Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset eivät pukeudu juhliin paremmin???

Vierailija
29.08.2010 |

Juuri eilen olin häissä, ja liioittelematta olin juhlien parhaiten pukeutunut nainen. Miehillä nyt sentään näytti olevan tummat puvut.

Kotoa lähtiessäni luulin laittavani päälleni ihan normaalit vetimet: juhlamekon, boleron ja korkkarit. Lisäksi olin meikannut ja laittanut tukkaani juhlakampauksen. Yllätyksekseni muiden naisten pukeutumistyyli olikin paljon vaatimattomampi: heillä oli lähinnä siistit vaatteet, ei juhlavaatteet.

Minulla ei kyllä olisi pokkaa mennä häihin esim. neuleessa, hameessa ja kävelykengissä, mutta ilmeisesti sitten kukin tyylillään...?

Jos sinä et pukeudu juhlaan juhlavasti - MIKSI ET?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pukeutumisetiketti! Naisilla tulee siis häissä olla yli polven ulottuva juhlavasta kankaasta valmistettu ei-valkoinen mekko tai housupuku, juhlakengät, pieni laukku ja, säällä kuin säällä, sukkahousut. Nämä vaatteet voivat siis olla muuten minkä hintaiset ja kenen tahansa mielestä miten kamalat tahansa, mutta häihin ei voi pukeutua minihameeseen, Marimekon pitkään yöpaitaan, terveyssandaaleihin (ilman hyvää syytä) tai kokovalkoiseen eikä mennä paljain säärin.

Olin pari viikkoa sitten Helsingissä, hienossa ravintolassa, kahden ylempää keskiluokkaa edustavan suvun, joista toinen ruotsinkielinen, häissä ja kaikkia edellä mainittuja kuitenkin löytyi! Ja kyllä se jotenkin ihan ärsyttää kun olet itse panostanut juhlaan ja sitten toiset näyttävät siltä, että ovat heittäneet kaapista päälle ensimmäisen koltun, joka vastaan tulee. Ja näillä naisilla ei siis todellakaan ollut kyse siitä, ettei olisi varaa ostaa kunnon vaatteita. Luulisin, ettei kyse ollut myöskään tietämättömyydestä, mutta mistä sitten? Vaikka eihän täällä osata pukeutua edes Linnan juhliin kunnolla...

Vierailija
22/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pukeutumisetiketti! Naisilla tulee siis häissä olla yli polven ulottuva juhlavasta kankaasta valmistettu ei-valkoinen mekko tai housupuku, juhlakengät, pieni laukku ja, säällä kuin säällä, sukkahousut. Nämä vaatteet voivat siis olla muuten minkä hintaiset ja kenen tahansa mielestä miten kamalat tahansa, mutta häihin ei voi pukeutua minihameeseen, Marimekon pitkään yöpaitaan, terveyssandaaleihin (ilman hyvää syytä) tai kokovalkoiseen eikä mennä paljain säärin.

Olin pari viikkoa sitten Helsingissä, hienossa ravintolassa, kahden ylempää keskiluokkaa edustavan suvun, joista toinen ruotsinkielinen, häissä ja kaikkia edellä mainittuja kuitenkin löytyi! Ja kyllä se jotenkin ihan ärsyttää kun olet itse panostanut juhlaan ja sitten toiset näyttävät siltä, että ovat heittäneet kaapista päälle ensimmäisen koltun, joka vastaan tulee. Ja näillä naisilla ei siis todellakaan ollut kyse siitä, ettei olisi varaa ostaa kunnon vaatteita. Luulisin, ettei kyse ollut myöskään tietämättömyydestä, mutta mistä sitten? Vaikka eihän täällä osata pukeutua edes Linnan juhliin kunnolla...

se ei ole enää voimassa. Eli jos menee paljain säärin häihin, paikalla on ehkä yksi, joka ymmärtää sitä paheksua. Voi voi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten Helsingissä, hienossa ravintolassa, kahden ylempää keskiluokkaa edustavan suvun, joista toinen ruotsinkielinen, häissä

Kiitos. Tämä pelasti päivän.

