7 vuotiaan tytön järkyttävät raivokohtaukset.
Voiko tälläinen olla "normaalia" vai onko jotain pahasti pielessä?
Tyttö on saanut järjettömiä raivokohtauksia jo noin kolmen vuoden ajan. Toisinaan niitä tulee kerran viikossa, toisinaan päivittäin monen viikon ajan. Joskus jopa useita kertoja yhden päivän aikana.
Kohtaus alkaa mistä vain. Ihan pienestä (ja aikuisen mielestä olemattomastakin) asiasta. Esim, paidan väristä, housun materiaalista, kiellosta mennä ulos, "väärästä" välipalasta, hammaspesusta, lastenohjelmasta (ei tulekaan lempiohjelmaa telkkarista) tai joskus jopa niin, ettei mitään selkeää syytä ole.
Tyttö alkaa venkoilemaan, repimään vaatteitaan, sätkii, repimään hiuksiaan (niin että tuppoja lähtee). Kohtauksen pahentuessa kynsii itseään, potkii seiniä, huonekaluja, mitä vain. Vaikuttaa siltä, että tyttö on raivossaan niin syvällä, ettei enää tunne mitään, eli jalat voivat olla mustelmilla, reidet kynsimisestä verinaarmuilla jne.. Vielä kun pahenee niin sokeana raivosta käy veljiensä päälle, minun päälle (äiti), kynsii, repii hiuksia, potkii rimpuilee, reuhtoo, heittelee tavaroita..
Ja todellakin, on aivan sokeana raivosta. Tyttöön ei saa mitään kontaktia, hän kirkuu, huutaa, ja taistelee kuin raivopää. kiinni ei pysty pitämään, edes minun voimat eivät riitä vaikka tyttö on laiha kuin mikä. Jalat vaan sätkii ja potkii mielettömällä voimalla, potkuja satelee ja kynnet raastaa ja kädet takertuvat hiuksiini repien niistä tuppoja. Rauhoittelu ei auta, tiukka komentaminen ei auta. Tyttö on raivonsa syövereissä.
Kohtauksen tullessa koko muu perhe joutuu pysähtymään, toiset lapset saavat olla ilman huomiota ja valvontaa ja joutuvat olemaan kauempana. Minulla menee näitten kohtausten hoitamiseen vaihtelevasti puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin.
Onneksi olen kotiäitinä, koska tänäaamuna olisin auttamattomasti myöhästynyt töistä, ja sisarukset hoidosta, jos työelämässä olisin.
Tänä aamuna raivoa kesti 45 minuuttia ja tämä aika meni minulla ja miehellä täysin lapsen kanssa, mitään muuta emme olisi ehtineet/pystyneet tekemään.
Olen asiasta puhunut neuvolassa, mutta kekusteluasteelle se on aina vaan jäänyt. tuskin kukaan on edes kirjannut sitä ylös mihinkään.
Normaalia kuulemma on, tyttö on kuulemma vaan hieman muita tulisempi ja temperamenttisempi.
Esikoulussa yritin puhua esikoulun opettajan kanssa, hän kyllä kuunteli ja voivotteli, mutta sanoi että on vaikea kuvitella tyttöä sellaisena, koska käyttäytyy aina eskarissa mallikelpoisesti.
Kotona ilkeilee ja tekee päättömyyksiä, jotka eivät enää tuon ikäisen käytökseen kuulu, esim. piirtelee seiniin, sotkee ruualla, silppuaa paperia, repii kirjoja, kiusaa pikkusisaruksiaan (ja jopa isompaa sisartaan), rikottaa toisten leikkejä... lista on loputon, mutta voisi kiteyttää vertaamalla 3 vuotiaan tuhmuilevaan käytökseen.
Väkisillä herää kysymys, että missä sitten on jotain vikaa?
Meillä on normaali perhe, emme käytä päihteitä, lapsille annamme aikaa, ulkoilemme ja puuhailemme yhdessä.
Tytöllä on sisaruksia ja on kavereita (niitäkin nyt vähemmin, koska tapana on kiusata kavereita ja tästä syystä pihakaverit ovat alkaneet vältellä tyttöä).
Meillä on säännöllinen päivärytmi ruokailuineen ja nukkumaanmenoineen. Yöuni on riittävän pitkä, nukkumaanmenoaika on klo 20.00
Kuulostaako normaalilta? Onko kellään samanlaista? Onko toivoakaan että tämä tästä itsekseen paranisi edes jonkun verran tai menisi jopa kokonaan ohi?
Alan olemaan ihan loppu tämän asian kanssa.
Mihin voin ottaa yhteyttä, kun kaikkialla tunnutaan vain pitävän tätä normaalina, temperamettisen tytön käytösenä.
