Miksi koululaisille opetetaan vielä kaunokirjoitusta?
Eikös se ole jo aikansa elänyt. Nykyään kaikki tekstaavat tai kirjoittavat koneella. Miksi lapsia kiusataan noin turhalla aineella?
Kommentit (22)
Miten ihmeessä kukaan pystyy tekemään mitään, kun sähköt katkeavat eikä läppäri pelitä?
sanonut, että lapsi osaa sitten pestä omat hampaansa, kun osaa kauno/käsialakirjoitusta kirjoittaa sujuvasti.
ei kyllä normaalissa työpaikassa tehdä mitään muuta kuin tilataan korjaaja.
kun lapsi joutuu tekemään jotain ei niin mieleistä:D
on melkein pilalla, kun pakotettiin opettelemaan!!
sitten hoksasin ettei mun lapsille koulussa ole kaunoa opetettu. Sitä ihmeteltiin lasten kans.
Kuulemma eivät opettele ollenkaan.
Näin Ruotsissa.
on niitä opettajia pullollaan, joten voisiko joku nyt valottaa?
vai kirjoittaa hieman sulavemmilla tyyppikirjaimilla.
Kaunoahan ei koulussa enää ole harrastettu vuosiin.
Mä en tekstaa juuri koskaan. Mun mielestäni on vain niin paljon helpompaa kirjoittaa kaunokirjoitusta.
mutta kaunosta nuo penskatkin puhuu, kun käyttävät kirjoituskirjaimia.
Joka ei ole ihan ajantasalla opetusuunnitelmasta.
kaunon opettaminen päättyi omaan ikäluokkaani, eli vuonna 1987 koulunsa aloittaneisiin. Missä Perähikiällä opetetaan vielä kaunoa?
Se on asteen sujuvampaa kirjoitusta, kuin tekstus. Ei kuitenkaan niin kiemuraista kuin kauno aikoinaan. Käsialakirjoituksen oppiminen on pohjana jokaisen persoonalliselle käsialalle.
Sanonkin lapselle, kun tekee seuraavan kerran läksyjä, että muista tehdä kaunista käsialakirjoitusta...
Entinen kauno oli niin kaunista.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vuosiluokille 1-2
Tavoitteet
Oppilas oppii ymmärtämään myös harjoittelun ja säännöllisen kirjoittamisen merkityksen taitojen kehittymisessä.
Keskeiset sisällöt
Kirjoittamisen monipuolista päivittäistä harjoittelua.
Kirjainmuotojen piirtämisen harjoittelua niin, että kirjoittamisen rytmi löytyy; isojen ja pienten tekstauskirjainten sekä kirjoituskirjainten opettelua ja kirjainten yhdistämisen harjoittelua.
Harjaantumista oikeaan kynäotteeseen, tarkoituksenmukaisen kirjoitusasennon löytäminen sekä silmän ja käden koordinaation vahvistamista.
Kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta toisen luokan päättyessä
Käsin kirjoittaminen on motorisesti vakiintumassa, ja oppilas osaa jo sitoa kirjaimia toisiinsa.
Hyvä osaaminen 5. luokan päättyessä
Oppilas osaa tekstata ja hänelle on kehittymässä oma henkilökohtainen sidosteinen käsiala.
Kaunis käsiala ilman nopeutta on esteettinen taidelaji, mutta kehno työkalu. Nopeus puolestaan ilman luettavuutta on hyödytön työkalu. Persoonallisen käsialan kehittyminen riippuu siitä, miten hyvin oppilas hallitsee perustaidot, jotka voi oppia vain hyvin suunnitellun opetuksen ja runsaan harjoituksen avulla. Opettajan oma käsiala on vielä tässäkin vaiheessa malli siitä, miten kirjoitetaan. Kirjainten ei kuitenkaan tarvitse olla täsmälleen mallin mukaisia.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään, että luonnoksia ja omia muistiinpanoja tehdessä on keskeistä, että saa itse selvää omasta käsialastaan. Sen sijaan, jos oppilaan tuottamalla tekstillä on muita lukijoita, täytyy osata kirjoittaessa ottaa huomioon lukijan tarpeet.
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/opetussuunnitelma.h…
ihmetellyt, että miksi meillä ainakin lapset on joutuneet tuhertamaan rivitolkulla "kaunoa", mutta kymmensormijärjestelmää ei ole opetettu.
Juu, tiedän, että av.mammat on sitä mieltä, että pakkoruotsi ja kauno ja kaikki muut aineet pitää olla siksi, että nicopetteri oppii, ettei kaikki ole kivaa.
Mutta kun työssä ei joudu tätä käsialakirjoitusta käyttämään monessakaan ammatissa vaan kaikki kirjoitetaan koneella. Minusta on rasittavaa kun on työkavereita, jotka nakuttaa kahdella sormella ja rapsojen kirjoittamiseen menee älyttömästi aikaa. Kirjoitettu käsiala heillä on todella kaunista, mutta kun he eivät tarvitse sitä töissä.
Samoin ainekirjoituksessa ihmetyttää, että edelleen korostetaan sitä, että kauniilla käsialalla pitkiä tarinoita. Monelle pojalle on todella hankala väkertää kaunolla pitkää tarinaa. Jo minun kouluaikana oli poikia, jotka sai hädintuskin muutaman rivin ja aina vitonen äikässä. Nyt ovat johtavissa asemissa ja eivät tarvitse sitä käsialaa mihinkään kun koneella tehdään kaikki.
Sitten ne kiltit, hyväkäsialaiset tytöt, jotka kirjoitti kympin aineita on jossain huonopalkkaisessa duunariammatissa kun ei ole mitään kokemusta koneista ja tietotekniikasta.
No, tää on vain mun mielipide kun seuraan esimerkiksi mun työkavereita (naisia). Mieluummin olisin suonut heille opetettavan ATK.ta ja kymmensormijärjestelmän kuin hienon käsialan.
Kyllähän ne koulussa nykyään harjoittelevat atk-taitoja jo alaluokilla, väkisin siinä kirjoittamistakin oppii.
mutta kunnon kymmensormijärjestelmää ei opeteta. Itse olen sen heille opettanut. Moni 10 vuotiaan tytön kaverikin nakuttelee vielä yhdellä sormella ja nähtävästi tulee nakuttelemaan tulevaisuudessakin. Mietipä, paljon menee hukkaan työaikaa kun nakuttelee rapsat yhdellä sormella.
Mutta tosiaan, tää on vain mun mielipide ja en ole koskaan itse arvostanut kaunoa, vaikka olinkin tosiaan kympin aineiden kirjoittaja. Harmitti vain jo omana kouluaikana ne pojat kun niillä olisi ollut mielettömän hyvä mielikuvitus ja tieto, mutta koulunumerot oli huonoja, koska käsiala olo huono ja kädet kömpelöt ja kirjoittaminen vaikeaa. Periaatteessa alisuoritutumista, koska ei annettu keinoja tuoda ulos sitä tietoa ja niitä mielipiteitä.
Kyllähän ne koulussa nykyään harjoittelevat atk-taitoja jo alaluokilla, väkisin siinä kirjoittamistakin oppii.
En minäkään tiedä sitä se on ärsyttävää!!