Tuli kutsu syyshäihin, miten pukeutua?
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan. Kesähäihin on helppo pukeutua, mutta mitä syksyllä, kun on jo koleaa? Minkälainen hame tai mekko olisi toimiva ja tarpeeksi juhlava?
Kommentit (34)
Olimme häissä lokakuussa. Juhlissa oli päälläni erittäin kauniisti laskeutuva nilkkapituinen mekko. Värinä pronssi-kupari. Yhtenäinen mekko, mutta yläosa antoi vaikutelman, että olisi voinut olla kaksiosainen. Mekon sävyinen huivi oli mukana, mutta päälläni oli kullanbeige lyhyt jakku. Hieman boleromainen. Huom vain hieman. Ihin väriset stay-upit, kuparivävyinen laukku ja kengät.
Mekko oli alkujaan iltapuku, mutta sitä lyhennettin hieman. Näin se ei enää varsinaisesti ollut pituuden puolesta iltapukuku.
että usein jonkin verran ollaan pihallakin, vaikka häät sisätiloissa toki (yleensä)juhlitaankin.
Kirkosta kun poistutaan yleensä (ainakin häissä joissa minä olen ollut) hääparille "hurrataan" ja ehkä heitetään riisiäkin onnea tuomaam kirkon pihalla.
Samoin hääpaikalla saatetaan vastaanottaa hääpari ulkona (toki joskus sisätiloissa).
Lisäksi joskus kirkko/hääpaikka on sellainen, etteivät kaikki vieraat (joskus ei kukaan jos autolla ajaminen/parkkeeraus kiellettyä) pääse sen eteen ajamaan/parkkeeraamaan autolla/autoaan.
Varsinkin kaupungeissa usein on vaikea löytää parkkiruutua, erityisesti jos joku tapahtuma menossa samaan aikaan, niinkuin usein viikonloppuisin on, eli autolta kirkkoon/hääpaikkaan joutuu joskus kävelemään pitkänkin matkan, ja sama takaisin tultaessa.
Monesti syys- ja talvihäissä on myös ilotulitus tai muuta "pimeään" sopivaa ohjelmaa, tuliesityksiä tai vastaavia (joita ei kesähäissä juuri ole, koska kesäillat ja -yöt ovat valoisia) mitä yleensä mennään katsomaan ulos.
En ymmärrä miten vuodenaika vaikuttaa hääpukeutumiseen. Tuskinpa nuo syksyhäät kuitenkaan ulkona ovat? Eli aika lailla samat vaatteet kuin kesähäihinkin, ehkä vähän paksumpi huivi/bolero/neule hartioille.
Ainakin väreihin. Syys- ja talvihäihin voi laittaa tummempia värejä - vai menetkö itse pastellinsävyisessä kukkamekossa syyshäihin??
Mulla oli ihan nilkkapituinen viininpunainen hame, alla legginsit (häät oli vanhassa kivikirkossa ja ajattelin että kylmä) jotka ei hameen alta näkyneet, värittömät nilkkasukat. Paitana minulla oli vaaleanpunainen hihaton toppi, silkkinen ja päällä kudottu viininpunainen bolero jossa pitkät hihat.
Muillakin oli pitkää hihaa, villapaitaa ja pitkiä hameita. Itseasiassa en muista kun ihan nuorilla tytöillä 15-20v olleen lyhyitä polvipituisia hameita. Muutamalla naisella oli myös tyylikäs housupuku, värikäs.
Varmaan tosi hiano tuo silkkinen päällä kudottu bolero. Kudotaanko ala- vai yläpäällä? Vai onko kudontatapahtuma kenties suoritettu kehon päällä? Hihii.
Ne samat koltut mitä toistenkin juhlissa mutta neuletakki päälle ja ohut kaulahuivi.
En laittaisi mustia sukkahousuja. Muuten ap:n asu kuulostaa hyvältä 👍
Suosittelemma monoja ja sortseja.
Vierailija kirjoitti:
siinä kunnossa etteivät kestä julkista esittelyä, joten ne täytyy piilottaa joka tapauksessa. =( Minkälainen yläosa olisi juhlava? Huivit eivät peitä tarpeeksi eivätkä pysy päällä.
Bleiseri ja sen alla toppi juhlavaa materiaalia on helppo yhdistelmä hameen tai housujen kanssa kunhan eivät ole mustia tai valkeita. Kirpputoreilla ei edes vielä ole mikään paljetti- jne vaatteiden ostosesonki. Kolmiosaisessa asussa on se hyvä puoli, että osia voi myöhemmin käyttää erikseen toisin kuin yltiöjuhlavaa mekkoa. Kannattaa tietenkin kysyä pukukoodi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten vuodenaika vaikuttaa hääpukeutumiseen. Tuskinpa nuo syksyhäät kuitenkaan ulkona ovat? Eli aika lailla samat vaatteet kuin kesähäihinkin, ehkä vähän paksumpi huivi/bolero/neule hartioille.
Ainakin väreihin. Syys- ja talvihäihin voi laittaa tummempia värejä - vai menetkö itse pastellinsävyisessä kukkamekossa syyshäihin??
Tuohan on ihmisen omasta värityksestä kiinni. Jos on olmin näköinen tummissa sävyissä niin miksi pitäisi vuodenajan vuoksi hankkia jotain itselleen sopimatonta väriä kertajuhlia varten?
Tuosta riisinheittelystä sen verran, että älkää heittäkö riisiä. Linnut tulevat siitä kipeäksi. Heittäkää kotimaista ohraa. Sitä linnut sietävät.
Kannattaa sopia vaikka taksi muiden häävieraiden kanssa ja tilata se ajoissa kirkon lähelle sekä kertoa jo etukäteen hääpaikalle osoite.
Asusteilla saa sitä juhlavuutta yksinkertaiseen mekkoon, puseroon, bleiseriin jne. Nythän ovat kaulassa pidetyt kukat olleet muotia ja muutenkin corsage-tyyppisiä kukkakoristeita myydään joka paikassa alennuksella.
Ihan kirpputorilta voi löytyä asusteita kun lähtee liikkeelle avoimin mielin. Oman vanhan pikkulaukkunsa voi asustaa vaikka värikkäällä pikkuhuivilla jos se on musta. Kirpputoreilla on yleensä paljon juuri juhliin sopivia pikkulaukkuja.
Säälle ei Suomessa voi mitään. Jos on pakko laittaa pikkukengät muovipussissa sadetta kestävään reppuun ja kumisaappaat ja sadetakin päälle niin yleensä kirkossa ja juhlapaikassa on narikka, johon ne voi jättää. Meikki pysyy sateessa hyvänä korona-aikana myydyllä muovisen visiirin alla ja kampauksen päälle huppu tai huivi löysästi.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin iltapuvun. Pitkä puku sopii häihin hyvin. Käytän iltapukuja eri tilaisuuksissa ympäri vuoden (siis sisäjuhlissa), joten en ymmärrä, että miksi ihmeessä häihin pitäisi laittaa jotain mustaa tai housuja, vaikka olisivatkin syksyllä.
Kannattaa kysyä juhlien pukukoodi. Jos eivät ole iltapukujuhlat, joissa miehillä on frakki, on iltapuvussa ylipukeutunut ja se ei ole tyylikästä.