Mä en ole koskaan törmännyt virikehoidon vastustajiin irl
Millaisia ihmisiä ne on?
Mun tuttavapiiriin kuuluu monenlaisia ihmisiä, mutta yhdenkään en ole koskaan kuullut vastustavan "virikehoitoa". Vai eikö sitä oikeassa elämässä kehdatakaan olla niin jyrkkiä mielipiteissään kuin tällä palstalla?
Kommentit (64)
1-3krt/vko 2-4h/krt. Mulle soiteltiin nyt, että jatkaako meidän Matti kerhossa, kun on niin paljon vapaita paikkoja. No ei jatka, koska olen töissä. Jouduin viemään lapseni toiselle puolelle kaupunkia päiväkotiin, koska lähipäiväkodissa on niin paljon virikelapsia. Miksi näitä kerhoja ei käytetä, kun niitä kerran on? Meillä on myös neuvolan kautta mahdollisuus saada apua arkeen perhetyöntekijän muodossa. En vastusta näitä asioita ollenkaan. Ärsyttää vaan se, että minä joudun kulkemaan aamuisin 7 ylimääräistä kilometriä sen takia, että lähipäiväkoti on täynnä virikelapsia, kun on vapaita kerhopaikkojakin.
Mutta kaikki eivät asu kaupungissa ja kaikilla ei ole kolmea eri kerhoa, mistä valita. Useimmilla paikkakunnilla ainoa mahdollisuus on seurakunnan kerho kerran viikossa. Kaikki eivät halua vieraita jumalia elämäänsä. Ja monilla paikkakunnilla kunnan kerhot ovat niin täynnä, että jonossa joutuu istumaan vuoden.
Olisihan se hienoa, jos kerhoilla pystyisi kattamaan esim. opiskeluaikaisen hoitotarpeen, mutta taitavat olla vähemmistössä nämä alueet Suomessa.
koska hoidan kotona 3 alle kouluikäistä.
Kannatan myös kodinhoitajaa avuksi äideille ja virikehoidon pois. Mutta en usko, että se kelpaisi, koska on opittu niin helpolle, että aamulla lapsi pannaan isän matkassa hoitoon ja illalla isä tuo sen kotiin katsomaan pikkukakkosta.
Jos olisi kodinhoitaja, nämä virikeäidit joutuisivat hoitamaan lapsensa itse ja sitähän he eivät halua. Eivät he apua halua kotiin vaan saada lapset pois kotoa, että saavat olla siellä rauhassa.
Eniten tuntuu aikaa olevan täällä palstailla päivisin juuri niillä, joilla on ne lapset virikehoidossa. Niillä, joilla on lapset kotona, ei ole sitä aikaa koko päivää olla koneella.
lto, äitiyslomalla
mutta tilannetaju pitää myös säilyttää. Vastustan myös turkistarhausta, mutten menisi naapurille tai työkaverille valittamaan hänen turkiksistaan, samalla lailla mulla ei mielestäni ole "oikeutta" mennä ilmaisemaan omia mielipiteitäni naapurille virikehoidosta.
Mutta yhtä lailla, jos asiasta kuin asiasta nousee keskustelua, kerron selkeästi oman mielipiteeni - muistaen samalla että maailma ei ole mustavalkoinen. Mistäs minä tietäisin, vaikka naapurin terveen oloinen vekara olisikin jotenkin kehityksessä viivästynyt, joten muistaisin myös kielteistä mielipidettä esittäessäni todeta, että joissakin tilanteissa virikehoito on varmasti kaikille osapuolille ihan hyväkin ratkaisu.
ja tuskin muutkaan työtätekevät, joten ehkä kannattaisi vähän aikaa odotella vastauksia.
Nimen omaan tähänhän on pyritty, että järjestettäisiin kevyempiä hoitoratkaisuja, ja ne katetaan säästöillä, joita saadaan, kun kokopäiväiset virikehoidatettavat jätetään pois. Simo Pokki ja monet muut ovat laskeneet, miten paljon vähemmän ne maksavat. Löydät varmasti niistä tietoja ihan netistä, jos kiinnostaa.
Samoin olisi erittäin järkevää, että jos äiti ei pärjää huushollin ja lasten kanssa, hän saisi siihen konkreettista apua. Se olisi ilman muuta parempi kuin hoitaa pelkkää oiretta eli viedä lapset muualle päivän ajaksi.