Liemikuutio, miten tärkeä mauste sinulle?
Laitatko kasvis/kana/kala/lihakuutioita tai jauhetta moniin ruokiin? Kaikkiin? Ei koskaan?
Miten tärkeä se on sinulle?
Jos kuutiot/jauheet loppuisi kaupasta ja mistään ei enää saisi, olisiko ruokasi pahaa ja mautonta?
Kommentit (70)
Hyvin harvoin käytän jotain liemijauhetta tai -kuutiota. Joskus sellainen puolen kilon purkki oli niin pitkään, että päiväys vanheni lähes antiikiksi.
Merisuola, kuivattu ja hienoksi jauhettu sieni, pippurit, yrtit ja sipuli varsinkin ruskistettuna ovat meillä ne perusmausteet, joilla ruokaan saadaan makua.
Anoppilassa kokkaillessani käytän kun ei siellä ole mitää mausteita!
Jotain kalafondia tms on ollut tarkoitus ostaa kun kalaruokien majstaminen on vähän hakusessa, mutta en ole toistaiseksi ostanut.
Anoppilassa kokkaillessani käytän kun ei siellä ole mitää mausteita!
Jotain kalafondia tms on ollut tarkoitus ostaa kun kalaruokien majstaminen on vähän hakusessa, mutta en ole toistaiseksi ostanut.
Olen jotain luomutuotteita opetellut käyttämään lihakastikkeisiin, mutta muuten on oikein ollenkaan.
Keittojen liemet aikoinaan tein niin, että laitoin veden sekaan hieman öljyä ja lisäksi mausteita. Eli yrttimaustetta, pippureita yms. Laakerinlehti sitten lopuksi. Aina mauistui hyvälle! Nykyään keittojen teko on harvinaista, kun muu perhe ei oikein tykkää.
En käytä ollenkaan. Keitän kyllä itse luista liha- ja kanaliemiä.
Miksi te pelkäätte natriumglutamaattia? Minulla on sitä maustekaapissani ihan raakana ja ruuan kuin ruuan saa maistumaan hyvälle sillä.
Toinen juttu on että liemikuutioissa maistuu aika paljon lipstikka. Sillä korvaan aika usein liemikuutiot.
Joo kyllä käytän paljon, lähes joka ruokaan joko fondia tai kuutiota. Vaihdellen merkkejä. Kasvissyöjiä ollaan, joten vain kasvisliemiä.
Jos kuutioita ei enää olisi niin pitäisi sit vissiin käyttää pelkkää fondia.
Vitsi vitsi. Kyllä me pärjättäisiin ilmankin mutta jokin aika menisi opettelemiseen miten paljon käyttää muita mausteita, yrttejä, sipulia yms. kuutioiden sijasta.
Ai miten rupes tekeen mieli paistettua jauhelihaa jossa ois lihaliemikuutio, maustepippuria ja turaus ketsuppia..... ei vaan kehtaa tähän aikaan alkaa kokkailemaan..
En käytä niitä ollenkaan enkä koskaan.
Keittoihin tulee käytettyä sekä kana-kermakastikkeeseen. Fondia. Ilman natriumglutamaattia.
Pata- ja kastikeruokiin ei tarvitse kun niihin saa makua muutenkin
En ole käyttänyt kymmeneen vuoteen ainakaan. Miehellä on lisäaineallergia.
Lipstikalla voi hoitaa sen minkä liemikuutiolla. Aina ei tarvita kumpaakaan.
Käytän niitä annosfondeja. Noin kolmasosan laitan makaronin/riisin keitinveteen. Kastikkeeseen saatan laittaa myös joskus. Ei tule mautonta tai pahaa ruokaa ilman, kuivattua lipstikkaa löytyy kaapista pari purkillista ja lisää saa kaupasta tai pihalta.
Enpä käytä. Sinne ne on jääkaapin lokeroon vanhentuneet jos joskus olen ostanutkin. Turhake.
Jätän syömättä ruoan, jos joku on sitä laittanut siihen. Itse en laita koskaan, koska niistä tulee migreeni.
Jos ei ole muuta tarjolla, pidän paastopäivän.
Vierailija kirjoitti:
Lipstikalla voi hoitaa sen minkä liemikuutiolla. Aina ei tarvita kumpaakaan.
Mä käytän lipstikkaa paljon ruokiin.
Tero