Olenko huono äiti kun 4v poika on päiväkodissa 13pv/kk 5h/pv,ja mä kotona pienen kanssa???
Ja tämä päiväkoti paikka päätös tuli lastenpsykologin ja toimintaterapeutin päätöksestä koska poika on lievästi adhd,motorinen kehitys hiukan horjuu(kävely ja tasapaino hiukan hukassa välillä),levoton ja poika änkyttää innostuessaan kertomaan jotain asiaa.
Voivat kuulemma paremmin asian tietävät toimia pojan kans kun käy päiväkodissa,ja saa parhaan mahdollisen "hoidon" kun on "seurannassa".Sekä saa seuraa ja oppia ikäisiltään lapsilta.
Olenko nyt siis huono äiti ja pidän lasta turhaan hoidossa???
Kommentit (57)
kun haluavat lapsen "seurantaan".
varsinkin kun vielä 4-vuotiaille ei anneta adhd-diagnosia.
Et ole huono äiti vaikka lapsellasi ei mitään diagnoosia olisikaan.
Ainakin meidän kohdalla. Lapsesta huomaa, miten kehittyy ihan eri tavalla kuin ennen kotihoidossa + kerhossa. Tietysti riippuu paikasta. Me saimme onneksi paikan integroidusta erityisryhmästä, jossa on todella asiantuntevat aikuiset, ja pienempi ryhmäkin tietysti. Kyllä minulle on sanottu ihan suoraan (toinen äiti), että onko tuo nyt muka välttämätöntä, etkö muka itse pysty kotona tekemään sen saman mitä päiväkodissa tehdään. No itse olemme sen nähneet kuinka hyvä ratkaisu tämä on ollut. Lapsi oli kesälomalla 2,5 kk ja alkoi selvästi "taantua", opitutkin asiat alkoi unohtua. Lapsiryhmässä on se korvaamaton juttu - toisten lasten esimerkki - mitä ei kotona ole. Meillä se ainakin tuntuu olevan ratkaisevaa. Kotona kun on vaan pienempi sisarus.
En sitten tiedä miten homma toimii ns. normaaliryhmissä, joissa on paljon lapsia ja vähän aikuisia. Olen kyllä kuitenkin myös sitä mieltä, että kyllä isompi sisarus tarvitsee muutakin seuraa ja toimintaa kuin kotona oloa äidin ja vauvan kanssa. Jos esikoinen olisi tavis niin luultavasti hän kävisi jossain kerhossa (jos olisi sellainen) tai sitten päiväkodissa esim. puolipäiväisesti.
kun kerran asiantuntijat lapselle hoitoa suosittelivat. Se on ihan ok.
Jos pitäisit lasta hoidossa vain siksi, että laki sallii ja sinulla on siihen rahaa ja sillä sipuli, niin tilanne on eri - se on turhakehoitoa.
kummallista on, jos ei vanhemmat pysty lapsilleen virikettä ja kaveriseuraa ilman kunnan päivähoitoa järjestämään.
Mä en ymmärrä näitä juttuja ollenkaan kyllä ainakin meidän 4 v poika tarvitsee aika paljon toimintaa päivisin ja on siinä vaiheessa että oppii kuin sieni. Tarhassa alkoi juuri esiopetus (ei siis Suomessa) ja poika on aivan innoissaan oppimassa vaikka ei varsinaisesti kindergardenia rakastakkaan.
Miksi ihmeessä joku olisi huono äiti jos lapsi on 13 pv kuussa tarhassa?? Mä en oikeasti käsitä täällä käytävää ihme "keskustelua" aiheesta.
Vaikka olisit kuinka täydellinen vanhempi ja järjestäisit kaikenmaailman virikkeet ja kaverit lapsellesi niin on se kuitenkin eri asia osallistua ohjattuun toimintaan lapsiryhmässä. Olen myös sitä mieltä, että sitä olis ihan hyvä harjoitella jo ennen eskaria. Kerhot ois tietysti hyvä juttu, mutta ei niitä joka paikassa ole. Ja on monia jotka ei halua viedä lasta seurakunnan kerhoon jos eivät kuulu kirkkoon (saako viedä edes?) Monissa maissa lapset menee "kouluun" pitkiksi päiviksi hyvin nuorina. No en sano, että se on hyvä asia, mutta miksi Suomessa on niin kamalaa jos 4-5 -vuotiaat on päiväkodissa tms lapsiryhmässä - varsinkin jos ovat lyhyempää päivää???
varsinkin kun vielä 4-vuotiaille ei anneta adhd-diagnosia.
siitä että on adhd,mutta niinkuin lastenpsykologi kertoi lausunnossaan pojalla on lievä adhd,jota seurataan päiväkodissa ja myöhemmin eskarissa,JOSSA tehdään sitten lausunto ja päätos adhd:n "vakavuudesta" joka auttaa kouluiässä juurikin lukihäiriön,änkytyksen ja keskittymishäiriön huomioimisessa.Joten KYLLÄ,vaikka ei virallista lausuntoa ole saanut adhdsta,niin pojalla se on.
varsinkin kun vielä 4-vuotiaille ei anneta adhd-diagnosia.siitä että on adhd,mutta niinkuin lastenpsykologi kertoi lausunnossaan pojalla on lievä adhd,jota seurataan päiväkodissa ja myöhemmin eskarissa,JOSSA tehdään sitten lausunto ja päätos adhd:n "vakavuudesta" joka auttaa kouluiässä juurikin lukihäiriön,änkytyksen ja keskittymishäiriön huomioimisessa.Joten KYLLÄ,vaikka ei virallista lausuntoa ole saanut adhdsta,niin pojalla se on.
Ja nyt mä huono äiti lähden lasten kanssa ulkoilemaan kun on muussit ja itsetehdyt lihapullat syöty :)
Olen myös sitä mieltä, että sitä olis ihan hyvä harjoitella jo ennen eskaria. Kerhot ois tietysti hyvä juttu, mutta ei niitä joka paikassa ole. Ja on monia jotka ei halua viedä lasta seurakunnan kerhoon jos eivät kuulu kirkkoon (saako viedä edes?)
Kuntien pitäisi panostaa laadukkaisiin kerhoihin. Kun kerhot olisivat hyviä ja toimivia, ei tarvittaisi niin paljon "virikepaikkoja". Ei seurakuntien kerhot korvaa laadukasta varhaiskasvatusta.
Niin kauan kuin avointa varhaiskasvatusta (päiväkerhoja, avoimia päiväkoteja, puistotoimintaa jne.) ei järjestetä kunnolla ja kunnallisesti, on perusteltua käyttää päivähoidon "virikepaikkoja".
Kirkonkirjoista ei tarkisteta, onko lapsi kirkon jäsen vai ei.
Aikaansaavat vanhemmat ovat jopa itse järjestäneet maaseudulla kerhoja lapsille, jos niitä ei ole ollut muuten tarjolla.
Lasten serkkuja asuu ulkomailla ja sikäläiset "koulut" tuntuvat olevan varsin rankkoja, ja vanhemmat maksavat ne, joten ei tuokaan oikein hyvä perustelu ole sille, miksi meillä pitäisi kunnan rahoilla järjestää kotimammojen lapsille viihdykettä ja ryhmädynamiikkatreenejä. Eskari on sitä varten.
Vaikka olisit kuinka täydellinen vanhempi ja järjestäisit kaikenmaailman virikkeet ja kaverit lapsellesi niin on se kuitenkin eri asia osallistua ohjattuun toimintaan lapsiryhmässä. Olen myös sitä mieltä, että sitä olis ihan hyvä harjoitella jo ennen eskaria. Kerhot ois tietysti hyvä juttu, mutta ei niitä joka paikassa ole. Ja on monia jotka ei halua viedä lasta seurakunnan kerhoon jos eivät kuulu kirkkoon (saako viedä edes?) Monissa maissa lapset menee "kouluun" pitkiksi päiviksi hyvin nuorina. No en sano, että se on hyvä asia, mutta miksi Suomessa on niin kamalaa jos 4-5 -vuotiaat on päiväkodissa tms lapsiryhmässä - varsinkin jos ovat lyhyempää päivää???
Lasten serkkuja asuu ulkomailla ja sikäläiset "koulut" tuntuvat olevan varsin rankkoja, ja vanhemmat maksavat ne, joten ei tuokaan oikein hyvä perustelu ole sille, miksi meillä pitäisi kunnan rahoilla järjestää kotimammojen lapsille viihdykettä ja ryhmädynamiikkatreenejä. Eskari on sitä varten.
Jos kavereita ei saa pihapiiristä ja ainoat kaverit lähitienoilla on päiväkodissa, niin miksi ihmeessä repisit lapsen pois kokonaan ryhmästään, koska teille syntyi vauva ja nyt alkaa se lapsen ja äidin laatusuhde. Kaikkea muuta! Imetys vie aikaa ja lapsi tylsistyy. Videoitako pitäisi lykätä katsomaan? Lähinnä se lapsi keskittyy katsomaan ja laskemaan, miten paljon enemmän se äiti viettää aikaa vauvan kanssa kuin hänen kanssaan. Vauva syö vähintään puoli tuntia kerrallaan kolmen tunnin välein. Vauvan vaippaa vaihdetaan myös kolmen tunnin välein. Vauva itkee, jos ei kanneta tai ole kantoliinassa. Se estää isomman 4,5-vuotiaan sylissä olon. Ainoat äidin tarjoamat virikkeet ovat aina puolinaisia. "Väritäpä hieno kuva, kun äiti tekee ruokaa" tai "teepä hieno kuperkeikka, äiti katsoo kyllä vaikka vauva syökin". Kyllä 4-vuotias on jo niin älykäs, että osaa vaatia täyttä huomiota ja omaa aikaa. Vauvan päiväunet olisivat hienosti sitä omaa aikaa, mutta kkun meidän vauva nukkuukin kolme kertaa päivässä vain puolen tunnin jaksot. Siinäkö lapsen laadukas, virikkeellinen aika? 1,5 tuntia päivässä?
Viikonloppuisin soittelen ex-päiväkotikavereita läpi, että tulisivat leikkimään, mutta monille perheille viikonloput ovat perheen yhteistä aikaa, kun muuten ollaan päiväkodissa viikolla. Kavereita on kylässä hyvällä tuurilla kaksi kertaa kuukaudessa. :(
Lapseni on ollut kotona kohta puoli vuotta. Joka päivä hän kysyy, milloin pääsee päiväkotiin. Se alkaakin syyskuun puolivälissä. Kesällä nähtiin kyllä serkkuja, ja kaksi kertaa kaverikin ehti kylään, mutta ei se riitä meidän energiselle ja sosiaaliselle lapselle. Meillä ei ole kerhoja paitsi seurakunnan kerho kaksi kertaa viikossa. Kerhossa on lapsia 3-vuotiaita kolme, 4-vuotiaita yksi ja 5-vuotiaita kaksi. Lapseni ei tunne näitä, ovat kaukaa niin kuin on koko kerhokin. Kävimme pari kertaa ja sitten se jäi, kun vauva sairasteli eikä kylmällä saanut mennä ulos (kesällä ei ole ollut kerhoa). Lapsellani on yksi harrastus kerran viikossa. Maksaa aika paljon, joten muita harrastuksia ei voida ottaa eikä ole tarjollakaan.
Kyllä minä koen ajatelleeni lapseni parasta, kun lapseni nyt aloittaa päiväkodin 3 päivää viikossa. Ne, jotka haukkuvat toisten perheiden tilanteita ja päätöksiä, eivät ajattele lapsen parasta vaan pelkästään itseään.
erityishuomioon ja mahdollisiin tukitoimiiriin? Kun joka puolella toitotetaan kuinka tiukilla päiväkodeissa nykyään ollaan ja kuinka henkilökunta saa juuri ja juuri perushommat hoidettua. Eli siis toimiiko tää ihan oikeesti, vai onko se vain sananhelinää? Lääkärit ja sosiaalitoimi lykkää vastuun päiväkodille,joka sitten parhaansa mukaan yrittää järjestellä näiden erityislasten hoitoa ja tukemista.
Meidän erityinen on aloitti integroidussa ryhmässä, jossa on 13 lasta, 5 diagnoosilla, loput ns. tukilapsia. Ryhmässä elto, lto, lastenhoitaja, ryhmäavustaja ja yhden lapsen henk.koht. avustaja. Resursseja on ja innostunut henkilökunta.
terv. 3
Ilmeisesti epäilevät sua huonoksi äidiksi kun haluavat lapsen "seurantaan".
Joo, olihan tämä huono pila? :D
Niin kuin suurin osa (en jaksanut kaikkia viestejä lukea) jo vastasi, et ole huono äiti.
Minun mielestäni et olisi huono äiti, vaikka "diagnoosia" ei olisikaan.
..mutta minäkin olen joidenkin mielestä huono äiti, kun lopetin lapsen imettämisen ensimmäisen kuukauden jälkeen. Syytä tuskin kukaan haluaa tietääkään. Ja sillä ei ole mitään väliä, teenkö joka päivä itse ruuan, pesen pyykit ym kotityöt ja leikinkö/ulkoilenko lapsen kanssa kuinka kauan päivässä. Yksi asia riittää tuomitsemaan.
Joskus kannattaa olla välittämättä ulkopuolisten mielipiteistä.
Nämä virikehoitokeskustelut ovat kyllä käsittämättömiä. : D Meilläpäin JOKAINEN yli 3 v käy leikkikoulua ja 4 v:t menevät ilmaiseen eskariin 5 päivää viikossa. Leikkikouluun laitetaan yleensä vähän ennen uuden vauvan syntymää, että ehtii tottua uuteen rutiiniin.
Kerran lapsiryhmän makuun päästyään, harva lapsi viettäisi mielummin aikaa kotona tylsistymässä zombiäidin kanssa. Ilmeisesti suomalaiset lapset siis kuitenkin viihtyvät mielummin kotona, kuin kavereiden kanssa. Meilläpäin on kyllä toisinpäin, kun yli kolmivuotiaista on kyse... Yhden lapsen taidan tuntea, joka ei oikein haluaisi mennä leikkikouluun aamuisin, mutta viihtyy kyllä sitten kuitenkin hyvin. Muut ryntäävät pikkureput heiluen ovesta sisään ja alkavat heti leikkimään. : )
Onneksi en asu Suomessa, en kestäisi tuollaista "suoritusäitiyttä" ja "kaikki tehtävä aina ja ikuisesti ITSE" -mentaliteettia. Meilläpäin saa reilusti myöntää heikkoutensa vaikka julkisesti ja kaikki haluavat auttaa tuoretta äitiä. Suosittelen tuota tyyliä ihan kaikille.
Suomea on usein kamala ikävä, mutta tiettyjä asioita en sieltä kaipaa. : )
ole huono äiti, koska oli hoitopaikkaa lapselle suositeltu.
Mua kyllä ärsyttää laiskat äidit, jotka on kotona ja vie isommat lapset hoitoon, joka on kuitenkin meidän veronmaksajien maksettava. Jos ei pärjää useamman lapsen kanssa, niin ei niitä pitäisi hankkia.
faktaa on ettei tuon ikäinen enää täysin äidin ja vauvan seurassa viihdy. Mielummin sit osa-aikaisena pkssa missä ne vanhat tutut kaverit :D tajuan joo että tästä asiasta pitää vängätä koska eräät eivät halua ajatella lapsen parasta...
Suomessa tuomitana heti jos lapsi on pkssa seuraa saamassa mutta sit kun tulee kouluikään pitää hänen yhtäkkiä osata itsekseen jo vaikka mitä...kasvaako suomalainen lapsi riittävän kypsäksi pärjäämään yksin heti kun koulu alkaa?
Pötypuhetta, etköhän sinä hyvä äiti ole kun ajattelet lapsesi parasta :D
Ehkä vähempikin riittäisi...muutama päivä viikossa, vai pidätkö itseäsi huonompana kasvattajana, kuin päiväkodin tätejä ja setiä?? Ammattilaisia toki ovat, mutta jos lapsesi on normaalissa päiväkotiryhmässä eikä esim. pienryhmässä, niin ei hän siellä mitään erityiskohtelua saa, ellei ole omaa avustajaa...Kukaan ei yksinkertaisesti EHDI perhetyä lapsesi yksilöllisiin tarpeisiin, tai jos ehtii, niin haluaisin tietää, millä kunnalla nykyään on varaa moiseen? Ajatuksena kaunis, mutta toteutuuko??