Siis minkä ikäiseltä vielä äiti pyyhkii pepun?
Meillä oli eskarilainen äitinsä kanssa kylässä ja kun tytölle tule vessahätä, meni äiti pyyhkimään. Olin aivan äimänä, että mitä?! Meillä 5v neiti on pyyhkinyt jo 2v itse - ja siististi. Ei kai nyt oikeasti enää eskarilaisen peppua joku joudu pyyhkimään?
Kommentit (31)
mä PESEN mun 6v tytön pyllyn vielä kakan jälkeen, ja kyllä, lavuaarissa... :)
On nyt alkanut harjoittelemaan itse pyyhkimistä, koulua varten.
Ei kyllä paljonkaan kaki muualla kuin kotona, tarhassa ei esim ole koskaan kakkinut.
Muualla sitten hoitaa asian yksin.
Ekaluokkalainenkin pyytää välillä apua jos on oikein löysät kakat. Uskon että hänestäkin kuitenkin kasvaa ihan kunnon ihminen.
joiden "lapset kehittyy ajallaan", eli ovat vielä 4-vuotiaina vaipoissa ja 8-v pyyhitään pyllyä. 12-v:lle voidellaan leivät ja 20-v:n äidin hankkiman kämpän käy mami kerran viikossa siivoamassa.
Ja kysymykseesi, itse laitoin esikoiselle pyyhkimisrajan 5-v ikään. Lapsi itse oli sitä mieltä, että mun olisi pitänyt pyyhkiä vielä aikuisenakin, mutta koska tiesin lapsen kykenevän oikein hyvin kyseiseen hommaan, patistin hänet aloittamaan itse pyyhkimisen, ja hyvinhän se sujuikin.
Keskimmäinen, poika myös alkoi pyyhkiä omatoimisesti 3-vuotiaana, ja kuopus, poika hänkin pyyhkisi oikein mielellään itse ( ikää 2-v 4kk), mutta ei ole siihen vielä kykenevä.
Mä pyyhin eskariin asti. Mun mielestä motoriikka ei ole eikä tarvitse olla kehittynyt niin että osaa kunnolla pyyhkiä peppunsa. Ja on erilaista kakkaakin, savimainen leviää pitkin peppua kun taas hieman limainen pötkö ei jätä jälkeäkään.
meillä pyyhin kotona vielä ekaluokkalaiselta koulussa ja eskarissa pyyhkii itse.on se verran löysää...muutama kaverin äiti on ihmetellyt ja sanonut just että heillä on pyyhkiny ite jo 3-4 vuotiaana ja täytyy kyl sanoo että esim.yksi tyttö joka käy meillä kakalla (ja pyyhkii siis itse)niin haisee aivan hirveelle kakan jälkeen,siis ei ole sitten kuitenkaan kovin hyvin pyyhitty.te jotka sanotte että 2-5 vuotias pyyhkii hyvin niin haistakaapa joskus vähän tarkemmin tällaista omatoimista lasta.Parempi auttaa kun että lapsen housut suttaantuu ja haisee kakalle....voi saada epämukavan lempinimen.
On kyllä erkkalapsi joten mielestäni ihan sallittua.
täh? curling-mammahan tarkoittaa sitä että se äiti yrittää tosi paljon,siis mitä?yrittää pyyhkiä jonkun pyllyä.Curling-mammahan on just se jonka lapsi pyyhkii 2-vuotiaana itse pyllynsä.
pyyhkinyt 5v asti, ihan jopa 6-vuotiaaltakin, ajatelkaas sitä.
Vai että curlingia :D
Tiedättekö, että kun lapset oppii eri aikaan tekemään eri asioita, enkä halua pakottaa lasta pyyhkimään itse, jos ei halua, kyllä alkoi pyyhkiä sievästi sitten 6v kun oli siihen valmis.
Ja tosiaan, sekin vaikuttaa paljon millainen uloste on. Meillä on kummallakin pojalla ajoittain löysällä maha, ilmeisesti vähän laktoosi ongelmaa, (suvussa sitä piisaa..) löysemmän kakan jälkeen saa aikuinenkin olla tarkkana, että saa puhtaaksi.
Saisitte olla tarkkoja sen pyyhkimisen kanssa muutenkin, ja tarkistaa ainakin jäljen, monilla lapsilla on hyvinkin huolettomasti pyyhitty peppu ja sitten kutiaa..Kaivelevat pöksyjään ja raapivat pyllyä huonon pyyhinnän jäljiltä.
Kai te sentään huolehditte, että lapset kunnolla pesevät, saippualla, kätensä aina pyyhkimisen jälkeen, vai luotatteko siinäkin vain lapsen sanaan, että on "pessyt" kätensä?!
Nimittäin päiväkodeissa kiertää kihomatoja vähän väliä, ja huono hygienia nimenomaan noilla kakkausreissuilla aiheuttaa niiden leviämistä..
riippuu lapsesta ja äidistä. :) Itsekään en tullut asiaa miettineeksi ennen kuin lapsi itse tahtoi alkaa opettelemaan, 4,5-vuotiaana. :)