Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko itsekästä antaa lapset isovanhemmille tässä tilanteessa viikoksi hoitoon?

Vierailija
24.08.2010 |

Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta. Ainoastaan esikoinen nukkuu yöt kokonaan, nuoremmat heräilevät vielä öisin. Vasta vähän aikaa sitten nuorin alkoi nukkua yöt eikä vaan itkenyt yötä päivää. Nuorimmalla oli useita allergioita ja lisäksi refluksi ja näiden takia ei saanut nukuttua, mutta vei oman aikansa ennen kun kaikki selvisivät. Nyt nukkuu jo useamman tunnin pätkiä yössä. Ei enää syö öisin, lähinnä varmistaa, että äiti/isi ei ole kadonnut. Nuorin nukkuu siis omassa sängyssä meidän sängyn vieressä.

Nuorimman valvottaessa ehti kertyä univelkaa niin minulle kun miehellekin todella paljon. Minulla valvominen alkoi aiheuttaa jo haittaa terveydelleni eikä ne oireet ole vieläkään täysin kadonneet.

Se mikä tässä eniten mietityttää on se, että minun vanhemmat asuvat ulkomailla. Ollaan kyllä käyty siellä perheenä ja minun vanhempani ovat käyneet meillä eli ovat kyllä tuttuja lapsille. Jotenkin vaan tuntuu, että päätös olisi helpompi tehdä, jos lapset olisivat kuitenkin suomen rajojen sisäpuolella. Tämä ehdotus tuli vanhemmiltani jo jokin aika sitten ja ollaan sitä tässä pohdittu, että mitä tehdään. Vanhempani eivät nyt voi tulla tänne ja varsinkaan minä en osaa nukkua muualla kun kotona hyvin eli emme voi lähteä mukaankaan. Tiedämme senkin, että jos mies lähtee myös vanhempieni luo niin lapset tuskin kelpuuttavat ketään muuta kun isin tekemään millon mitäkin. Tämä on nähty useasti. Eikä miehen lepäämisestä tulisi juuri mitään, jos hän hoitaisi lapset vanhemmillanikin.

Olen täällä muutama vuosi sitten lukenut vähän vastaavia keskusteluja enkä tiedä onko tämä oikea paikka kysellä, varsinkaan jos täällä ajatellaan yhä samalla tavalla.

Kaipaisin lähinnä kokemuksia, jos jonkun lapsi/lapset on olleet useamman päivän hoidossa esim. isovanhemmilla niin miten se on sujunut?

Nuorin lapsemme on siis reilu 1v.

Olen kyllä kuullut ja lukenut, ettei 1v sais olla kun 1yön erossa vanhemmista, 2v 2yötä jne, mutta en toisaalta ymmärrä miten lapsi voi saada traumoja, jos on kuitenkin tuttujen ihmisten kanssa ja esim. tuolle meidän nuorimmalle laitettais mukaan minulta tuoksuva "rätti".

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheen etu on tärkein.

Vierailija
82/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 lasta, 1,4,ja 5 v olivat kesällä 5 yötä mummolassa, kun vanhemmat kävivät lataamassa parisuhdetta. Hyvin meni lapsilla ja teki hyvää aikuisille. Esikoinen oli tärkeä kuopukselle, varsinkin iltaisin, mutta iloisena tuli ovelle vastaan, kun mentiin hakemaan.

Jos päätät laittaa lapset hoitoon, pidä huolta, että LEPÄÄT sinä aikana. Että olette latautuneet ja että viikosta on hyötyä. 1 v unohtaa parissa yössä että on joskus ollut hoidossa, ellei siellä tapahdu jotain tosi kamalaa.

Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä lähettäis 1-vuotiasta ulkomaille, mutta jokainen tyylillään, tokihan se äidiltä tuokseuva rätti ajaa saman asian kuin äiti...?

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku tulee teille hoitamaan lapsia muutamaksi päiväksi ja sinämenet jonnekin nukkumaan. Silloin lapsilla säilyy kuitenkin sama tuttu ympäristö. Nyt olet kuitenkin lähettämässä lapset "tutuille" isovanhemmille (kuinka tuttuja he oikeasti voivat olla yksivuotiaalle, jos asuvat ulkomailla?) vieraaseen paikkaan, jossa isovanhemmat eivät edes ehdi oikeasti keskittyä lapsiin vaan käyvät samalla töissä. Itse tiedät kuinka raskasta on hoitaa neljää lasta, mutta luulet, että siihen viime vuosina täysin tottumattomat isovanhemmat selviävät sekä siitä että työssä käynnistä NIIN ETTÄ SE ON LAPSILLE NAUTINTO?

Se kyllä kuuulostaa omituiselta, että kaikki tämä joudutaan tekemään siksi, että sinä et osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssäsi? Silti lastesi pitäisi osata nukkua ulkomailla vieraassa paikassa ilman vamnhempiaan? Hmm, mielenkiintoista, ehkä sinun aikuisen ihmisen kuitenkin pitäisi jo pikkuhiljaa opetella siihenkin...?

Sori, pyysit mielipiteitä, annoin omani. Mielestäni on itsekästä.

Vierailija
84/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan.

Tärkeintä on, että hoitajat ovat tuttuja ja että lasten ei tarvitse matkata ilman saattajaa.

Vierailija
85/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja uskon, että äitini kyllä tietää miten raskasta on neljän pienen kanssa, vaikkei ole hetkeen hoitanutkaan, mutta vanhemmillani on seitsemän lasta ja neljä on vuoden ikäeroilla.

Tuolla viikolla kun lapset olisivat menossa niin vanhempani ovat töissä niin, että toinen aamupäivällä 2-3tuntia ja toinen illalla 2-3tuntia, loput etätöinä, mutta nuo etätyöt voi hoitaa vasta sitten kun lapset ei enää ole isovanhemmilla.

Niin me olemme kyllä käyneet vanhemmillani tai he meillä kyllä säännöllisesti, vaikka välimatkaa on. Myös nuorin on ollut kolmesti vanhemmillani, tosin sillon oltiin myös minä ja mies siellä.

Mutta täällä ei näköään ymmärretä (osasin kyllä tätä odottaakin), että jos minä en saa nukkua niin seuraava paikkani on sairaalassa kun terveysongelmat pahenee univelan lisääntyessä.

En tiedä miksi se on vaikea ymmärtää, etten nuku esim. vanhemmillani yhtä hyvin kun kotona. Aina kun kyläillään jossain niin minulle kertyy univelkaa, näin oli jo ennen lapsia ja myös nyt.

Tai kait se on vaan hyväksyttävä, ettei täällä ymmärretä ihmisten erilaisuutta. Minä tiedän, että olen aivan voimieni äärirajoilla kuten miehenikin, ollut jo pidempään, mutta hyvää lastenhoitajaa ei ole löytynyt ja on mennyt usko heihin ja tämä tuntuu siltä ainoalta oljenkorjelta, joka auttaisi tässä hetkessä edes vähän.

Ollaan punnittu asioita ja mietitty hyötyjä ja haittoja monista eri vaihtoehdoista.

Kiitän ajatuksistanne, joukossa oli onneks muutama järkeväkin vastaus eikä pelkästään typeriä kommentteja.

ap

Itse en kyllä lähettäis 1-vuotiasta ulkomaille, mutta jokainen tyylillään, tokihan se äidiltä tuokseuva rätti ajaa saman asian kuin äiti...?

Ymmärrän oikein hyvin, jos joku tulee teille hoitamaan lapsia muutamaksi päiväksi ja sinämenet jonnekin nukkumaan. Silloin lapsilla säilyy kuitenkin sama tuttu ympäristö. Nyt olet kuitenkin lähettämässä lapset "tutuille" isovanhemmille (kuinka tuttuja he oikeasti voivat olla yksivuotiaalle, jos asuvat ulkomailla?) vieraaseen paikkaan, jossa isovanhemmat eivät edes ehdi oikeasti keskittyä lapsiin vaan käyvät samalla töissä. Itse tiedät kuinka raskasta on hoitaa neljää lasta, mutta luulet, että siihen viime vuosina täysin tottumattomat isovanhemmat selviävät sekä siitä että työssä käynnistä NIIN ETTÄ SE ON LAPSILLE NAUTINTO?

Se kyllä kuuulostaa omituiselta, että kaikki tämä joudutaan tekemään siksi, että sinä et osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssäsi? Silti lastesi pitäisi osata nukkua ulkomailla vieraassa paikassa ilman vamnhempiaan? Hmm, mielenkiintoista, ehkä sinun aikuisen ihmisen kuitenkin pitäisi jo pikkuhiljaa opetella siihenkin...?

Sori, pyysit mielipiteitä, annoin omani. Mielestäni on itsekästä.

Vierailija
86/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aidosti uupunut, hän ei luettele miljoonia typeriä tekosyitä alkaen "minä en sitten rinssessana osaa nukkua kuin omassa sängyssä"...

Vierailija
87/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä siellä hoitaa, kun äitisi on töissä. Minä en tosissaan antais yhden ihmisen matkustaa ,noin monen pienen kanssa.

Vierailija
88/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi huonosti. Empähän nyt muistakkaan enää sitä aikaa pahalla. Nykyään on eri murheet ja valvomiset.

Vierailija
89/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nyt kommenttini nappasi sinuun? En ole koskaan ymmärtänyt, että tällä palstalla kysytään mielipiteitä ja sitten kun niitä täysin asiallisesti antaa, niin luokitellaan typeräksi kommentoinniksi?

En myöskään missään vaiheessa väheksynyt levontarvettasi, itsellänikin on kolme alle kouluikäistä ja univelkaa ja tiedän miten raskasta on. Väheksyin sitä, ettet aikuisena ihmisenä muka osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssäsi, vaikka olet niin väsynyt että koko teidän elämä järkkyy.

On muuten esim. monta vuorotyöläistä, joiden pitää pystyä nukkumaan jopa lapsia täynnä olevassa talossa, esim. sairaanhoitaja kälyni tekee sen korvatulppien ja pimennyslasien kanssa.

Ehkä jatkossa kannattaa olla kyselemättä mielipiteitä, kun niiden saaminen ottaa noin koville. Tai ehkä olet vaan herkillä väsymyksesi vuoksi, laita nyt ihmeessä ne lapset äitisi matkaan ja lepää, taidat ihan oikeasti olla sen tarpeessa. Voimia.

Vierailija
90/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei ap voisi mennä lasten kanssa isovanhempien luo? Hänhän on kotiäiti, eikä työ siis sido.

Vierailija
91/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voisi ihan yksin nukkua viikonlopun jossain rauhallisessa hotellissa/kylpylähotellissa? Pyydät erikseen rauhallisen huoneen.

Tulisi varmaan halvemmaksikin kuin lennättää koko perhe ulkomaille...

Liiku paljon raittiissa ilmassa, niin kyllä se uni tulee siellä hotellissakin :)

Vierailija
92/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidan pitaa ehdottomasti saada apua uniongelmiin. Kukaan ei jaksa valvoa ikuisuuksiin, se on selvaa.

Mutta en usko, etta tuo viikko ratkaisis teidan ongelmaa oikeasti.Saattaa olla hyva etta saisitte tietenkin nukkua univelkoja pois, mutta teidan pitaa myos miettia miten ratkaista ongelma pitkalla tahtaimella.

Vierailija
93/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä siellä hoitaa, kun äitisi on töissä. Minä en tosissaan antais yhden ihmisen matkustaa ,noin monen pienen kanssa.

Vierailija
94/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä miksei isä lähde välillä lasten kanssa mökille/sukulaisiin/hotelliin jne. jotta äiti voisi jäädä kotiin nukkumaan? Eikös tuo nyt olisi ylivoimaisesti helpoin toteutus?

Ja ilman muuta isän pitäisi lähteä sinne ulkomaille mukaan, jos lapset lähetetään sinne.

Vierailija
95/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne kasvavat koko ajan isommiksi ja elämä helpottuu. Eli kyllä silläkin, että univelkoja saa välillä kunnolla purettua, taas jaksaa eteenpäin - ja vähän ajan päästä ne lapset eivät enää samalla tavalla valvotakaan.

Teidan pitaa ehdottomasti saada apua uniongelmiin. Kukaan ei jaksa valvoa ikuisuuksiin, se on selvaa.

Mutta en usko, etta tuo viikko ratkaisis teidan ongelmaa oikeasti.Saattaa olla hyva etta saisitte tietenkin nukkua univelkoja pois, mutta teidan pitaa myos miettia miten ratkaista ongelma pitkalla tahtaimella.

Vierailija
96/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ehdotettiin huostaanottoa.

Väännän nyt vielä ns. rautalangasta. Siis tottakai minä nukun muuallakin kun kotona, ei nyt ole siitä kyse vaan siitä, että se unen laatu on aivan erilaista jos nukun kotona tai jossain kylässä/hotellissa tmv. Mutta tätä tuskin ymmärtää kukaan muu kuin se, jolla on omakohtaista kokemusta.

Niin ja tiedän kyllä mitä vuorotyö on, tosin meillä ei saa yövuorossa nukkua vaikka olisi miten hiljaista.

ap

Kylläpä nyt kommenttini nappasi sinuun? En ole koskaan ymmärtänyt, että tällä palstalla kysytään mielipiteitä ja sitten kun niitä täysin asiallisesti antaa, niin luokitellaan typeräksi kommentoinniksi?

En myöskään missään vaiheessa väheksynyt levontarvettasi, itsellänikin on kolme alle kouluikäistä ja univelkaa ja tiedän miten raskasta on. Väheksyin sitä, ettet aikuisena ihmisenä muka osaa nukkua muualla kuin omassa sängyssäsi, vaikka olet niin väsynyt että koko teidän elämä järkkyy.

On muuten esim. monta vuorotyöläistä, joiden pitää pystyä nukkumaan jopa lapsia täynnä olevassa talossa, esim. sairaanhoitaja kälyni tekee sen korvatulppien ja pimennyslasien kanssa.

Ehkä jatkossa kannattaa olla kyselemättä mielipiteitä, kun niiden saaminen ottaa noin koville. Tai ehkä olet vaan herkillä väsymyksesi vuoksi, laita nyt ihmeessä ne lapset äitisi matkaan ja lepää, taidat ihan oikeasti olla sen tarpeessa. Voimia.

Vierailija
97/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei ap voisi mennä lasten kanssa isovanhempien luo? Hänhän on kotiäiti, eikä työ siis sido.

Vierailija
98/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hotellissa uni oli katkonaista ja univelka ei vähentynyt yhtään.

ap

et voisi ihan yksin nukkua viikonlopun jossain rauhallisessa hotellissa/kylpylähotellissa? Pyydät erikseen rauhallisen huoneen.

Tulisi varmaan halvemmaksikin kuin lennättää koko perhe ulkomaille...

Liiku paljon raittiissa ilmassa, niin kyllä se uni tulee siellä hotellissakin :)

Vierailija
99/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies töihin, sinä kotiin.

Vierailija
100/140 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota, että valvotaan puoliks.

Mutta kun minä en ole ainoa, jolla on univelkaa ja terveys meinaa pettää univelan takia vaan myös miehelläni on univelkaa vaikka muille jakaa ja se on alkanut vaikuttaa myös hänen terveyteensä.

ap

siitä miksei isä lähde välillä lasten kanssa mökille/sukulaisiin/hotelliin jne. jotta äiti voisi jäädä kotiin nukkumaan? Eikös tuo nyt olisi ylivoimaisesti helpoin toteutus?

Ja ilman muuta isän pitäisi lähteä sinne ulkomaille mukaan, jos lapset lähetetään sinne.