Onko itsekästä antaa lapset isovanhemmille tässä tilanteessa viikoksi hoitoon?
Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta. Ainoastaan esikoinen nukkuu yöt kokonaan, nuoremmat heräilevät vielä öisin. Vasta vähän aikaa sitten nuorin alkoi nukkua yöt eikä vaan itkenyt yötä päivää. Nuorimmalla oli useita allergioita ja lisäksi refluksi ja näiden takia ei saanut nukuttua, mutta vei oman aikansa ennen kun kaikki selvisivät. Nyt nukkuu jo useamman tunnin pätkiä yössä. Ei enää syö öisin, lähinnä varmistaa, että äiti/isi ei ole kadonnut. Nuorin nukkuu siis omassa sängyssä meidän sängyn vieressä.
Nuorimman valvottaessa ehti kertyä univelkaa niin minulle kun miehellekin todella paljon. Minulla valvominen alkoi aiheuttaa jo haittaa terveydelleni eikä ne oireet ole vieläkään täysin kadonneet.
Se mikä tässä eniten mietityttää on se, että minun vanhemmat asuvat ulkomailla. Ollaan kyllä käyty siellä perheenä ja minun vanhempani ovat käyneet meillä eli ovat kyllä tuttuja lapsille. Jotenkin vaan tuntuu, että päätös olisi helpompi tehdä, jos lapset olisivat kuitenkin suomen rajojen sisäpuolella. Tämä ehdotus tuli vanhemmiltani jo jokin aika sitten ja ollaan sitä tässä pohdittu, että mitä tehdään. Vanhempani eivät nyt voi tulla tänne ja varsinkaan minä en osaa nukkua muualla kun kotona hyvin eli emme voi lähteä mukaankaan. Tiedämme senkin, että jos mies lähtee myös vanhempieni luo niin lapset tuskin kelpuuttavat ketään muuta kun isin tekemään millon mitäkin. Tämä on nähty useasti. Eikä miehen lepäämisestä tulisi juuri mitään, jos hän hoitaisi lapset vanhemmillanikin.
Olen täällä muutama vuosi sitten lukenut vähän vastaavia keskusteluja enkä tiedä onko tämä oikea paikka kysellä, varsinkaan jos täällä ajatellaan yhä samalla tavalla.
Kaipaisin lähinnä kokemuksia, jos jonkun lapsi/lapset on olleet useamman päivän hoidossa esim. isovanhemmilla niin miten se on sujunut?
Nuorin lapsemme on siis reilu 1v.
Olen kyllä kuullut ja lukenut, ettei 1v sais olla kun 1yön erossa vanhemmista, 2v 2yötä jne, mutta en toisaalta ymmärrä miten lapsi voi saada traumoja, jos on kuitenkin tuttujen ihmisten kanssa ja esim. tuolle meidän nuorimmalle laitettais mukaan minulta tuoksuva "rätti".
Kommentit (140)
aloittaja näennäisesti kysyy muiden mielipiteitä, mutta oikeasti haluaa vain hyväksyntää tekemälleen oudolle ratkaisulle. AP on selvästi päättänyt lähettää lapsikatraansa ulkomaille viikoksi ja odottaa nyt saavansa muilta mammoilta tukea ja hyviä perusteluita, joita voi sitten jakaa ratkaisua tosielämässä ihmetteleville ihmisille. Ei tähän kannata enää mitään kommentoida tai ehdottaa, AP on päätöksensä tehnyt ja se pitää. Onnea vaan isoäidille, joka lentää neljän villin lapsen kanssa ulkomaille ja hoitelee näitä uniongelmaisia ja vierastavia otuksia siellä omien töidensä ohessa...
on siis työtön. Eikä tuo vaihto helpottaisi tilannetta yhtään, siis jos miehellä olisi työpaikka johon palata. Univelka säilyisi molemmilla.
ap
Mies töihin, sinä kotiin.
siitä, jos on pieni lapsi ollut hoidossa useamman yön.
