Sarasvuo takavarikoi tytöltä savukkeet! Mitäs tästä tykkäätte?
Koska mikään koti yksin ei kykene kasvattamaan lasta, kylän täytyy auttaa, Trainers' Housen toimitusjohtaja Jari Sarasvuo kirjoittaa.
EI SENTÄÄN TÄYDELLINEN Jari Sarasvuo myöntää, että myös hän itse on tarvinnut sivistyskasvatusta. - Ja tarvitsen sitä yhä. (IL)OTA KANTAA
Saako vieraiden lapsia ojentaa?
95% 5%
Ääniä 1067
Sarasvuo kertoo asiasta Matti Apusen juhlakirjaan Käännös oikeaan kirjoittamassaan tekstissä.
Sarasvuo kertoo kirjan kappaleessa Sivistyskasvatusta, kuinka hän takavarikoi 12-vuotiaan tytön suusta palavan tupakan ja kädestä puolitäyden rasian.
Tyttö tyrmistyi ja kertoi, että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen.
Sarasvuo sopi lopulta isän kanssa, että hän säilyttää tupakoita, kunnes tupakkatuotteiden hallussapito olisi laillista muutaman vuoden kuluttua.
- Solmittiin kasvatuksellinen salaliitto ja sovittiin vastavuoroisesta kyttäämispalvelusta, Sarasvuo kirjoittaa.
Tyvikasvu kertoi tarinaa
Sarasvuo harrasti arjen aktivismia myös silloin, kun hän näki lenkkeillessään, kuinka äitinsä seurassa karkkia syövä poika roskasi pyörätietä.
- Vein pojan jätökset äidille. Miten tämä sinua koskee, tivasi äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan, Sarasvuo kirjoittaa.
IL kysyi Sarasvuolta, osoittaako tämä luonnehdinta Sarasvuolta itseltään sivistyneisyyttä.
- Minua fiksummat ihmiset kirjoittaisivat vähän tylsemmin, eivätkä paljastaisi itseään. En sanonut hänelle mitään ilkeätä. Siitä annan itselleni puoli pistettä, Sarasvuo sanoo.
Sarasvuo on ojentanut nuoria vesilläkin.
Toimitusjohtaja oli palaamassa peltiveneellään mantereelle, kun hän havaitsi, että "julkisen laiturin edusta oli miinoitettu veteen heitetyillä pulloilla ja tölkeillä".
- Laiturilla bilettää 20-30 nuorta kesän, suomalaisen alkoholikulttuurin ja hormoniensa virittämänä. Käsken kakarat kasaan. Me emme ole heittäneet pulloja mereen, minulle uskotellaan. En minäkään, mutta me siivoamme silti yhdessä, Sarasvuo kirjoittaa.
- Lopuksi setä pitää puhuttelun pennuille. Yksi kysyy, olenko joku kansanedustaja. Toinen haluaa lähettää terveisiä Virpille. Toivotamme hyvää lomanjatkoa toinen toisillemme.
Kommentit (117)
Sarasvuo on mun mielestä ollut tosi ällötys, niin tuossa asiassa saa multa täydet pisteet!
miehen kanssa marketin parkkipaikalla kun joku keski-ikäinen äijä viskasi parkissa olleesta autostaan roskan ikkunasta maahan. Mun mies meni ja nosti sen roskan ja laittoi ukon tuulilasinpyyhkijän alle. Äijä tuijotti tyrmistyneenä hetken ja kaasutti sitten raivoissaan tiehensä... =)
Hyvä että muutkin harrastaa samoja.
oikein tehty Sarasvuolta.
Hänen pisteensä nousivat silmissäni!
Voin kuvitella tuon "mun isi haastaakin sut oikeuteen" -kitinän... lol
Ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun kyseisestä henkilöstä näin sanon. Sarasvuon puuttumista arvostan vielä enemmän kuin tavallisen pulliaisen, sillä hänellä on kuitenkin joka kerta suuri mahdollisuus joutua sen takia lööppeihin, asian vääristely tms. Otetaan mallia hänestä!
"umpeen täyttynyt napa", mikä se on?
Mahaläskiä, eli napa ei ole vaonainen kuoppa tai nupura, vaan uponnut ja seinämät puristuvat yhteen
"umpeen täyttynyt napa", mikä se on?
Mahaläskiä, eli napa ei ole vaonainen kuoppa tai nupura, vaan uponnut ja seinämät puristuvat yhteen
Sarasvuo hämmästytti. On siis tehnyt asiallisenkin teon elämänsä aikana! :)
samaa mieltä.
Tiedättekö miksi kakarat nykyään hyppii nenille? Koska me kuljemme ohi kuin emme olisi näkevinämme. Mun lapsuudessa -70 luvulla vähintään talkkari piti pihan kakaroille kuria ja järjestystä ja tuli sitä palautetta ihan vierailta ihmisiltäkin. Ja meillä kotona opetettiin niiamaan ja kumartamaan, sanomaan kiitos ja keräämään roskat pois, ja kunnioittamaan toisia ihmisiä. Illalla ei puhettakaan mistään torilla roikkumisesta, ei edes murkkuikäisenä ja oven päällä oli "koivuniemen herra".
Nykyään tuntuu aikuisille olevan tärkeämpää vetää sätkää, viikonloppukännit parilla pullolla viiniä ja vähän sidukkaa, töllöttää telkkaa, elää uralle, juosta omissa harrastuksissa....kuin olla lasten kanssa, opettaa lapsia ja niille käytöstapoja. Ja muiden asiat ei mulle kuulu eikä meidän asiat muille...no mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Tuo mies on TÄYDELLINEN!
Narcissos!
Mutta itseään täynnä oleva jeesus Sarasvuo, niin ei voi muuta sanoa kuin, että...ei, olen sanaton.
Itsekorostus kunniaan. Hyvä paimen.
Mutta Sarasvuo on niin itseään täynnä ja tässäkin näyttää taas vapahtaja-puolensa, että oksettaa.
Kyllä vieraat saavat komentaa ja neuvoa lapsia.
kysyi tytöltä, onko sun laukussa tupakka-aski.
tyttö sanoi, ettei ole.
kaveri ei ratsannut laukkua koska laukku on tytön HENKILÖKOHTAISTA (anteeksi kun isolla) omaisuutta.
siis haloo, tätä nykyaikaa!!!
Ensin tasa-arvosta taisteli naiset. Nyt nuoret ja lapset. Kyllä nuoret ja lapset tavallaan ovat oikeassa. Samat oikeudet heillekin kuuluu ja tulee vielä kuulumaan kunhan kasvavat.
Minusta kenelläkään ei ole asiaa toisen asioihin, oli ne sitten tupakoita tai nappeja. Siinä on rikottu diplomaattista koskemattomuutta.
Ei kenelläkään Sarasvuolla tai Seppo Spedeillä ole oikeutta leikkiä poliisia.
Poliisin kuuluu takavarikoida lapsilta kielletyt tuotteet.
samaa mieltä.
Tiedättekö miksi kakarat nykyään hyppii nenille? Koska me kuljemme ohi kuin emme olisi näkevinämme. Mun lapsuudessa -70 luvulla vähintään talkkari piti pihan kakaroille kuria ja järjestystä ja tuli sitä palautetta ihan vierailta ihmisiltäkin. Ja meillä kotona opetettiin niiamaan ja kumartamaan, sanomaan kiitos ja keräämään roskat pois, ja kunnioittamaan toisia ihmisiä. Illalla ei puhettakaan mistään torilla roikkumisesta, ei edes murkkuikäisenä ja oven päällä oli "koivuniemen herra".
Nykyään tuntuu aikuisille olevan tärkeämpää vetää sätkää, viikonloppukännit parilla pullolla viiniä ja vähän sidukkaa, töllöttää telkkaa, elää uralle, juosta omissa harrastuksissa....kuin olla lasten kanssa, opettaa lapsia ja niille käytöstapoja. Ja muiden asiat ei mulle kuulu eikä meidän asiat muille...no mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
koska heillä ei ole samoja velvollisuuksia kuin aikuisilla.
kysyi tytöltä, onko sun laukussa tupakka-aski.
tyttö sanoi, ettei ole.
kaveri ei ratsannut laukkua koska laukku on tytön HENKILÖKOHTAISTA (anteeksi kun isolla) omaisuutta.
siis haloo, tätä nykyaikaa!!!
Rippikoulussa sitten eräs isonen oli mennyt laukulleni ja kertoi paljastavansa minut tupakoinnista. Ehdotteli myös ja lähenteli, ettei kertoisi jos olisin kiltti hänelle.
Ei mennyt montaa sekuntia kun näppäsin saappaan kannalla takavarikoijaa jalkapöytään ja nappasin laukun itselleni tupakoineen.
Jäi huutamaan tuskissaan teltalle, kun minä painelin pakoon kotiini.
Kerroin mitä oli tapahtunut ja siitäkös isä raivostui. Ei tupakoinnista vaan isosen käytöksestä.
Ei toisten laukkuihin ole kenelläkään asiaa. Puolustin vain omaisuuttani.
Lapset ja nuoret eivät tarvitse samoja oikeuksia kuin aikuiset koska heillä ei ole samoja velvollisuuksia kuin aikuisilla.
Tuollaisella ajattelulla lapsilta lähtee vastuu ja velvollisuus käyttäytyä.
Tuollaisella ajattelulla nuoriso on nykyään mitä on.
Heille pitää opettaa jo varhain samat pelisäännöt.
Ihmistä tulisi kohdella ihmisenä, ei eri aikapaloina.
Fraximliam Hedde on tehnyt tästä paljon julkaisuja kasvatustieteen saralla.
Tietyin edellytyksin on oikeus jopa tehdä kansalaispidätys.
Ei kenelläkään Sarasvuolla tai Seppo Spedeillä ole oikeutta leikkiä poliisia.
Kappasvaan sielä nupissa liikkuukin jotain!
Tuo pikkulikan kommentti oli kyllä vuoden paras: "että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen".