Imetys häiriintyy vauvankatsojien paljoudesta johtuen.
Miten hoitaisitte imetyksen, jos teillä ravaisi niin paljon vieraita, että viipyvät syöttövälien yli tai seuraava porukka tulisi jo ennen kuin ehtisi imettää? En ole halukas julki-imettäjä, mutta kehtaanko vetäytyä esim tunniksi omaan rauhaan vauvaa syöttämään? Korviketta jo kokeilin, jotta voi antaa pullosta "siinä välissä äkkiä", mutta ei se minusta ole vauvaa kohtaan oikein, ettei saa rauhassa syödä kun on nälkä vaan siksi, että koko suku on koko ajan kylässä.
Kommentit (46)
pari vaihtoehtoa:
a) jos yllatysvieraat ovella ottaa aivoon eika todellakaan ole hyva hetki, alkaa avatko ovea. soittaakoot etukateen kun ovat tulossa.
b) makkariin imettamaan. en oikein tajua mika ihme idea tuo korvikkeen antaminen pullosta oikein oli.
Meillä yhdet vieraat oli 5-6h kylässä kun saimme esikoisen. Siis sukulaisperhe, joilla 3 pientä lasta. Olin aivan itkun partaalla, miksei ne tajua lähteä! Se oli pahin muisto.
Onneksi vieraita ei ole lappanut ihan solkenaan, ja todellakin olen mennyt makkariin imettämään vauvaa, söipä sitten 5min tai 50min.
Toimi ihmeessä lapsen ehdoilla!
Kolmas lapsi tulossa, ja vieraat on mukavia, vanhemmille sisaruksillekin leikkiseuraa jne, mutta jotenkin aion vihjaista, jos jotkut meinaa koko päivän viettää meillä. Se vaan on hankalaa sanoa, jos on tuttuja, joita ei halua suututtaa.
Meillä yhdet vieraat oli 5-6h kylässä kun saimme esikoisen. Siis sukulaisperhe, joilla 3 pientä lasta. Olin aivan itkun partaalla, miksei ne tajua lähteä! Se oli pahin muisto.
Mä en voi ymmärtää miten jotkut voivat olla noin juntteja tuossa tilanteessa. Itse kun menen tuoretta vauvaa katsomaan, niin koitan suoriutua ulos viimeistään 1,5 tunnin päästä. Mielellään jo aikaisemminkin. Itse perheellisenä ymmärrän, että ei siinä jaksa/ehdi/kiinnosta viihdyttää vieraita tuntitolkulla kun itse saattaa olla vielä hyvinkin puolikuntoinen synnytyksen jäljiltä, nukkuminen on sitä sun tätä ja vauvakin vaatii huomionsa.
Ja joku aikasemmin rotinaperinteen perään huuteli. Itse kannatan sitä myös. En mene mihinkään tuoreeseen vauvaperheeseen kylään ilman leivonnaisia tai muita tarjottavia. Tai jos menen niin sitten en kaipaa muuta kuin korkeintaan lasin vettä.
AP:lle, älä avaa ovea jos kerta yllätysvieraita pukkaa noin paljon. Ja todellakin menisin muuhun huoneeseen imettämään itsekin.
vieraiden ollessa paikalla. Ei siinä koko yläruumista tarvitse paljastaa, asian voi hoitaa hienovaraisesti. Vieraiden kanssa seurustelu kävi luontevasti vauva rinnalla. Syöttövälien pituuskin vaihteli niin paljon, että olisi ollut mahdotonta arvioida, milloin olisi sopivin hetki tulla.
ainakin sanoin ettei tarvi tulla ekaan pariin viikkoon vauvan syntymästä. Isovanhemmat ja kummit tietty kävi kerran mutta ei muut. Ja en todellakaan harrasta mitään julki-imetyksiä, jos meille tulee joku vieraampi ihminen niin menen kyllä muualle imettään.
Sanot vaan tervetuloa. Miksi ihmeessä mikään hetki tulla vauvaa katsomaan ois huono? En pysty käsittämään, miksei vauvaa voi imettää muiden katsellessa. En, vaikka se vauva ois parin päivän ikäinen ja vasta opettelis imemään? Parempi vaan imettää alusta asti muiden ihmisten kanssa, niin tottuu vauvakin hälyyn ympärillään, eikä rupea kuikuilemaan myöhemminkään ympärilleen, jos on porukkaa kylässä. Ettehän te voi lähteä mihinkään kyläänkään tai kaupungille vauvanne kanssa, jos sitä imetystä pitää viikkokausia kotona harjoitella!
ja ymmärtäisitkö että ihmiset ovat erilaisia.
Jotkut kun haluavat opetella asiat rauhassa. Eikä kaikki halua yleisöä silloin kun vasta opettelee tuntemaan lastansa. Jos itse haluat aina paistatella valokeilassa, se on oma asiasi, meidän muiden ei niin tarvitse tehdä.
Meillä on ollut ehdoton vierailu kielto ensimmäisen kahden viikon ajaksi jokaisen syntyneen kohdalla. Ihan jo senkin takia että sain toipua synnytyksestä rauhassa, vaikkei kertaakaan tullut repeämiä, niin olin siltikin väsynyt, eikä vieraiden kaitseminen ollut todellakaan mielessäni.
Ja meillä mies käännytti yllätysvieraat ovelta, sanoi vain että ilmoittakaa ensi kerralla että meillekin sopii.
Mieskään ei halunnut vieraita ensimmäisinä viikkoina ja hän ehdottikin ensimmäisen kohdalla tuota rauhoitusaikaa.
Minulle imettäminen on yksityinen ja vain minun ja lapseni välinen asia. Vain mieheni sai nähdä sen, jos ei osaston kätilöitä lasketa mukaan.
Kun kävimme kaupungilla, pumppasin maitoa valmiiksi pulloon. Kyllä minulla pokkaa olisi imettää yleiselläkin paikalla, mutta miksi rikkoa sen tilanteen intiimiys ja herkkyys muiden ihmisten läsnäololla?
että täällä on todella erilaisista tapakulttuuripiireistä tulevia keskustelijoita. Toivottavasti voitte uskoa, kun vakuutan, että on ihan IRL ihmisiä, joiden mielestä on täysin ok tulla jonkun naapurin lapsenlapsen kotiin kesälomareissullaan "vauvaa ja kotia katsomaan" ja olettaa, että heille tarjotaan vähintään runsas kahvipöytä ja hyvä ettei ihan yöksi pyydetän jäämään. Etukäteisilmoittelu ei ole tarpeen, koska vauvaperhehän on aina kotona ja mikäs sen iloisempi yllätys kun joskus 15 vuotta sitten viimeksi tapaamani perhe oven takana. Koti on myös aina siisti, millainen emäntä, sellainen talo.
Ja nämä ihmiset tulevat ihan vilpittömin mielin. Niin tahdittomalta kun se meistä muista kuulostaa. Ehkä joku muu vanhempi ja maalta tai pienestä kaupungista lähtöisin oleva tunnistaa saman käyttäytymismallin?
Tämä nyt vain vastauksena niin tässä kuin av:lla yleisemminkin olevaan ihmettelyyn, että mistä noita vieraita oikein sikiää.
Niitä on. Eikä niille tule mieleen, että voisivat olla häiriöksi. Älkää saako vauvoja juuri kesälomakauden alussa :)
T ap
vaikka vieraat tulee "väkisin", teillä on oikeus jatkaa teidän elämäänne omien tarpeiden ja aikataulujen mukaisesti. Eli imettämään, nukkumaan yms., kun siltä tuntuu. Joskus itse luin jostain hyvän vinkin, että pienen vauvan äiti oli tarkoituksella ollut itse yöpuku päällä, niin johan nyt viimeistään siitä vieraat ymmärtää, että ei voi jäädä pitkäksi aikaa.
Meillä ei käynyt ns. liikaa vieraita, ja hoidettiin tarjoilut lyhyen kaavan mukaan (tyyliin mehua, karkkia, keksiä), kaikki ymmärtää varmasti. Ja itse imetin kyllä ihan kaikkien läsnäollessa, mutta käytin hyvää imetyspaitaa ja vielä harsoa, ettei edes kukaan mitään nähnyt.
että täällä on todella erilaisista tapakulttuuripiireistä tulevia keskustelijoita. Toivottavasti voitte uskoa, kun vakuutan, että on ihan IRL ihmisiä, joiden mielestä on täysin ok tulla jonkun naapurin lapsenlapsen kotiin kesälomareissullaan "vauvaa ja kotia katsomaan" ja olettaa, että heille tarjotaan vähintään runsas kahvipöytä ja hyvä ettei ihan yöksi pyydetän jäämään. Etukäteisilmoittelu ei ole tarpeen, koska vauvaperhehän on aina kotona ja mikäs sen iloisempi yllätys kun joskus 15 vuotta sitten viimeksi tapaamani perhe oven takana. Koti on myös aina siisti, millainen emäntä, sellainen talo.
Ja nämä ihmiset tulevat ihan vilpittömin mielin. Niin tahdittomalta kun se meistä muista kuulostaa. Ehkä joku muu vanhempi ja maalta tai pienestä kaupungista lähtöisin oleva tunnistaa saman käyttäytymismallin?
Tämä nyt vain vastauksena niin tässä kuin av:lla yleisemminkin olevaan ihmettelyyn, että mistä noita vieraita oikein sikiää.
Niitä on. Eikä niille tule mieleen, että voisivat olla häiriöksi. Älkää saako vauvoja juuri kesälomakauden alussa :)
T ap
Itse olen maalta kotoisin ja siellä tosiaan on vieläkin tapana, että kylään tullaan ilmoittamatta. Nykyään asun pääkaupunkiseudulla ja olen ikionnellinen, että täällä on toinen tapa. Vihaan yli kaiken yllätysvieraita huolimatta, että lapsuuteni ja nuoruuteni olen kasvanut ympäristössä missä se on ihan normalia.
Minulla kuitenkin on sen verran pokkaa, että vaikka kuinka olisi normaalia ja hyväksyttyä poikkeilla ilmoittamatta, niin sanoisin kyllä että ei käy jos ei kerta käy. Tulkaa paremmalla ajalla ja mielellään etukäteen ilmoittaen.
jos ja kun 80% kyläilijöistä on vaan ilmoittamatta ovella. Jos sanoo kohteliaasti että nyt on huono hetki tulla sisään ja ehkäpä ensi kerralla soitatte etukäteen kun haluatte ehdottaa kylääntuloa, tungetaan vaan puoliväkisin sisälle ja selitetään että ei kun me vaan äkkiä katsotaan vauvaa. Omassa mielessäni pyöriin kysymys että miten aikuiset ihmiset voi olla näin moukkamaisia ja ajattelemattomia...?
T. ap
annat korviketta tuollaisen takia. Varsinainen äälilö-kynnysmatto.
JOko a) imetät juuri silloin ja siinä, missä haluat. Repäiset utareesi esiin tasan silloin, kun vauva sitä tarvitsee. Näin minä tein.
b) sanot vieraille, että haluatte olla rauhassa jonkin aikaa, joten älkää tulko kylään.
huivi tissin ja vauvan päälle, turha sitä on häpeillä. ja vauva oppii turhaan siihen, että aina on rauhallista kun syödään, eli vaikeuksia mahdollisesti myöhemmin tiedossa
t. 2 lasta yli vuoden imettänyt
Itsekkin ensimmäisen lapsen kohdalla en edes osannut alkuun syöttää sylissä tai koin sen erittäin hankalaksi, saatikka että olisin sen tehnyt kaikkien vieraiden edessä. Ehdottomasti kehtaat mennä syöttämään makkariin ja ovi kiinni jos ei vieras itse tajua etukäteen soittaa ja kysyä saako tulla ni viihdyttäköön sitten itse itseään. Ja ota ovikello pois ovesta ja jätät oven avaamatta, myöhemmin voit sanoa että olitte nukkumassa. Turha stressata sen takia jos haluaa omaa rauhaa ja opetella rauhassa. Jos siitä vieras loukkaantuu niin antaa sitten loukkaantua vaan. Eikä ole vauvallekkaan hyväksi jos äiti on hermostunut.
joten ei ravannut väkeä katsomassa kuin erikseen sovitusti, max kaksi viikossa. Kummasti suku ymmärsi, että oli muutakin tekemistä kuin heidän kanssaan seurustella.
joka tulee ja menee juuri niin kuinka itselle parhaiten sopii. Jos joku ei pärjä kaltaisellesi jyrälle, se on voi voi. Ikävä kyllä sulta menee elämän herkkyys ohi. En tunne ketään äitiä, jolle imettäminen joko yksityisesti tai muiden nähden olisi utareiden esiin repäisemistä.
annat korviketta tuollaisen takia. Varsinainen äälilö-kynnysmatto.
JOko a) imetät juuri silloin ja siinä, missä haluat. Repäiset utareesi esiin tasan silloin, kun vauva sitä tarvitsee. Näin minä tein.
b) sanot vieraille, että haluatte olla rauhassa jonkin aikaa, joten älkää tulko kylään.
voithan pumpata omaa maitoa itse olen täysimettänyt vauvaani joka nyt 6 vk aivan syntymästä saakka.. olen käynyt myös useampana päivänä asioilla ja tällöin vauvan isä on vauvaa hoitanut ja antanut pullolla omaa maitoani.. esim. kastejuhlassa aion antaa pullosta omaa lypsettyä maitoa koska en myöskään tykkää julki-imettää varsinkaan miespuolisten vieraiden edessä.. ensimmäisinä viikkoina imetyskerta kesti 15min-1h nyt enää 10-30min kerta.. usein 15min riittää.. joten ainakin itse aion mennä kyläpaikoissa sivummalle imettämään kun oman maidon kuljetus pulloissa sopivassa lämpötilassa on haasteellista.. mutta siis jos teille kotiin on tulossa porukaa niin lypsä ja anna pullosta. Tietysti siinä on oma hommansa mutta jos pidät imetystä tärkeänä se kannattaa.. tällöin myös oma maidontuotanto pysyy käynnissä eikä maitomäärä vähene sen vuoksi että annat korviketta
muiden kotona, mutta on se nyt saatana, ettei OMASSA kodissaan saisi imettää pientä vauvaansa juuri siinä, missä huvittaa, juuri siten miten huvittaa, tissi juuri niin esillä kuin huvittaa.
Ja itse imetän huomaamattomasti, mutta omassa kodissaan jokainen saa kulkea vaikka tissit paljaana koko ajan niin kuin itse asiassa yksi imettävä kaverini tekikin.
JOka tapauksessa, äiti, joka antaa vauvalleen korviketta vieraiden takia on ÄÄLIÖ. Siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri. Jos se muiden seurassa tissin vauvan suuhun työntäminen on niin ylivoimaista, niin kieltäköön sitten vieraiden tuleminen ja okoon 24 tuntia sisällä ensimmäiset puoli vuotta.
omassa tuttavapiirissäkin on pari äitiä, jotka ovat suoraan sanoneet, että jatkuva vierasvirta pilasi imetyksen. Kaikki eivät halua vetäytyä makuuhuoneeseen imettämään eivätkä varsinkaan julkisesti tarjota rintaa. Itse olen varmaan leimautunut tylsäksi ihmiseksi, kun olen suoraan sanonut, että sori, meillä alkaa ruokkis, voitte katsoa tai tulla myöhemmin uudelleen.
imetystauolle, mutta että kahvitelkaa tuon isännän kanssa.
Ja pidä vauvan puolia.
Kylään änkijöille voi sanoa että tervetuloa, mutta sitten kun sattuu olemaan vauvalla nälkä niin sinä menet imettämään sivuun, oli kellonaika mikä tahansa.
Määritä itse rajasi, vauvaperhe tarvitsee rauhaa!
Jos et halua imettää julkisesti, niin sitten imetät oven takana. So what, nyt vähän itseluottamusta kehiin!
Voi olla kun imetys lähtee kunnolla sujumaan että se ei enää häiritse sinua tai vauvaakaan että on yleisöä.