Onko itsekästä antaa lapset isovanhemmille tässä tilanteessa viikoksi hoitoon?
Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta. Ainoastaan esikoinen nukkuu yöt kokonaan, nuoremmat heräilevät vielä öisin. Vasta vähän aikaa sitten nuorin alkoi nukkua yöt eikä vaan itkenyt yötä päivää. Nuorimmalla oli useita allergioita ja lisäksi refluksi ja näiden takia ei saanut nukuttua, mutta vei oman aikansa ennen kun kaikki selvisivät. Nyt nukkuu jo useamman tunnin pätkiä yössä. Ei enää syö öisin, lähinnä varmistaa, että äiti/isi ei ole kadonnut. Nuorin nukkuu siis omassa sängyssä meidän sängyn vieressä.
Nuorimman valvottaessa ehti kertyä univelkaa niin minulle kun miehellekin todella paljon. Minulla valvominen alkoi aiheuttaa jo haittaa terveydelleni eikä ne oireet ole vieläkään täysin kadonneet.
Se mikä tässä eniten mietityttää on se, että minun vanhemmat asuvat ulkomailla. Ollaan kyllä käyty siellä perheenä ja minun vanhempani ovat käyneet meillä eli ovat kyllä tuttuja lapsille. Jotenkin vaan tuntuu, että päätös olisi helpompi tehdä, jos lapset olisivat kuitenkin suomen rajojen sisäpuolella. Tämä ehdotus tuli vanhemmiltani jo jokin aika sitten ja ollaan sitä tässä pohdittu, että mitä tehdään. Vanhempani eivät nyt voi tulla tänne ja varsinkaan minä en osaa nukkua muualla kun kotona hyvin eli emme voi lähteä mukaankaan. Tiedämme senkin, että jos mies lähtee myös vanhempieni luo niin lapset tuskin kelpuuttavat ketään muuta kun isin tekemään millon mitäkin. Tämä on nähty useasti. Eikä miehen lepäämisestä tulisi juuri mitään, jos hän hoitaisi lapset vanhemmillanikin.
Olen täällä muutama vuosi sitten lukenut vähän vastaavia keskusteluja enkä tiedä onko tämä oikea paikka kysellä, varsinkaan jos täällä ajatellaan yhä samalla tavalla.
Kaipaisin lähinnä kokemuksia, jos jonkun lapsi/lapset on olleet useamman päivän hoidossa esim. isovanhemmilla niin miten se on sujunut?
Nuorin lapsemme on siis reilu 1v.
Olen kyllä kuullut ja lukenut, ettei 1v sais olla kun 1yön erossa vanhemmista, 2v 2yötä jne, mutta en toisaalta ymmärrä miten lapsi voi saada traumoja, jos on kuitenkin tuttujen ihmisten kanssa ja esim. tuolle meidän nuorimmalle laitettais mukaan minulta tuoksuva "rätti".
Kommentit (140)
Kenellä teillä mahtaa se isoin ongelma olla?
Miksi teillä aikuiset ei kykene reissaamaan, ei sinun vanhempasi etkä sinä, mutta 4 alle kouluikäistä voi laittaa lentokoneeseen kohti tuntematonta? Pakkaatteko ne laatikoon vai saavatko sentään istuinpaikan?
Kyllä teidän kannattaisi tehdä niin, että koti-isä ottaa lapset kainaloon ja lähtee pois kotoa viikoksi ja sinä saat nukkua yksin omassa sängyssä. Mies saa sitten viikonloppuna mennä vaikka hotelliin, ja sinä hoidat lapset.
mullekin kalskahti toi että sinä et osaa nukkua kuin omassa sängyssäsi? Pitäisiköhän sun opetella????? Sen sijaan pitää raijata 4 pientä lasta ulkomaille nukkumaan, häh?
hoitamaan lapsia Suomessa muutamaa yötä? Ja miten he pystyvät hoitamaan lapsia ulkomailla, mutta eivät ehdi muutamaa päivää Suomessa? Kuulostaa todella kummalliselta järjestelyltä. Ja ettekö voisi saada lapsia yöhoitoon silloin tällöin miehen vanhemmille jo nyt? Tai ylipäätään vaikka ostaa lastenhoitoapua silloin tällöin?
Suomalaiset ei ole noin itsekkäitä.
Jo aloituksessa kirjoitin, että olemme käyneet perheenä vanhemmillani ja he ovat olleet meillä. Mutta meistä kumpikaan tuskin saisi levättyä, minä jo sen takia kun en osaa nukkua hyvin kun kotona, nukun kyllä muuallakin siis kun ollaan jossain kylässä yötä, mutta se uni ei ole niin syvää.
Tässä ei ole kyse siitä, ettenkö minä tai mies kykenisi matkustamaan vaan vähän eri asioista
ap
Kenellä teillä mahtaa se isoin ongelma olla?
Miksi teillä aikuiset ei kykene reissaamaan, ei sinun vanhempasi etkä sinä, mutta 4 alle kouluikäistä voi laittaa lentokoneeseen kohti tuntematonta? Pakkaatteko ne laatikoon vai saavatko sentään istuinpaikan?
ihmisiä on erilaisia myös nukkumisen suhteen. En minäkään nuku kylässä yhtä hyvin mitä kotona eli ymmärrän ap:ta ja tuollaisessa tilanteessa voisin kyllä laittaa lapset isovanhemmille. Eiköhän se ole tärkeintä, että se äiti/vanhemmat pysyy terveiden kirjoissa eikä toinen tai molemmat joudu sairaalaan univelan aiheuttamine terveysongelmien takia
mullekin kalskahti toi että sinä et osaa nukkua kuin omassa sängyssäsi? Pitäisiköhän sun opetella????? Sen sijaan pitää raijata 4 pientä lasta ulkomaille nukkumaan, häh?
ihmisiä on erilaisia myös nukkumisen suhteen. En minäkään nuku kylässä yhtä hyvin mitä kotona eli ymmärrän ap:ta ja tuollaisessa tilanteessa voisin kyllä laittaa lapset isovanhemmille. Eiköhän se ole tärkeintä, että se äiti/vanhemmat pysyy terveiden kirjoissa eikä toinen tai molemmat joudu sairaalaan univelan aiheuttamine terveysongelmien takia
Vai käykö niin, että palaavat kotiin kaikki 4 unihäiriöisinä huonostinukutun viikon jälkeen? Ihmisiä nekin on, lapset. Ilman äitiä ja isää vieraiden ihmisten luona itkemässä. Todennäköisesti paluun jälkeen edessä on kuukauden huutohelvetti.
Jo aloituksessa kirjoitin, että olemme käyneet perheenä vanhemmillani ja he ovat olleet meillä. Mutta meistä kumpikaan tuskin saisi levättyä, minä jo sen takia kun en osaa nukkua hyvin kun kotona, nukun kyllä muuallakin siis kun ollaan jossain kylässä yötä, mutta se uni ei ole niin syvää. Tässä ei ole kyse siitä, ettenkö minä tai mies kykenisi matkustamaan vaan vähän eri asioista ap
Kenellä teillä mahtaa se isoin ongelma olla? Miksi teillä aikuiset ei kykene reissaamaan, ei sinun vanhempasi etkä sinä, mutta 4 alle kouluikäistä voi laittaa lentokoneeseen kohti tuntematonta? Pakkaatteko ne laatikoon vai saavatko sentään istuinpaikan?
Jos mies on koti-isä niin hän voi ihan hyvin lähteä ja todennäköisesti kykenee jopa nukkumaan siellä reissussa.
Jos mies jää kotiin, voi olla, että 9 kk kuluttua teillä on taas yövalvottaja lisää.
Ei voi jäädä suomeen, koska ei pysty tekemään täältä käsin töitä. Sen sijaan kotonaan pystyvät hoitamaan lapsia, koska aina jompi kumpi on kotona, öisin molemmat ja tietysti välillä päivisinkin ovat yhtäaikaa kotona.
Miehen vanhemmille emme saa lapsia vielä yöhoitoon, tähän on omat syynsä, joita en sen tarkemmin lähde erittelemään.
On välillä ostettukin lastenhoitoapua, mutta kokemukset siitä on todella negatiiviset niin sitä ei mielellään.
ap
hoitamaan lapsia Suomessa muutamaa yötä? Ja miten he pystyvät hoitamaan lapsia ulkomailla, mutta eivät ehdi muutamaa päivää Suomessa? Kuulostaa todella kummalliselta järjestelyltä. Ja ettekö voisi saada lapsia yöhoitoon silloin tällöin miehen vanhemmille jo nyt? Tai ylipäätään vaikka ostaa lastenhoitoapua silloin tällöin?
Jo aloituksessa kirjoitin, että olemme käyneet perheenä vanhemmillani ja he ovat olleet meillä. Mutta meistä kumpikaan tuskin saisi levättyä, minä jo sen takia kun en osaa nukkua hyvin kun kotona, nukun kyllä muuallakin siis kun ollaan jossain kylässä yötä, mutta se uni ei ole niin syvää. Tässä ei ole kyse siitä, ettenkö minä tai mies kykenisi matkustamaan vaan vähän eri asioista ap
Kenellä teillä mahtaa se isoin ongelma olla? Miksi teillä aikuiset ei kykene reissaamaan, ei sinun vanhempasi etkä sinä, mutta 4 alle kouluikäistä voi laittaa lentokoneeseen kohti tuntematonta? Pakkaatteko ne laatikoon vai saavatko sentään istuinpaikan?
Jos mies on koti-isä niin hän voi ihan hyvin lähteä ja todennäköisesti kykenee jopa nukkumaan siellä reissussa.Jos mies jää kotiin, voi olla, että 9 kk kuluttua teillä on taas yövalvottaja lisää.
Eli jos mies lähtee myös vanhempieni luo, niin lapset haluavat, että isi auttaa heitä millon missäkin eikä isovanhemmat kelpaa. Sen sijaan jos isi tai minä ei olla näkyvillä niin kelpaa esim. isovanhemmat auttamaan paljon helpommin. Tämä on lähinnä keskimmäisten lasten kanssa.
Ei meille kyllä tule enempää lapsia, vaikka mies jäisi kotiin. Ilman kohtua ja munasarjoja on melkoisen vaikea tulla raskaaksi.
ap
Jos mies on koti-isä niin hän voi ihan hyvin lähteä ja todennäköisesti kykenee jopa nukkumaan siellä reissussa.Jos mies jää kotiin, voi olla, että 9 kk kuluttua teillä on taas yövalvottaja lisää.
En tiedä kuinka pitkä (lento?)matka on kyseessä, mutta yksi ihminen neljän lapsen kanssa kuulostaa painajaiselta sille aikuiselle, jos nuorin on noin pieni. (Juuri matkalta 1,5 -vuotiaan kanssa palannut)
Kurja teidän tilanne, toivottavasti ratkaisu löytyy.
että välillä mies lähtee viikonlopuksi pois lasten kanssa ja välillä sinä. Kotiin jäävä saa nukkua. Sinuna kyllä hankkisin kunnon unilääkkeet, jos nukkuminen kodin ulkopuolella ei onnistu. Ei kuulosta ihan normaalilta, ettei voi nukkua muualla.
Laitat 4 lasta ulkomaille nukkumaan, koska et osaa nukkua itse kuin omassa sängyssäsi?
Mieti pari kertaa, miten hauska olet. Trollimammojen kuningatar.
Asun itse ulkomailla ja meidän nuorempi on ollut todella huono nukkuja, mutta ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia sen takia viikoksi toiseen paikkaan.
Jo neljän alle kouluikäisen kanssa lentäminen on kenelle tahansa äärettömän rankkaa ja ilmeisesti äitisi hoitaisi lapsia päivät ja yöt yksin? Isäsi siis kai töissä?
Minusta ainoa vaihtoehto on että saat teille kotiin jonkun auttamaan. En tarkoita etteikö lapset voisi olla viikkoa erossa vanhemmistaan, jopa 1-v. voi mielestäni sen tehdä, kun mukana on isosisarukset, mutta minusta lasten ulkomaille lennättäminen tässä tapauksessa on silkkaa hulluutta.
Eikö esim. miehesi voi mennä viikonlopuksi lasten kanssa vaikka hotelliin/kylpylään/sukulaisiin/mökille jolloin sinä saisit nukkua yhden viikonlopun kunnolla? ja sinä vastaavasti toisena viikonloppuna lasten kanssa pois kotoa, jos ainoastaan kotona pystytte kunnolla nukkumaan.
En tiedä kuinka pitkä (lento?)matka on kyseessä, mutta yksi ihminen neljän lapsen kanssa kuulostaa painajaiselta sille aikuiselle, jos nuorin on noin pieni. (Juuri matkalta 1,5 -vuotiaan kanssa palannut) Kurja teidän tilanne, toivottavasti ratkaisu löytyy.
Mä olen matkustanut lentäen, autolla keskieurooppaan jne. yksinäni kolmen pienen kanssa eikä ole mitään ongelmia ollut.
Tosin kaltaisiasi on muitakin. Parikin tuttua on ihan paiseessa kun pitää yksinmatkustaa yhden pienen kanssa kun se on niinkamalaa.
Elämä on sitä miksi sen tekee. Jos sen haluaa hankalaksi, niin se on.
Ap:lle sanoisin, että laita lapset vanhemmillesi, viikossa saa jo hyvin palauduttua. Ja lapset ei todellakaan välttämättä nuku sen huonommin kun tulevat takasin.
VAnhemman/vanhempien jaksaminen on todella tärkeä asia.
Sori ap, mut en kannata. Mieti sinäkin vielä... Mä lähettäisin miehen jonnekin lasten kanssa viikonloppuna ja nukkuisin ja seuraavana viikonloppuna toisinpäin.
Ja hankkisin itselleni apua nukkumisen kanssa.
Tai lähettäisin miehen ja lapset sinne ulkomaille, mies voisi mennä vaikka johonkin hotelliin öiksi ja aamusta nukkua pitkään, käydä tervehtimässä lapsia muutama tunti ja mennä sitten hyvissä ajoin taas hotlaan yöunille.
toisivat lapset takaisin viikon päästä.
Tuo hotelliin nukkumaan meneminen ei oikein auta, koska minä osaan nukkua kunnolla vain kotona omassa sängyssä. Muualla se on ns. koiranunta, joka vain lisää jo olemassa olevaa univelkaa.
Tiedämme, ettei tämä viikko auttaisi kun hetken, mutta tiedossa on myös, että myöhemmin syksyllä pystyisi miehen vanhemmat ottamaan lapset esim. yhdeksi tai kahdeksi yöksi niin univelkaa ei enää pääsisi niin paljon kertymään.
Kuten jo aloituksessa kirjoitin niin vanhempani eivät voi nyt tulla meille lapsia hoitamaan, se on siis poissuljettu vaihtoehto.
Kolme vanhinta ovat olleet aiemmin yhden yön kerrallaan yökylässä ja ainakaan he eivät ole perineet tätä minun vaikeutta nukkua vieraassa paikassa. Itse asiassa yökylässä ollessaan ovat heränneet vain kerran yleensä, kotona pahimpina öinä heräävät kaks tai kolme kertaa. Esikoinen siis on kyllä jo hyvän aikaa nukkunut yöt kokonaan niin kotona kun muuallakin.
Meidän lapset ei ole hoidossa vaan kotona miehen kanssa. Minä olen töissä, vaikka välillä on kyllä todella raskasta, kun ei saa nukkua yöllä kun pätkiä ja on jo taustallakin univelkaa.
Jaetaan jo nyt sitä kumpi heräilee öisin, mutta kun noin 9kk nuorin valvotti niin univelkaa on vieläkin ihan kiitettävästi molemmilla.
Äitini tietää erittäin hyvin nuorimman allergiat, on aiemminkin tehnyt ruokaa nuorimmalle. Allergioita on paljon, sallittuja ruoka-aineita on neljä. Minun vanhempani ovat molemmat vielä työikäisiä ja työelämässä. Lisäksi äitini on työskennellyt allergiapäiväkodin keittiössä ja tietää siis hyvin allergioista, vaikka nyt onkin eri alalla.
ap