Päiväkodin henkilökunta
Kohteletteko samalla tavalla lapsia riippumatta vanhempien vaatimuksista?
tuli mieleen toisesta ketjusta, jossa äidit vaativat että heidän piltin kaikki tekemiset eri tilanteissa muistetaan miten ovat reagoineet ja tehneet.
Itse en kykenisi muistamaan 25 piltin tekemisiä syötäessä (3 kertaa päiväkodin päivän aikana, tekee 75 ruokailukertaa yhteensä, jotka pitäisi tilittää vanhemmille), en ohjattuja hetkiä enkä ulkoiluja (yhteensä 50 ulkoilua, jotka pitäisi jäädä mieleen).
Olen kuitenkin selvinnyt yliopistosta ja lukiosta erinomaisin arvosanoin, joten muisti ei ole kaikista heikoin.
Eli miten voi muistaa kaikkien lasten kaikki tekemiset, vai onko niin, että pirkkokallejen tekemiset painetaan mieleen, koska tiedossa on, että heidän mamma porhaltaa ja odottaa kaikkien selittävän juuri heidän lapsen päivänkulun minuutintarkasti.
Oletteko tarkempia niiden lasten pukemisen ja kehumisen ja huomioimisen ja kaiken kohdalla, jonka mamma tulee paikalle aamulla, ja sanoo, että meidän pirkkokallen hiukset pitäisi letittää kun enhän minä tärkeä ihminen tietenkään itse ehdi, kun porhallan kohta tärkeään työhöni jakkupuku päällä, ja minä en tietenkään ehdi ainokaiseni hiuksia laittaa (itse en koskaan kehtaisi, koska ajattelen sen kuuluvan minun aamutoimiin, ei hoitajan, jolla on 25 lasta siinä valvottavana).
ja joka kertoo, että kallemarkuksella on vielä yöhousut jalassa, mutta menettehän ensimmäiseksi vessaan ja sieltää vaihdatte vaatteet hänelle ja sitten syötätte ja vahditte HÄNEN vieressä että syö. ja niin pois päin.
Miten paljon vanhempien vaatimukset vaikuttavat? Saavatko lapset erilaisen hoidon sen mukaan, miten röyhkeä ja vaativaiset vanhemmat hänellä on?
Kommentit (35)
Kertoo huonosta ammattitaidosta jos hoitaja muistaa vain hölösuiden tai erityislasten päivästä...no meitä ammattilaisiakin on moneen junaan.
Toki heitän ne kepit itse hemmettiin,jos joku sellaisella siellä yrittää viskoa.
Mutta näitä palstoja lukiessaan tekisi mieli kyllä mennä pihan keskelle seisomaan ja alkaa juoruilemaan kaikkien akkain kanssa, kun kaikki sellaista kuitenkin olettaa.
Mutta oikeasti hyvät av-akat, ironiaa oli viestini suurin osa;))))) Lapsenikin sen tajusi.
Ainakin mun lasten pkssa pihan keskellä seisoo juorurinki :D
Kertoo huonosta ammattitaidosta jos hoitaja muistaa vain hölösuiden tai erityislasten päivästä...no meitä ammattilaisiakin on moneen junaan.
muiden kuin hölösuiden asioista...tajusitko?
Vastahan oli viestiketju jossa oikein suureen ääneen toitettiin kuinka HYVIN teidän 2-vuotiaanne jo osaa kertao päivänsä IHAN itse!!
Ja kun väitin ettei tuo voi pitää paikkaansa niin sain vielä suuremman ryöpyn niskaani että KYLLÄPÄS pitää!!!
Kyselkää siis niiltä lapsiltanne siitä päivästä kun tädit ei muista...
Onneksi hoidan omat lapseni kotona, edelleen:)
muiden kuin hölösuiden asioista...tajusitko?
ja teitä päteviäkin on moneen junaan, tajusin ja tiedän tämän, ihan omakohtaisesti koettuna.
Taitaa osua pahasti? Vai miksi niin mustavalkoisen agrena?
Kyllä se on vaan niin, että meidän kuuluu muistaa pääpiirteittäin lapsen päivästä moniakin asioita.
Ruokailuun ja uneen liittyvät asiat on tietysti muistettava, mutta myös henkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Jos asioita on muuten vaikea muistaa, voi apuna käyttää havainnointivihkoa.
En pysty kuvittelemaan tilannetta, missä en olisi edes jollakin tavoin kärryillä, että miten kullakin lapsella on mennyt.
Havainnointiin täytyy ottaa tietoinen ote.
Aamuvuorolainen tietysti raportoi iltavuorolaiselle aamulla tapahtuneet asiat.
Vaikka lapsi osaiis itsekin kertoa niin ei lapsi kerro ihan kaikkea mitä siellä tapahtuu ja vanhemmalla on oikeus kuulla. Hoitajan työhön kuuluu se että seurataan jokaista lasta siellä henkilökohtaisesti. ei joka pissakertaa tai muuta mutta sen verran että osataan sanoa pääpiirteittäin miten sillä ko lapsella siellä pkssa menee. Sen takia siellä pidetään niitä kehityskeskusteluitakin!!! Näin sen siis kuuluisi mennä vaikka tiedän että hienosti mainostettu yksilöllinen hoito valitettavasti jää vain siihen paperille eikä toteudu käytännössä ollenkaan.
t. ammattikasvattaja
Jaa. No miten minä kuulun näihin, joille vastaus oli aina Hyvä päivä. Tai sitten kysyttiin lapselta itseltään joka siinä vieressä seisoi?
ja minä kuulun näihin vaatimattomiin ja hiljaisiin.
ja näille, joiden mielestä hoitajien kuuluu tietää heidän piltin kaikki mielenliikkeet, on vastaus ollut ihan muuta kuin hyvä päivä.
Itse koitan viimeiseen asti välttää juuri tuota "hyvä/kiva päivä"-lausetta, ja kertoa jotain mitä ihan oikeasti tapahtui.
Mutta se on tosi vaikeaa välillä. Lapsia on paljon, tapahtumaa on paljon, tekemistä on paljon, suunniteltavaa ja valmisteltavaa on paljon. Kaikkeen ei joka päivä repeä, ja joskus joku lapsi tipahtaa päästä ja ei yhtäkkiä muistakaan söikö se lapsi hyvin tai nukkuiko se miten, tai mitä erityistä se kyseinen lapsi on edes tehnyt. Se hätkähdyttää itsenkin.
Ja vaikka vannon vahtivani lapsia silmä kovana pihallakin, ei minulla ole silmiä selässä enkä aina nää jokaista tilannetta. Varsinkin kun päiväkotien pihoillakin on leikkitelineitä ja leikkimökkejä ja varastoja ja kiipeilyseinää. En katsokaas ole edes yliopistokoulutuksella saanut röntgenkatsetta. ;) Voi olla, että joku vekara kaatuu ja saa mustelman, enkä sitten tiedä mitä on tapahtunut. Pahoittelen sitä, mutten mahda sille mitään.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta vastaanpa omalta kannaltani. Päiväkodissa missä lapseni on, on omahoitajajärjestelmä. Lapseni on pienten puolella ja lapseni omahoitajalla on tällä hetkellä 3 muuta hoidettavaa. Kyllä vain täytyy muistaa miten lapseni on syönyt, nukkunut, kakkinut ja muuten voinut. Silloin kun lasta haettaessa omahoitaja ei ole paikalla, niin toinen hoitaja kaivaa esille kirjasen, mihin on merkitty kunkin lapsukaisen päivän kulku. Eli meidän päiväkodissa tämä homma toimii hyvin ja näin sen pitää toimiakin. Minusta ei ole yhtään röyhkeää jos haluaa tietää lapsensa päivän kulusta asioita ja vielä vaatii, että joku niistä jotain tietää oikeasti. Vaihtakoot alaa ne hoitajat, jotka eivät tästä rapotoinnista selviä.
päivä oli mennyt tosi hyvin tai jopa loistavasti...lapsi sitten itse kertoi kaikenlaista ihan muuta! Eipä tosiaan herättänyt suurta luottamusta.