Miksi suomalaiset eivät pukeudu juhliin paremmin???
Juuri eilen olin häissä, ja liioittelematta olin juhlien parhaiten pukeutunut nainen. Miehillä nyt sentään näytti olevan tummat puvut.
Kotoa lähtiessäni luulin laittavani päälleni ihan normaalit vetimet: juhlamekon, boleron ja korkkarit. Lisäksi olin meikannut ja laittanut tukkaani juhlakampauksen. Yllätyksekseni muiden naisten pukeutumistyyli olikin paljon vaatimattomampi: heillä oli lähinnä siistit vaatteet, ei juhlavaatteet.
Minulla ei kyllä olisi pokkaa mennä häihin esim. neuleessa, hameessa ja kävelykengissä, mutta ilmeisesti sitten kukin tyylillään...?
Jos sinä et pukeudu juhlaan juhlavasti - MIKSI ET?
Kommentit (79)
Minä en välitä, missä vermeissä ihmiset käyvät kulttuuririennoissa, vaan olen vilpittömän iloinen jokaisesta sellaisesta ihmisestä, joka hakeutuu kotisohvan ja BB:n äärestä uudenlaisten elämysten pariin.
Pienemmissä teattereissa, esim. Ryhmäteatterissa tai KOMissa saatan itsekin käydä farkut jalassa. Isomiin teattereihin pukeudun vähän paremmin, mutten mitenkään "juhlavasti", lähinnä siististi. Oopperaan mennessä vakiovalinta on housupuku. Pointti on kuitenkin se, että sinne ei kukaan ole tullut minun kamppeitani katsomaan, vaan nauttimaan musiikista/teatterista.
Sivistymättömyyden merkkinä pidän sitä, että korostaa itseään ja katsoo muita alaspäin tällaisten muotoseikkojen perusteella. Tai antaa oman juhlansa mennä pilalle, koska muut eivät ole "osanneet" pukeutua.
Ei nyt niin että olisin itsekään HIRMU tyylikäs tai juhlava ollut, mutta juhlamekko - sukat-korkkarit ja bolero tyylikkäästi yhteen sopivat. Ei edes kalliit.
Mutta osa naisvieraista oli VALKOISISSA vetimissä (kokonaan!), suurimmalla osalla ei sukkia kesähäissä, housut ja toppi suurimman osan iltapäivää - iltaa päällä... ainoat selkeän juhlavasti pukeutuneet hääparin lisäksi oli kaaso/bestman sekä vanhemmat. Muut oli hyvä jos 'pyhävaatteissa', suuri osa.
Mietin etukäteen mitä uskallan laittaa lapsilleni, kun en halunnut taftia - tylliä yhtä kertaa varten ostaa, mutta KAIKILLA lapsilla oli trikoomekot/H&M rimpsumekot.
Minä pukeudun arkena t-paitoihin ja ulkoiluhousuihin. Juhlapukeutumisena on luokkaa hame+paitapusero, joka ei varmastikaan riittäisi ap:lle. Mutta kun minä en osaa enkä tahdo pukeutua mekkoihin, eipä ole niihin juuri nyt rahaakaan! Jos käyn suihkussa, puen puhtaat vaatteet ylleni ja menen iloisin mielin juhlaan, eikö se ole tärkeintä?
en ole törmännyt ap:n kuvaamaan tilanteeseen juhlissa, en maalla enkä kaupungissa. Sen sijaan en ole sitä mieltä, että teatteriin tai oopperaan pitäisi pukeutua jotenkin erityisen fiinisti. Tässä muuten olen huomannut eroa maaseudulla ja isommissa kaupungeissa: musta tuntuu, että maalla pukeudutaan teatteriin hienommin, koska siellä käydään harvemmin. Esim. PK-seudulla taas on paljon ihmisiä, jotka käyvät teatterissa usein, jolloin se ei enää tunnu niin juhlavalta. Itse putoan johonkin välimaastoon, panen paremmat vaatteet ylle kun menen teatteriin tai oopperaan, mutta en tälläydy juhla-asuun. Farkuissa en em. paikoissa käy, koska en muutenkaan niihin pukeudu.
ja vastauksena kysymykseen MIKSI, niin ...no en kai sitten vain osaa.
Kammoksun muodollisia juhlia juuri siksi ettei minulla koskaan ole mitään päälle pantavaa. Sitten menen kiiressä juhlien alla ostamaan jonkun koltun, joka sovitettaessa tuntuu ihan ok.lta, mutta juhlissa huomaankin että miehusta ei pysy kuosissaan, ja häpeän mekosta tursuavaa rintavarustustani koko illan (näin kävi yksissä häissä).
Sitten kun tulee seuraava kutsu, ei taas ole mitään käypää mekkoa.
