Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sarasvuo takavarikoi tytöltä savukkeet! Mitäs tästä tykkäätte?

Vierailija
25.08.2010 |

Koska mikään koti yksin ei kykene kasvattamaan lasta, kylän täytyy auttaa, Trainers' Housen toimitusjohtaja Jari Sarasvuo kirjoittaa.

EI SENTÄÄN TÄYDELLINEN Jari Sarasvuo myöntää, että myös hän itse on tarvinnut sivistyskasvatusta. - Ja tarvitsen sitä yhä. (IL)OTA KANTAA

Saako vieraiden lapsia ojentaa?

95% 5%

Ääniä 1067

Sarasvuo kertoo asiasta Matti Apusen juhlakirjaan Käännös oikeaan kirjoittamassaan tekstissä.

Sarasvuo kertoo kirjan kappaleessa Sivistyskasvatusta, kuinka hän takavarikoi 12-vuotiaan tytön suusta palavan tupakan ja kädestä puolitäyden rasian.

Tyttö tyrmistyi ja kertoi, että hänen lakimiesisänsä haastaa Sarasvuon oikeuteen.

Sarasvuo sopi lopulta isän kanssa, että hän säilyttää tupakoita, kunnes tupakkatuotteiden hallussapito olisi laillista muutaman vuoden kuluttua.

- Solmittiin kasvatuksellinen salaliitto ja sovittiin vastavuoroisesta kyttäämispalvelusta, Sarasvuo kirjoittaa.

Tyvikasvu kertoi tarinaa

Sarasvuo harrasti arjen aktivismia myös silloin, kun hän näki lenkkeillessään, kuinka äitinsä seurassa karkkia syövä poika roskasi pyörätietä.

- Vein pojan jätökset äidille. Miten tämä sinua koskee, tivasi äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan, Sarasvuo kirjoittaa.

IL kysyi Sarasvuolta, osoittaako tämä luonnehdinta Sarasvuolta itseltään sivistyneisyyttä.

- Minua fiksummat ihmiset kirjoittaisivat vähän tylsemmin, eivätkä paljastaisi itseään. En sanonut hänelle mitään ilkeätä. Siitä annan itselleni puoli pistettä, Sarasvuo sanoo.

Sarasvuo on ojentanut nuoria vesilläkin.

Toimitusjohtaja oli palaamassa peltiveneellään mantereelle, kun hän havaitsi, että "julkisen laiturin edusta oli miinoitettu veteen heitetyillä pulloilla ja tölkeillä".

- Laiturilla bilettää 20-30 nuorta kesän, suomalaisen alkoholikulttuurin ja hormoniensa virittämänä. Käsken kakarat kasaan. Me emme ole heittäneet pulloja mereen, minulle uskotellaan. En minäkään, mutta me siivoamme silti yhdessä, Sarasvuo kirjoittaa.

- Lopuksi setä pitää puhuttelun pennuille. Yksi kysyy, olenko joku kansanedustaja. Toinen haluaa lähettää terveisiä Virpille. Toivotamme hyvää lomanjatkoa toinen toisillemme.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin voin aidosti sanoa tuntevani kunnioitusta Jari Sarasvuota kohtaan! Monen vanhemman tuntuu olevan vaikea laittaa lapselleen rajoja tänä päivänä, siksi koko kylän tulisikin ottaa vastuuta lasten tulevaisuudesta ja sivistämisestä. Ainahan löytyy näitä "Jami- Patrickien" vapaita kasvattajia, jotka mussuttavat: "Kyllä minä kuule itse kasvatan lapseni" tai "Mitäs tämä sinulle oikeastaan kuuluu?" tms.

Huvittavinta minusta on tuo Sarasvuon elävä kuvaus WT-mammasta "parhaimmillaan":

"äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan".

Kuinka hän luulee olevansa ylempänä muita. Aika helvetin säälittävää.

Vierailija
82/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole meiltä pois, jos teini tupakoi. Räkiköön ja tupakoikoon. Ei ole minun asia.

Onko se todellakin sankarillista jos käy ottamassa lapselta tikkarin pois suusta ja nuhtelee?

Mammat kiittelee rivissä ja hokee "hyvä hyvä" mummona, kuten siinä naurettavassa mainoksessa.

Ettekö tosiaan itse uskalla ottaa tupakkaa pois teiniltä ja miksi ottaisitte?

a) saadaksenne huomiota

b) ollaksenne aidosti huolissaan teinin terveydestä (heh heh joopa joo)

c) täysin ilkeyttänne (koska teinit ovat vihastuttavia)

d) koska sillä pääsee seiskalehteen ja palokunta myöntää mitalin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä näyttää muutamaan kalikka kalahtavan... XD

Vierailija
84/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan, että Sarasvuolla oli noissa takana pyyteettömyyttä? Eiköhän syynä ollut pätemisen tarve, vallanhalu, sankarillisuuden todistaminen siipalleen, halu päästä kertomaan suurista teoistaan koko kansalle ja ylemmyydentunne.

