Miksi suomalaiset eivät pukeudu juhliin paremmin???
Juuri eilen olin häissä, ja liioittelematta olin juhlien parhaiten pukeutunut nainen. Miehillä nyt sentään näytti olevan tummat puvut.
Kotoa lähtiessäni luulin laittavani päälleni ihan normaalit vetimet: juhlamekon, boleron ja korkkarit. Lisäksi olin meikannut ja laittanut tukkaani juhlakampauksen. Yllätyksekseni muiden naisten pukeutumistyyli olikin paljon vaatimattomampi: heillä oli lähinnä siistit vaatteet, ei juhlavaatteet.
Minulla ei kyllä olisi pokkaa mennä häihin esim. neuleessa, hameessa ja kävelykengissä, mutta ilmeisesti sitten kukin tyylillään...?
Jos sinä et pukeudu juhlaan juhlavasti - MIKSI ET?
Kommentit (79)
ei ole päällepantavaa, ostakaa ajaton pikkumusta. Se menee oikein asustettuna kaikkiin juhliin häistä hautajaisiin, ristiäisiin, oopperaan, työjuhliin, pikkujouluihin. Ei jää käyttämättä eikä tule kalliiksi, kun jakaa kustannukset 20 vuodelle ;)
Ainakin kerta pari vuoteen luen jostain tämän "pomminvarman" pukeutumisvinkin naisille. Ei muuta, mutta musta vaate tekee ainakin minut kuolleennäköiseksi. Vie kasvoistani kaiken värin ja eloisuuden. Eli ei pikkumustaa kaikille, eihän?! :-) terv. punaoranssiraidalliseen mekkoon viimeksi pukeutunut
Ja sen pikkumustan voi asustaa muillakin väreillä. Pikkumusta sopii kaikille. Siksi se on pomminvarma valinta :)
Häitä ja muite isompia juhlia on sen verran harvoin, että niihin panosta yleensä ostamalla jotain uutta. En kuitenkaan karsasta muiden "epähienoa" pukeutumista. Mitä väliä sillä on, mitä jollain mummolla on päällä? Jos nyt ei ihan tuulipuvussa pölähdä kirkkoon. Eikö tarkoitus ole onnitella ja pitää hauskaa. Kaikkien mielestä pukeutuminen ja vaatteista stressaaminen ei ole hauskaa. Minulla ei ainakaan yhdetkään juhlat ole menneet pilalle sen takia, ettei joku ole pukeutunut oikein!
Suomessa eletään vielä siinä uskossa, että vaatimattomuus kaunistaa ja "rumat ne vaatteilla koreilee". Epäasiallisesta pukeutumisesta ei saisi moittia, mutta hyvästä pukeutumisesta saa kyllä leimata leuhkaksi. Eniten ärsyttää ihmisten tapa alipukea lapsensa juhliin. Miksi monilla lapsilla ei ole juhlakenkiä, vaan juhlissakin lenkkarit tms. (ja syyksi ei nyt kelpaa hinta, esim. Din Sko myy muutamalla kympillä lasten juhlakenkiä). Pojilla pitäisi olla puku viimeistään 10-vuotiaina, mutta monilla vaan näkyy olevan melko arkisia neuletakkeja yms. isommissakin juhlissa (kuten isoissa häissä).
Ja tosiaan, monilla ei ole kotijuhliin sisälle vaihtokenkiä, eli naisilla yleensä avokkaita tai korkokenkiä, vaan sukilla hipsutellaan, vaikka olisi joku "juhla-asukin" päällä. Eräs sukulainen oli oman lapsensa ristiäisissä viimeksi sukkasillaan, trikoopaidassa jne. Taisin tosin olla lähes ainoa porukasta, jolla oli kengät jalassa, kuten kuuluukin.
jos taas maatilalla jossa mummo asuu (=jos sadetta mutaa ym. kun juoksee esim. vanhasta ladosta missä tanssit sisälle taloon vessaan jne.) niin vaaleat pikkarit eivät ehkä ole parhaat jalkineet.
