Mitä idiootteja täällä oikeen on, ehdotetaan huostaanottoa kun vanhemmat väsyneitä ja
haluaisivat saada levätä ja ovat laittamassa lapset isovanhemmilleen, jotka itse tarjoutuneet...
Luin tuota ketjua, otsikkoa en nyt muista, mutta ap kertoi, että vanhempansa ovat tarjoutuneet ottamaan lapset viikoksi, jotta hän ja miehensä saavat levätä.
Siellä monet kummastelivat kun ap sanoi, ettei osaa nukkua muualla kun kotona, ettei se voi olla normaalia jne. Ja sitten tietysti paheksuttiin lapsimäärää ym. tavallista kuten tällä palstalla yleensäkin ja lisäksi vastauksia, etten minä koskaan ikinä vois laittaa omia lapsiani viikoksi hoitoon vaikka nukkuisivatkin huonosti. Veikkaan, että harvalla, jos yhdelläkään näin sanoneista ei ole kokemusta siitä kun univelka alkaa vaikuttaa terveyteen eikä siitä, että kaikki lapset ei todellakaan nuku heti 1v iän jälkeen öitä putkeen.
Niin ja tuon ketjun ap oli vielä töissä eli hänelle se uni olisi minusta ensiarvoisen tärkeää ja varmasti myös hänen miehelleen, koska tuskin kukaan hyötyy siitä, että toinen vanhemmista tai molemmat joutuvat sairaalaan kun terveys pettää univelan takia.
Minä olen ollut itse samankaltaisessa tilanteessa kun tuon toisen ketjun ap, tosin meidän molempien isovanhemmat asuu Suomessa, mutta välimatkaa satoja kilometrejä. Meillä tosin oli 5 alle kouluikäistä lasta, nuorimmat kaksoset ja meillä kaksoset (sillon 1v 2kk) + isommat sisarukset meni miehen vanhemmille, oisko ollu 6päiväksi, jotta me saimme molemmat levätä. Nyt kaksosetkin ovat jo 15v eivätkä kyllä vaikuta mitään traumoja tuosta saaneen, mutta olen aika varma, että jos sillä univelan määrällä oltais yritetty vaan jaksaa eikä oltais laitettu lapsia mummolaan niin ihan varmasti jompi kumpi tai molemmat ois ollut vähän ajan päästä sairaalassa kun terveys petti univelan takia.
Eikä meillä mennyt unirytmi sekaisin, päinvastoin. Kun tulivat mummolasta niin kaksosetkaan ei enää heräilleet parin kolmen tunnin välein vaan vain pari kertaa yössä. Ja kaksi isompaa sisarusta oppivat mummolassa nukkumaan yöt yhdellä heräämisellä.
Kommentit (28)
kuin olla viikko hoidossa tutuilla isovanhemmilla ja palata paremmin jaksavien vanhempien luo.
Onko teillä kenelläkään käynyt mielessä, että mitä se väsymys voi aiheuttaa? Siis teillä, jotka vastustatte lasten isovanhemmille laittoa?
Se voi ja aiheuttaakin sen, ettei vanhempi ole niin valpas kun pitäisi ja se voi koitua jonkun lapsen kohtaloksi ja lisäksi kun tuon ketjun ap on töissä niin jos on esim. tarkkuutta vaativaa työtä tai vielä pahempaa työskentelee esim. hoitoalalla niin eihän siellä sais tehdä töitä yliväsyneenä.
olemaan erossa vanhemmistaan viikkoa.
Ja jos lapsia siunaantuu Ryysyranta-tahtia, eikä niistä nuku kuin se ensimmäinen, normaali vastuuntuntoinen vanhempi alkaisi järjestellä niitä tukiverkkoja siellä kotona.
Eikä ensin leikkisi sankaria ja sitten alkaisi lennätellä sitten lapsia - kun edelleen on niin tumpelo, ettei muka-univelkaisena osaa nukkua kuin kotonaan...
ei se koulutuskaan näköään mitään takaa.
21, niin pitäisikin nähdä vaivaa ja palkata päteviä.
ei se koulutuskaan näköään mitään takaa.
21, niin pitäisikin nähdä vaivaa ja palkata päteviä.
Eli mitä yrität sanoa? Että olet onneton ihmistuntija? Että et tiedä itsekään mitään lastenhoidosta, joten et erota kuka on pätevä?
Eli mitä yrität sanoa? Että olet onneton ihmistuntija? Että et tiedä itsekään mitään lastenhoidosta, joten et erota kuka on pätevä?
jostain syystä nämä väsymyskeskustelut vetää sinua puoleensa :)
En voi sanoa itsekään olevani mikään asiantuntija, mutta sen verran on omakohtaista kokemusta, että olin sillä rajalla, että pää olisi hajonnut. Itselläni myös ongelmana avun etsiminen, vaikka siis turvaverkosto ihan kunnossa. Isovanhemmat, kummit, tädit ja sedät olisivat ilomielin ottaneet vauvan hoitoonsa (minulla siis vain yksi tuossa vaiheessa), mutta kun tätä palstaa lukeneena "tiesin", että niin pientä ei laiteta hoitoon edes yhdeksi yöksi. Kun mies otti vauvan itselleen yöllä pariksi tunniksi, nukkumisen sijaan itkin sitä, että olin niin huono äiti, että en voi itse valvoa edes vauvani kanssa.
Vösymystä on erilaista, mutta pahiten se vaikuttaa niihin, jotka eivät kykene ymmärtämään sen vaarallisuutta ja ottavat painetta epäempaattisilta ulkopuolisilta, jotka eivät oikeasti tiedä, mistä puhuvat. Moni täällä käyttää fraasia "minäkin olin väsynyt ja minunkin vauvat valvottivat mutta itse ne hoidin". Silloin jos itse ne hoidit tai tukiverkkosi hoiti, niin et tiedä mitään todellisesta väsymyksestä tai uupumisesta. Jokaisen elämäntilanne on erilainen, tukiverkot erilaisia eikä elämä suju aina suunnitellun kaavan mukaan. Pelottaa ajatellakin teidän "suunnittelijoiden" lasten tulevaisuutta. Ettehän te voi kestää mitään, mikä ei mene teidän suunnitelmienne mukaan, koska kaikkihan pitäisi olla niin ennakoitavissa.
Hyvä vanhemmuus ei ole sitä, että hampaat irvessä jaksetaan. Hyvä vanhemmuus on oman rajallisuutensa tuntemista ja lasten todellisen hyvinvoinnin arviointia. Hyvä vanhemmuus ei edes ole sitä, että on onnistunut suunnittelemaan tulevaisuutensa ja noudattamaan sitä suunnitelmaa. Vanhemmuuteen kuuluu kasvaminen, ja tuollainen suunnitelmien noudattaminen estää kasvamisen vanhempana, kun ei uskalleta kokeilla, kehittää ja tunnustaa oman lapsen tarpeet ja erilaisuuden.Suunnitelmissa ei ole mitään tekemistä vaiston tai lapsen parhaan kanssa. Suunnitelmat palvelevat vain aikuista, jonka on ripustauduttava johonkin kaavaan, että pää ei hajoa. Nämä vanhemmat, jotka etukäteen ovat päättäneet, miten vauva-ajan selviävät, ovat tosiasiassa aika kurjia vanhempia, jos eivät kykene tajuamaan lapsensa viestejä ja sopeutumaan uuteen tilanteeseen tällä kertaa vauvan ehdoilla.
Vanhempien jaksaminen on aina lasten parasta ja vaatii joskus uhrauksia. Jos vanhemmat vain sinnittelevät jaksamisensa äärirajoilla (niin kuin monen mielestä täällä pitäisi tehdä), voi sattua enemmän kuin pahoin. Eräs ystäväni ajoi autonsa ojaan, kun nukahti rattiin. Kyydissä oli vauva ja matkalla olivat neuvolaan. Neuvolaan oli vain parin kilometrin matka ja yleensä tekivät matkan kävellen. Ystävä ei tänä päivänäkään osaa sanoa, miksi hyppäsi autoon ja miksi olivat matkalla motarille eli ei lähellekään neuvolaa. Onneksi ei käynyt mitenkään. Tämän samaisen ystävän sukulainen oli näitä tuomitsijoita, joka hoiti suurta perhettään hampaat irvessä. Aviomies ei jaksanut vaan teki itsemurhan. Nämäkö ovat hyviä vaihtoehtoja sille, että lapset olisivat vähän aikaa tutuilla sukulaisilla hoidossa?
Onneksi valinta on vanhemmilla eikä näillä kummallisilla tuomitsijoilla, joille vauva-arki on aina yhtä kuin oma elämä. Itsekkyys huipussaan ja epäempaattisuus kunniassa.
jotka ovat lähäreitä tai sossutätejä koulutukseltaan ja lisäksi lueskelleet kehityspsykologiaa keittiössä pinkit silmälasit päässä.
Liian usein sinnitellään sinne äärirajoille, kun jo aikaisemmin olisi voinut pyytää apua.