Sitä tuo kirjoitus hehkuu.

Tämähän on vain jatkumoa miehen itsekehuille.

Sarasvuo on sitä samaa ainetta kuin Bono oli South Parkin jaksossa.

Vierailija
85/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin voin aidosti sanoa tuntevani kunnioitusta Jari Sarasvuota kohtaan! Monen vanhemman tuntuu olevan vaikea laittaa lapselleen rajoja tänä päivänä, siksi koko kylän tulisikin ottaa vastuuta lasten tulevaisuudesta ja sivistämisestä. Ainahan löytyy näitä "Jami- Patrickien" vapaita kasvattajia, jotka mussuttavat: "Kyllä minä kuule itse kasvatan lapseni" tai "Mitäs tämä sinulle oikeastaan kuuluu?" tms. Huvittavinta minusta on tuo Sarasvuon elävä kuvaus WT-mammasta "parhaimmillaan": "äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan".

Anna mä arvaan: sulla taitaisikin jo olla tyvivärjäyksen aika? ;)

Vierailija
86/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se hyvä että edes joku yrittää kasvattaa näiden kaikenkarvaisten curling-mammojen huonosti käyttäytyvää jälkikasvua!

Vierailija
87/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin voin aidosti sanoa tuntevani kunnioitusta Jari Sarasvuota kohtaan! Monen vanhemman tuntuu olevan vaikea laittaa lapselleen rajoja tänä päivänä, siksi koko kylän tulisikin ottaa vastuuta lasten tulevaisuudesta ja sivistämisestä. Ainahan löytyy näitä "Jami- Patrickien" vapaita kasvattajia, jotka mussuttavat: "Kyllä minä kuule itse kasvatan lapseni" tai "Mitäs tämä sinulle oikeastaan kuuluu?" tms. Huvittavinta minusta on tuo Sarasvuon elävä kuvaus WT-mammasta "parhaimmillaan": "äiti, jonka mustattujen hiusten tyvikasvu ja umpeen täyttyneen navan seasta pilkottanut koru kertoivat täyden tarinan".

Itsekin osoitat henkiläkohtaisille jutuille nauramisellasi, että olet aika alhainen.

Mitä pahaa muuten tyvikasvussa on? Eikö sitä tule meille kaikille?

En muuten värjää tukkaani, se on aivan tumma luonnostaan :)=

Vierailija
88/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
89/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä sä nämä karjumiset, riuhtomiset ja repimiset oikein olet keksinyt?? Ei se, että SINÄ itse käyttäydyt niin tarkoita sitä että kaikki muutkin on karjuvia ja repiviä ihmisiä!

Saa helposti ylimitotettuja kynospectrejä. HE reagoivat hyvin herkästi tuollaiseen.

Joku saattaa haistattaa vittua, joku iskeä pullolla päähän kostoksi, kun meni kasvot kavereiden edessä.

Minä kyllä karjun tarvittaessa ihan korvan juuressa. Nyt tekisi mieli karjua sinulle kasvotusten niin että tukka lentää.

Miksi syyllistät minua karjujaksi jos teinin mielessä tarina saa suuria kynospectrejä?

Vierailija
90/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

I rest my case!

Hmm.. oletko sinäkin nyt sitten teini kun olet paisutellut tämän jutun näin yliampuvaksi ja reagoit noin aggressiivisesti? =)))

mistä sä nämä karjumiset, riuhtomiset ja repimiset oikein olet keksinyt?? Ei se, että SINÄ itse käyttäydyt niin tarkoita sitä että kaikki muutkin on karjuvia ja repiviä ihmisiä!

Saa helposti ylimitotettuja kynospectrejä. HE reagoivat hyvin herkästi tuollaiseen. Joku saattaa haistattaa vittua, joku iskeä pullolla päähän kostoksi, kun meni kasvot kavereiden edessä. Minä kyllä karjun tarvittaessa ihan korvan juuressa. Nyt tekisi mieli karjua sinulle kasvotusten niin että tukka lentää. Miksi syyllistät minua karjujaksi jos teinin mielessä tarina saa suuria kynospectrejä?

Vierailija
91/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sä jotain sieniä vetänyt??

Saa helposti ylimitotettuja kynospectrejä. HE reagoivat hyvin herkästi tuollaiseen. Joku saattaa haistattaa vittua, joku iskeä pullolla päähän kostoksi, kun meni kasvot kavereiden edessä. Minä kyllä karjun tarvittaessa ihan korvan juuressa. Nyt tekisi mieli karjua sinulle kasvotusten niin että tukka lentää. Miksi syyllistät minua karjujaksi jos teinin mielessä tarina saa suuria kynospectrejä?

Vierailija
92/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tekisi mieli karjua sinulle kasvotusten niin että tukka lentää. Miksi syyllistät minua karjujaksi jos teinin mielessä tarina saa suuria kynospectrejä?

Vierailija
93/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Jari! Vanhempien voi olla vaikea tietää oikeasti miten lapset käyttäytyvät kavereidensa seurassa. Jos huonosti niin toivon tosiaan että jollain on rohkeutta puuttua.

Vierailija
94/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukat kotiintuloajat ja olin luokan priimus. Silti poltin tupakkaa jossain murkkuiän vaiheessa.

Tiedätkö, jopa sinun kiltit kultamussukkasi tulevat kokeilemaan tupakkaa ja alkoholia ja harrastamaan irtoseksiä...ehkä...mutta todennäköisesti kuitenkin, vaikka olisivat hyvin kasvatettuja ja olisit tiukkapipoäiti.

Olisin ollut kauhuissani jos joku olisi tullut repimään tupakan suustani. Tupakointini oli hyvin vähäistä ja vetelin vain poskareita. Mutta se oli eräänalinen epävarman tytön kokeilu ja halu leikkiä itsevarmemman oloista kuin olikaan.

Niin ja äidilläni ei ole tyvikasvua.

se hyvä että edes joku yrittää kasvattaa näiden kaikenkarvaisten curling-mammojen huonosti käyttäytyvää jälkikasvua!

Vierailija
95/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko tosiaan, että Sarasvuolla oli noissa takana pyyteettömyyttä? Eiköhän syynä ollut pätemisen tarve, vallanhalu, sankarillisuuden todistaminen siipalleen, halu päästä kertomaan suurista teoistaan koko kansalle ja ylemmyydentunne.

Sitä tuo kirjoitus hehkuu.

Tämähän on vain jatkumoa miehen itsekehuille.

Sarasvuo on sitä samaa ainetta kuin Bono oli South Parkin jaksossa.

heheh. Leuhka jätkä. Tulee mieleen se erään av-mamman potkunyrkkeilevä veli, joka kävi potkaisemassa tupakoivan naapurinsa suusta sätkän merkiksi savuttomasta tilasta.

Savuttomuus ei ollut pääasia vaan itse jätkän sankarillisuus.

Vierailija
96/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos käy niin ikävästi, että oma tyttömme 12-vuotiaana polttelee tuolla jossain tupakkaa, niin olen enemmän kuin kiitollinen jos joku vastuullinen aikuinen puuttuu asiaan. Vielä parempi jos se on joku tuollainen julkisuuden henkilö. Uskon että opetus menee vielä paremmin perille.

Toki tietenkään käsiksi ei saa käydä, mutta en mä kyllä tuosta tekstistä mitenkään saa käsitystä repimisestä ja karjumisesta.

Kyllä munkin silmissä pisteet nousivat.

Vierailija
97/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, entäs kun tässä alkuperäisessä artikkelissa ollut 12v ei selvästikään ollut "kauhistunut" kun oli alkanut uhkailemaan isällään ja lakijutuilla?

Ja onhan se toki kauheaa jos huonoilla teillä oleva lapsi/teini kauhistuu kun häntä ojennetaan...

Olisin ollut kauhuissani jos joku olisi tullut repimään tupakan suustani.

Vierailija
98/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, entäs kun tässä alkuperäisessä artikkelissa ollut 12v ei selvästikään ollut "kauhistunut" kun oli alkanut uhkailemaan isällään ja lakijutuilla?

Ja onhan se toki kauheaa jos huonoilla teillä oleva lapsi/teini kauhistuu kun häntä ojennetaan...

Olisin ollut kauhuissani jos joku olisi tullut repimään tupakan suustani.

Kyllä minäkin uhkaisin oikeusjutulla, jos av-mamman lihaksikas maastokuvioisiin housuihin sonnustautunut potkunyrkkeilyä harrastava veli potkaisisi pikkusikaarin suustani.

Olisin vihoissani ja vaatisin oikeutta. Kenelläkään ei ole oikeutta ottaa savuketta yksilön suusta, saati potkaista sitä.

Vierailija
99/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voi jeesus, mikä meteli siitä syntyisi.

Minua oikeasti oksettaa julki-imettäminen. Taidan seuraavan kerran repiä tissin vauvan suusta kun joku vetää kahvilassa lotkonsa esille ja työntää sen vauvan suuhun.

Vierailija
100/117 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan vilkas mielikuvitus jollakin kun tupakka on nyt jo potkittu pois suusta! :)

Mutta joo, ihan oiken Jari toimi, toivottavasti useampikin viitisi puuttua tämän suomen tulevaisuuden epätoivottuun käytökseen eikä vaan hyssyttelisi ja kääntäisi päätä pois.