Kieltämättä vaaleat PIKKARIT eivät olisi ehkä parhaar kengät tähän tarkoitukseen.
Ooppera/teatteri ja häät ovat mielestäni aivan eri asia. Käyn itse usein oopperassa ja teatterissa (sekä Kansalliteatterissa, kaupunginteattereissa että "pikkuteattereissa", kuten Komissa tai Ryhmäteatterissa) ja oikeastaan joka kerta minulla on ollut jalassa farkut. Syy on se, että pidän farkkuja melkein koko ajan ja usein menen näytökseen suoraan töistä. Joskus farkkujena kaverina on paitapusero, joskus tunika, joskus neule, joskus trikoopaita ja joskus - auta armias - t-paita printillä tai ilman! Ensi-iltaan voisin kuvitella pukeutuvani muuhun kuin farkkuihin, mutta tavalliseen näytökseen viikonpäivästä riippumatta en. Mielestäni "korkeakulttuuri" kuuluu kaikille eikä ole mitään väliä millaisissa vetimissä katsomoon tulee kunhan vaatteet ovat puhtaat. Sitä paitsi esityksen ajan katsomossa on pimeä!
Juhlat ovat taas asia erikseen. Minusta on ihanaa laittautua juhliin ja kieltämättä vähän ärsyttää, jos juhlakalua ei ole kunnioitettu yhtään pukeutumisella. Toivon kuitenkin aina, että kutsujien mielestä on tärkeintä, että kaikki tulevat mukaan juhlimaan heidän kanssaan! Jos itse joskus järjestän isommat juhlat, en aio kiinnittää huomiota ihmisten pukeutumiseen vaan iloitsen siitä, että kaikki ovat saapuneet paikalle.
aiheesta siksi, että koette näissä tilanteissa olevanne ylipukeutuneita ja tunnette itsenne vaivaantuneiksi?
Häät maatilan pihalla ja vanhassa navetassa, tanssit ladossa ja vessana ulkohuussi. Pihalla oli jos jonkin moista monttua ja vallia ja silti monella naisvieraalla oli todella korkeakorkoisia sandaaleja ja piikkareita. Joillakin jopa pitkät juhjamekot. Pitäisi etukäteen miettiä millaiseen paikkaan on menossa.
Kaipan sitä, että juhlaa kunnioitetaan glamourvaatteilla. Asumme Keski-Euroopassa ja täällä löntystellään joka paikkaan farkuissa ja halvoissa kukkamekoissa.
Häissä, joissa itse olen käynyt, mielestäni kaikilla on ollut erittäin juhlavat asusteet solmioneuloja ja kalvosinnappeja myöten. Naisilla myös loppuunasti mietittyjä kokonaisuuksia.
kaupungissa häihin pukeudutaan paljon paremmin kuin maalla.
Kuvitteletko että ne ihmiset pukeutuu niin arjessa?
Erityisesti mieleeni tulevat oman lapseni ristiäiset. Oma sukuni, mieheni ja appeni todella olivat pukeutuneet. Sen sijaan anoppi oli sellaisissa vaatteissa (mustat housut, musta valkopitsisomisteinen paita, jota käyttää ihan normaalistikin), etten tajunnut hänen edes vaihtaneen juhlavaatteita. Ja hipsutteli AVOJALOIN (siis ei edes sukkia) kun pappi tuli paikalle. Ja ei, nyt ei ole kyse mistään dementoituneesta mummelista vaan kertakaikkiaan ajattelemattomasta :-(
Ristiäiset oli siis kotona.
Esim. kerran teatterissa la-iltanäytöksessä ihmiset oli tosi arkisesti pukeutuneita. Suurin osa farkuissa. Mun mielestä se oli epähienoa. Itse olin hameessa ja jakussa. Esim. Keski-Euroopassa ihmiset pukeutuu paljon fiinimmin teatteriin/konsertteihin kuin suomalaiset. Toki poikkeuksiakin on, mutta noin niinku yleisesti ottaen.
Omalla perheellämme oli todella juhlavat vaatteet, mutta osa vieraista pölähti paikalle arkisessa mekossa tai jopa farkuissa.
Toivoin salaa, että ymmärsivät edes hävetä meidät nähtyään. ;)
FARKUT jalassa, sekä miehiä että naisia. En voi käsittää!
voi olla nykypäivänä vähän arkisimmissakin vaatteisssa. Itse en ainakaan tahtoisi estää keneltäkään kulttuurinautintoja sen vuoksi, ettei ole varaa tai halua pukeutua juhlavasti. Henkilökohtaisesti haluan laittautua niin teatteriin ja oopperaan kuin häihinkin, mutta yritän kyllä olla kiinnittämättä sen suurempaa huomiota heihin jotka eivät ole voineet/halunneet tai ymmärtäneet panostaa.
voi olla nykypäivänä vähän arkisimmissakin vaatteisssa. Itse en ainakaan tahtoisi estää keneltäkään kulttuurinautintoja sen vuoksi, ettei ole varaa tai halua pukeutua juhlavasti. Henkilökohtaisesti haluan laittautua niin teatteriin ja oopperaan kuin häihinkin, mutta yritän kyllä olla kiinnittämättä sen suurempaa huomiota heihin jotka eivät ole voineet/halunneet tai ymmärtäneet panostaa.
Suomalaiset ovat monella tavalla aivan huippuluokkaa, kuten yhteiskunnallinen tasa-arvoisuus ja jarjestelmallisyys.
Omaan ulkonakoon ei meilla ole perinteisestikaan panostettu, ja muutos tulee hitaasti. Aina jokin muu asia arvotetaan ulkonaon edelle.
Kansainvalistymisen mukana syntyy paineita, pystya vaikuttamaan myos ulkoisella olemuksella.
Miten mahtava voima onkaan mielyttava ulkonako niin miehelle kuin naisellekkin.
Mita pahaa on siina, jos sinut juhlissa muistetaan, sina tyylikkaana ja nuorekkaana naishenkilona?
Tosiasia on tietysti, myos, ettei Suomessa ole hyvaa valikoimaa juhlavaatteissa, mutta ulkoiluvaatteita on erittain runsaat valikoimat.
Suomalaisten on tosin vaikea sulattaa, sita jos toinen pukeutuu juhliin ajatuksella ja nahden siina vaivaa ja aikaa. Ihmiset yleensa kommentoivat hyvin pukeutunutta jotenkin pilkaten.
Minä en välitä, missä vermeissä ihmiset käyvät kulttuuririennoissa, vaan olen vilpittömän iloinen jokaisesta sellaisesta ihmisestä, joka hakeutuu kotisohvan ja BB:n äärestä uudenlaisten elämysten pariin.
Pienemmissä teattereissa, esim. Ryhmäteatterissa tai KOMissa saatan itsekin käydä farkut jalassa. Isomiin teattereihin pukeudun vähän paremmin, mutten mitenkään "juhlavasti", lähinnä siististi. Oopperaan mennessä vakiovalinta on housupuku. Pointti on kuitenkin se, että sinne ei kukaan ole tullut minun kamppeitani katsomaan, vaan nauttimaan musiikista/teatterista.
Sivistymättömyyden merkkinä pidän sitä, että korostaa itseään ja katsoo muita alaspäin tällaisten muotoseikkojen perusteella. Tai antaa oman juhlansa mennä pilalle, koska muut eivät ole "osanneet" pukeutua.
Jos on mitä näyttää, tasainen iho ja kauniit jalat niin joka paikkaan voi mennä paljain säärin. Ei niin tiukkaa etikettiä harrasta kukaan. Sukkahousuilla on sama merkitys nykyään kuin meikkivoiteella, eli pitää peittää ihon "virheet". Sukkahousuihin puututaan yleensä ekana, vaikka missään paikassa ei etiketti toteudu 100%, sillä lähes kaikki ovat kateellsia jos joku pystyy olemaan ilman sukkahousuja. Eli kateellinen olen niin minä itse kuin kaikki naiset joiden kanssa olen aiheesta puhunut.