Aikamoisen yleistys, että lapsemme ovat villejä ja että vierastaisivat. Kumpikaan kun ei pidä paikkaansa.
ap
aloittaja näennäisesti kysyy muiden mielipiteitä, mutta oikeasti haluaa vain hyväksyntää tekemälleen oudolle ratkaisulle. AP on selvästi päättänyt lähettää lapsikatraansa ulkomaille viikoksi ja odottaa nyt saavansa muilta mammoilta tukea ja hyviä perusteluita, joita voi sitten jakaa ratkaisua tosielämässä ihmetteleville ihmisille. Ei tähän kannata enää mitään kommentoida tai ehdottaa, AP on päätöksensä tehnyt ja se pitää. Onnea vaan isoäidille, joka lentää neljän villin lapsen kanssa ulkomaille ja hoitelee näitä uniongelmaisia ja vierastavia otuksia siellä omien töidensä ohessa...
MUTTA nykyään se on jostain syystä muuttunut asiaksi jota sankariäidit paheksuvat. Kirkkaimman kruunun saa se, jonka lapsia mummo ei ole hoitanut kertaakaan, yhtään yötä ennen täysi-ikäisyyttä. Ja aina löytyy jostain myös se sankariäiti, joka on valittamatta valvonut 10 vuotta putkeen ja nyt meinaa tukehtua omaan katkeruuteensa ja marttyyrinä toistelee miten selvisi kaikesta YKSIN.
ps. ystäväni oli lapsena kaikki kesät mummolassa, about viisivuotiaasta eteenpäin. Mummo ja isotäti hoitivat häntä eikä kyllä koskaan ole ystäväni asiasta valittanut, päinvastoin!
En suosittele lasten lähettämistä mummolaan noin pitkäksi aikaa. Ainakaan nuorimman.
Meillä on kokemusta asiasta ja ei mennyt hyvin. Jouduin itse sairaalahoitoon vajaaksi viikoksi kuopuksen ollessa noin vuoden. Miehellä oli tuolloin tärkeä työjuttu, jota ei voinut siirtää. Hän teki töitä käytännössä yötä päivää. Sen vuoksi päätimme, että lapset menevät siksi ajaksi isovanhemmille hoitoon. He ovat lapsille tuttuja ja pieninkin oli heitä jousein nähnnyt. Tuo aika isovanhemmilla meni sinänsä hyvin, mutta kotiinpaluu oli hirveä. Varsinkin kuopus reagoi todella voimakkaassti poissa oloon ja eroon meistä vanhemmista. Meillä meni reilu pari viikkoa niin, että yöt olivat yhtä hulinaa. Päivisinkin kuopus roikkui minussa, kun halusi varmistaa, ettei joudu eroon. Kaikkiaan meni varmaan kuukausi ennenkuin tilanne alkoi normalisoitua. Ja me oltiin miehen kanssa todella puhki ja väsyneitä tämän jälkeen. Ja meillä ei siis ollut mitään uniongelmia kenelläkään enne tätä hoitojaksoa. Hoidon syyt olivat muut.
Suosittelisin vielä harkitsemaan asiaa. Kerro tilanteestanne neuvolassa, jos saisitte sieltä apua. Tai etsikää vielä hoitajaa kotiin. Kunnon palkalla saatte varmasti hyvin koulutetun ja asiantuntvan hoitajan. Ei tuo lasten pois lähettäminen voi olla ainoa vaihtoehto.
kukas sen parempi hoitaja. Vaan sitä, että lapset lennätetään raskaalle matkalle siksi, että äiti ei osaa nukkua kuin omassa sängyssään. Jokainen, joka on lasten kanssa matkannut, tietää ettäantoisuuden lisäksi se on myös melkoisen voimia vievää loppujen lopuksi ja meidän piltit ainakin käy ylikierroksilla vielä monta päivää jälkeen. Mutta toisaalta, kokemus sekin niille isommille lapsille, pienin mua kyllä hiukan säälittää.
Aina tilanne ei ole niin ideaali että vanhemmat voivat tai jaksavat hoitaa lapsiaan ilman apua. Valitettavasti neuvolasta saa usein vain pään silitystä, kotiapua ei ole saatavilla jos ei ole narkomaani tai ole muuten akuutti lastensuojelun tarve, kehoitan kysymään jos ei usko.
Vanhemmat tuntevat itse omat rajansa, jos apua on saatavilla niin kannattaa ottaa. Se on silti huonoa organisointia että molemmat vanhemmat heräilevät joka yö. Vuorottelu kehiin heti ja muutenkin mies vaikka pienimmän kanssa välillä hotelliin tai kylään niin äiti saa nukkua. ja viikonloppuisin voi äiti välillä valvoa että isä saa nukkua. Mut nytten ehkä olisi todella hyvä nollata tilanne ja huomata että pahin todennäköisesti jo takana kun pieninkin jo 1 v joten varmasti nukkuu tulevaisuudessa paremmin kuin tähän mennessä.
Meillä meni reilu pari viikkoa niin, että yöt olivat yhtä hulinaa. Päivisinkin kuopus roikkui minussa, kun halusi varmistaa, ettei joudu eroon. Kaikkiaan meni varmaan kuukausi ennenkuin tilanne alkoi normalisoitua.
Meillä on taas aivan toisenlainen. Esikoinen osoitti mieltä 5 minuuttia äidin palattua kotiin, siinä kaikki.
Ovatko ap:n lapset jo kokeilleet yökyläilyä aikaisemmin?
Mitä lentomatkojen rasittavuuteen tulee, niin 1-vuotiashan kulkee rattaissa mukana ja isommista on takuulla hauskaa päästä lentokoneeseen. Lentomatka tuskin on mitään Thaikkujen luokkaa, vaikka sitähän me ei taideta tietää varmasti.
miten teidän perheeseen tuo kuvailemasi järjestely toimii. Voi olla, että kaikki menee hyvin ja saatte kaipaamanne lepoa, mutta voi myös olla, että kaikki meneekin entistä huonommaksi ja kärsitte tästä järjestelystä vielä enemmän ja pidempää. Tuo minusta kuulostaa kyllä aika huolestuttavalta, että kuopus herilee öisin tarkistamaan, että vanhemmat ovat paikalla. Jos hän nyt joutuu hänelle vieraaseen paikkaan hänelle vieraiden ihmisten hoitoon, niin mitä ne yöt sitten on, kun hän palaa kotiin. Alta 3-vuotias ei pysty säilyttämään mielikuvaa ihmisistä ja paikoista kovin pitkääm joten isovanhemmat ja heidän kotinsa on kuopuksellenne sama kuin menisi ihan uppooutoon paikkaa.
ja kokemustakin löytyy...
Rätti ei auta yksivuotiasta yhtään, isommat sisarukset ovat paaaaaljon suurempi turva.
Meillä 1 vuotias on ollut viikonlopun isovahempien kanssa meillä kotona kun olimme miehen kanssa lomareissulla. Oli siellä isosiskokin, mutta kyllä oli taapero erittäin hämmentynyt kun tulimme takaisin vaikka hyvin oli mennyt syömiset ja unet. Viikko on todella pitkä aika.
Univelka on otettava vakavasti. Mulla sitä kertyi kolmen vuoden ajalta ja oli vielä psyykkisen terveyden. Olin aivan loppu ja en usko että koskaan toivun kokonaan.
Harjoitelkaa nyt ensin 1-vuotiaan kanssa ilman äitiä reissaamista siten että mies vie lapsikatraan viikonlopuksi vaikkapa kylpylään, mökille, sukulaisiin, tuttaville, puuhamaahan tms. Sitten on seuraavaksi sinun vuorosi. Jos tämä toimii niin voitte kait kokeilla lapsille muutakin reissuseuraa kuin isä / äiti, aloittakaa viikonlopusta.
Kaikkea hyvää teille, ottakaa uniongelmat vakavasti, niihin pitää löytää pysyvä "hoito".
Niin ja uskon, että äitini kyllä tietää miten raskasta on neljän pienen kanssa, vaikkei ole hetkeen hoitanutkaan, mutta vanhemmillani on seitsemän lasta ja neljä on vuoden ikäeroilla.
Tuolla viikolla kun lapset olisivat menossa niin vanhempani ovat töissä niin, että toinen aamupäivällä 2-3tuntia ja toinen illalla 2-3tuntia, loput etätöinä, mutta nuo etätyöt voi hoitaa vasta sitten kun lapset ei enää ole isovanhemmilla.
Niin me olemme kyllä käyneet vanhemmillani tai he meillä kyllä säännöllisesti, vaikka välimatkaa on. Myös nuorin on ollut kolmesti vanhemmillani, tosin sillon oltiin myös minä ja mies siellä.
Mutta täällä ei näköään ymmärretä (osasin kyllä tätä odottaakin), että jos minä en saa nukkua niin seuraava paikkani on sairaalassa kun terveysongelmat pahenee univelan lisääntyessä.
En tiedä miksi se on vaikea ymmärtää, etten nuku esim. vanhemmillani yhtä hyvin kun kotona. Aina kun kyläillään jossain niin minulle kertyy univelkaa, näin oli jo ennen lapsia ja myös nyt.
Tai kait se on vaan hyväksyttävä, ettei täällä ymmärretä ihmisten erilaisuutta. Minä tiedän, että olen aivan voimieni äärirajoilla kuten miehenikin, ollut jo pidempään, mutta hyvää lastenhoitajaa ei ole löytynyt ja on mennyt usko heihin ja tämä tuntuu siltä ainoalta oljenkorjelta, joka auttaisi tässä hetkessä edes vähän.
Ollaan punnittu asioita ja mietitty hyötyjä ja haittoja monista eri vaihtoehdoista.
Kiitän ajatuksistanne, joukossa oli onneks muutama järkeväkin vastaus eikä pelkästään typeriä kommentteja.
ap
Itse en kyllä lähettäis 1-vuotiasta ulkomaille, mutta jokainen tyylillään, tokihan se äidiltä tuokseuva rätti ajaa saman asian kuin äiti...?
Ymmärrän oikein hyvin, jos joku tulee teille hoitamaan lapsia muutamaksi päiväksi ja sinämenet jonnekin nukkumaan. Silloin lapsilla säilyy kuitenkin sama tuttu ympäristö. Nyt olet kuitenkin lähettämässä lapset "tutuille" isovanhemmille (kuinka tuttuja he oikeasti voivat olla yksivuotiaalle, jos asuvat ulkomailla?) vieraaseen paikkaan, jossa isovanhemmat eivät edes ehdi oikeasti keskittyä lapsiin vaan käyvät samalla töissä. Itse tiedät kuinka raskasta on hoitaa neljää lasta, mutta luulet, että siihen viime vuosina täysin tottumattomat isovanhemmat selviävät sekä siitä että työssä käynnistä NIIN ETTÄ SE ON LAPSILLE NAUTINTO?
Se kyllä kuuulostaa omituiselta, että kaikki tämä joudutaan tekemään siksi, että sinä et osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssäsi? Silti lastesi pitäisi osata nukkua ulkomailla vieraassa paikassa ilman vamnhempiaan? Hmm, mielenkiintoista, ehkä sinun aikuisen ihmisen kuitenkin pitäisi jo pikkuhiljaa opetella siihenkin...?
Sori, pyysit mielipiteitä, annoin omani. Mielestäni on itsekästä.
on mielenterveydellisiä ongelmia siitä kun ei jaksa lapsia.
Siinä on hyvä syy lasten huostaanottoon.
lapset sijaiskotiin. Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani. Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon. Suomessa on ihan oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä perheitä, jotka aidosti pitäisivät hyvää huolta lapsistanne. Olette pukanneet lapsia kuin kanit, mutta ette ole ajatelleet, jaksatteko kantaa vastuunne. Nyt on aika yhteiskunnan astua kehiin ja ottaa lapset pois. Itse ihmettelen aina, mikä ihmeen tarve on ihmisillä hommata itsensä heti uudestaan raskaaksi kun edellinen on syntynyt jos ei edellisenkään kanssa meinaa jaksaa. Ota yhteyttä heti sosiaalitoimistoon ja pyydä jotain lastenvalvojaa tms. paikalle. Perhetyöntekijä voisi kartoittaa myös tilanteenne. Viikon levolla ette selviä tilanteesta. Tällä menolla lapsistanne kasvaa vapaan kasvatuksen riiviöitä, jotka on 8 vuotiaana varastamassa karkkia ja kiusaamassa pienempiä ja potkimassa pyöriä. Tämä on niin monta kertaa nähty jo näiden vuosien varrella, mitä tällaisten perheiden lapsista tulee. Siksi suosittelen huostaanottoa, että pelastat edes lasten tulevaisuuden. Kun äiti voi hyvin ja blaa blaa. Voisko tässä tapauksessa ajatella, että lastenkin pitäisi voida hyvin.
