia sarjassamme "miksi kaikki paitsi minä".

Suurin osa suomalaisista pukeutuu juhliin juhlavammin. Ehkä sinä vain liikut sellaisissa piireissä, joissa ei pukeuduta?

Vierailija
2/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oopperaan mennessä vakiovalinta on housupuku.

Täällä oopperasta on haluttu tehdä elitististä kulttuuria, joka ei ole tavalliselle rahvaalle tarkoitettu. Kai sitä pitää jotenkin yrittää erottua kaunakansasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutumisfanaatikko, mutta jos hän ei vielä nytkin ollessani 4-kymppinen aina kysyisi mitä minulla oli päällä, pukeutuisin varmaan nyppyisiin villatakkeihin ja farkkuihin vaikka oopperaan ja häihin, koska minulla on tasan sama mitä muillakaan on päällä. Kerran olin häissä, joissa viereinen mies haisi selvästi navetalta, ja se oli vähän häiritsevää, mutta muuten en muista koskaan kiinnittäneeni kehenkiin huomiota sillä mielellä, että "tuossapa näiden juhlien parhaiten pukeutunut nainen/mies". Ihan sama.

Vierailija
4/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pukeudun juhliin juhlavasti koska sen on hauskaa, kuuluu ihan yleissivistykseen, nautin laittautumisesta ja on kiva erottaa juhla arjesta!

Sillä ei ole väliä tosiaankaan, mitä vaatteet ovat maksaneet, kunhan ne ovat tilanteeseen sopivat. Anttilan kuvastoissa näkyy usein perusnättejä mekkoja ja H&M:ssä myydään pukukoruja muutamalla eurolla. Huulipunakaan ei paljoa maksa... Oma juhlavarustukseni maksaa parhaimmillaan perusduunarin kuukausipalkan verran, mutta sitä ei välttämättä kukaan muu huomaa, eikä tarvitsekaan - satsaan hillittyyn laatuun ja tarvitsen myös työn puolesta edustusvaatteita, joissa viihdyn ja jaksan olla.

KENGÄT ovat mekon (tai juhlavan housupuvun, mutta sille linjalle tässä ketjussa ehkä turha lähteä) eniten yleistyyliin vaikuttava tekijä. Loaferit tms. umpinaiset kengät EIVÄT ole sopivat, mutta ne pistävät eniten itselleni silmään. Juhlakengät ovat kepeät ja sirot, myös ballerinat käyvät hyvin, jollei pidä koroista.

Hyvät käytöstavat kruunaavat kaiken; sosiaalinen small talk tekee tunteja kestävästä illallisesta paljon miellyttävämmän. Lähes jokainen haluaa mielellään puhua itsestään, joten jos et keksi hyvää puheenaihetta tai kesän helteet on jo käyty läpi, kysy kysymyksiä ja voit itse vain hymyillä ja nyökytellä vieressä :-)

Juhlamieltä ja -iloa kaikille!

Vierailija
5/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oopperaa, klassista musiikkia, osittain teatteriakin. Siksi, että niissä yleisön pukeutuminen tuntuu usein näyttelevän suurempaa osaa kuin esityksen sisältö... Mikä tuskin kuitenkaan on kyseisten taiteenlajien perimmäinen tarkoitus.

Vierailija
6/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: Miehen sisko oli meidän häissä neuletakissa ja talvisaappaissa, anoppi housuasussa, johon kuului arkinen pusero. Syynä oli luullakseni se, että olivat vastaan koko avioliittoa. Miehen siskon häihin anoppi sen sijaan tälläytyi viimeisen päälle, joten osaamattomuudesta ei kyse.

Vierailija
7/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama se kai on makaako siellä kaapissa korkkarit vai kävelykengät. Jos ostaa ajattomat ja laadukkaat kengät, niitä voi käyttää vaikka 10 vuotta juhlissa. Ei tule paljon hintaa per vuosi.

Jalkaani heitän matalat kävelykengät, koska en viitsi ostaa korkkareita, kun en koskaan toiste niitä käyttäisi kuitenkaan. Tennari/maihari -ihmiselle nekin on "juhlavat"

Vierailija
8/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän juhlavasti. Tosin, enpä ole juhlissa pitkiin aikoihin ollutkaan, kesällä oli kummitytön rippijuhlat, ja sinnekään ei juhla-asua tarvinnut.

Vierailija
9/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma juhlavarustukseni maksaa parhaimmillaan perusduunarin kuukausipalkan verran, mutta sitä ei välttämättä kukaan muu huomaa

Vierailija
10/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että puhuisin asiasta (rahasta), hassu ajatus! Olisit lainannut sen lauseeni loppuun, sillä perustelin juuri sitä, että työnikin puolesta tarvitsen edustusvatteita. Sen LISÄKSI nautin siitä, että juhliin saa laittautua!

Oma juhlavarustukseni maksaa parhaimmillaan perusduunarin kuukausipalkan verran, mutta sitä ei välttämättä kukaan muu huomaa

Vierailija
11/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun juhliin juhlavasti, mutta se ei todellakaan ole merkki kunnioituksesta juhlijoita kohtaan tai edes merkki siitä, että olisin nähnyt vaivaa. Pukeudun yleensä perushienoihin klassikkovaatteisiin, jolloin asukokonaisuuden suunnittelu kestää n. 1 minuutin, hiukseni ovat pitkät ja kietaisen ne juhlavalla nutturalle myös alle minuutissa, eikä meikkiinkään paljon tuon enempää aikaa tuhraannu.

