Mä en ole koskaan törmännyt virikehoidon vastustajiin irl
Millaisia ihmisiä ne on?
Mun tuttavapiiriin kuuluu monenlaisia ihmisiä, mutta yhdenkään en ole koskaan kuullut vastustavan "virikehoitoa". Vai eikö sitä oikeassa elämässä kehdatakaan olla niin jyrkkiä mielipiteissään kuin tällä palstalla?
Kommentit (64)
Työpaikallani moni mummoikäinen ihmettelee kuinka heidän lapsensa laittavat lapsensa (siis mummojen lastenlapset) päiväkotiin virikehoitoon. Eivät toki lapsilleen asiasta valita, sillä kukin tehköön valintansa itse.
Itsekin pidän ihmetykseni sisälläni enkä esim. parhaimman kaverini valintoja kyseenalaista. Korkeintaan hieman kommentoin että on sulla ajatukset muuttuneet lasten saannin myötä. Hän nimittäin kauhisteli kun esikoisemme meni hoitoon alle 3-vuotiaana kun menin töihin. Hän kehui aiemmin että ei lapsiaan päiväkotiin laittaisi vaan olisi kotiäiti lopun ikäänsä. Heh!
Vastustatteko varsinaisesti sitä virikehoitoa vai sitä, että tällainen lapsi on useinmiten osa-aikaisena ja se lasketaan lapsilukumäärään hoitajien näkökulmasta rasittavaksi tekijäksi ektralapseksi? Kumpi oikeasti on syy. Eli tuon hetkenhän ko. lapsi on ryhmässä ylimääräisenä ja sekö olisi se varsinainen vika koko hommassa?
Itse olen lto, enkä todellakaan kysele kuka lapsensa hoitoon tuo ja mistä syystä. Nämä asiat ovat vanhempien itsensä ratkaistava oman perhetilanteen mukaan.
Mutta edellisessä viestissä oli hyvä pointti siihen, miksi tästä päivähoidon piirissä puhutaan. Ryhmässä voi olla useampikin ns. osa-aikainen lapsi, joka vie vain 1/2 lapsen paikan. Nämä lapset sitten vaihdellen ovat hoidossa, joko lyhyemmän päivän tai pitävät vapaapäiviä (yleensä perjantai). Tosiasia kuitenkin arkipäivänä klo 10-14 on, että lapsia on yhtäaikaa selkeästi yli suositellun määrän/per hoitaja. Nämä lapset kun eivät itse 'tajua' vaativansa vain puolikkaan lapsen paikan ;)
Tämä ei tietenkään ole vanhempien tai työntekijöiden vika, vaan systeemin. Työ on raskasta ja lienee vain inhimillistä joskus väsyä haastaviin työoloihin, vaikka aidosti lapsista välittäisi. Kyllä itseäkin toisinaan raivostuttaa vanhemmat, jotka toistuvasti hakevat lapsensa 15 min päiväkodin sulkemisen jälkeen ja saattavat vielä kommentoida, että halusivat käydä kaupassa ilman lapsia, koska lasten kanssa se on niin raskasta.
Eipä tutavapiirissäni olekaan ihmisiä, joilla riittäisi ymmärrystä juuri näille uusi vauva kotona- vanhemmille. Ja kyllä, minäkin olen työssä kasvatusalalla, tosin nyt jo 5. vuosi kotona ja 3 pientä lasta. Enkä pidä itseäni taydellisenä, osaan jopa puhua puutteistani kasvattajana, mutta edes mielessä ei ole käynyt, että laittaisin lapsen virikehoitoon, kun uusi vauva syntyy.
Tämä ihan vaan sen takia, että työn puolesta tiedän pk ryhmien tilanteen ja sen millaista hoitoa se useimmiten on. Ja toiseksi en ymmärrä miksi pitää tehdä lisää lapsia, jos ei jaksa hoitaa edellisiäkään. Ja ihan ääneen olen tämän sanonut, luultavasti olen loukannut muutamaan ihmistä, mutta ajattelen aina myös sitä, että ne vanhemmat loukkaavat lastaan viemällä hänet hoitoon uuden vauvan tieltä! Oma esikoinen menee vuoden päästä eskariin ja keskimmäinenkin menee vasta eskarin aikana pk:hon. Kuopus valitettavasti joutuu 2 vuoden päästä hoitoon, minun palatessani töihin, mutta päiväkotiin ei hänenkään tarvitse mennä.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää virikehoidon puolustajilta/käyttäjiltä, mitä niin ihmeellistä te luulette lastenne saavan päiväkodista 6-8 tuntina päivässä???
miksi niin moni tuttava ehdottaa esikoisen (3v) päiväkotiin viemistä, koska olisi ilmaista ja saisin olla nuoremman kanssa rauhassa kotona! Olen siis yh. Nämä virikehoidon kannattajat ovat kylläkin olleet lapsettomia tai yhden lapsen äitejä. Luultavasti heilläkin myöhemmin mielipide vaihtuu, kun yrittävät saada omalle lapselleen hoitopaikkaa. Esikoinen aloitti nyt seurakunnan kerhossa käymisen saadakseen ikäistään seuraa, päiväkotia en edes harkitse ennen opiskelujeni jatkumista.
Minä vastusta virikehoitoa, mutta vapaaehtoisesti lapsettomana minulla ei saa olla mielipiteitä mistään lapsiin tai kasvattamiseen liittyvästä. Todellakin hymistelen maireasti kun kuulen jonkun tekevän niin, vaikka oma mielipiteeni on, että virikehoito pitäisi varata vain surkeimmille sosiaalitapauksille. Sellaisille, jotka lisääntyvät holtittomasti vaikka edellisiä lapsiakaan ei jakseta hoitaa. Päiväkerhotkin on olemassa.
Huh, helpotti. En netissäkään ole ikinä ennen ilmaissut mielipidettäni. Kiitos ja anteeksi!
Olen töissä päiväkodissa, ja kaikki työkaverini ovat sitä mieltä.
Mutta asiakashan on oikeassa, joten minkäs teet. Sen, kun katsot vain vierestä.
Niin olette sitten kaikki selän takana paskanpuhujia ja hymyilette vaan maireasti.Mukavia ja hyviä ihmisiä siis!
Ja kaikki lapset ei pääse kerhoihin-veisin kyllä jos pääsisi,mutta kun ikäraja on 3-vuotta.Omani laitan siis kaksi kertaa viikossa virikehoitoon jos paikkoja vapautuu.Täytyypä seurailla tätien touhuja muutama päivä pidempään.Huomaan kyllä lapsen muuttuneesta käytöksestä,jos häntä kohdellaan jotenkin huonosti sen takia,että on virikelapsi.Ja tosiaan minä myös aion kuskata vauvaa ja kaksivuotiasta pari kertaa viikossa seurakunnan kerhoihin.Mutta joka päivä en jaksa.Lapsi sen sijaan on erittäin touhukas ja kaipaa joka päivä tekemistä.Ei siis jaksa istua sisällä tai hiekkalaatikolla kaiket päivät!Jotkut hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät lapset varmasti jaksaakin,mutta meillä kaivataan paljon toimintaa tai muuten koko päivä on yhtä kitinää.Ja vauvakin tarvitsee oman aikansa.
Vielä enemmän hän jaksaa kuitenkin haukkua työssäkäyviä vanhempia, jotka antavat lapsen olla hoidossa, vaikka itse ovat lomalla.
Ilkeyttä ja ilkeitä ihmisiä-niitä riittää.Vain oma ratkaisu on oikea..Omat tuttuni ei ole tällaisiä kuin täällä-onneksi!
Niin olette sitten kaikki selän takana paskanpuhujia ja hymyilette vaan maireasti.Mukavia ja hyviä ihmisiä siis! Ja kaikki lapset ei pääse kerhoihin-veisin kyllä jos pääsisi,mutta kun ikäraja on 3-vuotta.Omani laitan siis kaksi kertaa viikossa virikehoitoon jos paikkoja vapautuu.Täytyypä seurailla tätien touhuja muutama päivä pidempään.Huomaan kyllä lapsen muuttuneesta käytöksestä,jos häntä kohdellaan jotenkin huonosti sen takia,että on virikelapsi.Ja tosiaan minä myös aion kuskata vauvaa ja kaksivuotiasta pari kertaa viikossa seurakunnan kerhoihin.Mutta joka päivä en jaksa.Lapsi sen sijaan on erittäin touhukas ja kaipaa joka päivä tekemistä.Ei siis jaksa istua sisällä tai hiekkalaatikolla kaiket päivät!Jotkut hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät lapset varmasti jaksaakin,mutta meillä kaivataan paljon toimintaa tai muuten koko päivä on yhtä kitinää.Ja vauvakin tarvitsee oman aikansa.
Ikävää jos lastasi kohdellaan huonosti. itse en kyllä anna milläänlailla vaikuttaa lapseen. ja eipä kukaan ole koskaan suoraan kysynyt mitä mieltä olen siitä, että lapsi hoidossa on.
Sitäpaitsi toki ammatillisuuden puolesta, täytyy kunnioittaa vanhemman päätöksiä.
Niin olette sitten kaikki selän takana paskanpuhujia ja hymyilette vaan maireasti.Mukavia ja hyviä ihmisiä siis! Ja kaikki lapset ei pääse kerhoihin-veisin kyllä jos pääsisi,mutta kun ikäraja on 3-vuotta.Omani laitan siis kaksi kertaa viikossa virikehoitoon jos paikkoja vapautuu.Täytyypä seurailla tätien touhuja muutama päivä pidempään.Huomaan kyllä lapsen muuttuneesta käytöksestä,jos häntä kohdellaan jotenkin huonosti sen takia,että on virikelapsi.Ja tosiaan minä myös aion kuskata vauvaa ja kaksivuotiasta pari kertaa viikossa seurakunnan kerhoihin.Mutta joka päivä en jaksa.Lapsi sen sijaan on erittäin touhukas ja kaipaa joka päivä tekemistä.Ei siis jaksa istua sisällä tai hiekkalaatikolla kaiket päivät!Jotkut hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät lapset varmasti jaksaakin,mutta meillä kaivataan paljon toimintaa tai muuten koko päivä on yhtä kitinää.Ja vauvakin tarvitsee oman aikansa.
Ällöttävä kanttura olet, ei ihme, jos lapsesikin on iloissaan päästessään vähän parempaan seuraan. Normaali lapsi reagoi siihen, jos ei saa olla kotona, siellä missä on paras olla.
Vaikka tuskin sävälittäisit, vaikak se 2-vuotias huutaisi kuin syötävä kun raahaat sen TURHAAN hoitoon.
miksi aina pitää alkaa haukkua toisia, eikö voi vain keskustella asioista, niinkuin aikuiset ihmiset yleensä tekee?
Vielä enemmän hän jaksaa kuitenkin haukkua työssäkäyviä vanhempia, jotka antavat lapsen olla hoidossa, vaikka itse ovat lomalla.
Ja samaa mieltä. Ei hyväksy virikehoitoa tippaakaan ja inhoaa näitä lomalla lapsensa hoitoon tuovia vanhempia.
Mutta sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Ällöttävä kanttura olet, ei ihme, jos lapsesikin on iloissaan päästessään vähän parempaan seuraan. Normaali lapsi reagoi siihen, jos ei saa olla kotona, siellä missä on paras olla. Vaikka tuskin sävälittäisit, vaikak se 2-vuotias huutaisi kuin syötävä kun raahaat sen TURHAAN hoitoon.
T: Ulkomamma, jonka lapset ryntäävät kyllä ihan riemusta kiljuen leikkikouluun/kouluun/mummilaan ja joka ymmärtää, että lapset ovat luonteeltaan erilaisia.
Itse roudasivat jälkikasvunsa mummolaan koko kesäksi tai laittoivat ulos leikkimään, eikä takaisin ollut tulemista ennen iltaa. : D Avain kaulassa koulusta tyhjään kotiin heti 7 -vuotiaina, eikä kännyköistä tietoakaan.
Mielummin virikehoito, kuin 60 - 70 -lukujen tyyli. Ei niitä lapsia ole kuulkaa ennenkään itse hoidettu, aina on käytetty KAIKKI mahdolliset keinot elämää helpottamaan.
ainakin meillä päin. T.60-luvulla syntynyt
Itse roudasivat jälkikasvunsa mummolaan koko kesäksi tai laittoivat ulos leikkimään, eikä takaisin ollut tulemista ennen iltaa. : D Avain kaulassa koulusta tyhjään kotiin heti 7 -vuotiaina, eikä kännyköistä tietoakaan.
