Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takaisinperinnästä: jos kela tekee itse mokan...

Vierailija
23.08.2010 |

Saimme siis kirjeen, että miehelle on vahingossa tullut kelasta isyyspäivärahaa, vaikka työpaikka on myös maksanut.

Nyt kysyvät, suostummeko takaisinperintään, 'kyllä vai ei'.

En haluaisi suostua, vaikka mies tienaa ihan ok, minä olen ollut niin kauan lasten takia pienillä tuloilla ettei olisi yhtään varaa maksaa takaisin.

Itse emme edes tajunneet että rahaa olisi tullut liikaa, nuohan ovat työpaikan ja kelan keskinäisiä sekaannuksia. Mitä teen???

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle maksoivat kotihoidontuke ylimääräiseltä kuukaudelta. palautin rahat jo ennekuin perivät.

Vierailija
2/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vastaat "ei", ottavat yhteyttä miehesi työpaikkaan, joka pidättää Kelan haluaman summan palkasta ja tilittää Kelalle.

jos vastaat "kyllä" maksatte itse suoraan

En oikein jaksa uskoa, että Kela tyytyy "ei"-vastaukseenne ja antaa teidän pitää rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totta kai joudutte maksamaan sen takaisin vaikka kuinka laitatte ei

Vierailija
4/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne rahat tavalla tai toisella teiltä ottaa, jos ne kerran kelalle kuuluu. Ihan sama onko toi kelan moka vai ei, mutta rahat he haluavat takaisin.

Vierailija
5/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ottavat sen rahan teidän lapsilisästä tai muusta heidän maksamastaan etuudesta pois. Itse tein joskus tällaisen järjestelyn, kun jouduin jotain tukea maksamaan takaisin. 20e ottivat joka kuun lapsilisästä niin kauan, että koko vaadittu summa oli maksettu takaisin.

Vierailija
6/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turva ruveta kikkailemaan, kyllä Kela omansa ottaa. Aina.

Vierailija
7/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudutte summan tavalla tai toisella maksamaan!

Kela ei anna senttiäkään "ilmaiseksi" kenellekään!!

t. eräs, jolle kela maksoi väärin (siis kelan moka) ja joka joutui maksamaan jokaisen ylimääräisen sentin takas

Vierailija
8/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vastaatte kyllä, niin sit sovitte vaan maksuaikataulusta ja sillä hyvä. Jos vastaatte ei, kela perii ne sit jotain muuta kautta, joka tapauksessa ne maksatte jotenkin.

Suosittelen vastaamaan kyllä.

Itsekin jouduimme maksamaan virkailijan virheen takia liikaa maksetut 4000 markkaa takaisin. Meidän olisi pitänyt lopettaa asumislisä ja vaihtaa asumistukeen, ja virkailija sanoi, että on ok tehdä se seuraavassa vuositarkastuksessa (vai mikä se nyt noissa asumistuissa onkaan). Muutos olisi kuitenkin pitänyt tehdä heti. Myöhemmin ne asumislisät perittiin takaisin, mutta puuttuvia asumistukia eivät suostuneet enää maksamaan.

Vierailija
9/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kirjelmää jouduin tekemään, mutta ei tarvinnut lopulta maksaa Kelan liikaa maksamaa opintotukea. Aina kannattaa valittaa.

Vierailija
10/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen perusteluun että miksei ollut teidän syy ja vetoat huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Meille kela antoi satoja euroja anteeksi kun maksoivat meille päällekkäisiä tukia. jäi n. puolet maksettavaksi.

Vierailija
11/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todella kuvittelitte, että palkkaa ja kelan päivärahaa voi saada samaan aikaan.

Mkasakaa vaan.

Vierailija
12/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ehdotti ensimmäisen kirjelmäni jälkeen,että maksaisin puolet. En suostunut, koska oli Kelan moka. Ei tarvinnut sitten maksaa mitään.

Vierailija
13/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti nro11. Kai se on yritettävä selvittää asiaa sovussa kelan kanssa, vaikka ahdistaa hiukan nuo raha-asiat :(

Vierailija
14/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kelan rahat tuli vahingossa... ja piditte ne ahneena silti.

no,ahneella on paskainen loppu,kuten sanotaan.

Vierailija
15/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela maksoi asumistukea vaikka sossun täti joka mummon asioita hoiti oli ilmoittanut että mummo ei enää asunnossa asu. Tuli perintäkirje joko maksetaan takaisin tai ei, vastattiin ettei mummo pysty vastaamaan kysymykseen eikä sukulaiset ainakaan maksa kelan mokaa. Viikon päästä tuli kirje ettei tarvitse maksaa.

Vierailija
16/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ap miettiä miksi ette HETI tehneet asiasta ilmoitusta? Varsinkin jos pienet tulot (kuten kirjoitit) niin kyllä sen ylimääräisen huomaa, vert. jos isot tulot saattaa muutama satanen "hukkua" tilille ettei huomaa ylimääräistä saaneensa.

Itse sain lukiossa liikaa opintotukea ja HETI soitin Kelaan ja kysyin miksi. Kelan moka, mutta ITSE tietenkin olin selvittänyt mitä saan ja paljonko ---> huomasin heti että liikaa maksoivat.

Kela tosiaan on tarkka rahoista joita jakelee, eli vaikka ensin tapahtuu "moka" niin huomaavat sen kyllä yleensä jossain vaiheessa. Ikäväksi asia muuttuu siinä vaiheessa jos jotain tukea on on nostanut esim. vuoden vaikka tietää että liikaa sitä maksetaan, ja sitten kela huomaa asian ---> perivät koko summan kerralla (toki siis maksuohjelman voi sopia että maksaa X euroa kuussa liikaa saamansa takaisin).

Jos pienet tulos ja esim. kuussa saa vuoden 50€ liikaa ja sitten kela perii 12kk ajalta liikaa maksetut 50€X12 takaisin, niin ikävä alkaa maksamaan 600€ pienistä tuloista takaisin...

Vierailija
17/23 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aloituksessa sanoin, mieheni tienaa ihan ok, minä puolestani olen ansainnut vähemmän viime vuosina. Ei ole kyse järkyttävän suurista summista miehen tulotasolla, ja mies oli vain kolme viikkoa isyyslomalla.

Sitä paitsi käytännöt voivat muuttua: edellisen lapsen kohdalla miehen työpaikka ei muistaakseni maksanut mitään, vaan raha tuli kelasta.

En tosiaan ole perillä näistä asioista, joten luotin siihen miten miehen esimies täytti työnantajan edustajana ko. kohdat hakemukseen.

Vierailija
18/23 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitit,että edellisen lapsen kohdalla työpaikka ei maksanut, vaan kela. ja nyt kaikkien muka pitäisi uskoa,että MUKA "ihan tosissaan" luulitte,että kas,nyt voidaankin luuluttaa molemmilta luukuilta yhtäaikaa sama tuki... hohhoijjakaaaaa. pummit.

Vierailija
19/23 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuplarahaa samasta asiasta...

Vierailija
20/23 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ois kuinka Kelan moka, asiakas on aina väärässä

Niin ja Kelassa asiakkaan täytyy tietää enemmän kuin Kelan työntekijän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan