Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitusmökki laskettelukeskuksessa - kannattaako?

Vierailija
30.04.2023 |

Omistatko/oletko omistanut? Kannattaako? Luxus vai pienemmän budjetin? Lähellä rinteitä ja viihdekeskuksia vai kauempana? Kuinka paljon tuottaa työtä?

Harkinnassa olisi. Samalla voisi käyttää mökkiä itse hiljaisempina aikoina.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ollut mietinnässä. Mielelläni kuulisin kokeneilta miten hyvin saa vuokralle ja vuokratuloja.

Vierailija
2/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottaa varmaan hyvin keväällä, kesällä ja syksyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin saa vuokratuloja. Meillä on mökkejä vuokralla 12, 8 niistä on eri rinteiden vieressä muut on sitten muualla.

Lähes aina on täyttä, kannattaa.

Vierailija
4/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottaa varmaan hyvin keväällä, kesällä ja syksyllä.

Riippuu ihan keskuksesta. Esim Ruka Pyhä Ylläs Levi on paljon syksy/kesäaktiviteetteja (vaellus, kanootit, maasto- ja alamäkipyöräily), turisteja lähes yhtä paljon kuin talvellakin. Ruska-aikana on turha etsiä majoitusta mistään Lapista, täynnä on. Kevät hiljaisinta.

Olen miettinyt samaa mutta tullut siihen tulokseen, että jos ostan itselleni kalliin vapaa-ajan asunnon, en halua että joku rymyporukka käy oksentelemassa ja kännipanemassa sänkyyni niinä viikkoina kun en itse siellä ole.

Vierailija
5/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin omamme pois.

Liian lyhyt sesonki (käytännössä 4kk). Liian monta sukulaista halusi käyttää mökkiä ilman korvausta. Liian paljon huollettava, kun itse asuimme 150 km päässä mökistä.

Vierailija
6/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omamme pois.

Liian lyhyt sesonki (käytännössä 4kk). Liian monta sukulaista halusi käyttää mökkiä ilman korvausta. Liian paljon huollettava, kun itse asuimme 150 km päässä mökistä.

Eikö se idea olekin antaa se mökki tai osake jollekin vuokrafirmalle, ja he hoitaa siivoukset ja lakananvaihdot. Otat itse siitä välistä sen mikä tuotto on. Omalla työllä vuokrailu ja airbnb kannattaa lähinnä omassa kellarissa.

Vierailija
7/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omamme pois.

Sama juttu. Mullakin oli suositussa laskettelukeskuksessa pieni rivitalonpätkä. Ainoat varmat vuokrausajat oli joulu ja uusivuosi ja hiihtolomaviikot. Vuokravälitys/huolto vetää helposti 30 % välistä. Sukulaiset ja kaverit koko ajan vetämässä välistä ja vinkumassa edullista majoitusta ja lyhyitäkin pätkiä, ja omat käynnit alkoi olla pelkkää huoltokäyntiä (sesonkivärien vaihtoa, polttopuita, pesuja yms.). Verottajankin kanssa piti tapella vaikka olin oikeassa, kulujen täysimääräinen vähennyt hyväksyttiin 2017-päätöksellä.

Sähkön hinnan nousu oli viimeinen tippa, sitten meni myyntiin.  Myin samlla sijoitusasuntoni, joten sekin sijoitusreitti meni umpeen. Olen helpottunut.

Vierailija
8/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omamme pois.

Eikö se idea olekin antaa se mökki tai osake jollekin vuokrafirmalle, ja he hoitaa siivoukset ja lakananvaihdot. Otat itse siitä välistä sen mikä tuotto on. Omalla työllä vuokrailu ja airbnb kannattaa lähinnä omassa kellarissa.

Varmaan noin olisi helpompi, mutta sen firman välitys ja siivous vie about -25% tuloista, sopparista riippuen.

Ja ainakin siinä keskuksessa jossa mökkimme oli, ei vuokrafirma millään tavalla seulonut asiakkaita, vaan mökkiä vuokrasivat ihan kenelle vaan.

Vierailija
9/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omamme pois.

Varmaan noin olisi helpompi, mutta sen firman välitys ja siivous vie about -25% tuloista, sopparista riippuen.

Ja ainakin siinä keskuksessa jossa mökkimme oli, ei vuokrafirma millään tavalla seulonut asiakkaita, vaan mökkiä vuokrasivat ihan kenelle vaan.

Tulee se silti halvemmaksi kun ajella itse 100+km ees taas joka kerta kun siellä on ongelmaa tai vuokralainen vaihtuu

Vierailija
10/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään liian kallis sijoitus. Alussa kun alettiin rakentamaan oli ihan OK. Sähkö ym kalliit laskut, kallis polttoaine ym tekevät vuokraamsiesta vaikean. 

Vierailija
11/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallassa tuottaa hyvin kun siellä on liian vähän majoituskapasiteettia. Luonnonpuisto tuo asiakkaita myös kesäisin. Ongelma on että kunnollinen vuokravälitysfirma puuttuu.

Vierailija
12/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että keskuksen valinta on se tärkein asia.

Vierailija
13/20 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa vuodessa 20.000e vuokratuloja. Siitä välittäjälle 5.000e.

Sit mökin kulut voi olla 12.000 e vuosi.

Jää 3.000e jolla maksat rikkoutuneita kalusteita ja astioita. Ja jos jotain jää, siitä menee veroa.

Hyvä puoli tietty että mökkiä voi itse käyttää aina kun se ei ole vuokra lla.

Vierailija
14/20 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut n. 20 vuotta ei mikään luksus mökki mutta kaikki tarvittava. Kaksio + parvi. Itsellä matkaa sinne reilu 800 km ja hyvin toimii. Tasan vuosi sitten kävin itse viimeksi. Koitan käydä kerran vuodessa mutta aina ei onnistu.

Välitysfirma hoitaa siivoukset ja vuokralaiset, huoltofirma kiinteistöön liittyvät ongelmat (esim. kerran joulupäivänä kiuas hajosi niin samana päivänä olivat sen vaihtaneet), itse tilaan takkapuut kun ilmoittavat, että ne on vähissä. Voin toki itse vuokrata myös vapaita viikkoja ystävilleni ja varata itselleni. Vuorafirma on siitä hyvä, että heillä on sopimuksia ulkomaisten matkatoimistojen kanssa ja sitä kautta tulee suurin osa talven vuokralaisista ja saavat paljon paremman hinnan. Joten se, että ottavat 20 % vuokrasta + muita palkkioita, korvaa kyllä sen. Ei sillä rikastumaan pääse mutta kulut saa katettua hyvinkin.

Vierailija
15/20 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin saa vuokratuloja. Meillä on mökkejä vuokralla 12, 8 niistä on eri rinteiden vieressä muut on sitten muualla.

Lähes aina on täyttä, kannattaa.

Silti kirjoittelet Vauva-palstalle : ) Ei ole uskottavaa. Mielikuvitusmökkejä.

Vierailija
16/20 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on pieni peruskuntoinen kaksio laskettelukuskuksessa. Keskimääräinen tulo 500e per viikko.

Itse vuokraavat, siivoaja hoitaa siivouksen jos eivät ole siellä. 

Vierailija
17/20 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kelohirsirivitalossa kaksio. lähellä palveluita. Alusta asti olen vuokrannut, jo edellinen omistaja oli vuokrannut. Onhan lattiat kuluneet ja pitää hyväksyä se, että kulumisen jälkiä tulee nopeasti ja huonekaluja, mattoja ym. joutuu vaihtamaan useammin.

Helppoa se on, ei tarvitse itse huolehtia mistään, jos antaa välitysfirmalle. Itse voi netissä seurata varaustilannetta ja varata omia viikkoja ja välillä myyn torissa itse viikkoja, jotka näyttävät jäävän tyhjäksi. Se, että antaa välitysfirmalle, ei sulje pois sitä, että itsekin voi vuokrata. Otan itse 400 e viikko ja välitysfirma yli 700 e, joten saan kumpaakin kautta suurinpiirtein saman käteen ja he myyvät kuitenkin enemmän. Firman palkkioon sisältyy kaikki avainpalvelut ja siivoukset.

Ei sillä voittoa kamalasti tee mutta laskut ja yhtiövastikkeet saa maksettua. 

Vierailija
18/20 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Kuka hullu nyt sellaisen ottaisi, ellei ole himolaskija. Eikö sillä rahalla saa jo muualta mökin tai muutakin.

Vierailija
19/20 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Kuka hullu nyt sellaisen ottaisi, ellei ole himolaskija. Eikö sillä rahalla saa jo muualta mökin tai muutakin.

No se on sijoitus siinä kuin mökki jostain muualtakin. MInulla se kattaa kulut ja se riittää, parempi on ettei verottajalle jää paljon. Minä en laskettele ollenkaan mutta silti käyn Lapissa mahdollisuuksien mukaan 1-2 krt/vuosi. Hiihtokeskuksissa palvelut osataan, ei tarvitse itse huolehtia mistään. Jos pyydän toimistosta, että ostavat sinne uudet täkit ja tyynyt, niin hoituu. Tai tekevät makuuhuoneeseen hyllyn. Ostavat uuden jääkaapin ja hoitavat sen paikalleen, onnistuu. Ei ole stressiä.

Vierailija
20/20 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytiin omamme pois.

Tuon jälkeen ei kyllä jää paljon mitään käteen.

Mutta, sellaista se asuntosijoittaminen muutenkin on, jos ei ole sattunut ysärillä ostamaan ja velat on poismaksettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan