Sarasvuo takavarikoi tytöltä savukkeet! Mitäs tästä tykkäätte?
Koska mikään koti yksin ei kykene kasvattamaan lasta, kylän täytyy auttaa, Trainers' Housen toimitusjohtaja Jari Sarasvuo kirjoittaa.
EI SENTÄÄN TÄYDELLINEN Jari Sarasvuo myöntää, että myös hän itse on tarvinnut sivistyskasvatusta. - Ja tarvitsen sitä yhä. (IL)OTA KANTAA
Saako vieraiden lapsia ojentaa?
95% 5%
Ääniä 1067
Sarasvuo kertoo asiasta Matti Apusen juhlakirjaan Käännös oikeaan kirjoittamassaan tekstissä.
Sarasvuo kertoo kirjan kappaleessa Sivistyskasvatusta, kuinka hän takavarikoi 12-vuotiaan tytön suusta palavan tupakan ja kädestä puolitäyden rasian.
Tyttö tyrmistyi ja kertoi, että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen.
Sarasvuo sopi lopulta isän kanssa, että hän säilyttää tupakoita, kunnes tupakkatuotteiden hallussapito olisi laillista muutaman vuoden kuluttua.
- Solmittiin kasvatuksellinen salaliitto ja sovittiin vastavuoroisesta kyttäämispalvelusta, Sarasvuo kirjoittaa.
Tyvikasvu kertoi tarinaa
Sarasvuo harrasti arjen aktivismia myös silloin, kun hän näki lenkkeillessään, kuinka äitinsä seurassa karkkia syövä poika roskasi pyörätietä.
- Vein pojan jätökset äidille. Miten tämä sinua koskee, tivasi äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan, Sarasvuo kirjoittaa.
IL kysyi Sarasvuolta, osoittaako tämä luonnehdinta Sarasvuolta itseltään sivistyneisyyttä.
- Minua fiksummat ihmiset kirjoittaisivat vähän tylsemmin, eivätkä paljastaisi itseään. En sanonut hänelle mitään ilkeätä. Siitä annan itselleni puoli pistettä, Sarasvuo sanoo.
Sarasvuo on ojentanut nuoria vesilläkin.
Toimitusjohtaja oli palaamassa peltiveneellään mantereelle, kun hän havaitsi, että "julkisen laiturin edusta oli miinoitettu veteen heitetyillä pulloilla ja tölkeillä".
- Laiturilla bilettää 20-30 nuorta kesän, suomalaisen alkoholikulttuurin ja hormoniensa virittämänä. Käsken kakarat kasaan. Me emme ole heittäneet pulloja mereen, minulle uskotellaan. En minäkään, mutta me siivoamme silti yhdessä, Sarasvuo kirjoittaa.
- Lopuksi setä pitää puhuttelun pennuille. Yksi kysyy, olenko joku kansanedustaja. Toinen haluaa lähettää terveisiä Virpille. Toivotamme hyvää lomanjatkoa toinen toisillemme.
Kommentit (117)
Jari Sarasvuo ei ole ainoastaan paremman näköinen,hän on parempi kansalainen :)
Jari Sarasvuo ei ole ainoastaan paremman näköinen,hän on parempi kansalainen :)
Sarasvuo omaa myös jumalmaisia ominaisuuksia. Kreikan mytologiassahan näitä demigodeja, puolijumalia on. Sarasvuo on Hercules nykyaikaan syntyneenä.
Lahjoitin useille ystävilleni Sarasvuon "Sisäinen Sankari" kirjaa, jo noin 10v sitten. Silloin Sarasvuo oli ainastaan miljonääri, ei multimiljonääri kuten nykyään.
Oma elämänohjeeni on, että yritän olla ensin yhtä hyvä, kuin Jari Sarasvuo. Vasta sitten yritän olla jotain muuta, mutta ensin pitää päästä Sarasvuon tasolle.
Jos olet fiksu, miksi olet Jari Sarasvuota köyhempi?
Elämää ei kannata ottaa tämän vakavammin.
Lahjoitin useille ystävilleni Sarasvuon "Sisäinen Sankari" kirjaa, jo noin 10v sitten. Silloin Sarasvuo oli ainastaan miljonääri, ei multimiljonääri kuten nykyään.