Kyseessä on tapa, ei minkään tunteen osoitus ketään kohtaan. Mieluummin sulaudun joukkoon kuin pukeuden tennareihin ja minisortseihin, vaikka unelmatilanteessa ne voisivat olla mieluisammat juhlavaatteet. So simple. Yleensä kammoksun erityisesti naisia, jotka todella väittävät satsanneensa kauheasti ulkonäköönsä - minulla on parempaakin tekemistä ja mitä useampi menee samaan naruun, sitä todennäköisemmin meidän kaikkien naisten pitää kauppareissullekin lähtiessä vetää pakkelit naamaan.

Vierailija
12/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlapukeutuminen on suomessa arjesta vieraantunutta. Monet laittautuvat niin paljon että näyttävät juhlissa pökkelöiltä ja omituisilta mollamaijoilta. On taitolaji pukeutua ja laittautua juhlavasti. Ei se ole kaikille helppoa. Joku voi olla hyvin juhlava jopa farkuissa jos meikki, korut ja hiukset on laitettu. Hienoinkin silkkipuku saattaa näyttää arkimekolta jos sitä pitää naama punakkana ilman meikkiä ja tukka ponihännällä.

Luulen että moni yrittää laittautua mutta lopputulos on silti arkinen. Tyylikkyys on myös kasvatusasia. Perheen tyyli vaikuttaa lapsiin ja niin edelleen. Kyllä täällä kotimaassakin opitaan vielä joskus, kun aika on kypsä.

Vierailija
13/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään olisi niin moukkamainen,

että puhuisin asiasta (rahasta), hassu ajatus!

Ei ole kuitenkaan moukkamaista kehuskella nimettömänä keskustelupalstalla, miten oma juhlavaatetus maksaa parhaimmillaan yhtä paljon kuin jonkun perusduunarin kuukausipalkka, eihän?

Vierailija
14/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikein rumat rahoillansa.

Vierailija
15/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin erikoisliikkeessä, jossa asiantunteva myyjä auttoi valitsemaan koko hemmetin juhlavarustuksen. Mun ajatuksena oli ostaa kamppeet, jotka menee sitten vuosia ja joita voi yhdistellä (jos mahdollista) muihin.

Päädyin ostamaan mekon, boleron, sukkahousut, sandaalit, kaulakorun ja laukun. Hintaa koko koreudelle tuli n. 500€. Mä sanoisin, että kannatti. Noita kaikki voi yhdistellä mun jo olemassa oleviin juhlavaatteisiin - ja uusia ostaessa on helppo miettiä, mikä passaa minkäkin kanssa. Nuo on kaikki klassisia, joten ei tartte miettiä, onko muotia. Tietyt jutut on aina in :)

Vierailija
16/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole päällepantavaa, ostakaa ajaton pikkumusta. Se menee oikein asustettuna kaikkiin juhliin häistä hautajaisiin, ristiäisiin, oopperaan, työjuhliin, pikkujouluihin. Ei jää käyttämättä eikä tule kalliiksi, kun jakaa kustannukset 20 vuodelle ;)

Vierailija
17/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli juhlamekko ja korkkarit ja jopa hiussomiste, miehellä tumma puku ja lapsilla juhlatamineet. Yhdet serkut tulivat shortseissa ja varvastossuissa.

En ollut ylipukeutunut, mummokin oli juhlavasti ja hänen lapsensa.

Vierailija
18/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin se ainainen puku päälle niin se on siinä. Ei meikkiä, ei juhlakampausta, ei mitään muuta. Ja ämmät hyökkäilee netissä toistensa kimppuun jos joku lähtee äijälinjalla juhlimaan.

Vierailija
19/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei odoteta mitään suurta juhlavuutta, viimeksi ostin itselle ja tytölle juhlamekot kierrätyskeskuksesta! Jos tulee "juhlavammat" juhlat, mietin vaatteet sen mukaan.

Vierailija
20/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein voi ymmärtää ihmisiä jotka eivät arvosta juhlia sen vertaa että voisivat pukeutua niihin kauniisti. Siis ei niihin perussandaaleihin ja ns. normikuteisiinsa! Semmoisiakin on nähty.

Minä taas aivan nautin siitä että saan kutsun juhliin ja alan miettiä jotain ihanaa vaatekokonaisuutta, kenties uusia kenkiä (tai vielä mieluummin löydän ne jo kaapistani, ainakin kengät:)). Siitä saa ihan uskomattoman paljon hyvää mieltä ja saa tuntea olonsa kauniiksi.

Jos on kerran ihan sama mitä laittaa juhliin päällensä, eikö voisi samantien ostaa kivan, edullisen ja yksinkertaisen eleettömän mekon tai housupuvun (joka on minun mielestäni ihan yhtä hyväksyttävä ja kauniskin jos ei pidä hameista) ja juhlavat kengät joissa ei edes tarvi olla korkoa jos ei niin halua. Mutta naiset, pliis, ei niitä vanhoja rumia klopoja jotka ostit vuonna 1994 torikirppikseltä. Eikä tarvitse ajatella pukeutuvansa juhlakalun tai muidenkaan mieliksi, vaan osallistuvansa juhlaan ja näin kuuluvansa juhlaväkeen myös näkyvällä tavalla! Kaikilla on oma juhlatyyli, joillain oikein kiiltävä ja toisilla eleettömämpi. Kaikki yhtä hyviä, kunhan sieltä asusta löytyy se JUHLA.

Mutta iloinen ja reilu juhlamieli on myös tärkeä. On sitäkin nähty että mahdottoman nätisti pukeutunut örveltää ja pilaa koko juhlan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän