Onko itsekästä antaa lapset isovanhemmille tässä tilanteessa viikoksi hoitoon?
Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta. Ainoastaan esikoinen nukkuu yöt kokonaan, nuoremmat heräilevät vielä öisin. Vasta vähän aikaa sitten nuorin alkoi nukkua yöt eikä vaan itkenyt yötä päivää. Nuorimmalla oli useita allergioita ja lisäksi refluksi ja näiden takia ei saanut nukuttua, mutta vei oman aikansa ennen kun kaikki selvisivät. Nyt nukkuu jo useamman tunnin pätkiä yössä. Ei enää syö öisin, lähinnä varmistaa, että äiti/isi ei ole kadonnut. Nuorin nukkuu siis omassa sängyssä meidän sängyn vieressä.
Nuorimman valvottaessa ehti kertyä univelkaa niin minulle kun miehellekin todella paljon. Minulla valvominen alkoi aiheuttaa jo haittaa terveydelleni eikä ne oireet ole vieläkään täysin kadonneet.
Se mikä tässä eniten mietityttää on se, että minun vanhemmat asuvat ulkomailla. Ollaan kyllä käyty siellä perheenä ja minun vanhempani ovat käyneet meillä eli ovat kyllä tuttuja lapsille. Jotenkin vaan tuntuu, että päätös olisi helpompi tehdä, jos lapset olisivat kuitenkin suomen rajojen sisäpuolella. Tämä ehdotus tuli vanhemmiltani jo jokin aika sitten ja ollaan sitä tässä pohdittu, että mitä tehdään. Vanhempani eivät nyt voi tulla tänne ja varsinkaan minä en osaa nukkua muualla kun kotona hyvin eli emme voi lähteä mukaankaan. Tiedämme senkin, että jos mies lähtee myös vanhempieni luo niin lapset tuskin kelpuuttavat ketään muuta kun isin tekemään millon mitäkin. Tämä on nähty useasti. Eikä miehen lepäämisestä tulisi juuri mitään, jos hän hoitaisi lapset vanhemmillanikin.
Olen täällä muutama vuosi sitten lukenut vähän vastaavia keskusteluja enkä tiedä onko tämä oikea paikka kysellä, varsinkaan jos täällä ajatellaan yhä samalla tavalla.
Kaipaisin lähinnä kokemuksia, jos jonkun lapsi/lapset on olleet useamman päivän hoidossa esim. isovanhemmilla niin miten se on sujunut?
Nuorin lapsemme on siis reilu 1v.
Olen kyllä kuullut ja lukenut, ettei 1v sais olla kun 1yön erossa vanhemmista, 2v 2yötä jne, mutta en toisaalta ymmärrä miten lapsi voi saada traumoja, jos on kuitenkin tuttujen ihmisten kanssa ja esim. tuolle meidän nuorimmalle laitettais mukaan minulta tuoksuva "rätti".
Kommentit (140)
kotona kun lapset olisivat siellä ja arkipäivisin molemmat on muutaman tunnin töissä (eri aikaan) ja loput työt tekevät etänä.
Äitini on ennen nuorimman syntymää hakenut lapset ja lentänyt heidän kanssaan, mitään ongelmia ei sillon ollut lennon suhteen vaan kaikki sujui hyvin.
En siis todellakaan odottanut, että kaikki hyväksyvät tämän, lähinnä mielipiteitä/ajatuksia halusin tietää. Päätöksen teemme kuitenkin me.
Kärjistettynä tilanne on se, että pidämme lapset kotona ja univelka kasvaa entisestään ennen kun esim. miehen vanhemmat pystyvät auttamaan. Tässä on riskinä, että univelan aiheuttamat terveysongelmat pahenevat niin minulla kun miehelläkin. Toinen vaihtoehto on tuo, että lapset menevät viikoksi tai vajaaksi vanhemmilleni ja me saamme levätä.
Siitäkään ei juuri apua olisi, että vain isommat lähtisivät, koska nuorin on se pahin heräilijä.
Lapsiluvusta sen verran, että meille olisi riittänyt kolmekin lasta, mutta neljäs sai alkunsa ehkäisystä huolimatta ja pitkään mietittiin aborttia ja adoptiotakin, mutta päätimme pitää vauvan.
Eikä tämä ole trolli enkä ole virolainen.
ap
Asun itse ulkomailla ja meidän nuorempi on ollut todella huono nukkuja, mutta ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia sen takia viikoksi toiseen paikkaan.
Jo neljän alle kouluikäisen kanssa lentäminen on kenelle tahansa äärettömän rankkaa ja ilmeisesti äitisi hoitaisi lapsia päivät ja yöt yksin? Isäsi siis kai töissä?
Minusta ainoa vaihtoehto on että saat teille kotiin jonkun auttamaan. En tarkoita etteikö lapset voisi olla viikkoa erossa vanhemmistaan, jopa 1-v. voi mielestäni sen tehdä, kun mukana on isosisarukset, mutta minusta lasten ulkomaille lennättäminen tässä tapauksessa on silkkaa hulluutta.
Eikö esim. miehesi voi mennä viikonlopuksi lasten kanssa vaikka hotelliin/kylpylään/sukulaisiin/mökille jolloin sinä saisit nukkua yhden viikonlopun kunnolla? ja sinä vastaavasti toisena viikonloppuna lasten kanssa pois kotoa, jos ainoastaan kotona pystytte kunnolla nukkumaan.
kuten ap kertoi heillä olevan.
Laita ap lapset isovanhemmille, eivät he siitä rikki mene ja te saatte levätä, mikä on todella tärkeää.
Asun itse ulkomailla ja meidän nuorempi on ollut todella huono nukkuja, mutta ei tulisi mieleenkään lähettää lapsia sen takia viikoksi toiseen paikkaan.
Jo neljän alle kouluikäisen kanssa lentäminen on kenelle tahansa äärettömän rankkaa ja ilmeisesti äitisi hoitaisi lapsia päivät ja yöt yksin? Isäsi siis kai töissä?
Minusta ainoa vaihtoehto on että saat teille kotiin jonkun auttamaan. En tarkoita etteikö lapset voisi olla viikkoa erossa vanhemmistaan, jopa 1-v. voi mielestäni sen tehdä, kun mukana on isosisarukset, mutta minusta lasten ulkomaille lennättäminen tässä tapauksessa on silkkaa hulluutta.
Eikö esim. miehesi voi mennä viikonlopuksi lasten kanssa vaikka hotelliin/kylpylään/sukulaisiin/mökille jolloin sinä saisit nukkua yhden viikonlopun kunnolla? ja sinä vastaavasti toisena viikonloppuna lasten kanssa pois kotoa, jos ainoastaan kotona pystytte kunnolla nukkumaan.
Lasten vierailu isovanhemmilla sujui hyvin. Mies lähti viemään lapsia ja oli siellä puolet ajasta ja sen jälkeen tuli kotiin nukkumaan.
Isommat lapset kertoivat innoissaan kun tulivat, että mitä kaikkea olivat tehneet mummolassa ja nuorinkin oli ollut suurimman osan ajasta tyytyväinen. Yöllä olivat mummolassakin heräilleet muutamia kertoja.
Sen puoleen lasten kotiutuminen sujui hyvin, ettei lasten heräilyt lisääntyneet, joskaan eivät myöskään vähentyneet kotiuduttuaan, vaikka täällä osa kirjoittikin, että lapset nukkuisivat vielä huonommin mummolasta tultuaan.
Minulla tuo viikko meni oikeastaan lähes täysin nukkuessa, ensin tarvitsin kyllä unilääkkeitä, jotta nukahdin, mutta loppuviikosta en tarvinnut enää unilääkkeitä vaan uni tuli muutenkin.
Nyt meillä heräilee enää nuorin ja hänkin yleensä vain pari kertaa yössä.
Univelka on vähentynyt nyt niin paljon, että voin tässä lähiaikoina palata töihin ja elämä varmaan muutenkin pikkuhiljaa ns. normalisoituu.
ap
Oletko, ap, jo saanut nukutuksi? Menikö lasten vierailu isovanhemmillaan hyvin ja oliko paluu helppo? Onko ongelmanne nyt ratkennut?
Kerrothan miten kävi!
Lapset eivät oikeasti mene rikki (edes henkisesti), jos ovat viikon erossa vanhemmistaan. Edes se 1-vuotias. Jotenkin tuntuu, että nykyisin on maalaisjärki kadoksissa, ja kaikenlainen hysteria valtaa vanhemmat.
Ja kyllä, minulla on lapsia. Ja rakastan heitä. Ja ovat täyspäisiä :)
laittaa lapsia isovanhemmille. Tosin univelkaan en usko siitä olevan mitään pysyvää lääkettä mutta mahtava ajatus kahden keskiselle ajalle!! Jos lapset nukkuvat hyvin nyt yönsä niin unenpuutteen saat korjattua kyllä lasten kanssakin kotona.
Meillä on 4 lasta pienellä ikäerolla ja yövalvomiset ja katkonaiset unet ovat tuttuja.
Meillä ei ketään kenelle voisi laittaa lapset hoitoon ja olisin todella kiitollinen jos olisi ihminen jolle voisi edes yhdeksi kokonaiseksi vuorokaudeksi antaa lapset ja vaikka nukkua :). Minulle tosin kelpaisi vaikka patja lattialta nukkumasijaksi, se ei ole ongelma.
Mutta meillä siis ei ole tällaiseen mahdollisuutta joten jaksamisen kannalta huolehdimme kyllä toistemme (vanhemmat) riittävistä unista. AINA kun mies on kotona, nukun päiväunet. Yöt on meilläkin nyt rauhoittuneet ja huolehdin siitä, että lapset menevät nukkumaan klo 19.30 JOKA PÄIVÄ. JOs olen todella väsynyt, menen samaan aikaan itsekin tai sitten siinä on vielä iltaa mukavasti aikaa miehen kanssa.
Jos teillä lapset ovat alkaneet nukkumaan nyt yönsä, pelkäänpä, että viikko pois kotoa sotkee rytmit ja oravanpyörä on valmis? Ei välttämättä mutta hyvin mahdollista. Tiedän, että meidän lapset nukkuu samalla tavalla kotona kuin vieraissa, mutta aina se siirtymä tuo jonkinlaista unirytmin muutosta, se on normaalia.
Jotenkin minusta tuntuu että haluatte miehenne kanssa vain olla kahdestaan, eikä siinä todellakaan ole mitään pahaa. Itse neljän pienen äitinä laittaisin lapset isovanhemmille ja viettäisin laatuaikaa miehen kanssa kotona...voi että miten ihana olisikin olla KOTONA miehen kanssa kahdestaan :). Aivan mahtavaa, että teillä on isovanhemmat, joilla on mahdollista auttaa ja lapset viihtyvät heillä, käyttäkää apu hyväksi, ehdottomasti!!
Ennen lasten isovanhemmilla oloa tilanne oli se, että vain esikoinen nukkui yöt heräilemättä, muut heräsivät yössä useamman kerran, tosin keskimmäisillä oli syy heräilyyn, joka oli tiedossa ja nyt se on korjattu ja nyt nukkuvat yöt kokonaan.
Minun terveyteni oli siinä mallissa, että jos univelka vähänkään lisääntyisi niin joutuisin sairaalaan ja miehenkin terveyteen univelka oli vaikuttanut.
Emme siis kaivanneet kahdenkeskistä aikaa vaan vain ja ainoastaan unta.
Lasten heräilyt eivät pahentuneet isovanhemmilla olosta huolimatta, eivät kyllä poistuneetkaan, toisaalta emme niin olettaneetkaan, koska tiesimme, ettei keskimmäiset nuku öitä kokonaan ennen kun "ongelma" on korjattu ja sen ajankohta aikaistui erinäisistä syistä ja nyt siis nukkuvat kaikki muut yöt heräämättä paitsi nuorimmainen. Hänenkin heräilyt ovat vähentyneet huomattavasti ja varmasti jossain vaiheessa jäävät kokonaan pois.
Meillä on lisäksi esikoinen todella vähäuninen, nukkuu yössä vain noin 6tuntia. Nuoremmat nukkuvat pidemmät yöunet, mutta eipä se auta kun herättävä on sillon kun esikoinen herää.
ap
laittaa lapsia isovanhemmille. Tosin univelkaan en usko siitä olevan mitään pysyvää lääkettä mutta mahtava ajatus kahden keskiselle ajalle!! Jos lapset nukkuvat hyvin nyt yönsä niin unenpuutteen saat korjattua kyllä lasten kanssakin kotona.
Meillä on 4 lasta pienellä ikäerolla ja yövalvomiset ja katkonaiset unet ovat tuttuja.
