Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ET / uskonto valinta, voiko vaihtaa?

Vierailija
19.08.2010 |

Jos nyt laitamme eskarilaisemme tietolappuun että lapsi osallistuu koulun uskonnonopetukseen, niin voiko et:hen vaihtaa vielä ekan luokan alkaessa vai pitääkö päätös koko koulu-uraa ajatellen tehdä nyt? Voiko vaihdella vaikka joka vuosi?

Emme kuulu mihinkään seurakuntaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se riippua koulusta ja rehtorin mielipiteestä?

Itse aikoinaan kyllä vaihdoin kesken vuoden uskonnosta et:oon vaikka olin jo useamman vuoden uskonnossa ollut. Eipä koulu kyllä mitään asialle voinut sillä en olisi uskonnon tunneille enää mennyt vaikkei minua olisi et-ryhmään päästetty. Tai ehkä se auttoi kun oli jo olemassa se et-ryhmä, ei tarvinnut siis ruveta perustamaan sellaista erikseen.

Vierailija
2/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et olisi käynyt uskonnon tunnilla, jos koulu eiolisi sinulle et-opetusta järjestänyt. Siis näin on, jos kuulut kirkkoon. Eli pakko olisi ollut käydä uskonnon tunneilla, jos olisit koulun halunnut suorittaa loppuun.

Jos ei kuulu kirkkoon, on oikeus et-opetukseen. Eli ap:n tilanne riippuu siitä kuuluuko kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se ole itsestään selvää, sillä kirkkoon kuuluva ei voi mennä et:n opetukseen...

jos et olisi käynyt uskonnon tunnilla, jos koulu eiolisi sinulle et-opetusta järjestänyt. Siis näin on, jos kuulut kirkkoon. Eli pakko olisi ollut käydä uskonnon tunneilla, jos olisit koulun halunnut suorittaa loppuun.

Jos ei kuulu kirkkoon, on oikeus et-opetukseen. Eli ap:n tilanne riippuu siitä kuuluuko kirkkoon.

Vierailija
4/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta me ei kuuluta kirkkoon, huomaatkos suvaitsevaisuus on tässäkin yksipuoleista.

Vierailija
5/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsemme on tähän asti osallistunut uskonnon opetukseen, vaikka ei kuulu kirkkoon. Voinko vaihtaa elämänkatsomustietoon?

Kyllä. Huoltajat voivat ilmoittaa koululle kirjallisesti/suullisesti milloin tahansa, että lapsi osallistuu jatkossa elämänkatsomustiedon opetukseen.

Edellytyksenä opetuksen järjestämiselle on, että perusopetuksen järjestäjän (yleensä kunta) toimialueella on vähintään kolme uskontokuntiin kuulumatonta oppilasta. Alle kolme uskontokuntiin kuulumatonta oppilasta riittää, jos jonkun vähemmistöuskontoon kuuluvan oppilaan vanhemmat haluavat lapselleen elämänkatsomustiedon opetusta silloin kun heidän oman uskonnon opetusta ei järjestetä. Myös tässä tapauksessa pitää olla yhteensä kolme elämänkatsomustiedon oppilasta (esim. kaksi uskontokuntiin kuulumatonta ja yksi vähemmistöuskontoihin kuuluva)."

Vierailija
6/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voit vaihtaa myöhemmin ihan joustavasti. Tuskinpa suhtautuvat kovin myönteisesti siihen, että vaihdatte ainetta joka vuosi. En tiedä, onko teillä siihen periaatteessa oikeus.

Vierailija
7/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitin lapsen ET:lle, mutta lukujärjestyksen saatuani huomasin ekaluokkalaisella hankalan ajan tunnille, muut pääsivät jo kotiin eikä ollut kuin yksi toinen et-läinen.

Ilmoittin opettajalle ettei lapsi menekään et:hen.

Ei sen kummempaa.

Jossain vaiheessa kun lapselle syntyi sisarus, kysyi naapurissa asuva uskonnonopettaja vauvan nimeä, kun ei ollut nähnyt paikallislehden seurakuntauutisissa. Kerroin ettei nimi siellä ole koska emme kuulu seurakuntaan. Opettaja vastasi ettei tiennyt kun lapsikin oli hänen uskontotunneillaan.

Ei meillä ollut hankaluuksia vaihtaa ja uskonto oli ihan OK, ei kirkkoa vastaan tai uskontoa vaan ne verot.

Vierailija
8/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme olleet ajatelleet että vielä tarvitsisi ottaa kantaa tuohon ussa/et -asiaan näin eskarissa. Tarvitsisimme valintaan hieman tietoja koulusta, eli rastin ruutuun laittaminen ei ole ihan yksinkertaista.

Koulussa on et-opettaja, mutta emme tiedä kuinka hankalaa tunneille meno on. Onko eskarilaisilla edes hirveästi varsinaista uskonnon/et:n opetusta? Seurakunnan aamunavaukset, joulukirkot ja pääsiäisaskartelut ovat meille ihan ok.

Ei meillä ole minkäänlaista halua vaihdella ryhmää joka vuosi. Lähinnä ajattelin että jos vaihdoksia saa tehdä esim. yhden koko peruskouluaikana, niin nyt se pitää miettiä todella tarkkaan jos nuori vaikka 14-vuotiaana haluaakin vaihtaa toiseen suuntaan.

t.ap

Vierailija
9/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valita koulun vielä eskarissa. Tuntuu että useampaan kertaan sitä saa sanoa ja pojan luokalla yksi vaihtoi et:stä uskontoon ilmeisesti sen takia, että pääsi koulun pitämään kerhoon. Tämä muutaman kouluviikon jälkeen. Itse valittiin uskonto, koska esikoinen toivoi sitä itse ja on ehkä kuitenkin kivempi mennä muun luokan mukana. Sitten vielä kysyttiin erikseen, mihin uskonnollisiin tilaisuuksiin saa tai ei saa osallistua. Siinä sitten voisi kieltää kaikki jumalanpalvelukset tai mitä haluaakin.

Voit myös kysyä eskariopelta. Itse kysyin hänet tavatessani.

Vierailija
10/18 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on silleen, että esim. aamulla klo 8.15,kun toiset tulee 9.15 tai sitten kun toiset lähtee koulusta, jää et-tunnille. Ei sinänsä varmaan hankalaa, mutta voi olla luokan ainut lapsi, joka menee et-tunnille eli muut saattaa olla vieraita ja eri luokka-asteiltakin. Emme valinneet itse sitä. Vaihdoista en tiedä. Kannattaa kysyä koulusta.

Vierailija
11/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme jo vuosia sitten ajatelleet että ajoissa kysymme koululta et-opetuksesta ja käytännön järjestelyistä. Hyvä olisi jos vielä jostain puskaradiosta onnistuisi kuulemaan et-opetuksesta.

Vaakakupissahan on juuri se oman luokan ryhmään kuuluminen ja mahdolliset hyppytunnit ja sitten se ajatusmaailmaamme sopimaton uskonnon opetus.

Minä ja mies molemmat olemme saaneet "nauttia" hyppytunneista vuosia kouluaikana. Pidimme sitä kuitenkin parempana kuin _todella_ tunnustuksellista uskonnonopetustamme (olimme samassa koulussa). Ussasta ei voinut saada yli kasia jos ei kovaäänisesti ja vakuuttavasti tunnustanut uskoaan niin että opekin uskoi oppilaan uskovan. Ussan vihkoon etusivulle piti aina kirjoittaa "Elämäni tärkein ja kallein asia on Vapahtajamme Jeesus Kristus"" Tuohon piti myös uskoa. Ei riittänyt että osaa uskontunnustuksen ulkoa, vaan se uskominen oli se pointti ja se hirvitys minulle ja miehelle. (Olen edelleen tuohtunut asiasta kuten varmaan huomaa.)

Eskaripojallamme on oma mielipiteensä asiasta, eli haluaisi et:oon "koska ei usko että taivaan isä on olemassa". Yritimme nyt selvittää että valintaa mietitään sitten myöhemmin kunnolla kun oikeat ussantunnit alkavat koulussa. Pohditaan sitten asian plussia ja miinuksia.

Vierailija
12/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET-opetusta ei hänen koulussaan ole mahdollista saada, joten hoidan tämän nyt toistaiseksi kotiopetuksena. Tyttö itse ei halunnut uskontotunneille, joten halusin kunnioittaa hänen omaa näkemystään. Jos uskontotunnit alkavat myöhemmin kiinnostaa, niin voi sitten vaihtaa. Meillä uskontotunnit sijoiteltiin meidän pyynnöstä lukujärjestykseen reunatunneille, jotta pieni ekaluokkalainen ei joudu pitämään turhia hyppytunteja keskellä päivää.

Vierailija
13/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET ryhmä on pieni ja ne tunnit on olleet aina rauhallisia hetkiä muuten ehkä aika hälyisänkin koulupäivän keskellä. Meillä hyppytunteja ei ole ollut vaan ET tunti on ollut yhtäaikaa kuin muilla uskontotunti. Tunneilla käsitellyt aiheet on myös ollut tosi hyviä ja monipuolisia.

Koulun jumalanpalveluksiin lapsemme saavat osallistua jos haluavat. Yleensä eivät halua.

Mitää syrjimistä tästä ei ole seurannut. Jokunen kaveri on saattanut ihmetellä mitä se tarkoittaa, että "ei kuulu kirkkoon".

Vierailija
14/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET-opetusta ei hänen koulussaan ole mahdollista saada, joten hoidan tämän nyt toistaiseksi kotiopetuksena. Tyttö itse ei halunnut uskontotunneille, joten halusin kunnioittaa hänen omaa näkemystään. Jos uskontotunnit alkavat myöhemmin kiinnostaa, niin voi sitten vaihtaa. Meillä uskontotunnit sijoiteltiin meidän pyynnöstä lukujärjestykseen reunatunneille, jotta pieni ekaluokkalainen ei joudu pitämään turhia hyppytunteja keskellä päivää.

Vierailija
15/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran on kokemuksia omaavia paikalla, niin kysytäänpä lisää.

Koulumme on pienehkö kyläkoulu. Lukuvuositiedotteen mukaan elämänkatsomustietoa järjestetään, eli on yli 3 oppilasta. Voivatko nuo oppilaat olla siis täysin eri ikäisiä? Siis vaikkapa yksi ekaluokkalainen , yksi nelonen ja yksi kuudesluokkalainen? Miten opetus silloin onnistuu?

Jos uskontoa on vaikkapa 12-13 ja et:tä 14-15, niin istuuko se lapsi (vaikka 3. luokkalainen) yksin sitten sen 12-14? Pienemmät varmaan voivat olla ip-kerhossa.

Eskariopeamme emme näe oikeastaan koskaan. Eskari kun on 9-13 ja lapsemme on hoidossa 8-16. Pitää siis soittaa tai lähettää s-postia.

Perustietolapussa tosiaan tuota uskonnonopetusta jo kysyttiin (Primukseen menevät tiedot), mutta toisaalta sama lappu tulee kaikille koululaisille, eli ehkä kohta ei koskenut eskareita (?).

Vierailija
16/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakakupissahan on juuri se oman luokan ryhmään kuuluminen ja mahdolliset hyppytunnit ja sitten se ajatusmaailmaamme sopimaton uskonnon opetus.

Hyppytunteja ei saa tulla alakoululaiselle. Koulun on järjestettävä opetus siten. Paljon on ollut myös puhetta perjantaina klo 14 - 15 järjestettävistä ET-tunneista, jotka on koettu epäreiluiksi. Tuskinpa moni kunta enää viitsii sellaista kiusaa tehdä.

Kannattaa kysyä koululta etukäteen (keväällä), olisiko mahdollista järjestää luokan uskonnon tunti samaan aikaan kuin elämänkatsomustiedon tunti. Näin lapset ovat keskenään samassa asemassa. Uskoisinpa, että useimmissa kouluissa näin tehdäänkin ja monet suostuvat pyyntöön, jos sen esittää asiallisesti.

Vierailija
18/18 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumme on pienehkö kyläkoulu. Lukuvuositiedotteen mukaan elämänkatsomustietoa järjestetään, eli on yli 3 oppilasta. Voivatko nuo oppilaat olla siis täysin eri ikäisiä? Siis vaikkapa yksi ekaluokkalainen , yksi nelonen ja yksi kuudesluokkalainen? Miten opetus silloin onnistuu?

ET-ryhmässä voi olla kaikenikäisiä lapsia. Toisaalta ryhmät ovat silloin usein aika pieniä. Oppikirjoissa ei ole luokkajakoja. Niitä voi siis käyttää hyvin joustavasti. (Uudet kirjat ovat tosi hyviä!)

ET-opetuksen rikkautena voi pitää sitä, että ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia, joiden vanhemmat voivat uskoa hyvin monin eri tavoin (myös pienuskontoja edustavien vanhempien lapset saavat valita ET:n). Ryhmässä on usein myös joku maahanmuuttaja. Lapset tutustuvat erilaisiin ja eri-ikäisiin ihmisiin ja oppivat arvostamaan erilaisuutta.

Kannattaa perehtyä ET:n opetussuunnitelmiin. Hieno oppiaine! Toivottavasti saatte myös hyvän opettajan!