Jalkaani heitän matalat kävelykengät, koska en viitsi ostaa korkkareita, kun en koskaan toiste niitä käyttäisi kuitenkaan. Tennari/maihari -ihmiselle nekin on "juhlavat"
Mieluummin matalat kengät kuin korkkarit sellaiselle, joka ei osaa korkkareilla kävellä. Niitä nimittäin näkee katukuvassakin aivan liikaa.
mitä Suomessa on melkein kaikki. Ei osata eikä haluta. Ollaan vaan verkkareissa ja örvelletään...
mitä Suomessa on melkein kaikki. Ei osata eikä haluta. Ollaan vaan verkkareissa ja örvelletään...
mun lähipiirissä ei.
olen luullut, että se on pakollista-, siis juhlatamineisiin pukeutuminen.
T: junttimaalainen, joka kyllä pukeutuu aina hyvin juhliin, ihan siksi, että rakastaa kauniita ja koreita vaatteita
Eikö oopperaan tarvitse pukeutua? olen luullut, että se on pakollista-, siis juhlatamineisiin pukeutuminen.
T: junttimaalainen, joka kyllä pukeutuu aina hyvin juhliin, ihan siksi, että rakastaa kauniita ja koreita vaatteita
Kyllä mä nyt yleensä olen laittanut vähän siistimmät vermeet päälle, mutta mä olen mennyt kyllä oopperaan melkein aina suoraan yliopistolta, enkä ole halunnut koko päivää kuitenkaan juhlapukineissa kulkea.
En kyllä mene enää koskaan teatteriin jos siellä on jotain tyylipoliiseja kyttäämässä millaisiin vaatteisiin olen pukeutunut.
Oopperaan en olisi menossa muutenkaan.
Tällainen punkkari herättää kyllä pahennusta jo ruokakaupassakin...
Kertoo juhlan /päivänsankarin kunnioituksesta miten tilaisuuteen valmistautuu. En itsekään odota vimpan päälle iltapukuja omiin juhliini, mutta olen tyytyväinen kun huomaan että tilaisuutta varten on valmistauduttu ja panostettu, eikä välttämättä rahallisesti kalliisti vaan on nähty vaivaa ja etsitty vaatteita tai tehty itse juhlavaa. Usein esim. häät on tiedossa hyvän aikaa ennen itse juhlaa, joten on aikaa vähän panostaa ja kiertää alennusmyyntejä ja second hand- shoppeja joista voi löytyä kivaa ja juhlavaa vaatetta. Itsellä on ollut nyt raskaana ollessa kesällä muutamat juhlat, ja olen kyllä niihinkin metsästänyt juhlavaa vaatetta, tosin kengät on ollut vai parin sentin korolla ja loppuillaksi ollut mukana varalla vielä sandaalit,, mutta minusta on tärkeää tosiaan ne juhlavat kengätkin, sitten luovutan kun ei enää mahdu jalkaan!
Jos käyn suihkussa, puen puhtaat vaatteet ylleni ja menen iloisin mielin juhlaan, eikö se ole tärkeintä?
"Olen sentään puhdas, eikö se ole tarpeeksi juhlavaa?"
Ihan perusvaatekaupoista löytyy kuteita, joilla voi mennä häihin. Hyödyntäkää joulun tai kesän alennusmyynnit - silloin juhlavaatteita saa halvalla ja valikoimissa löytyy.
Kyllä jokainen voi sen verran satsata, jos ei muusta syystä niin huomavaavaisuudesta juhlan sankaria/-eita kohtaan.
Iloinen mieli on kuitenkin loppupeleissä tärkeintä juhlatunnelman kannalta...
Iloinen mieli on kuitenkin loppupeleissä tärkeintä juhlatunnelman kannalta...
Suomalainen (nainen) ei juhlissa koreile, puhdas kroppa ja iloinen mieli riittää.
Eikä mene kuin hetki, niin täälläkin avataan taas ketju, miten se on mautonta ja tyylitöntä, kun lapset ovat kaupasa toppahaalareissa, kyllä joka lapsella pitäisi olla siistit kauppavaatteet erikseen..
Äidin juhlavaatteista ei ole niin väliä..
Miehet yleisesti ottaen pukeutuvat suht ok:sti juhliin, kun voivat vetää sen tumman puvun päälle, mutta kyllä näitä nyppyläisiin neuleisiinkin pukeutuvia miehiä aina välillä näkee.. Erottuvat tosi räikeästi mustien pukujen joukosta.
Naisten juhlapukeutumisessa on kyllä tosiaan huimia eroja. Jotkut ovat raakasilkkisissä iltapuvuissa häissä ja joillain on arkinen jakku tms. Kengillä voi myös asun pilata tai pelastaa. Arkisempikin kokonaisuus saa särmää juhlakengistä, mutta kauniskin asu latistuu lättänöistä linttakengistä. Näitä näkee paljon!