Meillä ei ketään kenelle voisi laittaa lapset hoitoon ja olisin todella kiitollinen jos olisi ihminen jolle voisi edes yhdeksi kokonaiseksi vuorokaudeksi antaa lapset ja vaikka nukkua :). Minulle tosin kelpaisi vaikka patja lattialta nukkumasijaksi, se ei ole ongelma.
Mutta meillä siis ei ole tällaiseen mahdollisuutta joten jaksamisen kannalta huolehdimme kyllä toistemme (vanhemmat) riittävistä unista. AINA kun mies on kotona, nukun päiväunet. Yöt on meilläkin nyt rauhoittuneet ja huolehdin siitä, että lapset menevät nukkumaan klo 19.30 JOKA PÄIVÄ. JOs olen todella väsynyt, menen samaan aikaan itsekin tai sitten siinä on vielä iltaa mukavasti aikaa miehen kanssa.
Jos teillä lapset ovat alkaneet nukkumaan nyt yönsä, pelkäänpä, että viikko pois kotoa sotkee rytmit ja oravanpyörä on valmis? Ei välttämättä mutta hyvin mahdollista. Tiedän, että meidän lapset nukkuu samalla tavalla kotona kuin vieraissa, mutta aina se siirtymä tuo jonkinlaista unirytmin muutosta, se on normaalia.
Jotenkin minusta tuntuu että haluatte miehenne kanssa vain olla kahdestaan, eikä siinä todellakaan ole mitään pahaa. Itse neljän pienen äitinä laittaisin lapset isovanhemmille ja viettäisin laatuaikaa miehen kanssa kotona...voi että miten ihana olisikin olla KOTONA miehen kanssa kahdestaan :). Aivan mahtavaa, että teillä on isovanhemmat, joilla on mahdollista auttaa ja lapset viihtyvät heillä, käyttäkää apu hyväksi, ehdottomasti!!
[/quote]
Jos mies jää kotiin, voi olla, että 9 kk kuluttua teillä on taas yövalvottaja lisää.
[/quote]
Tosiaan tuo on itsekäs ja huono ajatus. On sitä varmasti muitakin vaihtoehtoja. Ja voin vannoa, että pienin ja ehkä joku isompikin SAA traumoja. Perusturvallisuus horjuu tuollaisesta. Kaikki matkat, vieraat paikat jne ja - loistavaa - mukana peräti äidintuoksuinen RÄTTI. Ei kuule riitä avuksi sellainen rätti tuollaisessa.
Hankkikaa lastenhoitaja säännöllisesti jolloin nukut päivällä tms. Tuollainen reissu tuo luultavasti lapsillenne lisää ongelmia ja lisää myös siinä mielessä, että valvottajia on tosiaan kohta yksi lisää.
Olen itse käynyt nukkumassa yhden yön supervalvottajan ollessa 1,5-v, jolloin hän jäi isän kanssa kotiin. Ok, sain nukkua kohtuullisen hyvin, mutta lapsi roikkui minussa seuraavat viikot suorastaan paniikissa, peläten koko ajan, että lähden pois, joten lapselle jo se yöpoissaolo oli selvästi liikaa.
ja siksi kynnys on todella suuri enää palkata lastenhoitajaa.
Ja jos olisit lukenut koko ketjun niin olisit nähnyt, että lapset olivat jo isovanhemmilla ja kaikki sujui hyvin.
Ja aiemminkin jo kirjoitin, että meille ei tule enää uutta vauvaa, koska ilman kohtua ja munasarjoja täysin mahdotonta.
ap
Jos mies jää kotiin, voi olla, että 9 kk kuluttua teillä on taas yövalvottaja lisää.
Tosiaan tuo on itsekäs ja huono ajatus. On sitä varmasti muitakin vaihtoehtoja. Ja voin vannoa, että pienin ja ehkä joku isompikin SAA traumoja. Perusturvallisuus horjuu tuollaisesta. Kaikki matkat, vieraat paikat jne ja - loistavaa - mukana peräti äidintuoksuinen RÄTTI. Ei kuule riitä avuksi sellainen rätti tuollaisessa.
Hankkikaa lastenhoitaja säännöllisesti jolloin nukut päivällä tms. Tuollainen reissu tuo luultavasti lapsillenne lisää ongelmia ja lisää myös siinä mielessä, että valvottajia on tosiaan kohta yksi lisää.
Olen itse käynyt nukkumassa yhden yön supervalvottajan ollessa 1,5-v, jolloin hän jäi isän kanssa kotiin. Ok, sain nukkua kohtuullisen hyvin, mutta lapsi roikkui minussa seuraavat viikot suorastaan paniikissa, peläten koko ajan, että lähden pois, joten lapselle jo se yöpoissaolo oli selvästi liikaa.
ku kiva kuulla,että kaikki sujui hyvin!!
ihmetellä täytyy miten tylyjä vastauksia sait joiltakin ja sitä ymmärtämättömyyttä ja jankkausta! ihmeen kärsivällisesti jaksoit kuitenkin vastailla!toivottavasti et pahoittanut mieltäsi,on niin helppo näköjää tääl monen sanoo rumasti,ku anonyyminä. ite tiiän kuinka kauheeta unettomuus onkaa.
kaikkea hyvää teille!
ku kiva kuulla,että kaikki sujui hyvin!!
ihmetellä täytyy miten tylyjä vastauksia sait joiltakin ja sitä ymmärtämättömyyttä ja jankkausta! ihmeen kärsivällisesti jaksoit kuitenkin vastailla!toivottavasti et pahoittanut mieltäsi,on niin helppo näköjää tääl monen sanoo rumasti,ku anonyyminä. ite tiiän kuinka kauheeta unettomuus onkaa.
kaikkea hyvää teille!
...teidän vanhempien kannalta!!! Nyt tartutte tilaisuuteen ja unohdatte tän palstan het alkuunsa, koska täältä ei saa mitään muuta kuin saarnoja kuinka tuommoinen on väärin ym ym.
Itse olin 1vko: etelässä ku vanhempi lapseni oli 2v. Asiaa kysyin jopa neuvolassa, jossa sanottiin että ei ole ongelmaa ja tekee hyvää vanhemmille viettää yhteistä aikaa.
Eli, anna lasten mennä isovanhemmilleen ja levätkää puolison kanssa ja nauttikaa toisistanne. On varmasti lapsillekkin mukavempaa ku vanhemmat pirteitä ja levänneitä. Ja uskon että heillä on hauskaa ja mukavaa olla reisussa =)
lapset sijaiskotiin.
Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani.
Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon.
Suomessa on ihan oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä perheitä, jotka aidosti pitäisivät hyvää huolta lapsistanne. Olette pukanneet lapsia kuin kanit, mutta ette ole ajatelleet, jaksatteko kantaa vastuunne. Nyt on aika yhteiskunnan astua kehiin ja ottaa lapset pois.
Itse ihmettelen aina, mikä ihmeen tarve on ihmisillä hommata itsensä heti uudestaan raskaaksi kun edellinen on syntynyt jos ei edellisenkään kanssa meinaa jaksaa.
Ota yhteyttä heti sosiaalitoimistoon ja pyydä jotain lastenvalvojaa tms. paikalle. Perhetyöntekijä voisi kartoittaa myös tilanteenne. Viikon levolla ette selviä tilanteesta.
Tällä menolla lapsistanne kasvaa vapaan kasvatuksen riiviöitä, jotka on 8 vuotiaana varastamassa karkkia ja kiusaamassa pienempiä ja potkimassa pyöriä. Tämä on niin monta kertaa nähty jo näiden vuosien varrella, mitä tällaisten perheiden lapsista tulee. Siksi suosittelen huostaanottoa, että pelastat edes lasten tulevaisuuden.
Kun äiti voi hyvin ja blaa blaa. Voisko tässä tapauksessa ajatella, että lastenkin pitäisi voida hyvin.
eli joudutte uudestaan opettamaan lapsenne nukkumaan kotona ja täysiä öitä.
Viikosta seuraa ehkä kahdenkin viikon kaaos. Tämä on siis kokemusta, mutta myös unikirjoissa kerrottua eli nukkumista (koko yön nukkumista, joka on 1vlle jo täysin mahdollista) harjoitellaan mieluiten omassa paikassa - paikan vaihdos lisää turvattomuutta.
Sinänsä minusta nukkuminen on tärkeä asia - valvottaminen on kidutusmuotina rankkan. Mutta tuo järjestely ei nyt vaan ole kovin onnistunut. Lasten kannalta.