Tämänkaltainen case nousee välittömästi kaikkien lastensuojelun sos.työntekijöiden kiireellisten huostaanottojen top 3 listalle. Kun eihän siellä oikeasti ole pahemmassa tilassa olevia. MItäpä niistä lapsista, jotka kärsivät pahimmillaan psyykkista, fyysistä ja sosiaalista kidutusta kotonaan. Onhan kuitenkin tämä perhe, joka hui!, on tehnyt ja saanut neljä lasta. Pienellä ikäerolla.
Mut eihän kukaan voi tosissaan ajatella kuten sinä, eihän?
miksi mies ei voi lähteä lasten kanssa pariksi päivää pois kotoa ja sitten teette vuoron vaihdon, eli sinä hoidat lapset ja mies nukkuu. Se olisi ylivoimaisesti paras ratkaisu. Toinen juttu on, että miksi ette hae isommille lapsille päivähoitopaikkaa, silloin miehesi voisi nukkua päivisin silloin, kun 1-vuotiaskin nukkuu.
Onko tullut näistä viimeisistä viesteistä hyviä ajatuksia ja vaihtoehtoja? Vai joko olette päätyneet kuitenkin tuohon aloituksen ratkaisuun?
....toivon että ap jättää nuo eräät viestit omaan arvoonsa ja laittaa lapset matkaan. Ei ole pahaksi lapsille viettää aikaa isovanhempien kanssa (jotka ovat itse tarjoutuneet apua antamaan vaikka ovatkin töissä, jolloin varmasti tietävät että jaksavat. Ku joku tuolla valitti et ku isovanhemmat töissä et kuinkas ne jaksaa :/ )ja samalla saa vanhemmat levätä ja viettää aikaa yhdessä. Ja jos joku nyt väittää että tämä on lastiksen asia ni sanon että väärässä on. Ihan huvikseni meinaan otin yhteyttä johtavaan sosiaalityöntekijää (lastiksen) ja kysyin asiaa, oli sitä mieltä että JOS isovanhemmat ovat kykeneviä hoitamaan lapsia niin ei ole mitään estettä miksi ei voisivat mennä sinne ja sanoi viellä että perhe voisi yrittää saada kodinhoitoapua kunnalta (joka aika mahdotonta kun asiakkaita ainakin helsingissä paljon). Hän oli samaa mieltä että koko perhe voi hyvin jos vanhemmatkin voivat hyvin!
Voimia ja jaksamisia ap:lle ja hänen perheelle.
Muistakaan myös nauttia toisistanne kun lapset lomailemassa =)
kestä tätä univelkaa ja oireilee. Tämä tuskin on syy huostaanottoon. Ollaan kysytty apua myös neuvolasta, mutta sieltä ei ole tarjota apua, koska kodinhoitajia ei riitä, ovat kaikki vanhusten puolella.
ap
on mielenterveydellisiä ongelmia siitä kun ei jaksa lapsia.
Siinä on hyvä syy lasten huostaanottoon.
lapset sijaiskotiin. Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani. Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon. Suomessa on ihan oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä perheitä, jotka aidosti pitäisivät hyvää huolta lapsistanne. Olette pukanneet lapsia kuin kanit, mutta ette ole ajatelleet, jaksatteko kantaa vastuunne. Nyt on aika yhteiskunnan astua kehiin ja ottaa lapset pois. Itse ihmettelen aina, mikä ihmeen tarve on ihmisillä hommata itsensä heti uudestaan raskaaksi kun edellinen on syntynyt jos ei edellisenkään kanssa meinaa jaksaa. Ota yhteyttä heti sosiaalitoimistoon ja pyydä jotain lastenvalvojaa tms. paikalle. Perhetyöntekijä voisi kartoittaa myös tilanteenne. Viikon levolla ette selviä tilanteesta. Tällä menolla lapsistanne kasvaa vapaan kasvatuksen riiviöitä, jotka on 8 vuotiaana varastamassa karkkia ja kiusaamassa pienempiä ja potkimassa pyöriä. Tämä on niin monta kertaa nähty jo näiden vuosien varrella, mitä tällaisten perheiden lapsista tulee. Siksi suosittelen huostaanottoa, että pelastat edes lasten tulevaisuuden. Kun äiti voi hyvin ja blaa blaa. Voisko tässä tapauksessa ajatella, että lastenkin pitäisi voida hyvin.
Tämänkaltainen case nousee välittömästi kaikkien lastensuojelun sos.työntekijöiden kiireellisten huostaanottojen top 3 listalle. Kun eihän siellä oikeasti ole pahemmassa tilassa olevia. MItäpä niistä lapsista, jotka kärsivät pahimmillaan psyykkista, fyysistä ja sosiaalista kidutusta kotonaan. Onhan kuitenkin tämä perhe, joka hui!, on tehnyt ja saanut neljä lasta. Pienellä ikäerolla.
Mut eihän kukaan voi tosissaan ajatella kuten sinä, eihän?
Viimeksi kun kävin lääkärissä niin lääkäri sanoi, että minun olisi hyvä saada levätä useampi yö putkeen tai muuten terveyteni pettää ja sitten olen sairaalassa. Myös miehellä on ongelmia terveyden kanssa univelasta johtuen.
Isommat lapset eivät ole hoidossa, koska tällä hetkellä joutuisivat kaikki eri hoitopaikkoihin ja ne kaikki on eri suunnalla.
ap
miksi mies ei voi lähteä lasten kanssa pariksi päivää pois kotoa ja sitten teette vuoron vaihdon, eli sinä hoidat lapset ja mies nukkuu. Se olisi ylivoimaisesti paras ratkaisu. Toinen juttu on, että miksi ette hae isommille lapsille päivähoitopaikkaa, silloin miehesi voisi nukkua päivisin silloin, kun 1-vuotiaskin nukkuu.
Tässähän on kyse äidistä, joka käy töissä ja on siksi väsynyt kun joutuu vapaalla ja öisin valvomaan lapsiaan. Heti mammat on sitä mieltä, että lapset vain ulkomaille mummolaan viikoksi, että äiti saa levätä.
Jos mies kirjoittaisi:
Olen raskaassa työssä kokopäiväisesti. Joudun töiden jälkeen hoitamaan lapsia ja heräilemään yöllä ja tekemään kotitöitä ja siivoamaan. Voinko laittaa lapset ulkomaille anoppilaan, että saisin edes joskus nukkua.
Mikä kieunta tulisi, että paska jätkä. Lapset on yhteisiä. Vaimos uhrautuu siellä kotona hoitamalla lapsia ja sinä et halua olla tasa-arvoinen ja heräillä yöllä ja hoitaa lapsia. pallit pois tommoselta jätkältä, äläkä kitise. Voi vaimoraukkaas kun sillä on noin laiska mies, ettei jaksa valvoa öisin lasten takia ja kulkea töissä.
Miehellä ei saa terveys pettää, vaikka kulkee päivät töissä ja kotiintullessa siivoaa ja tekee ruoat ja leikki lasten kanssa ja yöllä nousee vaihtamaan vaippaa ja nostamaan vauvaa äidin tissille. Miehen pitää jaksaa. Mutta nainen samassa tilanteessa saa kaikkien empatiat ja kehoitetaan viemään ne hoitoon.
Ne ovat sujuneet hyvin.
ap
Meillä meni reilu pari viikkoa niin, että yöt olivat yhtä hulinaa. Päivisinkin kuopus roikkui minussa, kun halusi varmistaa, ettei joudu eroon. Kaikkiaan meni varmaan kuukausi ennenkuin tilanne alkoi normalisoitua.
Meillä on taas aivan toisenlainen. Esikoinen osoitti mieltä 5 minuuttia äidin palattua kotiin, siinä kaikki.
Ovatko ap:n lapset jo kokeilleet yökyläilyä aikaisemmin?
Mitä lentomatkojen rasittavuuteen tulee, niin 1-vuotiashan kulkee rattaissa mukana ja isommista on takuulla hauskaa päästä lentokoneeseen. Lentomatka tuskin on mitään Thaikkujen luokkaa, vaikka sitähän me ei taideta tietää varmasti.
myöhemmin miehen vanhemmat pystyvät auttamaan lasten hoidossa, ottamalla 1-2yöksi hoitoon ja keskimmäisten lasten heräily ei ole pysyvää, mutta vielä ei sille asialle tehdä mitään vaan vasta myöhemmin.
ap