Oma elämänohjeeni on, että yritän olla ensin yhtä hyvä, kuin Jari Sarasvuo. Vasta sitten yritän olla jotain muuta, mutta ensin pitää päästä Sarasvuon tasolle.
Jos olet fiksu, miksi olet Jari Sarasvuota köyhempi?
Elämää ei kannata ottaa tämän vakavammin.
Ei kannata, ei :)
Onnea voi tavoitella monella tavalla, mutta Sarasvuon tyyli ja tapa on ehkä kaukaisin minulle.
Mieshän on todellinen oikean hyväntekijän irvikuva.
Oikeastikin Sarasvuo sai nyt sen sädekehän, mitä halusi. Oletteko ihmiset noin tyhmiä, ettette näe sen paskanpuhujan läpi?
Oikeastikin Sarasvuo sai nyt sen sädekehän, mitä halusi. Oletteko ihmiset noin tyhmiä, ettette näe sen paskanpuhujan läpi?
Kato tämän hetken eduskuntaa ja vuoden 2011 eduskuntaa.
Ei, Ei ihmiset näe pa?kan lävitse.
Kannattaisi muistaa että kaikki teinit eivät tottele juuri vanhempiaan, mutta muita aikuisia kyllä jos tulee komentaan. Ehkä juuri näin Sarasvuon perheessä. Itse olisin ainakin tyytyväinen jos oma lapsi kärähtäisi ja joku nappaisi tupakan/kaljapullon yms pois ja pitäisi puhuttelun. Entä sit vaikka vähän siinä pelästyisi tai huuleen/käteen sattuisi, hyvä vaan että pelästyy ja sattuu kerta ei nää nykyajan teinit näytä muuten tajuavan kuin ihan konkreettisia asioita. Ja myös sitä että jos rikkoo lakia tai sääntöjä se myös voi sattua!!!
Kylmä herätys pois sieltä teinien pilvilinnasta.
Itse teoissa ei ole sinänsä vikaa, mutta Sarasvuon ylimielisessä asenteessa on. Pahaa teki lukea, kuin Sarasvuo arvosteli jotain naista tämän ulkonäöstä, täysin epäolennainen asia tässä.
Ei ole oma lehmä ojassa, teinejäni saavat muutkin komentaa. Eikä ole tyvikasvua.
äidin mahamakkaroita. Napakoru on nuorilla muotia. Miksi se pitäisi ottaa pois.
Lisäksi, en itse ainakaan vauva-aikoina jaksanut itseäni vetää timmiin kuntoon ja heti värjätä juurikasvua. Olin aika räjähtäneen oloinen.
Mutta herra täydellisuus Sarasvuo ja av.mammat toki on olleet heti timmejä ja pirteitä ja käyneet kampaajalla. Ja on voinut jopa minulle sattua niin, että olen työntänyt vauvaa ja esikoinen on kulkenut vieressä ja nakannut roskan maahan ja en ole huomannut. Kiitos siitä jos joku olisi sen huomannut, mutta miksi haukkua ulkonäköä ja äitiä läskiksi.
Terveisin akateeminen äiti. Tällä hetkellä timmissä kunnossa ja juurikasvu värjättynä.
Jos oman lapsen kohdalla tapahtuisi tämä, niin oltaisiin nyrkit pystyssä.
En voi ottaa tätä Sarasvuon kirjoitusta muuna kuin egoa pönkittävänä fantasiana, koska sen on kirjoittanut mies, joka on saanut täyttä paskaa puhumalla omaisuutensa ja omistaa hyvin suuren tarpeen nostaa itsensä ylös korkeuksiin.
Toisen ulkonäön arvosteleminen on hyvin alentavaa, samalla Sarasvuo taipui ikävään stereotypiointiin, kuten niin monet ilkeät kirjoittajat täälläkin.
Hyvä aihe, ehkä tämä antaa teillekin ajatuksen, ettei ehkä se omakaan lapsi ole se täydellinen, sitä kannattaa tarkkailla tarkemmin. Sekä puuttua ehkä johonkin lähialueen ongelmiin jopa itse.
Sallitko sinä, että aikuinen, outo mies käy käsiksi lapseesi? Nähtävästi hyväksyt. Minä en hyväksy. Puhuttelu riittää. Vain poliisilla on oikeus tällaiseen toimintaan.
Ymmärrätkö lainkaan, millaiset oikeudet annat ihmisille sallimalla tällaisen. Ainahan voidaan puolustella lapsen pahoinpitelyä vaikka sillä, että yritin ottaa siltä olettamani tupakan ja se pani vastaan niin tuli vahingossa vähän puristeltua sitä.
Ilmoitus vanhemmille riittää. Samoin tupakanriuhtojan pitäisi ilmoittaa henkilöllisyys, kuka on. Nimittäin jos lapsi tulee kotiin ja kertoo, että outo äijä kävi kimppuun repimään, mitä mulla kädessä on niin totta helvetissä hermostuisin. Sinä nähtävästi sallit, että lapsesi päälle käydään ja et tiedä, kuka se on.
12 v on meillä 157cm pitkä ja painaa 42kg. Sarasvuo on aika iso jätkä. Tyttö seisoo tupakilla rauhassa ja iso jätkä tulee ja karjuu ja käsi tulee naaman lähelle ja riuhtaisee tupakan pois ja karjunta jatkuu. Asetelma ei tunnu minusta hyvältä. Menisi kokeilemaan samankokoisen jätkän suusta vetää tupakkaa suusta. Hyvähän se on pikkutyttöjä säikytellä ja uhkailla.
Jos tällaista näkyy, kertoisi minulle. En minä hyväksyisi jos 185 cm pitkä jätkä tulisi repimään tyttöni käsilaukkua tai repimaan suusta jotain. Raja on koskemattomuudessa. Tupakointi on väärin ja käryn käynti on hyvä. Mutta jos haluaa riehua ja uhota ja käydä käsiksi niin mieluusti omankokoiseen, eikä hentoon tyttöön.Jos kerta Sarasvuo tiesi, kuka tytön isä oli, olisi riittänyt, että olisi kertonut isälle. Lapsella on oikeus koskemattomuuteen, vaikka olisikin tupakalla.
Lapella on oikeus koskemattomuuteen, toki. En näe riehumisena ja karjumisena sitä, että joku ottaa lapsen suusta pois tupakan. Tilanteessa emme ole olleet kumpikaan, joten eiköhän pitäydytä tosiasioissa eli siinä, että tupakka on otettu lapsen suusta pois.
Saako sen tupakan ottaa pois lapselta? Sehän tässä taitaa olla koko asian ydin. Lapsi toimii lainvastaisesti tupakoidessaan. Hän myös toiminnallaan vahingoittaa itseään. Silloin on ehdottomasti välttämätöntä, että aikuinen puuttuu tilanteeseen, lopettaa haitallisen toiminnan ja ilmoittaa asiasta lapsen vanhemmille. Sarasvuo siis toimi oikein.
Olisitko edelleen samaa mieltä, jos lapsella olisi ollut kädessään kaljapullo? Tai teräase? Vetoaisitko edelleen siihen, että kyseessä on lapsen koskemattomuus ja aikuinen ei saa tilanteeseen puuttua? Kyllä on vanhemmuus hukassa, jos tärkeämpää on se, että lapselta ei viedä lapsen lelua kuin se, että kyseinen lelu vahingoittaa lasta ja on lisäksi lailla kielletty. Ihan sama, minkä kokoinen lapsi on kyseessä. Ei kai nyt sentään voida ajatella, että niiltä kaksimetrisiltä 12-vuotiailta sen tupakan saa ottaa pois, kun ne ei varmaan pelästy, mutta että puolitoistametrisiltä ei saa, kun kyllä ne vaan pelästyy. Lässytilää. Lapsen kuuluukin pelästyä! Hän tekee laitonta toimintaa.
Mutta tuli ainakin selväksi, että oma tyttösi saa tupakoida, kaljoitella ja uhkailla kavereitaan teräaseilla, kun se voisi pelästyä, jos siltä otettaisiin ne kivat lelut pois.
ei puhuttu riuhtomisesta tai pahoinpitelystä! lopettakaa sen jauhaminen jo.
Buhuu teiniltäsi vietiin tupakki tai kalpapullo, nytkö sen teinin elämä on pilalla? ennemminkin ajattelisin että juuri se tupakka ja kalja vie hunningolle... sinä ehkä sallit teinillesi noita asioita mutta eivät kaikki.