Mielummin virikehoito, kuin 60 - 70 -lukujen tyyli. Ei niitä lapsia ole kuulkaa ennenkään itse hoidettu, aina on käytetty KAIKKI mahdolliset keinot elämää helpottamaan.
Huimaa luettavaa päivähoidon työntekijöiltä. Sen verran voin lohduttaa, että suurin osa meistä ymmärtää, että perheillä on erilaisia tarpeita ja keinoja päästä varsin hyvään lopputulokseen. Ja vaikka miten toimisi, niin pieleen voi mennä silti. Tämä olisi toki hyvä muistaa myös muiden, jotka tälläkin palstalla tarjoavat omaa ratkaisuaan kaikkivoipana.
Olen samaa mieltä, että varsin usein asiakkaina vanhemmat ovat hankalampia kuin lapset. Olen toisinaan 'eri mieltä' perheiden tavasta toimia - mutta ymmärrän jokaisen oikeuden omaan tapaansa. (Lakien puisteissa toki) Ja vaikka en vanhemmista välittäisi, ei se näy lapselle.
Toinen asia on sitten haukkua opeja tekopyhyydestä. Jokainen meistä toimii työelämässä omassa roolissaan - tällöin edustaa kyseisen roolin 'sääntöjä', kulttuuria tms. Mölyt pidetään mahassa (tähän kuuluu myös juoruaminen ja selän takana pahan puhuminen) ja päiväkodissa toimitaan siellä vaadittavan tavan mukaisesti. Ammattikasvattajana päiväkodissa ja sen toimintaympäristössä toimiminen on eri asia kuin omien lasten kasvattaminen kotona. Voi kun tämä asia selkiintyisi niin virkoja täytettäessä, vanhempien mielessä kuin päiväkodin työntekijöiden keskuudessakin.
Minä vein isommat lapset kerran viikossa ns tilapäis- tai varahoitoon kun vauva oli pieni, 5h/pv. Ja ainoastaan omia päiväunia varten :D Hoitajat itse asiassa usein jopa pyysivät tuomaan lapset jos oli tilaa! :D
Mutta omia mielipiteitään ei kuitenkaan tarvitse vielä myydä työnantajalle, joten ne sallitaan. Mutta sen ei tarvitse näkyä työssä. Silti saan ajatella asioista ihan oman mielipiteeni mukaan.
lto, äitiyslomalla
Huimaa luettavaa päivähoidon työntekijöiltä. Sen verran voin lohduttaa, että suurin osa meistä ymmärtää, että perheillä on erilaisia tarpeita ja keinoja päästä varsin hyvään lopputulokseen. Ja vaikka miten toimisi, niin pieleen voi mennä silti. Tämä olisi toki hyvä muistaa myös muiden, jotka tälläkin palstalla tarjoavat omaa ratkaisuaan kaikkivoipana.
Olen samaa mieltä, että varsin usein asiakkaina vanhemmat ovat hankalampia kuin lapset. Olen toisinaan 'eri mieltä' perheiden tavasta toimia - mutta ymmärrän jokaisen oikeuden omaan tapaansa. (Lakien puisteissa toki) Ja vaikka en vanhemmista välittäisi, ei se näy lapselle.
Toinen asia on sitten haukkua opeja tekopyhyydestä. Jokainen meistä toimii työelämässä omassa roolissaan - tällöin edustaa kyseisen roolin 'sääntöjä', kulttuuria tms. Mölyt pidetään mahassa (tähän kuuluu myös juoruaminen ja selän takana pahan puhuminen) ja päiväkodissa toimitaan siellä vaadittavan tavan mukaisesti. Ammattikasvattajana päiväkodissa ja sen toimintaympäristössä toimiminen on eri asia kuin omien lasten kasvattaminen kotona. Voi kun tämä asia selkiintyisi niin virkoja täytettäessä, vanhempien mielessä kuin päiväkodin työntekijöiden keskuudessakin.
hylkää uuden pikkuveljen tieltä. Hänestä tulee ns. kiltti lapsi, joka yrittää olla hajuton ja mauton ja kehuu viihtyvänsä, että äiti rakastaisi häntä.