Tosi fiksua ehdottaa huostaanottoa kun ap ei ole pahemmin voinut vaikuttaa ainakaan nuorimman valvottamiseen ja mistäs tiedät miksi vanhemmat lapset heräilee?
Jeesus teidän typeryyden kanssa! On se kamalaa, jos lapset joutuu tuttujen ihmisten luo ja vanhemmat saa levätä, jotta jaksavat.
Voisitko sinä ja muut kaltaisesi kasvaa aikuisiksi ja ajatella kokonaisuutta ja sitä, että kaikki ei todellakaan ole aina niin mustavalkoista!
lapset sijaiskotiin.
Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani.Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon.
Suomessa on ihan oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä perheitä, jotka aidosti pitäisivät hyvää huolta lapsistanne. Olette pukanneet lapsia kuin kanit, mutta ette ole ajatelleet, jaksatteko kantaa vastuunne. Nyt on aika yhteiskunnan astua kehiin ja ottaa lapset pois.
Itse ihmettelen aina, mikä ihmeen tarve on ihmisillä hommata itsensä heti uudestaan raskaaksi kun edellinen on syntynyt jos ei edellisenkään kanssa meinaa jaksaa.
Ota yhteyttä heti sosiaalitoimistoon ja pyydä jotain lastenvalvojaa tms. paikalle. Perhetyöntekijä voisi kartoittaa myös tilanteenne. Viikon levolla ette selviä tilanteesta.
Tällä menolla lapsistanne kasvaa vapaan kasvatuksen riiviöitä, jotka on 8 vuotiaana varastamassa karkkia ja kiusaamassa pienempiä ja potkimassa pyöriä. Tämä on niin monta kertaa nähty jo näiden vuosien varrella, mitä tällaisten perheiden lapsista tulee. Siksi suosittelen huostaanottoa, että pelastat edes lasten tulevaisuuden.
Kun äiti voi hyvin ja blaa blaa. Voisko tässä tapauksessa ajatella, että lastenkin pitäisi voida hyvin.
lapset sijaiskotiin.
Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani.Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon.
ei taida olla sulla kaikki muumit laaksossa!!!!
Ensimmäisenäkö ne lapset pitää pois antaa kokonaan kun "ei jaksa" ? Oot se sinäkin varsinainen toope!. Se nyt vaan sattuu oleen niin että vaikka lapsilla ois isompikin ikäero (omillani 10vuotta) niin siltikin saattaa joskus väsyä ja kaivata apua esim isovanhemmilta. Itsekkin juuri sovin miehen äidin kanssa että alkaa ottamaan nuorimmaista joka toinen kk viikonlopuksi jotta voidaan puolisoni kanssa viettää yhteistä aikaa ym. Kyllä vanhemmille kuuluu yhteinen aika ilman lapsia ja varsinkin jos on omasta takaa hoitaja. Eiköhän lastensuojelulla ole ihan tarpeeksi jo töitä semmoisten kanssa jotka oikeasti tarvitsevat lastiksen apua!! Ja mitä tulee tuohon et 8 vuotiaana varastelee ym, niin nyt voi käydä vaikka perhe ois kuinka hyvä. Lapset nyt vaan saattaa kokeilla kaikkea jännittävää. Itse olen alkoholisti perheen lapsi jossa äiti joi ja isä istui vankilassa...Lastenkotiin en joutunut ja ihan terve,normaali työssäkäyvä ihminen minusta kasvoi. Eli kannattaisiko sinun nyt vaan olla oihan hiljaa ja vaikka tehdä itsekkin lapsi ettei tartte kateellisena huudella!!!
Ompas taas mielipiteitä laidasta laitaan.
Meillä oli todella huonosti nukkuva vauva. Herätti 10-15 krt yössä. Ensimmäiset täydet yöunet nukuttiin reilu 2 v. Jatkuva kesken unien herääminen on kuin kidutusta. Ja onkin, sitä keinoa on käyettty maailman sivu kidustuskeinona. Sinusta tulee kävelevä zombi, jonka kaikki kognitiiviset toiminnot ovat kehitysvammaisen tasolla.
Itse en jostain syystä osannut hakea yöhoitoapua. Ajattelin lapsen olevan turhan raskas yöhoidettava. Nyt jälkikäteen mietin, että MIKSI ihmeessä en oikeasti katkaissut omaa väsymyskierrettäni laittamalla lasta hoitoon? MIKsi?? Se olisi auttanut todella paljon perheemme kokonaistilanteen kannalta.
Kun mahdollisuus tuli, purkasin univelkoja nukkumalla kolme viikkoa. Tiedän siis, ettei yksi tai kaksi yötä lopulta paljon auta. Teidän tilanteessanne punnitsisin hyödyt lasten hoitoon laittamisen puolelle, nukkuisin ja miettisin jatkuvampia hoitokuvioita, jotka mahdollistaisi säännöllisen levon.
Tsemppiä!
lapset sijaiskotiin. Ja en kirjoita tätä pottuiluna vaan ihan tosissani. Millainen kasvuympäristö on lapsille sellainen, missä mamma on vääntänyt lapsia putkeen ja ei jaksa niitä hoitaa isän kanssa. Mamma, joka on niin skitso, että ei pysty nukkumaan kuin omassa sängyssään. Isä, joka ei halua lähteä lastensa kanssa, koska lapset saattaisivat pyytää häneltä jotain ja eivät turvautuisi vain isovanhempien hoitoon. Suomessa on ihan oikeasti lapsettomuudesta kärsiviä perheitä, jotka aidosti pitäisivät hyvää huolta lapsistanne. Olette pukanneet lapsia kuin kanit, mutta ette ole ajatelleet, jaksatteko kantaa vastuunne. Nyt on aika yhteiskunnan astua kehiin ja ottaa lapset pois. Itse ihmettelen aina, mikä ihmeen tarve on ihmisillä hommata itsensä heti uudestaan raskaaksi kun edellinen on syntynyt jos ei edellisenkään kanssa meinaa jaksaa. Ota yhteyttä heti sosiaalitoimistoon ja pyydä jotain lastenvalvojaa tms. paikalle. Perhetyöntekijä voisi kartoittaa myös tilanteenne. Viikon levolla ette selviä tilanteesta. Tällä menolla lapsistanne kasvaa vapaan kasvatuksen riiviöitä, jotka on 8 vuotiaana varastamassa karkkia ja kiusaamassa pienempiä ja potkimassa pyöriä. Tämä on niin monta kertaa nähty jo näiden vuosien varrella, mitä tällaisten perheiden lapsista tulee. Siksi suosittelen huostaanottoa, että pelastat edes lasten tulevaisuuden. Kun äiti voi hyvin ja blaa blaa. Voisko tässä tapauksessa ajatella, että lastenkin pitäisi voida hyvin.
Tämänkaltainen case nousee välittömästi kaikkien lastensuojelun sos.työntekijöiden kiireellisten huostaanottojen top 3 listalle. Kun eihän siellä oikeasti ole pahemmassa tilassa olevia. MItäpä niistä lapsista, jotka kärsivät pahimmillaan psyykkista, fyysistä ja sosiaalista kidutusta kotonaan. Onhan kuitenkin tämä perhe, joka hui!, on tehnyt ja saanut neljä lasta. Pienellä ikäerolla.
Mut eihän kukaan voi tosissaan ajatella kuten sinä, eihän?
Meidän muksut olivat tänä kesänä noin viikon anopilla. Tai oikeastaan näistä kolme vanhinta oli siellä =) Ei siksi, että olisin itse halunnut huilata ja keskittyä vain vauvaan, vaan koska anoppi nuo sinne halusi ja nämä innosta puhkuen lähtivät. Ikää noilla oli 4v, 6v ja 8v. Mulle ei tulisi mieleenkään laittaa vuosikasta viikoksi hoitoon yhtään mihinkään 0_0
Ap:lle ehdottaisin samaa kuin muutkin, vuorohoitoa miehen kanssa. Ensin toinen hoitaa penskat ja sitten toinen. Ja se toinen nukkuu univelkansa pois. Enpä nuku itsekään hyvin muualla kuin kotona, mutta yhtäjaksoisemmin sitä kyllä varmaan ap:kin muualla nukkuisi, jos yössä on kotona herätyksiä 10+...
olo on seuraavan päivän ihan "tokkurainen" ihan kun ois humalassa.
Lastenhoitajia on aiemmin palkattu, mutta niistä on melko negatiiviset kokemukset, siksi hiukan arveluttaa.
ap
koska...?