Tytöllä alkoi kuukautiset eikä kertonut
ennenkuin löysin pyykistä likaisia housuja.
Kysyin onko hänen kuukautisensa alkaneet ja pyrskähti itkuun ja sanoi, että on. Kysyin miksei ole kertonut ja koska alkoi. Kuulemma viikko sitten eikä uskaltanut kertoa! Sanoin, että kyllähän tällainen asia täytyy kertoa ja tarvithan terveyssiteitäkin.. pärjäsi kuulemma paperilla ja ei halunnut heti kertoa... :(
Kommentit (169)
Luonnekysymys tuokin sitten varmaan, jos kerran on läheiset välit. Itse muistan huutaneeni vessasta sekä isälle että äidille, että mun menkat alkoi silloin aikoinaan :-D Ja isälle tuli ihan tippa linssiin, kun kuopuksestakin "tuli nainen."
Omat tytöt ovat kertoneet saman tien myös menkoistaan minulle ja ovat osanneet ottaa lavuaarin alakaapista siteitä. Ostaa eivät vielä kehtaa ja ostankin heille heidän mieluisia merkkejä.
tyttösi on vaan ujo. Ei siinä ole mitään omituista. Se on vain inhimillistä. Sinä toimit niinkuin hyvä ja huolehtiva äiti toimii.
Itse muistan elävästi miten kamalaa oli kertoa äidille että menkat alkoivat. Meillä oli kotona todella avoin ilmapiiri ja kaikesta juteltiin avoimesti. Olin 10,5 v kun menkkani alkoivat ja ehkä se oli suurin syy miksi en meinannut uskaltaa kertoa äidilleni asiasta. Tuntui että olin jotenkin outo ja epäonnistunut kun menkat alkoivat niin aikaisin. Parit ekat menkat käytin myös vain paperia mutta sitten oli pakko kertoa äidille. Muistan itkeneeni ihan hysteerisenä ja äiti oli ihan ymmällään kun luuli että jotain hirveää oli oikeasti tapahtunut :P
tosin äitini ei asunut kanssamme ja isälle nyt en kertonut muutenkaan mistään asioistani.
tosiaan muistan kuinka tungin paperia housuun, ikävää.
pahin oli lomamatka lapissa kun menkat alkoivat, mökissä ei ollut vesivessaa ja rahat alkoi loppumaan että siteitä ei oikein ollut enää. ihan helvettiä se oli :'(
ei kertonut äidilleen moonisten alkamisesta. Minusta toi oli outoa silloin yläasteiässä - tuumin, että eikö ystävälläni ole hyvää kommunikaatioyhteyttä äitiinsä?! Mutta ei kai niillä mitään ongelmia ollut. Ainakin nyt aikuisena ymmärtävät toisiaan hyvin!
että pepusta alkaa tulla verta tms...
Menkat alkoivat sitten 4 vuotta myöhemmin, enkä kehdannut sanoa mitään. Ei oltu äidin kanssa kovin läheisiä ja paperia minäkin sulloin pikkareihini, kunnes äiti huomasi, että oli verisia pikkareita siellä. Sitten osti siteitä.
Ärsytti, kun osti rintsikoitakin vaivihkaa eli laittoi pöydälleni muiden lahjojen lisänä, eikä puhunut mitään. Miksi ei?
Kotonani ei puhuttu koskaan alapääasioista mitään, ei menkoista, ehkäisystä eikä mistään muustakaan. Yhden kerran muistan äidin sanoneen sivumennen keittiöpuuhien keskellä, että "N.N. (vuotta vanhempi serkkuni) on jo alkanut vuotaa, siteitä on kaapissa." Äänensävy kertoi, että ei kannata kysellä mitään ;)
Olin silloin 12 ja mulla oli siihen mennessä ollut menkat jo ainakin vuoden ajan. Itse pesin housupyykin ja ostin siteet, vaikka se hävettikin ihan kamalasti. Ei niitä nyt lähikaupasta ainakaan voinut ostaa ja tosiaan kaikkea muuta piti latoa hihnalle kans :D
En ole itse muuten vieläkään kertonut ihan kivalle äidilleni
40 v, kahden äiti
Itse kerroin kyllä heti äidilleni kuukautisteni alkamisesta, mutta oli se kyllä jostain syystä todella noloa. Eikä äitini ole mikään hirviö. Jotenkin se vain oli silloin niin kamalaa, vaikka ihan luonnollista onkin. Ehkä tyttäresi ajatteli samoin.
huoli ap. Itku tuli varmaan ihan helpotuksesta, kun otit asian puheeksi eikä tarvinnut yksin asiaa enää kantaa. Teillä on varmasti ihan ok välit.
en itse edes tajunnut että kuukautiset alkoi.. veri oli melko rusehtavaa kun alkoi, luulin että minulle iski vatsatauti.. joka oli melko kummallinen kun en tuntenut mitää. Nolotti ja laitoin alushousut pesuun. seuraavan kerran kävin vessassa ja aloin nolostuneena itkemään että miten en voi huomata että jotain tulee housuun. Sitten äiti tuli ja kertoi että kuukautiset alkoi. Olin 9-vuotias, olimme kyllä puhuneet kuukautisista, mutta ei vain käynyt mielessä.
en kertonut vuosiin.. eikä äitini ole mikään hirviö. ihan hyvät välit aina ollut, mutta ei koskaan puhuttu mistään henkilökohtaisista asioista. en sitten vain millään uskaltanut kertoa vaikka kuinka yritin.. nykyäänkin vielä välillä hirvittää jos pitää ottaa joku hankalampi asia puheeksi äidin kanssa. mielummin puhun vaikka isälle. en osaa sanoa mitään erityistä syytä mikä äidissäni mättää.
mitään tyttären ja äidin väleistä, vaikka jättikin kertomatta. Nuorelle kuukautisten alkaminen on iso asia ja usein myös houkan nolo.
Nyt vain opastat tyttösi siteiden käyttöön. Muistuta hygieniasta ja siteiden vaihtovälistä.
Muistan kun itselläni alkoi kuukautiset 11 vuotiaana, niin kyllä jännitti kertoa äidille silloin! :)
Eikä seksistä, murrosiästä, seurustelusta... Salasin menkkojen alkamisen ja äitini huomasi vasta kun löysi verisiä pikkareita jostain piilosta. Olin 10v kun kuukautiseni alkoivat.
En myöskään kertonut äidilleni kun aloin 15-vuotiaana syödä e-pillereitä. Emme edelleenkään puhu mistään intiimistä.
kuukautisten alkaminen 10-vuotiaana oli niin iso asia, että kyllä jännitti kertoa äidille. Muistan vieläkin sen tilanteen, kun aamulla alkaneet kuukautiset olivat niin kivuliaat etten muuta pystynyt kuin sängyssä makaamaan ja itkemään: " Ei vielä, pliis, ei vielä kuukautisia". Sitten kun illemmalla äiti pääsi töistä olin kauhean nolona jolloin äiti tiesi minulla olevan jotain asiaa ja pian jo sitten arvasikin mitä.
Sen verran tärkeästä asiasta oli kyse, etten salassa sitä olisi pystynyt pitämään, mutta ymmärrän kyllä hyvin myös niitä jotka eivät pysty/halua kertoa kuukautisten alkamisesta. Varsinkin kun minulla alkoi niin aikaisin, etten kavereiden kanssa ollut ehtinyt jakaa ajatuksia kuukautisten alkamisesta ja niiden tuomista muutoksista nuoren elämässä.
kuukautisista tai seksistä, ja ikää on 39. On mulla mies ja kaksi lasta, että ehkä ne jo vähän arvailee... Eikä meidän väleissä mitään vikaa ole.
Muutin miehen kanssa yhteen, kun miehen tyttö oli 16-vuotias. Oli juuri muuttanut isälleen käymään lukiota. Pyysi rahaa ties mihin Heselle ja mies kieltäytyi antamasta. Tyttö oli tosi vaikean näköinen, kunnes tuli multa kysymään, voisinko tuoda tamponeja/siteitä hänellekin. Ei kehdannut sanoa isälleen, mihin rahaa tarvisi. Isällä ja tytöllä lämpimät välit, mutta koki kuitenkin asian kiusallisena.
kun itse olen ollut jotenkin poikkeava kuukautisten alkamisen suhteen, sillä olin jo 17-vuotias!!!! Ja tämä on totta. Lääkärikin oli jo ehtinyt aiemmin sanoa, että mikäli eivät ala, niin sitten 6kk sisällä hänelle uusi aika, niin koitetaan saada lääkkeiden avulla kuukautiset alkamaan. Tästä kyseisestä lääkäriajasta meni kyllä yli 6kk kuukautisten alkamiseen, mutta en halunnut "keinotekoisia" kuukautisia.
Mutta äidilleni tosiaan kyllä kerroin kuukautisten alkamisesta, mutta kai ikääkin oli sen verran ettei se mikään kumma juttu ollut. Ehkä enempikin kerroin äidille sen vuoksi, että "voi huokaista" niiden alkaneen. Ei meillä tosin niiden alkamattomuutta ihmettelemällä ihmetelty, mutta kyllä se 17v täytettyäni alkoi jo itseäkin kummastuttamaan.
mutta oli pakko koska tarvitsin siteitä. Mutta muistan että nolotti kamalasti.
Älä ainakaan itseäsi syyllistä, varmasti normaalia.
minäkin kerroin muistaakseni vasta vuoden kuukautisten alkamisen jälkeen. Ajattelin alussa, että se on minun oma asiani eikä se kuulu kenellekään. Oma tyttärenikin kertoi vasta vuoden menkkojen alkamisen jälkeen. En minä hänelle suuttunut, sanoin, että samassa tilanteessa olin itsekin, etten heti kertonut. Tärkeintä, että edes kertoi :) Ja meillä on todella hyvät välit, samoin äitini kanssa teini-ikäisenä ja toki edelleen. Siitä asiasta kertominen vain jotenkin aina jäi.