Olenko turhan pihi? Miehen kommentti loukkasi vähän....
Meillä on tilanne, että molemmat tienaamme hyvin. Miehen netto kuukaudessa noin 5000e ja minun 4100e. Siis yhteensä tulomme on 9100e kuukaudessa. Tuosta menee asuntoon, vakuutuksiin ja autoon kuukaudessa noin 3000e. Ruokaan käytämme noin 600e kuukaudessa + ravintola ruokailut noin 150e kuukaudessa. Laskuihin ym. pakollisiin menoihin menee noin 500e kuukaudessa. Eli kaiken pakollisen jälkeen meille jää 4850e kuukaudessa.
Mieheni sanoi minulle eilen, että miksi minä ostelen lapsellemme (meillä yksi lapsi) halpis vaatemerkkejä, kun varaa olisi laatu/nimekkäisiin merkeihinkin? Sanoi, että olen pihi, enkä halua käyttää rahaa lapsemme vaatetukseen. Tuo loukkasi minua.... :(
Lapsemme on 3 vuotias, eli vaatteet kuluvat aika nopsaa käytössä. Olen miettinyt, että mitä merkitystä sillä on onko lapsella pihalla leikkiessä päällään Cirafin vai Reiman haalari? Mielestäni Cirafinkin haalari on lämmin ja ajaa hyvin asiansa. Jotenkin tuntuu tyhmältä/turhalta ostaa 190e haalari, kun se kuitenkin kuluu ja haalistuu leikeissä. Ei tuon ikäiset vielä osaa vertailla vaatteidensa hintoja ja merkkejä.
Sisävaatteina tytöllä on H&M, name it ym. vaatteita, muutama Popinkin vaate löytyy. Mielestäni ovat kauniita ja siistejä vaatteita. Tietysti tytön kasvaessa (kouluiässä) panostan enemmän vaatteisiin ja ostan merkkejä joita hän haluaa.
Nyt tuntuu vain turhalta ostella kalliita vaatteita, jäävät äkkiä pieneksi ja kuluvat nopsaa leikeissä. mitä mieltä te olette, pitäisikö minun nyt marssia lähimpään kauppaan ja ostaa tytölle talveksi se 190e haalari? Mies olisi ainakin tyytyväinen. :) Itse vain mielummin laittaisin senkin rahan säästöön...
Kommentit (48)
Mä mieluummin kulutan nyt kun olen elossa ja lapset pieniä. Perinnöksi on turha jättää mitään, sillä jos olen kuollessani ysikymppinen, on lapset jo seittemänkymppisiä. Eiköhän heilläkin ole sitten jo oma talous kunnossa.
ja miehesi on hölmö tuhlari. Meillä ei ihan noin kovat tulot ole, mutta olisi meilläkin suht hyvin varaa ostaa merkkivaatteitakin - mutta emme osta, vaan ison osan ostamme kirppareilta, jonka lisäksi kierrätämme ystävieni kesken niin tarvikkeita kuin vaatteitakin. Vaateostoista säästetyt rahat menevät eläkesäästämiseen sekä lasten opiskelurahastoihin. Tämä käytäntö on sovittu yhdessä mieheni kanssa, koska molemmat olemme sitä mieltä, että on parempi säästää ja "sijoittaa" rahoja tulevaisuuteen, joka voi kuitenkin yllättäen muuttua hyvin epävarmaksi kaikista suunnitelmista huolimatta, kuin tuhlata kaikki tänään.
Meilläkin tilanne on se, että rahaa kyllä olisi kalliimpiinkin vaatteisiin, mutta en halua laittaa niin isoja summia, kun halvemmallakin pääsen. Kyse ei ole pihiydestä (paitsi vähän). Mutta voin myös hyvällä omallatunnolla sanoa, että pidän itseäni tarpeeksi hyvänä äitinä, joten minun ei tarvitse sitä äitiyttä pönkittää millään Reimateceillä tai Ticket to Heaveneilla.
Tuskin se lapsi on yhtään onnellisempi Reiman haalarissa.
Mulla mies ei edes erottaisi merkkejä toisistaan
Teen töitä 1500 edestä ja mies saa 1600 käteen. Eli yhteensä 3100. Asunto, vakuudet sekä autot nielee 1300. ruoka hygienia ja muut menot noin 800 kuussa. Jäljelle jää 1000 ja laskuja on. Säästöön ei jää.
2 lasta ja velkavankeus.
Ostan lapsille laadukkaita vaatteita jotta ne kestää. Ja ovat kestäneet toisenkin lapsen ulkoilut.
Miehesi on tyhmä.
lähinnä "pahanpäivän varalle" ja sijoitan paljon osakkeisiin ym. Tai no mieheni sijoittaa, sovimme yhdessä mikä summa sijoitetaan ja mikä säästöön tilille. Tykkään myös ostella laadukkaita/kalliita huonekaluja, kun kerran ostaa hyvän siitä on iloa vuosiksi. Samaa ei voi sanoa pienen lapsen vaatteista.
On oikeesti olemassa mies, joka kehottaa rouvaansa tuhlaamaan rahansa vaatteisiin!!!
Mä kyllä olen sun kanssa samoilla linjoilla...Mullakin olisi varaa ostaa lapsille kalliimpia merkkivaatteita mutta en ole tottunut tuhlaamaan rahaa vaatteisiin. Minä ostan myös nättejä ja kestäviä vaatteita mutten maksa merkistä ylimääräistä. Sama linja kyllä koskee omaakin pukeutumista. Niin kauan kuin lainaa on niin mielestäni rahaa on hyvä jäädä vähän säästöönkin mutta meitähän on moneksi!
Tarkan rahankäytön olen oppinut jo lapsuudessani vanhemmiltani ja se on iskostunut aika tiukasti päähäni. Ei sitä noin vain muuteta, vaikka haluaisikin;)
Sinä ostat sen haalarin, minkä parhaaksi näet tai sitten miehesi voi käydä myös lapsenne vaateostoksilla ja ostaa sen 190e haalarin.
Tuhlata ns. merkkivaatteisiin ja muuhun turhuuteen kun halvemmat voivat olla yhtä nätit ja ajavat täysin saman asian.
Miehesi taitaa olla köyhästä perheestä? Olen huomannut, että varakkaammat perheet/ihmiset eivät paljoa välitä brändeistä tai muusta sellaisesta, mutta köyhät ja keskituloiset (ja äkkirikastuneet) yrittävät näyttää muille ostamalla kalliita tavaroita ja vaatteita.
Mielestäni tuossa iässä on aivan sama tosiaan onko lapsella merkkivaatetta vai ei. Se kuluu nopeasti kuitenkin. Edulliset merkitkin ovat laadukkaita ja joskus jopa käytännöllisempiä kuin kalliit. Esimerkiksi juuri cirafin vaatteet ovat toimineet meillä erittäin hyvin.
Rahan säästäminen tulevaisuuden menoihin, joita lapsi varmasti tuottaa, on järkevää. Lapsesi nauttii silloin enemmän niistä asioista kuin nyt. On toki jokaisen oma valinta mihin rahansa käyttää :)
ja pakko sanoa, että epäilen koko kirjoituksen todenperäisyyttä.
Ensinnäkin noin hyvintienaava henkilö tuskin murehtii noin pinnallisia asioita.
Toisekseen, kuka mies tajuaa haalareiden merkeistä ja hinnoista yhtään mitään, etenkin jos kyseessä on eka lapsi.
Kolmanneksi, eihän noi suositut Ticketit ja Cupcaket edes maksa 190 euroa, saati Reimat.
ja on hoikka mitoitus joka sopii meidän pojillemme.
Itsekään en ole mikään reimatec fani, mutta poikien äitinä (ja meidän poikamme ovat kyllä hieman isompia, eli kulutus on aika kovaa) sanoisin kyllä, että ulko- ja urheiluvaatteilla on väliä. Ne halvimmat eivät kyllä kestä sitä että päikyssä ulkoillaan jopa 3h päivässä ja useaan otteeseen. Merkki tai brändi itsessään ei kyllä takaa mitään, juuri äsken olin ostamassa kummipojalle enjoi:n skeittihupparia á 69e, ja kangas oli niin ohutta että läpi näkyi....jätin ostamatta.
Sano miehelle, että menee itse kauppaan ja hommaa mieleisiä vaatteita lapselle, niin sitten on hänenkin maun mukaisia. Enkä oikeastikaan meinaa tällä kommentilla vinoilla vaan ihan tosissaan ehdotan!
Mekin olemme suht hyvätuloisia, vaikka ei noin hyvin tienata, mutta pakollisten menojen (laina, vakuutukset, ruoka, laskut..) jälkeen jää reilu 2000euroa rahaa, jota en todellakaan käytä lapsen merkkivaatteisiin!
Luin joskus Joan Collinsin haastattelun jossa se sanoi ostavansa halpiskosmetiikkaa koska ei halua maksaa kalliiden luksusmerkkien mainontaa.
Itse olen halukas ostamaan kallista luksuskosmetiikkaa, koska saan iloa siitä. Mutta Joan Collinsin elämässä sitä luksusta on niin paljon ilmankin kauniita kosmetiikkapurnukoita, että ymmärrän hyvin hänen asenteensa.
Oli rahaa vähän tai paljon, se kannattaa keskittää siihen mistä saa parhaan hyötysuhteen, eikä se ole sama juttu eri ihmisillä.
Varakas kyllä voi murehtia tämänkaltaisiakin asioita. Vanhempani ovat hyvin varakkaita. Kyllä heitä kuitenkin harmittaisi "heittää rahaa hukkaan" ostamalla esim. 190 euron haalareita tai muita turhuuksia. Varsinkin isääni ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa hallita rahankäyttöään ja maksavat turhasta.
yleesä tuon verran tienaavilla on sen verran vaativa työ ettei lillukan varsiin tarvitse puuttua, saati että tuollaisella itsetunnolla varustetulla naisella olisi noin hyvä palkkainen työ. Yleensä vaatii esimiesasemaa että tienaa nettona 4100 ja vaatii kyllä vähän enemmän päättäväisyyttä hoitaa homma hyvin.
että laitat sen rahan vaikka säästöön ja annat lapsellesi kun tämä muuttaa kotoa, tarvitsee sitä silloin varmasti paljon enemmän!
Kuka on täysin sama persoona kotona ja töissä? Töissä voi olla helposti itsevarma ja päättäväinen, mutta kyllä sitä kuitenkin joutuu kotona miettimään asioita.
pienet sitä on ihmisten murheet