Kommentit (66)
Neurologinen sairaus? Hormonaalinen? Kilpirauhasen häiriöt, diabetes. Seksuaalinen hyväksikäyttö?
Hei, Suosittelen lämpimästi lukemaan kirjan tulistuva lapsi. Siinä on hyviä vinkkejä ja caseja helposti tulistuvan (=turhautuvan) lapsen käsittelyyn. Normi pyykologiaopit - holding tai rajojen asettaminen saattavat vain pahentaa turhautumista siis toimia juuri päinvastoin kuin tarkoitus.
Meillä oli vastaavaa ongelmaa ja juuri laittaessamme rajoja "kova kovaa vastaan" pahensimme ongelmaa, vaikka tarkoitus oli hyvä. Nyt raivarit ovta miltei kokonaan loppuneet ja lapsi itse tasapainoisuus. Kaduttaa miksen lukenut kirjaa jo viisi vuotta sitten.
Kirjasta voi olla apua ongelman selvittelyyn jos taustalla on joku diagnosoitava sairaus, meillä syyksi paljastui koulukiusaaminen. Laspi voi oireilla jotain muuta asiaa elämässään, jota ei saa kakaistuksi ulos. Lapsi ei välttämättä osaa kertoa mikä on vikana vaikka kuinka tentattaisiin.
Tsemppiä ja jaksamista.
Kuulostaa HYVIN tutulta... Meillä 8-v poika, joka raivoaa vain kotona, ei koskaan kerhossa, eskarissa eikä koulussa. Jo neuvolassa koitin selitellä pojan vaikeaa "uhmaa", mutta en ymmärtänyt ajoissa vaatia tarpeeksi kovasti apua enkä vielä tiennyt, mikä on normaalia uhmaa ja mikä ei.
Poika saattaa koulusta tullessaan olla jo "sillä" päällä, on "tuskaisen" oloinen, ja raivari tulee ennenpitkää vaikka äiti tekisi mitä. Tähän saattaa olla syynä vaikkapa se, että naulakolla on joku tönäissyt vahingossa (eli pojan mielestä kiusannut).
Raivon vallassa rikkoi kerran ikkunan, eikä raivokohtauksen tullessa voi tehdä muuta kuin odottaa että se menee ohi ja pidellä kiinni (muuten satuttaa muita ja paiskoo tavaroita/ovia). Pojalla myös aisteissa sekä yli- että aliherkkyyksiä joiden vuoksi saa toimintaterapiaa. Mm. tällä viikolla oli on-off-tuulella 6 tuntia (hyvätuulinen/itkuinen/kärttyinen vuoronperään kunnes lopulta sai raivarin (poika pääsikin liian nälkäiseksi ennen iltapalaa).
Vuosi sitten menimme perheneuvolaan omasta aloitteesta, sitten myöhemmin alkoi toimintaterapia ja nyt olemme keskussairaalan asiakkaana. Olemme käyneet 2 eri lääkärissä ja olemme menossa pian neuropsykologille koska pojassa on asperger-piirteitä. Saa nähdä, onko tuo asperger meidän diagnoosi, tai löytyykö mitään diagnoosia.
Arki on rankkaa, jatkuvaa varpaillaoloa ja tilanteen lukua. Tietynlaisten vaatteiden välttelystä on ollut apua (tuntoyliherkkyys), samoin ruokaa pitäisi olla säännöllisesti tarjolla ettei pojalle tule kovaa nälkää jne jne.
Suosittelen teitä hakeutumaan vaikka kouluterveydenhuoltoon (tai jos vielä eskarissa, vaikka väkisin neuvolaan), ja sinne perheneuvolaan jossa tuetaan myös omaa jaksamista. Mutta yksin ette ole! Olen löytänyt aspalsta.net -keskustelupalstan, kannattaa käydä siellä katsomassa.
Jaksamista teillekin!
Kannattais lähettää tämä hullu kersa jonnekkin työleirille vuodeksi. Afrikkaan peltoa kaivamaan.... Eiköhän sen reissun jälkeen osaa arvostaa vanhempia ja kotia. Mikäli ei osaa arvostaa voi hänet jättää sinne pysyvästi.
Itse nyt pakko kommentoida itselläni oli 10.v tuollaista kun isäni kuoli mutta tuskin johtuu sellaisesta
niin minä olisin jo vienyt lääkärille. Joko neuvolalääkärin tai yksityisen lastenpsykiatrin kautta sairaalaan tutkimuksiin. Mitä sitä tyhjää yrittää itse miettiä syytä ja selviytymiskeinoja, kun sitä varten on olemassa ammattilaisiakin.