Mitä mieltä olet siitä kun päiväkodissa
hoitajat nukkuvat(täydessä unessa)samalla kun lapsetkin?
Mun mielestä ei kuulu hoitajien silloin nukkua.
Jokainen aikuinen huolehtikoon riittävästä unen saannista omalla ajallaan.Töissä ovat kuitenkin.
Kommentit (48)
Ei hyvä ihme. Ei se tosiaankaan voi olla sallittua, vaikka kuinka väsyttää ja olis hankalaa. Mikä selitys se nyt on, että kun on huonosti nukkunut ja vaikee olla hereillä? Ottakaapa niskasta itteenne kiinni ja juokaa kuppi kahvia ennen nukkuhuoneeseen menoa. Ei hoitajatkaan saa yöllä nukkua vaikka väsyttää tai muut 3 vuorotyötä tekevät. Miten nyt sitten päivätyötä tekevät niin voisi tehdä?
Se on ihan totta, että nukkarissa olo on on oikeesti tosi puuduttavaa, kun on takana aamuherätys, leikki-, ruokailu- ja vaipparumba sekä parin tunnin ulkoilu. Siellä pimeässä nukkarissa, jossa on ainoina ääninä lasten tuhina tai joku rauhallinen musiikki. Siellä joutuu oikeasti taistelemaan!
Se on aivan eri tilanne jos siellä on esim. joku epileptikkolapsi tai joku muu "aikuisten oikeesti" vahdittava. Silloin pitää ittensä hereillä keinolla millä hyvänsä. Mutta normaalissa tilanteessa itsekkin olen muutaman kerran nukkunut ns. koiranunta.
Ei hyvä ihme. Ei se tosiaankaan voi olla sallittua, vaikka kuinka väsyttää ja olis hankalaa. Mikä selitys se nyt on, että kun on huonosti nukkunut ja vaikee olla hereillä? Ottakaapa niskasta itteenne kiinni ja juokaa kuppi kahvia ennen nukkuhuoneeseen menoa. Ei hoitajatkaan saa yöllä nukkua vaikka väsyttää tai muut 3 vuorotyötä tekevät. Miten nyt sitten päivätyötä tekevät niin voisi tehdä?
Ottakaapa niskasta itteenne kiinni ja juokaa kuppi kahvia ennen nukkuhuoneeseen menoa. Ei hoitajatkaan saa yöllä nukkua vaikka väsyttää tai muut 3 vuorotyötä tekevät. Miten nyt sitten päivätyötä tekevät niin voisi tehdä?
Sepäs kun ei ehdi useinkaan sitä kahvikupposta juoda ja taukoa pitää,
edes lakisääteistä kymmentä minuuttia. Jos juo ryhmätilassa se kahvi pitää hakeakin. Ja et voi hakea jos olet yksin ryhmässä.
Mutta juu, ei nukkarissa saa nukkua. Joku lapsi voi vaikka pudota sängystä ja loukata päänsä.
Vastasin vuosi sitten, kun toisella lapsellani oli vielä vaikeuksia nukahtaa, että arvostaisin kovasti sitä jos hoitopaikassa olisi todella niin paljon resursseja että joku voisi jopa nukkua lapseni kanssa, edes vähän aikaa.
Nykyään lapsillani ei ole nukkumisvaikeuksia, mutta edelleen tuntuu ylelliseltä ajatukselta että joku nukkuisi niiden kanssa. Kotona kukaan ei halua tehdä sitä, me mieheni kanssa pikemminkin odotamme innolla että lapset nukahtavat jotta pääsemme tekemään aikuisten asioita.
kupposen voi varmasti juoda siellä nukkarissa.
pph:na uskalla mennä edes sohvalle istumaan kun hoitolapset nukkuu, etten vahingossakaan nukahda..
Minulla on omiakin (pari pientäkin) lapsia, ja kyllä joskus väsyttää ihan tosissaan, mutta teen jotain päiväunien ajan, jotta väsymys ei yllätä..
Meillä päiväkodissa(kun olin itse sen 4-6v) nukkarissa luettiin satu, pimennettiin huone, kuunneltiin rauhallista musiikkia ja vartin päästä ne jotka eivät syystä tai toisesta nukkuneet(mulla oli astma ja yleensä yskin ennen nukahtamista tosi rajusti, joten en usein nukkunut päiväkodissa) lähtivät hoitajan kanssa huoneesta leikkimään ja muuta touhuumaan. Nukkarissa kävi välillä joku kurkkaamassa että kaikki ok ja jos joku heräsi niin sieltä sai tulla pois silloin kun halusi, viereisissä huoneissa oli hoitajat. Päikkäreiden päätyttyä hoitaja meni laittamaan valot ja pirteämpää musiikkia, ja sieltä sai heräillä omaan tahtiin, viimeistään välipalalle tultiin herättämään.
Pienempien ryhmässä, jossa usein nukuttiin pinnasängyssä tai muussa vastaavassa, oli hoitaja kokoajan.
Lasten perhepäivähoitaja kertoi nukkuneensa lasten kanssa päiväunet. Meidän poika oli noussut ensimmäisenä ylös olohuoneeseen leikkimään kun muut vielä nukku, myös pph.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2010 klo 16:34"]Ei hyvä ihme. Ei se tosiaankaan voi olla sallittua, vaikka kuinka väsyttää ja olis hankalaa. Mikä selitys se nyt on, että kun on huonosti nukkunut ja vaikee olla hereillä? Ottakaapa niskasta itteenne kiinni ja juokaa kuppi kahvia ennen nukkuhuoneeseen menoa. Ei hoitajatkaan saa yöllä nukkua vaikka väsyttää tai muut 3 vuorotyötä tekevät. Miten nyt sitten päivätyötä tekevät niin voisi tehdä?
[/quote]
No voi kuule kyllä nukkuvat muutkin hoitajat yövuoroissa.(esim vanhainkodeissa)Tiedän montakin tapausta jotka näin tekevät, väärin on mutta silti sitä tapahtuu ja paljon.
Öö, mistä tiedät? Jos lapsi kertoo niin lapsi voi luulla niin jos hoitaja pitää silmiä kiinni.
olkoonkin vaikka kuinka kiellettyä, mutta on ihmiskeholle joskus mahdoton tehtävä pysyä silmät auki ko. tilanteessa ja mahdotonta vaatia ihmiseltä luonnonvastaista kykyä pitää itsensä hereillä.
Autoakaan ei olisi mitään asiaa ajamaan raukeana, saati että soisi rauhallinen musiikki ja olisi pimeää ja pehmeä penkki. Siinä kyllä rattiin torkahtaa aivan varmasti, ihan riippumatta omasta tahdosta ja taistelusta. Nukkarissa aivan sama asia.
Piristäähän se 20minuutin torkku ihan omasta kokemuksestanikin aivan valtavasti, minusta ihan kiva jos lapseni hoitaja sen lepohetken saa, ei haittaa tai kadehdita millään lailla vaikken itse moista lepohetkeä töissä saakaan. Jaksaapa hän taas touhuta iltapäivällä lasten kanssa.
Nukkari on muuten paha paikka, 15 lasta tuhisee pimeässä lämpimässä huoneessa niin yritäpä siinä pitää itsesi hereillä:D meillä nukkuu kaikki sen 1,5h ja melkein kaikki joudutaan herättämään moneen kertaan..
Jooko!!!
t: autonkuljettaja