Olen yh, ja mua ärsyttää suunnattomasti..
yh:t, jotka yrittävät kalastella säälipisteitä, etuja ja alennuksia yh-statuksensa varjolla. Töissäni esimerkiksi törmään hyvin usein siihen, että asiakas valittelee "ei mulla kyllä oikeen olis varaa, kun olen YKSINHUOLTAJA" tai "YKSINHUOLTAJALLE tuo on kyllä vähän hankala aika..". Aina tekis mieli sanoa, että ai katos minäki oon yksinhuoltaja, enkä näe tossa mitään ongelmaa. Ei ihme että yh-äitejä pidetään luusereina ja pohjasakkana, kun toiset oikeen käyttää ko. titteliä egonsa surkeuden pönkittämiseen.
Joo ja siis ymmärrän, että toisilla on tiukempaa ja elämäntilanteet erilaisia, mutta YKSINHUOLTAJUUS ei ole se joka elämästä tekee kuormittavaa, vaan sen LISÄNÄ esim. työttömyys, tukiverkostottomuus, yleinen avuttomuus ihmisenä, jne. Ja pienituloinen yh olen itsekin, ei vaan tulis mieleenkään valitella missään että jotain pitäis sen takia saada halvemmalla tms. Mrrrr!!!
Kommentit (6)
kyllä mä ymmärrän miten asiat on hankalampia kun on yksinhuoltaja. Esimerkiksi aikataulut on nimenomaan taatusti vaikeampia järjestää yhlle kuin jollekin ydinperheelliselle. Miehen voi aina valjastaa alpsenvahdiksi jos on joku tärkeä meno eikä tarvitse kokea siitä huonoa omaatuntoa, mutta muu tukiverkosto hoitaa jos ehtii ja pystyy ja viitsii. Ei se ole sama asia.
Toisaalta ymmärrän kanssa miten perheelliselle asiat on hankalampia kuin lapsettomalle, vaikka kaikkien perheellisten mielestä niinkään ei saa sanoa eikä lapsiin saa vedota jos on hankalaa. Minun pitäisi päästä läpi yksi iso tentti, enkä millään ehdi lukea tarpeeksi enkä oikein jaksakaan (nukahdan kirja naamalle tai naama pöytään) nyt pienen lapsen äitinä ja viimeisillään raskaana. En tiedä saako niin sun mielestä ap sanoa mutta niin on.
Olen töissä eläinlääkäriasemalla, ja tota oikeesti sattuu sillon tällön. Toisin sanoen, jos ihminen ylipäänsä mainitsee olevansa yksinhuoltaja (ja miksi mainitsisi, eihän se mihinkään mitenkään liity), hän mainitsee myös sen ettei oilisi varaa siihen ja siihen hoitoon/lääkkeeseen/ruokaan ja tiedusteluun voisiko hintaa vähän tarkistaa tai jotain jättää pois kun hän on YKSINHUOLTAJA.
yleensä oikeasti on pienemmät tulot kuin kahden aikuisen taloudessa. Pitäishän sitä silti elää suu säkkiä myöten, mutta paha on jättää sitten eläimet hoitamattakaan.
kyllä mä ymmärrän miten asiat on hankalampia kun on yksinhuoltaja. Esimerkiksi aikataulut on nimenomaan taatusti vaikeampia järjestää yhlle kuin jollekin ydinperheelliselle. Miehen voi aina valjastaa alpsenvahdiksi jos on joku tärkeä meno eikä tarvitse kokea siitä huonoa omaatuntoa, mutta muu tukiverkosto hoitaa jos ehtii ja pystyy ja viitsii. Ei se ole sama asia.
Toisaalta ymmärrän kanssa miten perheelliselle asiat on hankalampia kuin lapsettomalle, vaikka kaikkien perheellisten mielestä niinkään ei saa sanoa eikä lapsiin saa vedota jos on hankalaa. Minun pitäisi päästä läpi yksi iso tentti, enkä millään ehdi lukea tarpeeksi enkä oikein jaksakaan (nukahdan kirja naamalle tai naama pöytään) nyt pienen lapsen äitinä ja viimeisillään raskaana. En tiedä saako niin sun mielestä ap sanoa mutta niin on.
Mä puhuin siitä, miten ärsyttävää on yrittää kalastella alennuksia tai erivapauksia sen varjolla että on YH, en siitä etteikö saisi olla väsynyt tai hankalaa tai mitä ikinä. On kuitenkin eroa siinä, valitteleeko asiaa esim tuttaville, taikka ventovieraalle alennusten toivossa.
ap
Lapsen takia joutuu lemmikin lääkäriin tuomaan ja ainoastaan toivoo hienotunteisesti ettette tee mitään turhia kalliita testejä ja hoitoja vaan ihan perussetti.
Ihan sama se on yksityisellä ihmislääkäriasemallakin. Jos asiakas joutuu itse hoidot maksamaan ei turhan takia oteteta koko satsia tutkimuksia, niinkuin tehdään jos maksaja on työnantaja tai vakuutusyhtiö.
että olis alennuskia kukaan vaatinut, yleistä valitusta vaan miten rankkaa yh:lla on