Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin koulu tarvitsee tiedon oppilaan vanhempien ammateista?

Vierailija
20.08.2010 |

Koululaisella on kolulääkärin tarkastus, jonne täytetään useampisivuinen lomake. Lomakkeessa kysytään vanhempien ammatit ja työpaikat!!! Miksi, mitä tekemistä niillä on koululääkärin tarkastuksen kanssa? En aio niitä siinä kertoa. Melko epäolennaista informaatiota koululääkärille missä paikassa lapsen isä on töissä. Vai saako toimitusjohtajan lapsi kenties parempaa kohtelua?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta kun lapsi kertoo sen kuitenkin joillekin Eikö se ole reilumpi aikuisen ilmoittaa aikuistasolla lomakkeeseen, kun ope kuitenkin lapselta jossain vaiheessa kuulee lapsen puhuvan vanhempiensa työpaikasta tai työttömyydestä. Pahassa lykyssä vitsiesimerkkini väärinkäsitys vaan jäisi voimaan.

Sillä lapsella on oikus yhtä hyvään opetukseen ja hoitoon riippumatta on isä vankilanjohtaja vai vankilan asukas tai äiti potilas vai lääkäri.

Osa hoitajista ja opettajista ei tätä ymmärrä, joten on parempi olla antamatta kouluun tai päiväkotiin aseita syrjiä lasta.

sinun mielipidettäsi tästä, että tulkitset lapsia kohdeltavan eri lailla jos se kirjoitetaan lomakkeesaan. Vaan, että sama epätasa-arvoinen kohteluhan sitä lasta kuitenkin kohtaa, kun ope kuulee sen asian lapsen suusta.

Minä en jaksa uskoa, että lapsia kaikenkattavasti kohdellaan taustan mukaan eriarvoisesti. Tietysti on olemassa poikkeuksia

Vierailija
42/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaa syytä, mutta näin opena voin kertoa, että ei kauheasti kiinnosta edes oppilaiden vanhempien ammatit. En ole koskaan niitä erikseen mistään katsellut tai kysellyt. Tietty pikku hiljaa niitä alkaa tietämään kun asioi heidän ja lasten kanssa monta vuotta. Mutta ei kyllä taatusti vaikuta minun arviointiini pätkän vertaa! Sähköpostioisoitteista selviää pakostikin suurimman osan ammatit :) Mutta ei niistäkään tarkkaa kuvaa saa välttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaa syytä, mutta näin opena voin kertoa, että ei kauheasti kiinnosta edes oppilaiden vanhempien ammatit. En ole koskaan niitä erikseen mistään katsellut tai kysellyt. Tietty pikku hiljaa niitä alkaa tietämään kun asioi heidän ja lasten kanssa monta vuotta. Mutta ei kyllä taatusti vaikuta minun arviointiini pätkän vertaa! Sähköpostioisoitteista selviää pakostikin suurimman osan ammatit :) Mutta ei niistäkään tarkkaa kuvaa saa välttämättä.

Vierailija
44/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tiedän ensikädessä miten erilailla lapsia kohdellaan koulussa vanhempien takia.

6. luokan kevään todistuksen k.a. 7.0

7. luokan joulun todistuksen k.a. 8.5

7. luokan kevään todistuksen k.a. 9.0

Vaihto maalaiskunnasta lähikaupunkiin isompaan kouluun ja uudet opettajat auttoivat paljon.

Vierailija
45/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ymmärtänyt sitäkään, mihin päiväkoti tarvitsee tietoa, missä ollaan töissä.

jos vanhemmat pitää hälyyttää pikaisesti paikalle päiväkotiin (hätätapauksissa), on hyvä tietää työpaikka. Sehän nyt on itsestäänselvyys. Miksi päiväkodilta pitäisi työpaikka pimittää? Ettei ne kyylä-hoitajat vaan saa tietää mitään meidän perheestämme! Kyllähän työpaikka kertoo jo siinäkn mielessä, että jos vanhempi myöhästyy hausta, niin päiväkoti tietää, että okei sen äiti on HUS:n paras aivokirurgi, että ehkä sillä on aika pätevä syy myöhästyä.

jos minä myyjänä jään paikkaamaan töistä myöhästyvää työkaveriani tunniksi, on se vähemmän pätevä syy myöhästyä?

Vierailija
46/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytään vanhempien ja lasten nukkumisia: samassa vai eri huoneissa. Ja yhteissaunomisesta. Meillä kysyttiin aikoinaan hyvin tarkasti, käydäänkö suihkussa yhdessä vai erikseen. Mitä se kenellekään kuuluu? Ja perheen alkoholinkäyttö syynättiin myös puhumattakaan mielenterveysongelmista. Ei mitään "onko suvussa ollut" vaan isön ja äidin masennukset, ahdistukset, stressit jne. piti luetella. En laittanut siihen paperiin kuin nimet, osoitteen ja puhelinnumeron.

kysytään vanhempien alkoholinkäyttö. Pitäiskö eritellä, että punaviinilasillinen pihvin kanssa lauantai-iltana ja siideri saunan jälkeen... Jos on todellinen alkoholiongelma, ei kai vanhempi siihen missään nimessä totuudenmukaisesti vastaa? Tusinpa kellään on pokkaa laittaa "pullo kossua päivässä".

AP

Vierailija
47/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Auh, mahaan sattuu melkeen :D kun mietin niitä ilmeitä...

Vierailija
48/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asema vaikuttaa aika moneen asiaan, joten varmaan ammateista tai niiden puutteesta voi päätellä yhtä jos toista... Jos ei halua kertoa, niin sekin jo kertoo omaa kieltään valitettavasti.

Vierailija
49/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asema vaikuttaa aika moneen asiaan, joten varmaan ammateista tai niiden puutteesta voi päätellä yhtä jos toista... Jos ei halua kertoa, niin sekin jo kertoo omaa kieltään valitettavasti.

Vierailija
50/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo sen että ei tunne yhteiskuntamme lakeja. Ei siis ole kiinnostunut asioista.

Vierailija
51/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaan sitten ammatit joiden ansiosta lastanne kohdellaan hyvin ja oikein! Vai ettekö kykene....

Mitätön asia, turhaa vouhkaatte vai häpeättekö ammattejanne?

Ei se ole mitätön asia jos epäileen lasten joutuvan eriarvoiseen asemaan vanhempien ammattien vuoksi.

Ehkä sinä voisit myös itse hankkia jonkinlaista laajempien asioiden tajua ja lopettaa omaan napaan tuijotuksen.

En erityisesti ole huolissani omien lasteni kohtelusta ammattiemme perusteella. Sen sijaan en haluaisi _kenenkään_ lapsen tulevan kohdelluksi huonosti vanhempien ammattien perusteella.

Vierailija
52/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten saataisiin selville, että akateemisten lapset menestyvät koulussa.

Meistä kerätään hurjat määrät tietoja kertomatta, että ei niitä lapsen takia haluta vaan siksi, että suomalaiset kertovat itsestään vaikka mitä, kun vain kysytään. Aikoinaan en suostunut kertomaan koululääkärin lapussa mitään, koska siitä puuttui tieto, miten tiedot arkistoidaan Ne on laittomia lappuja ilman rekisteriselostetta.

Vierailija
53/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kumpikin akateemisia. Ihan ilolla ilmoitimme koulutukset ja ammatit, koska lapsemme sai sillä perusteella aina hyvät numerot koulussa ja nytkin lukion 2:n vuoden jälkeen ka. on yli 9.00. Kaikki johtuuu meidän hyvästä yhteiskunnallissta asemasta.

Vierailija
54/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koulu ei todellakaan kysy. Lapsen tidosita tuli just printti kotiin tarkastusta varten. Siinä oli vain holhoajien osite ja yhteystiedot. Toki sähköpostiosoitteena on usein työosoite, joten ehkä se työpaikan kertoo. Ei toki tartte laittaa...

Vierailija
55/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi päivittää nuo lomakkeet. Aivan epäoleellisia tietoja ja mielestäni loukkaavat yksityisyyttä. Jos itse haluaa kertoa, niin no problem.

Vierailija
56/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhoito on erillinen yksikkönsä, joka ei kerro opettajille mitään, ellei ole jonkun tai joidenkin turvallisuus vaarassa. Eli älkää pelätkö, emme me opettajat näe mitään kouluterveydenhuollon papereita koskaan. Laittakaa siis ammattinne sinne rohkeasti, ei se opettajien tietoon tule.

Vierailija
57/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei oo ees koskaan missään lomakkeessa kysytty mitään ammattii. Työpaikka on toki kysytty. Mut mä oon kyl aina kertonu mitä mä teen ja mitä mun mies tekee, ihan kysymättäkin.

Mikä siin on et ei voi kertoo? Musta on ainaki mukava puhuu mun työstä, sehän on iso osa mun elämää ja vielä isompi osa sitä mitä mä oon. Mä tykkään mun työstä ja mä oon ylpeä mun ammattitaidosta. (jolla ei siis oo mitään tekemistä virallisen koulutuksen kanssa vaan pitkän ja laajan työkokemuksen)

Outoja ootte...

Vierailija
58/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun hain lapsillemme vuorohoitopäiväkotiin paikkoja, piti todellakin ilmoittaa ammatit ja työpaikat. Jos olisinkin ollut pankkivirkailija ja työaika 9-16 ma-pe, olisimme tippuneet heti jonosta pois, tietenkin.

Joten mielestäni täysin tarpeellista ja aiheellista kysyä ja vastata rehellisesti.

Nykyään ihan sama mitä kouluterkkarin papereihin merkkaa, sillä he kyllä näkevät potilastietojärjestelmästä vanhempien tiedot, myös ammatit. Ja ammatit tietenkin näkyvät siksi, että yleensä työpaikoilla on työterv.huolto tai muu sovittu vakuutuksiin perustuva juttu.

Vanhempien ammatit ovat myös osa lapsen/nuoren elämää. Jos vanhemmat ovat molemmat grillimyyjinä paikallisella grillikioskilla (auki 17-01), tietää koulussa joku, että lapset tod.näk eivät vietä ainakaan vanhempiensa kanssa iltoja. Kun lapset kasvavat ja aletaan puhua ammatinvalinnoista ja TET-harjoitteluista, jokainen tietää parhaiten sen, mitä kotona näkee.

Lisäksi kun opettaja tietää, että Kallen isi on jätelaitoksen vasemman likakaivon kannen putsaaja ja Kallea kiusataan koulussa isin ammatin vuoksi, opettaja voi fiksuna ihmisenä vaikka järjestää luokkaretken Kallen isän työpaikalle, jotta kaikki näkevät että se onkin oikeasti aika jännä juttu :)

Vierailija
59/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et maksa ylintä maksua, niin joudut toimittamaan palkkakuitit päiväkotiin. Mulla ainakin niissä lukee työnantajan lisäksi ammattinimikkeeni.

Vierailija
60/63 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olla koskaan laitettu nimikkeitä/ammattia lomakkeisiin, eikä sitä ole jälkeenpäin kysytty. Hyvin on riittänyt työpaikan nimi ja puhelinnumero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä