NO NIIN! Paras juhlakausi takana, kertokaas hää-, rippijuhla- yms. mokia ja ihmetyksiä.
Ne on parasta hupia.
Kommentit (98)
tuo isän saattaminen. Setäni on nyt 70v. ja eläkkeellä kirkkoherran tehtävistä. Ihmetteli, mistä tuo tapa rantautui Suomeen parikymmentä vuotta sitten "muka perinteenä". Musta se on vaan ihan oikeasti nolo. Symboloi patriarkaalista perinnettä ja tuntuu uskomattomalta, että nykyään joku tytär haluaa millään tasolla olla isänsä luovuttama miehelle. Yök, yök ja yök.
Pidättekö te nolona myös sitä, että tuleva kuningatar Victoria halusi omissa häissään isänsä saattavan hänet alttarille? Lehdistä luin, että prinsessa nimenomaan itse halusi näin tehtävän, vaikka häntä siitä arvosteltiin.
tuo isän saattaminen. Setäni on nyt 70v. ja eläkkeellä kirkkoherran tehtävistä. Ihmetteli, mistä tuo tapa rantautui Suomeen parikymmentä vuotta sitten "muka perinteenä". Musta se on vaan ihan oikeasti nolo. Symboloi patriarkaalista perinnettä ja tuntuu uskomattomalta, että nykyään joku tytär haluaa millään tasolla olla isänsä luovuttama miehelle. Yök, yök ja yök.
Pidättekö te nolona myös sitä, että tuleva kuningatar Victoria halusi omissa häissään isänsä saattavan hänet alttarille? Lehdistä luin, että prinsessa nimenomaan itse halusi näin tehtävän, vaikka häntä siitä arvosteltiin.
Ja voin sanoa, että jos itse olisin päättänyt niin oltaisiin kävelty miehen kanssa kahden mutta kun isä halusi saattaa niin sen ilon hänelle soin.
En ole allerginen, mutta en silti kuuna päivänä syö kalaa. Tai jos olisin allerginen niin ei tulisi mieleenkään ilmoittaa yhtä ainetta (diabetes, keliakia, laktoosi-int. on eri juttu), koska en voinut - ennen tätä - kuvitellakaan että ateriana voisi olla yksi soppa, ilman muita vaihtoehtoja.
vaikka pariskunta asunut avoliitossa lähes 10 v ja vanhin lapsikin jo lähes kouluiässä. voi nolous.
Puhut varmaan meistä. Milloin olit häissä?
ja olen kulkenut häissä jo 60-luvulta asti. Että ei ole kovin pitkä ja yleinen perinne ollut.
t.kalkkis
sehän on perinne. Teidän mielestä morsian ei varmaan saa käyttää valkoista mekkoakaan jos ei ole neitsyt...
mutta enemmänkin amerikkalainen. Ja aika uusi perinne. Mitä, jostain -80-luvulta, -90-luvulta? Ei sillä, kyllä munkin isäukko mut aikanaan saatteli, mutta mä olinkin nuori ja vähän pöljä.
Mun vanhempani menivät naimisiin 1965. Äitini isä saattoi äidin alttarille. Eli ei tuo nyt kauhean uusi perinne ole ainakaan.
Itse menin naimisiin v. 1991, ja kyllä isä saatteli kirkonkäytävää. Enkä varmsti ollut lähipiirimme ensimmäinen saatettava.
jos isä saattaa tyttönsä alttarille ? ei helvetti taas. ketä se kiinnostaa, jokaisen oma valinta.
isän uusi vaimo oli pukeutunut paljon näkyvämmin ja näyttävämmin (värikäs, tyylikäs silkkimekko) kuin rippilapsen äiti (kallis, nudenvärinen puku). Minusta vähän sama kuin häissä, että äiti on "arvokkaampi" kuin isän uusi vaimo ja siksi hänen olisi pitänyt saada olla parhaiten pukeutunut = isän uuden vaimon olisi kuulunut laittaa ylleen jotain joukkoon sulautuvampaa. Mitä muut olette mieltä?
Nyt meni sormi suuhun. Silloin olisi pitänyt rouvien keskustella keskenään, että mitä meinaat pistää yllesi. Mistä toinen voi tietää, mitä toinen ylleen pistää.
Toisaalta jos isän uusi vaimo on ollut osallisena maksamassa lapsen elatusmaksuja, niin kyllä hänellä on oikeis pistää ylleen mitä lystää. Uusien puolisoiden "ilo" on yleensä tämä elareiden maksu ja kuttuilun kuuleminen ex-puolisoilta.
En ole allerginen, mutta en silti kuuna päivänä syö kalaa. Tai jos olisin allerginen niin ei tulisi mieleenkään ilmoittaa yhtä ainetta (diabetes, keliakia, laktoosi-int. on eri juttu), koska en voinut - ennen tätä - kuvitellakaan että ateriana voisi olla yksi soppa, ilman muita vaihtoehtoja.
Soppaa voi toki tarjota, mutta mielestäni silloin pitää olla sekä liha- ja kalavaihtoehto tai liha- ja kasvis tai kala- ja kasvis.
Muutenkin mun mielestä on juhlan järjestäjän asia kysyä ruokarajoitteista/allergioista!
rippijuhlissa tarjottiin ensin kahvit ja sitten n. tunti sen jälkeen laitettiin suolaiset tarjottavat pöytään. Moni oli ajatellut että tulee vain kahvit eikä jaksanut enää yhtään suolaisia syödä. Lisäksi oli karsee helle niin maistui sitäkin vähemmän. Eikö nyt olisi ensin pitänyt tarjota ne lihapullat ja salaatit yms piirakat ja sitten vasta kakkukahvit...?
Kyseessä oli ristiäiset ja ensin tosiaan oli kahvit ja kakut ja sen jälkeen keittoa ja kunnon ruokaa. Mä laittaisin tarjoilut toisinpäin...
'
kyllä yleensä ensin suolaset ja sitten kahvit. MUTTA entisen avomieheni luona hänen siskonsa lakkiaisissa oli ensin makeeta ja sitten suolasta. Sanoin, että onpas erikoinen järjestys, äitinsä sanoi, että on tapana heidän leveysasteella (kainuussa ja pikkusen pohjosemmassa)
Morsiamella oli kultaiset korvakorut ja hopeinen kaulakoru. Pisti silmään vaan...
Soppaa voi toki tarjota, mutta mielestäni silloin pitää olla sekä liha- ja kalavaihtoehto tai liha- ja kasvis tai kala- ja kasvis. Muutenkin mun mielestä on juhlan järjestäjän asia kysyä ruokarajoitteista/allergioista!
Siis oletatko sä tosiaan, että hääpari rupeaa jokaiselta kyselemään erikseen, että onko allergioita? Tai edes muistaa kysyä kaiken sen muun hässäkän seassa. Meillä käskettiin kutsussa ilmoittaa allergiat ja silti eräs vieras valitti jälkeen päin kun kermaperunoista meni maha sekaisin, kun ei ollut laktoositonta. Idiootti....
isän uusi vaimo oli pukeutunut paljon näkyvämmin ja näyttävämmin (värikäs, tyylikäs silkkimekko) kuin rippilapsen äiti (kallis, nudenvärinen puku). Minusta vähän sama kuin häissä, että äiti on "arvokkaampi" kuin isän uusi vaimo ja siksi hänen olisi pitänyt saada olla parhaiten pukeutunut = isän uuden vaimon olisi kuulunut laittaa ylleen jotain joukkoon sulautuvampaa. Mitä muut olette mieltä?
miksi en oikein tule toimeen useimpien naisten kanssa. Mä en vain ymmärrä näitä sääntöjä. Siis että ei riitä, että pukeutuu juhlan mukaan, vaan pitää myös tietää oma paikkansa suvun hierarkiassa ja SÄVYTTÄÄ oma pukeutumisensa sen mukaan! :O
Soppaa voi toki tarjota, mutta mielestäni silloin pitää olla sekä liha- ja kalavaihtoehto tai liha- ja kasvis tai kala- ja kasvis. Muutenkin mun mielestä on juhlan järjestäjän asia kysyä ruokarajoitteista/allergioista!
Siis oletatko sä tosiaan, että hääpari rupeaa jokaiselta kyselemään erikseen, että onko allergioita? Tai edes muistaa kysyä kaiken sen muun hässäkän seassa. Meillä käskettiin kutsussa ilmoittaa allergiat ja silti eräs vieras valitti jälkeen päin kun kermaperunoista meni maha sekaisin, kun ei ollut laktoositonta. Idiootti....
No tuohan on juuri esimerkki, että JUHLAN JÄRJESTÄJÄT ovat pyytäneet ilmoituksen allergioista! Jos kutsussa ei ole mitään mainintaa, eikä ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjä kysy allergioista niin siinä tapauksessa ei ole mielestäni vieraan asia alkaa ilmoittaa "en sitten voi syödä sitä ja tätä ja tota"! Teidän tapauksessa kyse oli tietysti vieraan mokasta :)
yhdessä oli oltu jo pitkään ja lapsia laitettu. Ei halunnut pitää mulle puhetta häissä, mutta halusi maksaa isot häät.
Eli sai taluttaa mut alttarille, oli noloa tai ei. Bileet oli kivat.
No tuohan on juuri esimerkki, että JUHLAN JÄRJESTÄJÄT ovat pyytäneet ilmoituksen allergioista! Jos kutsussa ei ole mitään mainintaa, eikä ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjä kysy allergioista niin siinä tapauksessa ei ole mielestäni vieraan asia alkaa ilmoittaa "en sitten voi syödä sitä ja tätä ja tota"! Teidän tapauksessa kyse oli tietysti vieraan mokasta :)
Mutta silti mun mielestä on todella typerää olla ilmoittamatta allergioista jos itse hoksaa ettei hääpari ole hoksannut huomioida. Ja sitten valitetaan, kun ei huomioita kun ei itse suutaan auki saanut. Onneksi oli pienet häät...
Sinulla ei taida mitään ruokarajoitteita olla, kun kerta sanot noin? Ei tuollaista asiaa kehtaa sanoa heti kutsun saatuaan. Vai miltä vaikuttais, jos hääkutsun saatuaan vieras soittaisi heti hääparille ja luettelis kaikki "ruokarajoitteensa" tyyliin: laktovegetaarinen ruokavalio, pähkinäallergia ja raskauden takia juo ainoastaan alkoholittomia juomia. Ainiin: maitotuotteet pitää olla laktoosittomia! Ja siis tätä asiaa ei edes mitenkään oltais kutsussa tai missään kyselty...
Itse ainakin, kun oon isompia juhlia järjestänyt, minne tulee sukulaisia joita harvemmin näkee tai miehen omaisia jotka muutenkin tuntee huonommin, niin laitan tarjolla erilaisia ruokia ja mieluummin sillä tapaa, että sitä kalaa ei ja pähkinää ei ole joka ruuassa ja kakut on niitä laktoosittomia. Mahdolliset kasvissyöjät tai muuten kevyemmästä pitävät voivat koota annoksensa itse salaateista, piirakoista jne. että ei tarvitse pelkkää ruisleipää jyrsiä.
Olen muuten kanssa kala-allergikko ja oli kerran todella noloa, kun olin minulle todella rakkaan tädin hautajaisissa ja muistotilaisuudessa tarjoiltiin lohikeittoa. Jouduin jättäytymään tilaisuudesta pois, kun en voi olla edes samassa tilassa etenkään höyryävän, keitetyn kalakeiton kanssa (olen joskus joutunut sairaalaan astmakohtauksen takia ja kalan tuoksu käy heti henkeen). Ikävää oli, että olin tullut satoja kilometrejä paikalle, järjestänyt aikaa, lapset hoitoon, varannut hotellihuoneen: ja tädin tyttäret tiesivät allergiastani! Istuin siinä tuntikausia autossa parkkipaikalla odottamassa muistotilaisuuden loppumista... :( Ei tullut silloin kutsun yhteydessä mieleen, että tarjottaisiin juuri lohikeittoa, joten en mitään ilmoittanut erikseen.
Kyllä allergiat on muut ruokarajoitteet pitää itse osata ilmoittaa. Saat syyttää vain itseäsi.
Sinulla ei taida mitään ruokarajoitteita olla, kun kerta sanot noin? Ei tuollaista asiaa kehtaa sanoa heti kutsun saatuaan. Vai miltä vaikuttais, jos hääkutsun saatuaan vieras soittaisi heti hääparille ja luettelis kaikki "ruokarajoitteensa" tyyliin: laktovegetaarinen ruokavalio, pähkinäallergia ja raskauden takia juo ainoastaan alkoholittomia juomia. Ainiin: maitotuotteet pitää olla laktoosittomia! Ja siis tätä asiaa ei edes mitenkään oltais kutsussa tai missään kyselty... Itse ainakin, kun oon isompia juhlia järjestänyt, minne tulee sukulaisia joita harvemmin näkee tai miehen omaisia jotka muutenkin tuntee huonommin, niin laitan tarjolla erilaisia ruokia ja mieluummin sillä tapaa, että sitä kalaa ei ja pähkinää ei ole joka ruuassa ja kakut on niitä laktoosittomia. Mahdolliset kasvissyöjät tai muuten kevyemmästä pitävät voivat koota annoksensa itse salaateista, piirakoista jne. että ei tarvitse pelkkää ruisleipää jyrsiä. Olen muuten kanssa kala-allergikko ja oli kerran todella noloa, kun olin minulle todella rakkaan tädin hautajaisissa ja muistotilaisuudessa tarjoiltiin lohikeittoa. Jouduin jättäytymään tilaisuudesta pois, kun en voi olla edes samassa tilassa etenkään höyryävän, keitetyn kalakeiton kanssa (olen joskus joutunut sairaalaan astmakohtauksen takia ja kalan tuoksu käy heti henkeen). Ikävää oli, että olin tullut satoja kilometrejä paikalle, järjestänyt aikaa, lapset hoitoon, varannut hotellihuoneen: ja tädin tyttäret tiesivät allergiastani! Istuin siinä tuntikausia autossa parkkipaikalla odottamassa muistotilaisuuden loppumista... :( Ei tullut silloin kutsun yhteydessä mieleen, että tarjottaisiin juuri lohikeittoa, joten en mitään ilmoittanut erikseen.
Kyllä allergiat on muut ruokarajoitteet pitää itse osata ilmoittaa. Saat syyttää vain itseäsi.
Miksi ihmeessä ei kehtaisi? :o Totta kai kehtaa tai ainakin niin oletin menneen kesän morsiamena. Ja mieti nyt oikeasti miten naurettavaa olisi ollut jos olisimme tilanneet pitopalvelulta varmuuden vuoksi erikseen gluteenittomalle, kotimaisille viljoille allergisen, maidottoman, kalattoman, kasvisruoat jne jne.
No enpä tosiaan ymmärrä mitä häpeämistä allergioissa on.
Vai onko se vähemmän hävettävää vastata kun joku kysyy sen sijaan että itse reippaasti ja oma-aloitteisesti ilmoittaisi ne.
Kasva aikuiseksi! Avuton reppana joka ansaitsee jäädä ilman ruokaa jos ei kehtaa kertoa mitä ei voi syödä.
Tässä on palstan kaikkien aikojen mauttomin kommentti. Sietäisit hävetä.