Millä viikoilla 4D-ultra olisi hyvä tehdä ja mitä olette siitä maksaneet?
Kommentit (8)
Suositus on rv 23-28, jotta lapsi on jo "ihmisen" näköinen ja toisaalta ei liian suuri, jotta mahtuu kuvaruudulle.
Kävin Tampereen Koskiklinikalla, maksoi noin 240 euroa. Kela ei korvaa enää nykyään 4D- ultraa, paitsi jos on lääkärin lähete (eli epäillään jotain poikkeavaa). Mulla onneksi sairaskassa maksoi laskun vaikka ihan "huvin vuoksi" meninkin sinne.
Olisin itsekin kiinnostunut menemään mut aika kallista tuo 4D.. :(
Onko kenelläkään tarkempaa tietoa?
eli jos epäillään jotain poikkeavaa ja tarvitaan neuvolan rakenneultran lisäksi tämä 4D- tutkimus mahdollisen poikkeaman tarkempaa selvitystä varten.
Mulla ei ollut lähettettä, mutta sairaskassa maksoi vahingossa =)
Suositus on rv 23-28, jotta lapsi on jo "ihmisen" näköinen ja toisaalta ei liian suuri, jotta mahtuu kuvaruudulle. Kävin Tampereen Koskiklinikalla, maksoi noin 240 euroa. Kela ei korvaa enää nykyään 4D- ultraa, paitsi jos on lääkärin lähete (eli epäillään jotain poikkeavaa). Mulla onneksi sairaskassa maksoi laskun vaikka ihan "huvin vuoksi" meninkin sinne.
Kela todella korvaa vain lääketieteellisistä syistä tehdyn tutkimuksen.
Olin muuten itse tässä raskaudessa 4D:ssä vasta viikolla 28 ja oli vähän turhan myöhään. Kovin paljon 4D-kuvaa ei saatu, kun sikiö oli jo sen verran iso. Viimeksi olin viikolla 22 ja sikiön ulkonäön tutkimisen kannalta ajankohta oli huomattavasti parempi. Tosin tämä vkolla 28 tehty tutkimus antoi sikiön kehityksestä vähintään yhtä hyvän tiedon.
Suositus on rv 23-28, jotta lapsi on jo "ihmisen" näköinen ja toisaalta ei liian suuri, jotta mahtuu kuvaruudulle. Kävin Tampereen Koskiklinikalla, maksoi noin 240 euroa. Kela ei korvaa enää nykyään 4D- ultraa, paitsi jos on lääkärin lähete (eli epäillään jotain poikkeavaa). Mulla onneksi sairaskassa maksoi laskun vaikka ihan "huvin vuoksi" meninkin sinne.
4D-ultraäänitutkimus tulee tehdä ainoastaan silloin, kun sikiöllä epäillään jotain erityistä sairautta. KELAn korvaus tästä yleensä ilman syytä, huvin vuoksi tehtävästä kalliista tutkimuksesta on meidän kaikkien veronmaksajien kustantamaa.
Verorahoille olisi paljon tärkeämpiä kohteita!
Mielestäni nämä huvin vuoksi tehtävät tutkimukset, joihin yksityislääkäri kirjoittaa muodollisen diagnoosin ovat järjestelmän väärinkäyttöä. Ja erittäin hyvää bisnestä lääkäriasemille!
4D-ultraäänitutkimus tulee tehdä ainoastaan silloin, kun sikiöllä epäillään jotain erityistä sairautta. KELAn korvaus tästä yleensä ilman syytä, huvin vuoksi tehtävästä kalliista tutkimuksesta on meidän kaikkien veronmaksajien kustantamaa. Verorahoille olisi paljon tärkeämpiä kohteita! Mielestäni nämä huvin vuoksi tehtävät tutkimukset, joihin yksityislääkäri kirjoittaa muodollisen diagnoosin ovat järjestelmän väärinkäyttöä. Ja erittäin hyvää bisnestä lääkäriasemille!
Ai niin keneltä se on pois, jos 4D:ssä käydään yksityisellä lääkäriasemalla, eikä siitä makseta mitään Kela- tms. korvauksia? Niin joo, niiltä keillä ei ole varaa itse sinne mennä.
Femedan sivuilla kerrotaan ne parhaat viikot siihen. Maksoi 220e, mutta kela korvaa osan.