Mutta mietin kuvitteellista tilannetta jos niin kävisi. Ja en hyväksyisi sitä, että aikuinen outo mies tulee kiskomaan tupakkaa suusta. Aivan sama, vaikka tupakointi on vaarallista niin silti teinillänikin on oikeus koskemattomuuteen.
Kuka teistä av.mammoista hyväksyisi, että Sarasvuo tulisi kiskomaan kaljalasin terassilla kädestänne vedoten, että se on vaarallista terveydellenne tai tupakan suustanne. Tai Sarasvuo kävisi repimässä hampurilaisen kädestänne, koska sekin on epäterveellistä. Tuskin kukaan.
Miksi sitten annatte lapsianne kohdella näin, mutta ette sallisi sitä itsellenne?
Iso mies uskaltaa tehdä tämän lapselle, mutta tuskin uskaltaisi mennä ison, bodatun jätkän eteen ja vetaista sätkää sen suusta. Mietipä tätä. Tuollaisella on helppo brassailla kun voi pienempiä uhkailla.
Buhuu teiniltäsi vietiin tupakki tai kalpapullo, nytkö sen teinin elämä on pilalla? ennemminkin ajattelisin että juuri se tupakka ja kalja vie hunningolle... sinä ehkä sallit teinillesi noita asioita mutta eivät kaikki.
Mutta ei se poista sitä seikkaa, että Sarasvuo on keksinyt taas uuden jutun, jolla tämä nostetaan pyhimykseksi.
Epäkohtiin voi puuttua, mutta tässä voi olla riskinsä, pitää muistaa se. Kaljapäissään olevan teini voi ollakin aika aggressiivinen, varsinkin ryhmäpaineen alla.
Minulla ei ole enää omaa lehmää ojassa, lapseni ovat jo täysi-ikäisiä.
Toinen alkoi polttamaan 13-vuotiaana, sain tämän lopettamaan polttamisen onneksi, ei polta enää. Aina se onnistu.
Todella toivon, että minunkin lasteni huonoon käytökseen puututaan, jollen itse ole paikalla. Turhan monet vanhemmat katsoo lastensa häiriköintiä läpi sormien.
se uskomatonta miten monella on hälläväliä-asenne! Ilmeisesti teille on ihan ok että 12 v polttaa tupakkaa.
Pisteet Jarille!
Todella toivon, että minunkin lasteni huonoon käytökseen puututaan, jollen itse ole paikalla. Turhan monet vanhemmat katsoo lastensa häiriköintiä läpi sormien.
ja penkoa sen ja ottaa sieltä tupakat pois. Samoin voin riuhtaista limsapullon kädestä tarkistaakseni, onko sinne lantrattu alkoholia.
Jännä, että toiset sallisivat lapsiaan kohdeltavan tällä tavoin. Toivottavasti sallit myös itseäsi.
se uskomatonta miten monella on hälläväliä-asenne! Ilmeisesti teille on ihan ok että 12 v polttaa tupakkaa.
Pisteet Jarille!
siitä, missä menee raja.
Sallitko sen, että outo ihminen tulee repimään tavaroita sinun kädestä?
Tämä on minusta periaattellinen asia, ei sellainen, että salliiko vai ei.
Jos joku näkisi mun 12v tytön tupakkaa polttamassa tai viinaa juomassa niin todellakin saisi käydä hakemassa ne pois!
ja penkoa sen ja ottaa sieltä tupakat pois. Samoin voin riuhtaista limsapullon kädestä tarkistaakseni, onko sinne lantrattu alkoholia. Jännä, että toiset sallisivat lapsiaan kohdeltavan tällä tavoin. Toivottavasti sallit myös itseäsi.
"Tyttö tyrmistyi ja kertoi, että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen.
Sarasvuo sopi lopulta isän kanssa, että hän säilyttää tupakoita, kunnes tupakkatuotteiden hallussapito olisi laillista muutaman vuoden kuluttua."
Tuo oli hieman nössöä.
Mutta muuten hyvä.
Oletko uskollinen?
"Ilman muuta. Joku asia tässä elämässä pitää olla lattiaan pultattu."