Vierailija
24/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Missä häät pidetään, jos keskustan hienossa ravintolassa tai vastaavassa niin parempaa päälle, jos taas maatilalla jossa mummo asuu (=jos sadetta mutaa ym. kun juoksee esim. vanhasta ladosta missä tanssit sisälle taloon vessaan jne.) niin vaaleat pikkarit eivät ehkä ole parhaat jalkineet. Samoin ilta voi olla viileä, ehkä hyttysiä jne. eli jokin neule lämmittää mukavasti illan hämärtyessä vert. ravintola jossa yleensä päin vastoin tulee kuuma (ellei ole liiankin hyvää ilmastointia, jolloin saattaa olla vetoisaa)

2. Millainen hääpari on JA mitä kutsussa lukee. Jos kyse rennosta hääparista joka kutsuu rentoihin häihin, ei asun tarvitse olla niin hieno kun etikettiä syvästi noudattavan hääparin häissä, joissa muutenkin "arvokkaampi" meno.

3. Mihin vuodenaikaan häät ovat, kesällä jos mittarissa on +30C, niin ehkä se juhlavin puku on liian kuuma eikä halua sitä siksi käyttää (varsinkin koska usein puvun pesettäminen tulee hyvin kalliiksi, hienoimmat materiaalit eivät usein kestä vesipesua vaan pesulassa pitää pesettää)- Toisaalta jos on talvipakkaset, niin silloin mielellään laittaa esim. pitkää saapasta jalkaan ja neuletta harteille. Toki juhlapaikalla voi vaihtaa esim. kevyemmät kengät, mutta kirkoissa (ja yllättävän usein myös juhlapaikoissa, varsinkin jos ovat ns. "vain juhlapaikkoja" =tyhjillään ja pienellä lämmöllä silloin kun juhlia ei ole) on kylmä, ja itse ainakin vilustun kovin herkästi.

4. Juhalvuus tarkoittaa myös eri asioita eri ihmisille. Joku, sanotaan nyt vaikka postinkantaja, ei luultavasti panosta pukeutumiseensa lainkaan, vaan vetää työasun päälle säällä kun säällä. Joku taas on sellaisessa työssä missä pitää edustaa koko ajan, eli olla siististi pukeutunut, siistit hiukset, kynnet, meikki, jne. Noiden ihmisten ero on se, että siististi työssään pukeutuva varmasti panostaa juhlapukeutumiseen eri tavalla kun vaikka postinjakaja tm. jolle esim. jakkupuku vaalealla silkkipaidalla on ehkä juhlapuku, toiselle se on tavallinen työpuku.

5. Kaikki eivät viihdy kovin juhlavissa vaatteissa, koska ne eivät tunnu kotoiselta. On parempi olla juhlissa rento ja oma itsensä vert. tällättynä "ei itsensä näköisenä" jäykkiksenä. Esim. pikkumusta somistein on ihan ok asu mutta neutraali, sitten taas joku "Linnan juhlat" asu taas menee monella yli, varsinkin jos ei ole esim. työnpuolesta sellaisia tottunut käyttämään.

Vierailija
25/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen hame- ja mekkoihminen. pukeudun siis niihin sekä arjessa että juhlassa.

muutama vuosi sitten tapasin nykyisen mieheni ja aikamme seurusteltuamme saimme yhteisen kutsun hänen ystäviensä juhliin. hermoilin kauheasti vaatetuksen kanssa, koska halusin antaa itsestäni hyvän kuvan miehen ystävien silmissä jo ennen kuin avaisin suutani. päädyin melko yksinkertaiseen mekkoon, sukkahousuihin ja korkkareihin ja varmistelin mieheltä useaan otteeseen, että käyhän se, ettenhän vain tule näyttämään oudolta, silloinen seurustelukumppanini vakuutti minun näyttävän hyvältä ja lähdin juhliin hyvillä mielin. kun pääsimme juhlapaikalle, sain huomata olevani ainoa nainen mekossa, kaikilla (siis ihan jokaisella, ei yhtään poikkeusta) oli mustat suorat housut ja siihen yhdistettynä jokin toppi tai neule. minua nolotti hirvittävästi, kun erotuin joukosta niin paljon, mutta loppujen lopuksi nautin illasta ja ihmisistä.

juttu ei kuitenkaan ollut vielä tässä. muutaman viikon kuluttua saimme kutsun toisiin juhliin ja edellisen kerran jälkeen harkitsin vakavasti, josko kävisin ostamassa itselleni housut (omistan vain yhdet ulkoiluhousut ja yhdet juoksuhousut), jotten pistäisi liikaa silmään. päädyin kuitenkin vähän arkisempaan mekkoon kuin edellisellä kerralla. ja sain huomata olevani koko paikan huonoiten pukeutunut. jokaisella naisella oli niin upeat mekot ja hameet yllään, etten itse taida sellaisia omistaakaan.

no, vuosien varrella olen oppinut tämän kylän tavoille, ja tiedän miten ihmiset mihinkin pukeutuvat. itse tosin olen edelleen alun kompuroinnin jälkeen päättänyt pysyä uutena kylähulluna ja pitää oman tyylini ajattelematta enää mitä muut siitä miettivät. =)))

Vierailija
26/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten Helsingissä, hienossa ravintolassa, kahden ylempää keskiluokkaa edustavan suvun, joista toinen ruotsinkielinen, häissä

Kiitos. Tämä pelasti päivän.

Vierailija
27/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa tosiaan on pukeutua sellaisiin juhliin joissa tuntee vaikkapa sen hääparin tai synttärisankarin. TIETÄÄ millainen hän on, minkä tyyliset juhla kyseessä, ja miten sinne kannattaa pukeutua. Ja jos ei ole varma, voi aina kysyä läheiseltä kaverilta/sukulaiselta vaikkapa häiden alla sopiiko tai ethän loukkaannu jos tulen mustaan hameeseen pukeutuneena. Jos taas kyse jostain miehen serkun häistä joihin tavallaan pakko mennä vaikka ei hääparia tunne, PALJON vaikeampaa arpoa mitä laittaa päälle ettei ole yli- tai alipukeutunut.

Ja minun havaintojeni mukaan maalla asuvat pukeutuvat yleensä hyvin juhliin... Ainoa ongelma (jos asiaa sellaiseksi voi kutsua) ehkä on se että samalla koltulla on menty viimeiset 20-vuotta ja se ei ehkä enää ole olkatoppauksineen ja kukkakuoseineen tyylikäs! ;)

Vierailija
28/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole päällepantavaa, ostakaa ajaton pikkumusta. Se menee oikein asustettuna kaikkiin juhliin häistä hautajaisiin, ristiäisiin, oopperaan, työjuhliin, pikkujouluihin. Ei jää käyttämättä eikä tule kalliiksi, kun jakaa kustannukset 20 vuodelle ;)

Ainakin kerta pari vuoteen luen jostain tämän "pomminvarman" pukeutumisvinkin naisille. Ei muuta, mutta musta vaate tekee ainakin minut kuolleennäköiseksi. Vie kasvoistani kaiken värin ja eloisuuden.

Eli ei pikkumustaa kaikille, eihän?! :-)

terv. punaoranssiraidalliseen mekkoon viimeksi pukeutunut

Vierailija
29/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ainoa paheksuja on muotia rakastava morsian, joka pahoittaa mielensä laitettuaan melkoisen rahasumman sinun kestitsemiseesi (nyt puhutaan siis yhdestä Suomen kalleimmista ravintoloista, illallisesta viineineen, hyvästä orkesterista...) ja sinä et viitsi edes pukeutua asiallisesti, niin sekään ei varmaan sinua paljon hetkauta?

Kutsussa oli vielä erikseen mainittu pukukoodi "Musta puku", joten sen kun nyt googlettaa tai vanhemman ihmisen kyseessä ollessa vaikka kysäisee joltakin, niin ei pitäisi jäädä epäselväksi...

Vierailija
30/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole enää voimassa. Eli jos menee paljain säärin häihin, paikalla on ehkä yksi, joka ymmärtää sitä paheksua. Voi voi!

Vierailija
31/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista olekaan, ellet sitten todella tarkoita teemaväriä. Tarkoitettu on varmaan joko "Juhlapuku" tai "tumma puku"

Vierailija
32/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista olekaan, ellet sitten todella tarkoita teemaväriä. Tarkoitettu on varmaan joko "Juhlapuku" tai "tumma puku"

Siis tumma puku. Tämä vaan todistaa sen, että itse olin yksi niistä, joka joutui googlettamaan... :)

Vierailija
33/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaisia oikeasti?

Vierailija
34/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tumma puku. Tämä vaan todistaa sen, että itse olin yksi niistä, joka joutui googlettamaan... :)

Vierailija
35/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun havaintojeni mukaan maalla asuvat pukeutuvat yleensä hyvin juhliin... Ainoa ongelma (jos asiaa sellaiseksi voi kutsua) ehkä on se että samalla koltulla on menty viimeiset 20-vuotta ja se ei ehkä enää ole olkatoppauksineen ja kukkakuoseineen tyylikäs! ;)

tämä on muuten totta. harvemmin täällä näkee ihmisiä edes baarissa farkuissa, kuten entisessä kotikaupungissani. ei sillä, eipä täällä sitten niin usein noissa paikoissa tule käytyäkään, joten ehkä kyse on sitten siitäkin.

Vierailija
36/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti mulle mysteeri, kun kuulee sanottavat, että joillakin ei oikeasti ole varaa ostaa juhlapukua, mutta on varaa mennä oopperaan? Itselläni on ollut VUOSIA käytössä kaksi juhlapukua: yksi talveksi ja yksi kesäksi. Näitä sitten päivitän erilaisin kengin, laukuin ja koruin ajan mukaan. Siis perus pikkumusta ja beige kotelomekko kyseessä.

Viimeksi ostin mekkoon häitä varten kengät ja laukun kirppikseltä. Yhteensä maksoivat 10e. Ja siellä todellakin on juurikin noita juhlatamineita laidasta laitaan aivan pilkkahintaan!

Miehen jouluna lahjoittama koru kaulaan, enempi kiiltoa meikkiin, huolitellut kiharat ja avot.

Siis MITEN NIIN EI OLE VARAA? En usko ettei ole. Eri asia vaan myöntää ettei viitsi, kehtaa tai jaksaa arvostaa esiintyjiä tai hääparia näkemällä vähän vaivaa tapahtuman eteen.

voi olla nykypäivänä vähän arkisimmissakin vaatteisssa. Itse en ainakaan tahtoisi estää keneltäkään kulttuurinautintoja sen vuoksi, ettei ole varaa tai halua pukeutua juhlavasti. Henkilökohtaisesti haluan laittautua niin teatteriin ja oopperaan kuin häihinkin, mutta yritän kyllä olla kiinnittämättä sen suurempaa huomiota heihin jotka eivät ole voineet/halunneet tai ymmärtäneet panostaa.

Vierailija
37/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta häät ja ooppera ovat aivan eri asioita. Menen arkivaatteissa oopperaan, häihin pistän parasta mitä löytyy. (Ei välttämättä niin hienoa kuin jotkut, mutta en alipukeudukaan.)

On ehkä ihmisiä, jotka valittavat rahan puutteesta, mutta minulle on useammin isompi ongelma löytää jotain itselleni sopivaa ylipäänsä. Samoin aika on kortilla, pienten lasten äitinä en ole päässyt monestikaan rauhassa katselemaan ja sovittelemaan, ja tulos on voinut olla vähemmän onnistunut.

Vierailija
38/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuisin mielelläni juhlavasti, mutta suvussani on yleisenä tapana vähätellä itseä ja omia juhlia ja vaatia jo kutsussa tai vähintään suullisesti, että "mitään ykkösiä ei sitten saa vetää päälle".

Hiljattain tuli hääkutsu, jossa varoiteltiin, että vihkipaikalla on sama lämpötila kuin ulkona (tapahtuu lokakuun alussa) ja juhlien jälkeen mennään saunomaan, joten asu sen mukaan. Siis ei mitään toivoa kunnon juhlapukeutumisesta taaskaan.

Tämä perustuu käsittääkseni siihen väärään käsitykseen, että juhlien rentous riippuu siitä, mitä ihmisillä on päällä. Siis että rento asu johtaa mukavaan tunnelmaan. Näinhän ei välttämättä suinkaan ole. Läskipohjakengät eivät tee kenestäkään lupsakampaa.

Vierailija
39/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme kutsun häihin. Laitoin asiaan kuuluvasti juhlavaatteet päälleni ja morsiuspari itse oli lökä-verkkareissa!

Se oli ensimmäinen kokemukseni mieheni suvusta. Kaikilla muillakin oli nuhjuiset mökkivaatteet päällään! Voi hyvä luoja! 8-b

Oli vähän ulkopuolinen olo satiinisessa fiftarimekossa... terkkuja vaan tutuille! ;)

Vierailija
40/79 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häät kuvastivat hääparia. Olivat toivoneet että pukeudutaan mieluummin rennon juhlavasti. Ihan siistit tavalliset toimistovaatteetkin kävivät. Tämä oli morsiamen toive, jota ei kutsuun viitsitty kirjata. Suullisesti muistutti, että mieluummin solmio olalla tai ilman kuin että kraka/solmuke kiristäisi kaulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi