Saako teillä lapset kiroilla?
Järkytyin tässä taannoin kun tajusin miten yleisesti lasten annetaan käyttää rumaa kieltä jo pienestä pitäen. Alle kouluikäisten sanavarastosta löytyy kaikki mahdolliset kirosanat ja vanhemmat antavat niitä vapaasti käyttää. Meillä ei aikuiset kiroile, saati sitten lapset. Olenko minä turhan vanhanaikainen kun omat lapseni (tai minä itsekään) eivät käytä kirosanoja adjektiivien ja pilkkujen tilalla puheessaan?
Toki tiedostan etten voi tietää kuinka paljon viljelevät kirosanoja kavereidensa kanssa, mutta kotona ja koko perheen voimin kyläillessä en siedä yhtä ainutta kirosanaa pääsääntöisesti.
Kommentit (11)
mutta eivät saa kiroilla, enkä ole kuullut heidän kiroilevan.
Ehkä kavereiden kanssa?
En itsekään ole kiroillut juuri lainkaan, mutta mies (!) on kasvanut niin, että kirosanat ovat hänen perheessään olleet täydellinen tabu. Olen jotenkin vastapainoksi huomannut ruvenneeni vähitellen itse kiroilemaan enemmän ja tuntuu ihan kivalta, kun tyttökin on oppimassa :D Tämä on tällaista taantumista näköjään, tai paluuta luontoon.
ja lapset on varmaan kuulleet kaikki sanat, mutta ei ne kyllä niitä ikinä ole käyttäneet... En ole yhtään ylpeä kiroilemisestani, mutta sille en vaan mitään voi..
Mielestäni tosi huonoa käytöstä. Kyllä pahaa mieltä ja suuttumusta voi näyttää muutenkin kuin kiroilemalla. Ei miehen eikä minunkaan perheessäni olla totuttu kirosanojen käyttämiseen.
Kirota saa, jos vaikka lyö vasaralla sormeen tms.
Sen sijaan muuten vain täytesanoina niitä ei suvaita keneltäkään. Tyyliin "Sit mä vittu tein vittu sellasen tempun et vittu se katto vittu ihan suu auki vittu...". Karseaa.
Onko tuo kiroilun salliminen sitten meidän nuorten äitien (sellainen olen itsekin) pahe vai ihan vain sattumaa, että olen kiroilijoiden joukkoon eksynyt.
ap
itse harmi kyllä päästelen turhan tiuhaan koko kökkösanavarastoni ilmoille, mutta vain kun olen satuttanut itseäni tai syystä tai toisesta raivostunut. Välimerkkinä ei käytetä kirosanoja.
Hämmästyin, kun tyttäreni kaverin äiti sanoi tuon oman tyttönsä kiroilevan kotona ihan alituiseen. Mitä suloisin tyttö meillä, hyväkäytöksinen, iloinen ja reipas, kotonaan kiroilee kuin rantarosvo, haukkuu äitiään ja kiukuttelee. Hmm... =0/
meni pahasti ongenkoukku lihakseen, pääsi aika miehekäs kirosana ja mielestäni tuli ihan aiheesta. Tyttäreni ripusti pyykkejä ulos narulle, kun oli viimeistä ripustamassa, koko naru pyykkeineen tippui alas ja kirosi niin, että varmasti naapuriin kuului. Eikö harmistumista saa näyttää? Mitä pitäisi sanoa kun oikein hatuttaa? Kielo?
lapsilleon toitotettu että ne on aikuisten sanoja. ja se on riittänyt perusteeksi sille mikseivät saa kiroilla.
Eikö harmistumista saa näyttää? Mitä pitäisi sanoa kun oikein hatuttaa? Kielo?
Tottakai saa harmistumisen näyttää, mutta mikä pakko se on mitään vittusaatanoita hokea vaikka kuinka ottaa päähän. Senkun huutaa vaikka suoraa huutoa.
Ei lapset eikä aikuiset